Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Killer Mike - R.A.P. Music

NYTT TEMA
Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
03.04.12 19:46

Hørte om dette albumet som skal være produsert utelukkende av El-P på slutten av fjoråret, og nå er det visst ikke langt unna. Jeg har ikke vært så flink til å holde meg helt oppdatert på alle de Pledge Allegiance To The Grind mixtape'ene (eller hva de heter) til Killer Mike, men jeg har ventet på et nytt ordentlig album helt siden Monster i snart ti år. En helt grei skive som åpenbart ikke var i nærheten av å leve opp til hans enorme potensiale. 

I alle fall, i går ble det sluppet en låt fra det kommende albumet: "Don't Die".
I likehet med noen av kommentarene under så synes jeg det er en klar retro Ice Cube/N.W.A. feeling over både produksjonen og rappinga, samtidig som at El-P som alltid sørger for litt futuristicness. Tipper dette fort kan bli et album hvor helheten står sterkere enn enkeltlåtene. Har uansett et litt ambivalent forhold til El-P. Den spesielle stilen hans kan variere fra fantastisk genial til helt grusom i mine ører. På denne låten her funker det ganske bra, så det skal bli spennende å høre hvordan hele pakken blir.

(Innlegget ble redigert 03.04.12 19:51)

Cunninlynguits
CunninlynguitsInnlegg: 722
03.04.12 23:52

Ser fram til denne!

Killer Mike er et beast on the mic, mens El-P kan være helt fantastisk.

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6200
03.04.12 23:54

Liker både denne, som kom ut tidligere i år, og den nye sangen. Het enig i at det høres ut som noe throwback til Bomb Squad/Ice Cube med en liten twist i sann El-P stil (som også skal gi ut solo album i Mai bare noen uker før RAP Music). Tror dette kan bli spennende saker.

PS: Trodde at I Pledge Allegiance To The Grind -serien var offisielle album og ikke mixtapes. De to siste er i hvert fall verdt å få med seg.

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
04.04.12 00:33
Ruud18: Jeg har ikke vært så flink til å holde meg helt oppdatert på alle de Pledge Allegiance To The Grind mixtape'ene (eller hva de heter) til Killer Mike, men jeg har ventet på et nytt ordentlig album helt siden Monster i snart ti år. En helt grei skive som åpenbart ikke var i nærheten av å leve opp til hans enorme potensiale.

Én ting sier jeg deg: I Pledge Allegiance To The Grind II er veldig mye bedre enn Monster. Jeg er enig med deg i at Monster ikke lever opp til Killer Mikes potensiale, men det gjør virkelig toeren i Pledge-trilogien. Eneren og treeren har jeg ikke hørt ennå.

For øvrig trodde jeg i likhet med Swing-P at Pledge-serien var offisielle album, ikke mixtapes, uten at jeg helt vet hvor grensen går.

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
04.04.12 12:21

Ok, da er det godt mulig det er jeg som tar feil.

Har alltid hatt inntrykk av at de bare var mixtapes / ganske uofisielle album, derfor at jeg ikke har stresset med å sjekke ut alle sammen. Så da er det kanskje på tide at jeg behandler dem som ordentlige album...

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
04.04.12 14:15

Likte "Don't Die" veldig godt, henger meg på beskrivelsen av produksjonen. Frisk og retro på samme tid. Killer Mike har egentlig en utrolig kul stemme og flow, men den kommer ikke alltid til sin rett. Det gjorde den her, synes jeg.

Håper det blir en del av det samme på skiva, men samtidig noen roligere låter også. På freestyle-mixtapen fra Pitchfork finnes to gode eksempler på Killer Mike over mer minimalistiske og rolige beats. "Big Beast" ble litt masete og kjedelig, synes jeg.

gooodBye
gooodByeInnlegg: 1965
05.04.12 18:41

Hva står R.A.P. for?

Yawn
YawnInnlegg: 695
12.04.12 00:08

Jøss, dette prosjektet var nyheter for meg, begge låtene som er postet virker lovende. Killer Mike (var det ikke Mike Bigga en stund?) er en av de råeste fra Atlanta i mine ører, evnen til å være både "conscious" og kompromissløs, uten å bli pretensiøs, er det få i gamet som kan matche. Fyren har til gode å levere et kanonalbum, men tør påsta at "Monster" og alle skivene i "Pledge"- trilogien var blant de bedre i sine utgivelseår. Det bør forøvrig nevnes at albumet "Ghetto Extraordinary" ble fullført på Big Bois Purple Ribbon Records i 2005, men det ble aldri utgitt av diverse årsaker. Man finner uansett skiva på nettet, det er verdt å sjekke ut, han har med seg gjester som Big Boi, M.O.P., 8Ball & MJG og Three 6 Mafia, og blant annet Organized Noize og Andre 3000 stiller opp på produksjonen. Det ble faktisk sluppet en video til albumet også.. Videre vil jeg anbefale mixtapelåtene fra "Sunday Morning Massacre"- greia hans fra noen år tilbake, hvor han fillerister industrybeats, det meste er sikkert tilgjengelig på youtube..

LoveJones
07.05.12 23:09

Her kan man høre skiva og lese hva Mike har å si om sporene: http://www.spin.com/articles/hear-killer-mikes-fiery-rap-music-mc-runs-us-through-his-new-lp

Foreløpig synes jeg dette høres litt slitsom ut, men mulig sakene vil vokse.

Swingpjatt
15.05.12 18:39

Har hørt jevnlig på albumet en god stund nå, og jeg liker det veldig godt. Muligens årets beste for min del.

Cunninlynguits
CunninlynguitsInnlegg: 722
22.05.12 21:22
Swingpjatt: Muligens årets beste for min del.

word.

LoveJones
23.05.12 01:06

Begynner å like det godt selv. Men har enda mer tro på at El-P-platen vil vokse.

Yawn
28.05.12 15:21

Har endelig fått bestilt denne, blir vel første nye skiva fra sørstatene som jeg faktisk kjøper i år. Det har vel og merke kommet mye fett fra den regionen i år, men alt har vært gratis album/mixtapes.

Leste forresten at Killer Mike og Big Boi visstnok jobber med et samarbeidsprosjekt..

Swingpjatt
09.06.12 18:02

NSFW!!

Rå video, rå sang, rått album.

Yawn
19.12.12 16:36

Årets video?

Fyren er forresten norgesaktuell på nyåret..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg