Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hip hop - Rap, forskjellen?

NYTT TEMA
Jaanas
JaanasInnlegg: 7583
28.03.12 09:52

Hva er egentlig forskjellen mellom hip hop og rap? Jeg har fått inntrykk av at hip hop er den litt "lettere" broren til rap, men kan være jeg tar grundig feil. Er Still Dre hip hop? Rappes det mer i rap enn hip hop?

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
28.03.12 10:18

Hip hop er det navnet på kulturen hvor rap er vokalelementet. å kalle musikken for hip hop er egentlig helt feil. Hip hop består av flere grunnelementer som graffiti, breakdance, DJing og rap.

Hvis noen sier til meg at de hører på hip hop så tenker jeg: hører du på breaking og spraying også?

Rap er den vokale delen av hiphop.

Jaanas
JaanasInnlegg: 7583
28.03.12 10:35

Det hadde jeg ikke trodd, men er vel ikke bare meg som blander disse uttrykkene.

CrazyNoise
28.03.12 10:43

Haha, jeg tror de fleste bruker litt blanding i hverdagen, men formelt sett så er det korrekt å bruke rap om musikken (dvs vokalen) og hiphop om kulturen (så kan vi ta en diskusjon om det er hiphop, hip hop, hip-hop etc som er riktig skrivemåte en annen gang).

Jeg skal skryte på meg å være konsekvent. Jeg sier aldri at jeg hører på hiphop :-)

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
28.03.12 12:00
CrazyNoise: (så kan vi ta en diskusjon om det er hiphop, hip hop, hip-hop etc som er riktig skrivemåte en annen gang).

Vi kan ta den nå, for så å legge den død: hip hop.

:-)

DontGetIt
28.03.12 12:02
CrazyNoise: Hip hop er det navnet på kulturen hvor rap er vokalelementet. å kalle musikken for hip hop er egentlig helt feil. Hip hop består av flere grunnelementer som graffiti, breakdance, DJing og rap.

Dette er jo selvsagt riktig. Allikevel synes jeg å ha sett en tendens til at folk (rap-hoder inkl.) benytter betegnelsen hip hop om den mer melodiøse formen for rapmusikk. 

Selv prøver jeg å være konsekvent. Rap er jo det korrekte.

PhatJoe
PhatJoeInnlegg: 3788
29.03.12 17:32
CrazyNoise: Hvis noen sier til meg at de hører på hip hop så tenker jeg: hører du på breaking og spraying også? Rap er den vokale delen av hiphop.

Vel det er vel ganske stuereint å si hip hop musikk.

Som Dr. Dre sier: Sex, drugs and hip hop music is what it's all about.

CrazyNoise
29.03.12 17:49
PhatJoe: det er vel ganske stuereint å si hip hop musikk.

Ja det er det, og da spesifiserer du med "musikk". Musikken innen hiphop er jo nettopp rap.

Bruker du bare "hip hop" kan du jo like gjerne snakke om dans. "Jeg digger hip hop", kan jo like gjerne bety at en lærer dansen som i dansemiljøet kalles hip hop. Men selvfølgelig, diskuterer en musikk og man sier at man liker hip hop så skjønner jo de fleste hva man mener.

Wujudz
WujudzInnlegg: 51
30.03.12 16:10
CrazyNoise: Men selvfølgelig, diskuterer en musikk og man sier at man liker hip hop så skjønner jo de fleste hva man mener.

Mitt inntrykk er at de fleste blander og tror at hip hop først og fremst er en musikksjanger, det gjorde i hvertfall jeg før jeg kom over denne tråden.

Tror grunnen til at det er lett å blande er fordi dagens hip hop musikk inneholder så mye synging at folk ikke lenger ser på ordet "rap" som et passende begrep.

Grunnen til at folk ikke ser på ordet "rap" som et passende begrep, tror jeg er fordi det "å rappe" kun blir forbundet med stereotypen "å snakke fort til musikk", og det er jo ikke så mange sanger idag hvor man kun hører det blir "snakket fort til musikk".

Det er i hvertfall min lille teori etter å ha innsett at jeg, i likhet med veldig mange andre, bruker uttrykkene feil.

Innspill noen?

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
30.03.12 17:17

"Rap" er musikk og "hip hop" (som jeg endelig har hjernevasket meg selv til å skrive riktig) er kulturen. Men siden det kanskje spesielt på 90-tallet forekom rapping i mye musikk som ikke var assossiert med hip hop, sier jeg stort sett "jeg hører på hip hop" og refererer til musikken som nettopp det. Bruker du bare "hip hop" kan du like gjerne snakke om dans, men bruker du bare "rap" kan du like gjerne snakke om "Black or White" av Mikkel Jackson.

Aller best liker jeg å danse rap.

CrazyNoise
30.03.12 18:31
Wujudz: Tror grunnen til at det er lett å blande er fordi dagens hip hop musikk inneholder så mye synging at folk ikke lenger ser på ordet "rap" som et passende begrep.

Det er noe som har vært der helt siden jeg oppdaget rap på midten av 80tallet. Veldig mange har den oppfatningen at rap er "skikkelig rap" mens hip hop er den kommersielle popvarianten. Jeg har klippet ut et leserbrev (faktisk) fra en blekke på tidlig 90tall hvor innsenderen driter ut en tidligere innsender for å ikke vite hva han eller hun snakker om. Han skriver at Hip Hop er MC Hammer, Vanilla Ice og slikt kommers dritt mens Public enemy, NWA og 2 live crew er hva han kaller "Real Rap". som sagt, hip hop vs rap har vært misforstått i mange år.

CrazyNoise
30.03.12 18:45
Wujudz: Grunnen til at folk ikke ser på ordet "rap" som et passende begrep, tror jeg er fordi det "å rappe" kun blir forbundet med stereotypen "å snakke fort til musikk", og det er jo ikke så mange sanger idag hvor man kun hører det blir "snakket fort til musikk".

Det er jo et interessant poeng du drar frem der, for å rappe er faktisk bare den vokale delen. Man kan rappe til håndklapping, man kan rappe til ingenting, man kan rappe til beatboxing, man kan rappe til klassisk musikk,rappe til gitarriff etc. Det med syngingen og gjestevokalister i refreng, egentlig refreng i raplåter i det hele tatt, er jo noe som kom inn i rap etter hvert som låtene ble utgitt på plate. Man kan jo diskutere om det er stas eller ikke med sangrefreng, men det er nå noe som er her, da.

Det har slått meg i den siste tiden hvor befriende jeg synes det er når jeg hører raplåter uten gjestevokalister som synger, eller egentlig refreng åkke som. Ta en låt som Rappers Delight. Originalversjonen der er 14 minutter hvor de tre rapperne drar på med vers etter vers, og fy faen så kult det er. en kan kritisere tekstene, låtene og om de stjal rimene eller ikke, men det er et monster av en låt. Ta også en rapper som Too Short, vestkystlegenden som gjorde det å selge kassetter ut av bilen sin til en karriere. Too Short rappet ræva av seg i 8-10 minutters lange låter uten refreng. Det er så kult, så enormt kult.

Men du har jo rett, det å rappe er å snakke rytmisk med rim, hvis du skal skrelle det ned til basisen. Akkurat som å synge er å bruke stemmen til å lage en melodi.

CrazyNoise
30.03.12 18:47
LoveJones: Aller best liker jeg å danse rap.

Haha!

Wujudz
30.03.12 19:57
CrazyNoise: Det er noe som har vært der helt siden jeg oppdaget rap på midten av 80tallet.

Selvsagt, det har alltid vært der, men mitt inntrykk etter å ha hørt gjennom en god del låter fra 80-tallet er at det var mer rapping og mindre vokal, men det kan godt hende jeg tar feil. Jeg levde altså ikke på denne tiden, så vanskelig for meg å si...

Wujudz
30.03.12 20:07
CrazyNoise: Man kan rappe til håndklapping, man kan rappe til ingenting, man kan rappe til beatboxing, man kan rappe til klassisk musikk,rappe til gitarriff etc.

Ahh, tenkte at rap kunne brukes om all form for vokal innenfor hip hop musikk, også synging, men det blir jo litt feil... eller?

CrazyNoise
30.03.12 22:37
Wujudz: Ahh, tenkte at rap kunne brukes om all form for vokal innenfor hip hop musikk, også synging, men det blir jo litt feil... eller?

Det blir feil, ja. Rap er den vokale teknikken som mange på musikkforumet beskriver som "snakkesang". Synging er ikke rap, men det finnes jo rappere som fremfører versene sine på en mye mer melodiøs måte. for eksempel Bone Thugs n harmony har ofte vokalharmonier i versene sine, men det er allikvel forankret i rapteknikk.

CrazyNoise
30.03.12 22:43
Wujudz: Selvsagt, det har alltid vært der, men mitt inntrykk etter å ha hørt gjennom en god del låter fra 80-tallet er at det var mer rapping og mindre vokal,

Skillet mellom rap og "annen" musikk var mye større den gangen der. I tillegg så var rap en mye mer lukket form for musikk, der bruk av vokalister ble sett på som sellout og var veldig fy-fy. Men det har alltid vært innslag av vokal i raplåter. Det er som du sier, mye mer vanlig nå enn før. På 80tallet kunne man ha kanskje en eller to låter på albumet sitt som hadde syngerefreng, men nå er det kanskje bare en eller to låter på et album som ikke har det.

Wujudz
31.03.12 13:55
CrazyNoise: På 80tallet kunne man ha kanskje en eller to låter på albumet sitt som hadde syngerefreng, men nå er det kanskje bare en eller to låter på et album som ikke har det.

Ja, er enig i at det blir litt mye vokal til tider, så jeg synes også det kan være befriende å høre nesten uavbrutt rapping i 10-12 minutter, spesielt hvis det er flere som bytter på å rappe, som i Rapper's Delight.

CrazyNoise
09.07.13 23:55

Dette er en evig diskusjon på internettet ihvertfall... Jeg vrir meg når jeg leser folk som skriver at de kun hører på hip hop, ikke rap. I tillegg så er det også en del ekstra tøffe folk som mener at de kun hører på MCs og ikke rappere, siden "alle kan rappe". 

"Jeg hører kun på hip hop, ikke rap"= jeg synes lyden av headspin og spraybokser er helt sjef, i tillegg til rene DJ-låter.

hva mener dere om "MC vs rapper"? Er dette noen forskjell for dere? MC er jo en betegnelse som ikke er brukt siden begynnelsen av 90-årene. Døde med MC Hammer. 

DontGetIt
10.07.13 09:08
CrazyNoise: hva mener dere om "MC vs rapper"?

Betyr selvsagt det samme. Folk med utsagn som disse du siterer, burde gjøres stumme. 

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
14.07.13 17:42
CrazyNoise: Hip hop er det navnet på kulturen hvor rap er vokalelementet. å kalle musikken for hip hop er egentlig helt feil.

Dette er korrekt. Når det er sagt blir folks misforståelse gjerne bygd opp av at de som skal vite dette gjør den samme feilen, samt at mange medier (noe mer forståelig) ikke vet forskjellen. F.eks. kategoriserer mange musikkbutikker rap som "Hip Hop", og ordet "rap" blir gjerne ikke brukt i det hele tatt. Det samme er det hvis det i sladreblader er en annonse for ringetoner man kan bestille til telefonen sin; rap-låter står i en egen kategori som heter kun "Hip Hop".

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
14.07.13 17:45
CrazyNoise: hva mener dere om "MC vs rapper"? Er dette noen forskjell for dere?

Nei, det er ingen forskjell. Det eneste som skurrer for meg er hvordan MC i enkelte tilfeller skrives "emcee" når man tar i betraktning at det er en forkortelse for "Master of Ceremony".

Klikk for å gå tilbake til toppen