Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hei, jeg vil høre JAZZA HIP HOP!!

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 61358
23.11.11 00:41

Jeg er ny her, og er egentlig ikke så veldig hekta på hiphop som sjanger.

Men jeg er ganske hekta på jazz.

Men det fungerer ikke, for i musikkforum finnes bare jeg og 2 til som er der.

Nå har jeg gitt opp musikkforum, og trenger et nytt forum for det som er litt på kanten.

Fortell meg nå: Finnes det (som jeg tror) musikk i sjangeren som er mer jazz enn hiphop?

Jeg skal prøve, men dere hiphopere må dømme...kan man freake ut her?

Buckshot?

Gi meg litt ny, spennende, jazzy hiphop uten munndiare, og jeg blir happy!

(Innlegget ble redigert 23.11.11 00:46)

fargerik
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5938
23.11.11 08:57

Now that's my man.

blandingen av jazz og rap var veldig stor på første halvdelen av 90tallet, men det ble også litt ødelagt etter en stund siden hybridet jazz-rap ble litt "ingenting". Jazzmusikere som forsøkte å inkorporere rap ble for corny og flinkis for de som likte rap, og rap som brukte jazzelementer ble ansett som "ikke nok" av jazzpublikummet. Men det var jo en del forsøk som kom godt ut av det..

Bukshot le fonque er jo et eksempel på hybrid som fikk skryt. Samme med Greg Osby. Enda mer kjent er US3. Jeg har også en skive med en gruppe som kalte seg Monkey Business som er jazz-rap, men den skiva har jeg ikke sett igjen senere.

Du bør også sjekke ut de første volumene av Jazzmatazz-serien til Guru. Spesielt nr 1 og 2 er veldig bra og har mange jazzmusikere som gjester. Apropos det, hvis du har litt sansen for det sløye (mer mot acid jazz) så kan du også sjekke Brand New Heavies', Heavy rhyme experience.

England hadde mye jazz og raphybrider. Urban Species fra Talkin loud records er en gruppe du kan sjekke ut. Galliano lå også i grenseland jazz og rap men var muligens mer jazz og spoken word. Veldig kule låter, dog

Ellers så var jazz-samples veldig utbredt i samme periode. Forsøk deg på gang starr eller Pete Rock And CL Smooth. For fransk utgave så er tidlig MC Solaar kanskje noe å sjekke ut. jeg har aldri hørt et helt album med ham selv.

du har masse muligheter, så det er bare å starte :-)

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
23.11.11 11:40

Kanskje gammelt nytt, men Commons plate Resurrection, A Tribe Called Quests tre første album, Pharcydes to første er alle svært jazz-inspirerte og samtidig sertifiserte klassikere.

CrazyNoise
23.11.11 12:29

Ahhh, shame on me fordi jeg kom på det akkurat da jeg hadde logget meg av i dag tidlig.

Skaff deg Roots: Organix.

Ellers så er Roots et veldig trygt kjøp åkke som, men fra et jazz-perspektiv så vil du nok få mest ut av debuten, oppfølgeren do you want more eller tredjeskiva illadelph halflife.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
23.11.11 12:41

Blant det som ikke allerede er nevnt av 90-talls klassikere så er The Roots sin Do You Want More?!!!??! for meg et av de virkelig ruvende jazz-rap albumene.

Men om du er ute etter noe som kanskje mer eller like mye jazz som Hip-Hop, så vil jeg anbefale Q-Tip fra A Tribe Called Quest sitt Kamaal The Abstract album. Min favoritt blant hans tre soloskiver...her er det til tider like mye ren jazz som det er jazz-rap. Smakebit: favorittlåten min "Abstractionisms"

Må også la sunnmørspatrioten i meg få slippe til litt i denne sammenhengen. Side Brok - Setra. Kuleste som har blitt gjort innen denne type musikk her til lands IMO.

Ellers skal jeg få sjekket ut det CrazyNoise nevnte som jeg ikke har hørt om, i innlegget sitt hvor han satt rekord i å bruke ordet "jazz" fleste ganger i løpet av ett innlegg :P

I Hip-Hop sammenheng er jazz som funk for meg; blander du det med rap så skal du være utrooolig talentløs for å ikke få noe som i det minste høres litt kult ut. Rap, funk og jazz = hører sammen!

CrazyNoise
23.11.11 14:18
Ruud18: Ellers skal jeg få sjekket ut det CrazyNoise nevnte som jeg ikke har hørt om, i innlegget sitt hvor han satt rekord i å bruke ordet "jazz" fleste ganger i løpet av ett innlegg :P

Haha, jeg er en kredsanker. Damn good point, det er som da vi var fjortiser og alle gikk rundt og sa "særlig" om alt.

Word to the jaz(z)

fargerik
23.11.11 15:54

Jeg elsker dere!

fargerik
23.11.11 15:58
CrazyNoise: Haha, jeg er en kredsanker.

Oups...du fikk for pokker en tott, mann :-)

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6202
23.11.11 22:28

Terrance Martin er en musikkprodusent/saxofonist som har begynt å lage litt lyd i de siste årene. Han har produsert en del sanger for rapartister, men han har også et "Jazz-prosjekt" som han holder på med hvor han skal jobbe sammen med andre hip hop produsenter. Har kommet noen låter derfra allerede, og de lover veldig godt.

Terrace Martin & DJ Quik - The Martin & Blake Jam Session

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
23.11.11 23:40

Mister Martin har blitt diskutert bemerkesesverdig lite her inne, egentlig. Siste miksteipen hans, Locke High 2, har kanskje druknet litt i de andre utgivelsene som har kommet den siste tiden, men det er jevnt over ørefløyel.

mogiboy90
mogiboy90Innlegg: 264
23.11.11 23:59

For det første er jeg utrolig enig i alle anbefalingene hittill! The roots, a tribe called quest(q-tip), guru og generelt all den fete jazz-samplinga som er i rap tidlig på 90-tallet. Skal prøve å supplere litt. Digable Planets snålt at ingen har nevnt de enda, men kanskje det mest soleklare bidraget til jazz-rap som finns, to reinspikka jazz-rap album fra øverste hyll.

Ellers må jeg ta med De la soul's tredje album Buhloone mind state. Mange fete sanger som er svært jazzinspirerte. I be blowin står daglig på som dagdrømme-sang.

Stetsasonic!! En av de første gruppene som samplet jazz!?

Ellers finnes det utrolig mange flere. Freestyle fellowship, InI(produsert av pete rock), organized konfusion etcetc. Jazz-rap er min soleklare favorittundergren av hip-hop.

(Innlegget ble redigert 24.11.11 00:01)

gooodBye
gooodByeInnlegg: 1965
24.11.11 01:40

Hva med Jazz Liberators? Har ikke hørt så mye på de, men det jeg har hørt har vært ganske chill og bra.

gooodBye
24.11.11 01:43

Ellers finnes det jo selvfølgelig utallige rap-artister som har enkeltlåter som er veldig jazzprega. Sjekk ut MC Eiht med Straight Up Menace eller Fattaru - Demokrati som har et jævlig fett sample av jazzpiano

CrazyNoise
24.11.11 10:12
mogiboy90: Stetsasonic!! En av de første gruppene som samplet jazz!?

Talkin all that jazz er en all time favoritt, men jeg vil ikke karakterisere dem som jazz-rap. de var muligens de første som brukte jazz-inspirert beat med låta Talkin all that jazz (som mathcer ordspillet i tittelen og tema for låta), men hører en på de andre låtene deres så er det beint frem rap.

Stetsasonic synes jeg får skammelig lite skryt. Hører dere det, dere som maser om De La Soul, Gravediggaz og andre.... Stetsasonic hadde både Prince Paul og Fruitkwan i en og samme gruppe. Og daddy-o er en råtøff rapper.

Ser en bort fra de tidlige sugar hill-utgivelsene, kurtis blow etc så er Stetsasonic den første rapgruppa med medlemmer som trakterte instrumenter både i studio og på scena. Lenge før the roots.

CrazyNoise
24.11.11 10:18
mogiboy90: Digable Planets

Selvfølgelig!

en annen gruppe jeg glemte å nevne er Canadiske Dream Warriors! Eksemplifisert av låta My definition of a boombastic jazz style er jo staslig jazzrap, men det er mange andre låter på begge skivene som er basert på jazz.

DEt er en del engelske rappere på tidlig 90tall som også brukte en del jazz i låtene sine. må grave litt i hukommelsen.

yoyosucka
yoyosuckaInnlegg: 460
24.11.11 11:24

Jeg hører mye på jazzhiphop, men en soleklar favoritt er Haiku D'etat sin skive Coup de Theathre. Førsteskiva som jeg ikke husker navnet på er også ganske kul. Haiku D'etat består av acey, mikah 9 og abstract rude. Mener at de har en hel jazz-kvintett som spiller instrumenter på skiva i tillegg. Jeg har hørt mye den og synes den er kul. Hvis du liker denne så tror jeg mye fra project blowed katalogen faller i smak. Sjekk ut Abstrat rude & tribe uniqe sin skive p.a.i.n.t. Mener den skal være ganske jazzy også.

Haiku D'Etat - Transistions and eras feat. Busdriver

Blackalicious har også mye jazzelemeneter i musikken sin. Men definitivt ikke så jazzy som de overnevnte, men det er fin musikk generelt.

Blackalicious - Make you feel that way

En annen kar som er jazzy som faen er Count Bass D. Mye fett fra den kanten. Sjekk i alle fall ut Dwight Spitz og andreskiva som jeg ikke husker navnet på, act your waist kanskje. Mye godsaker der. Den låta med Dionne Farris på dwight spitz er fantastisk. Så sjekk ut den skiva.

Count Bass D - Pot/liqour

(Innlegget ble redigert 24.11.11 11:32)

yoyosucka
yoyosuckaInnlegg: 460
24.11.11 11:37

Ramle over en mixtape på tuben som jeg synes var litt småartig. En mashup mellom jazz og hiphop. Synes denne låta funka jævlig bra.

Mashup

GhettoGutt
GhettoGuttInnlegg: 671
CrazyNoise
25.11.11 10:04

Vi må jo heller ikke glemme norske Helen Eriksen som ble produsert av tommy Tee og hadde n-light-n på feature vokal

Torjus_94
Torjus_94Innlegg: 2803
10.02.13 23:37

http://www.youtube.com/watch?v=2Gq_e3W7H_U

Denne tror jeg du vil like, Fargerik! Young Punx er egentlig en hiphopgruppe. Her spiller Guthrie Govan (en fusion gitarist) sammen med dem. 

Fra 01:27 groover det helt villt! Fete progresjoner ;)

Og prikken over i'en har bassisten tidenes med harry bass :)

(Innlegget ble redigert 10.02.13 23:37)

gooodBye
11.02.13 23:20

DEn var nice! Bassen var jo fæit!

Klikk for å gå tilbake til toppen