Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sampling vs "mash up"?

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
20.11.11 22:52

Hørte på p3 i går kveld, og rett før midnatt var det en DJ som spilte masse rap og rnb og det virket som at han kjente sin raphistorie i og med at det både var KRS-one der og nyere rappere. Allikvel så reagerte jeg på at han brukte Mash up som beskrivelse av samplebruk. Husker ikke rapperem, men det var en som brukte et sample fra Straight Up med Paula Abdul-beaten og lagde en egen morsom vri av det på refrenget. Beaten på verset var annerledes. Et helt klart samplebruk, men fyren på radio presterte å kalle dette en "mash up med Paula Abduls klassiker, Straight Up". Hva skjer? Er det å sample blitt så uvanlig at man kaller det mash up? Kaller man det mash up hvis man sampler flere takter av beaten i stedet for småelementer? Jeg trodde mash up var å legge en hel instrumental sammen med en annen vokal.

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
20.11.11 22:55

Han spilte sannsynligvis denne. Hørte faktisk litt på p3 i går kveld jeg og, og hørte såvidt denne karen. Snakket gebrokkent norsk? 

Ang. uttrykket "mash up" har jeg samme oppfatning som deg.

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
20.11.11 22:56

Dette var nok bare en glipp, eller uvitenhet, fra platerytterens side. Vil tørre å påstå at hip hop-beats anno 2011 er mer musikalske og originalt produsert enn tidligere, men sampling er vel fortsatt temmelig utbredt og velkjent som fenomen.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
21.11.11 14:16

Jeg har inntrykk av at sjangeren mash-up enkelt og greit dreier seg om å ta elementer fra minst to forskjellige låtkilder og blande dem, og kanskje legge på noen få egenproduserte effekter i tillegg. Selv om de mest drevne helst bare vil få ting til å fly ved hjelp av samples alene. I alle fall ut fra det jeg kan huske å ha blitt fortalt av en av mine bestekompiser som er (skryt skryt skryt) en av verdens mest populære og bejublede mash-up artister de siste fem årene.

Så per definisjon så kan jo f.eks. sample-orgiene til Bomb Squad o.l. på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, eller cutte-refrengene til DJ Premier kalles for mash-ups. Selv om det innenfor hiphop-rammer blir mer riktig å kalle det for sample-baserte beats. Man må jo uansett sample for å kunne lage en mash-up. 

LoveJones skrev:

"Vil tørre å påstå at hip hop-beats anno 2011 er mer musikalske og originalt produsert enn tidligere"

Tror jeg skjønner litt av hva du mener med dette. Men kan du like vel utdype, for basert på det jeg tror så er jeg SINNSYKT uenig...

CrazyNoise
21.11.11 14:43
LoveJones: Vil tørre å påstå at hip hop-beats anno 2011 er mer musikalske og originalt produsert enn tidligere, men sampling er vel fortsatt temmelig utbredt og velkjent som fenomen.

Mener du egentlig at beats anno 2011 er mer melodiøse og basert på musikk man selv har spilt i stedet for sampling?

Hmmm, kanskje noe av det, men da hvis en sammenlikner med en del NY-basert 90tallsrap. Sammenlikner en med vestkystrap og en del mid90s sørstatsrap hvor det tradisjonelt har vært utstrakt bruk av studiomusikere som både har gjenspilt breaks eller kommet opp med "nye" komposisjoner, så er jeg ikke enig i det. Da mener jeg heller at det har tatt et skritt tilbake når det kommer tilbake til "originalt" spilte beats kontra howtomakehiphopbeats-software

CrazyNoise
21.11.11 14:51
Ruud18: sample-orgiene til Bomb Squad

Her snakker vi komplekse lagvise beats hvor man samplet enkeltelementer og gjenspilte breaket med alle de forskjellige samplene, ilagt litt variasjon. Fy faen for noen beats bomb squad produserte :-). spesielt under opptakene av it takes a nation of millions to hold us back, sto de samlet i studio og spilte på hver sine samplere. en kamerat av meg har beskrevet it takes a nation som det nærmeste en rapskive kan komme en rockeskive med tanke på innspillingsprosessen, og etter å ha lest boka om hvordan plata ble til så er jeg enig i det.

CrazyNoise
21.11.11 15:09
Ruud18: mash-ups. Selv om det innenfor hiphop-rammer blir mer riktig å kalle det for sample-baserte beats

Blir det ikke litt feil å kalle samplebaserte beats for mash-up i og med at sampling som begrep ligger på et nivå over mash-up? Jeg vil si at mash-up er bruk av samples til å lage noe nytt, men ikke at mash-up kan brukes om all bruk av samples. for meg må det være en viss balanse mellom elementene i en mash-up i den betydning at jeg aldri vil kalle en en blanding av store deler av en instrumental med et 2 sekunders sample for mash-up. så nei, jeg kan aldri kalle bomb squad-beats for mash-up, men det er også fordi mash up er et nytt begrep, sampling er fra 60/70tallet.

Oppsummert: Man må sample for å lage en mash-up, men jeg synes ikke at mash-up kan brukes om all bruk av samples.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
21.11.11 16:23

Jeg er enig i omtrent alt du skriver CrazyNoise. Selv kaller jeg aldri hiphop-beats for mash-ups, men påpekte egentlig bare at per den definisjonen som mash-up folk bruker så er det ikke heeelt borti natta å kalle enkelte hiphop-produksjoner for mash-ups. Hovedargumentet imot, som du selv nevner, er jo at "mash-up" er et nytt begrep, og at sample-basert musikk som ble laget før dette ble en egen sjanger derfor ikke bør få akkurat dén merkelappen klistret på seg.

"en kamerat av meg har beskrevet it takes a nation som det nærmeste en rapskive kan komme en rockeskive med tanke på innspillingsprosessen"

Jepp, det må jo være en grunn til at alle typiske rocke-hoder som skal lage en lang liste over de beste albumene, konsekvent plasserer akkurat dét albumet høyest på lista, dersom de er "snille" nok til å ta med en, to eller kanskje TRE (!!!) rap-skiver i kåringa si.

Tidenes beste rap-album blant hiphop'ere flest: Illmatic

Tidenes beste rap-album blant rockere flest: It Takes A Nation Of Millions...

(Innlegget ble redigert 21.11.11 16:24)

CrazyNoise
21.11.11 20:34
Ruud18: Tidenes beste rap-album blant hiphop'ere flest: Illmatic
Tidenes beste rap-album blant rockere flest: It Takes A Nation Of Millions...

Jeg trodde de fleste rockere digget Black Sunday av Cypress Hill, jeg...

It takes a nation føler jeg er mer forbeholdt de som digget rap på slutten av 80tallet før de sakte men sikkert drev over mot RHCP, faith no more og grunge.

og for the record, jeg synes ikke Illmatic er tidenes beste rapalbum, haha.

(Innlegget ble redigert 21.11.11 20:34)

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
21.11.11 23:24
CrazyNoise: Mener du egentlig at beats anno 2011 er mer melodiøse og basert på musikk man selv har spilt i stedet for sampling?

Ja. Jeg snakker selvsagt i helt konkrete, begrepsmessige termer. Er ikke nødvendigvis uenig i at beats anno 2011 er mer mangefasetterte og komplekse enn tidligere, men det er i alle fall en påstand mer åpen for diskusjon.

Når det er sagt har du nok rett i at sample-tradisjonen har stått sterkest på østkysten. Det var (selvsagt) østkyst-hip hop jeg hørte mest på da jeg begynte å like hip hop også, så bildet mitt er sikkert ikke like nyansert som det bør være.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg