Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Karpe Diems nye album

NYTT TEMA
Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
04.06.12 15:02

Siden jeg tror jeg er omtrent den eneste som er spesielt fan her inne, så kommer jeg nok til å føle at jeg først og fremst skriver til meg selv, men som man sier på godt norsk: fuck it...

Karpe Diem har nytt album på gang som slippes til høsten, foreløpig uvisst tittel. Chirag twitret for en ukes tid siden at tittelen skal være Kors på halsen, Ti kniver i hjertet, Mor & Far i døden men det spekuleres i om dette bare var en fyllespøk mtp. tidspunktet for meldingen og selvfølgelig den latterlige lengden på tittelen. Håper virkelig dette er tilfellet, både pga den som nevnt idiotiske lengden, pluss at jeg synes at det med Rett Fra Hjertet og Aldri Solgt En Løgn holder med albumtitler som skal spille på at musikken deres er så ærlig (og det er ikke utenkelig at Chico selvironisk refererte til nettop dette.) Selv om jeg ikke protesterer på at de alltid har vært blant de ærligste og mest "ekte" (huff) norske rapperne.

Selv om mange, som alltid med rap, maser om at de var bedre før så er jeg heller av den oppfatningen at Karpe er blant de ytterst få rap-artistene som har blitt bedre og bedre både som rappere, artister og musikere for hver eneste utgivelse. Dette gjør jo at jeg kanskje er mer spent enn jeg har vært før noen som helst av de tidligere utgivelsene, på hva de vil levere denne gangen.

Glasskår (2004) er en av de beste EP'ene jeg har hørt. Den viste først og fremst potensiale, men samtidig hadde den det umiskjennelig friske debututgivelsespreget som vi alle vet svært ofte råder innen rap-musikk. Og med unntak av Gatas Parlament bite-session'en "Generalens Eiendom" som har blitt litt flau med årene, så står hele EP'en seg glimrende fortsatt imo. De har jo selv heller aldri nektet for at de bite'et Gatas mye på spesielt den låta, og at det er en typisk låt de føler de har vokst fra.

Debutalbumet Rett Fra Hjertet (2006) viste til tider Magdi og Chirag fra en enda bedre side enn på EP'en, men helhetlig synes jeg plata står seg dårligere i dag. Fremdeles en del å gå på, men det begynte å ligne på noe...noen sterke enkeltlåter som fortsatt er blant det beste de har gjort.

Fire Vegger (2008) er albumet hvor jeg føler at de slo ut i full blomst. Ujevnheten var der fortsatt, men det meste synes jeg fortsatt kan måle seg med hva som helst jeg har hørt av norsk rap, i alle fall det norskspråklige. Tittelsporet synes jeg fortsatt er den aller beste låten de har laget, og etter denne plata husker jeg at jeg var usikker på hvordan de skulle klare å toppe dette.

Men med Aldri Solgt En Løgn (2010) klarte de faktisk å gjøre det, og detroniserte med det Tungtvann som min all-time favoritt norskspråklige rap-gruppe. Forgjengeren har kanskje et par killer enkeltlåter mer, men det som gjør dette til deres foreløpig beste er at det er den eneste blant skivene deres som jeg helt fint kan høre gjennom uten å noen gang være fristet til å røre skippe-knappen. Pop-elementene var kanskje enda mer fremtredende enn tidligere, men jeg synes de fikser den type rap langt bedre enn noen andre her i landet, og de perfeksjonerte på en måte dette med tredjealbumet. Bare det lille ekstra som gjør at jeg ikke kaller dette for et skikkelig mesterverk.

Og hvis utviklingen fortsetter på samme måte så skal jo i så fall deres kommende album være selve mesterverket som de har beveget seg gradvis mot. Førstesinglen med en riktig så lekker musikkvideo ble sluppet rett før helga:

Karpe Diem - Toyota'n Til Magdi   

Og hva kan man si ut fra første smakebit? Vel, for meg illustrerer denne låten og videoen hvorfor det meste tyder på at de denne gangen bare kommer til å ytterligere befeste sin posisjon på norsk raps trone. Det er kanskje den beste førstesinglen de har droppet så langt, og de viser sin (i norsk sammenheng) umatchede blanding av rap-skills, musikalske evner og treffsikkerhet, mainstream-appell (som takket være de to førstnevnte elementene, ikke bikker over i skamløst publikumsfrieri), skarphet og særpreg. Lars Vaular er vel den eneste som er i nærheten av å kunne by på den samme pakken, men personlig synes jeg han fortsatt er et stykke unna...pluss at jeg ikke liker musikken hans like godt.   

At de med et stort plateselskap i ryggen kan slippe en førstesingel som ikke på noe som helst måte tyder på å være et hit-forsøk, men heller bare et forsøk på å lage en bænger, sier også det meste om deres unike posisjon. Nå kan jeg selvfølgelig drite meg ut med all rævslikkinga mi dersom albumet ikke blir noe særlig, men jeg tror rett og slett at gutta er for drevne til å tråkke feil.

Gleder meg.....

(Innlegget ble redigert 04.06.12 15:04)

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
04.06.12 16:35
Ruud18: Siden jeg tror jeg er omtrent den eneste som er spesielt fan her inne

Man liker selvsagt Karpe. Og Toyota'n til Magdi var bangin'. De bør legge seg på den linja. I motsetningen til deg liker jeg ikke heeeelt når de kjører pop-preget over hele linja, selv om de selvsagt fikser det og.

De bør ellers få med Vaular på en låt. Norges beste til å gjøre det.

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2696
06.06.12 16:21

Var skikkelig fan av Karpe på barneskolen husker jeg. Karpe har nok heller ikke et så dårlig rykte som alle skal ha det til, det er verre med de ekle krypa fra Erik & Kriss som starta med å være direkte kopier av Karpe-gutta!

Karpe lager fortsatt bra Hip Hop og får kidsa til å høre på sjangern, bra det da :)

Det eneste som trekker ned for min del er at jeg misliker stemmen til Magdi, de rullende R'ene irriterer meg noe helt enormt! Chiraq derimot har en jævlig kul stemme, men helhetsinntrykket blir jo selvfølgelig litt ødelagt! 

Kagå
KagåInnlegg: 5113
06.06.12 16:23
Ruud18: Karpe Diem - Toyota'n Til Magdi

Digget virkelig denne sangen, nok en gang en meget bra sang fra Karpe.

Kagå
06.06.12 16:25
BuryMeInSmoke: arpe har nok heller ikke et så dårlig rykte som alle skal ha det til, det er verre med de ekle krypa fra Erik & Kriss som starta med å være direkte kopier av Karpe-gutta!

Usj, jeg hater virkelig Erik & Kriss. En ting er de som rapper om bitches and hoes i USA, der det faktisk kan hørest bra ut (Bare nesten da), men når to norske klysegutter skal begynne og gjøre det samme.. Da, daaaa blir det bare for dumt. 

Karpe Diem > Erik & Kriss uansett hva. Alt Erik & Kriss gjør, gjør Karpe 100 ganger bedre.

(Innlegget ble redigert 06.06.12 16:31)

Ruud18
06.06.12 21:49
DontGetIt: De bør ellers få med Vaular på en låt. Norges beste til å gjøre det.

Ser for meg at det er stor sjanse for en Vaular-collab på nyalbumet.

Anyways, så ser det ut som om det kanskje er to-tre stykker til her inne som liker dem da. Føler bare at jeg i mange tilfeller omtrent har vært alene om å "forsvare" gutta når de f.eks. har blitt plassert i samme bås som søppel á la Erik & Kriss.

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
06.06.12 22:15
Kagå: En ting er de som rapper om bitches and hoes i USA, der det faktisk kan hørest bra ut (Bare nesten da), men når to norske klysegutter skal begynne og gjøre det samme.. Da, daaaa blir det bare for dumt

Fordi...? Er det greit at amerikanerne dikter opp historier om kåte jenter mens norske gutter ikke kan gjøre det samme? Tror du på de som snakker engelsk men er mer skeptisk til de som snakker norsk?

OpplestOgVedtatt
OpplestOgVedtattInnlegg: 210
06.06.12 23:25
BuryMeInSmoke: Det eneste som trekker ned for min del er at jeg misliker stemmen til Magdi, de rullende R'ene irriterer meg noe helt enormt!

Haha, spot on. Særlig på låter som Toyota'n til Magdi, med litt høyere tempo - da skjærer det seg helt.

Har egentlig sovet på Karpe, men får sjekke dem ut litt mer aktivt. Er ikke helt glad i poprappen, men de er flinke med lyricsa.

Bocason
BocasonInnlegg: 533
07.06.12 08:13

Alltid spennende med noe nytt fra Karpe. Angående tittelen vet jeg egentlig ingenting, men symbolene på coveret til singelen tyder mot tittelen som er nevnt. 

Kagå
07.06.12 18:39
CrazyNoise: Fordi...? Er det greit at amerikanerne dikter opp historier om kåte jenter mens norske gutter ikke kan gjøre det samme? Tror du på de som snakker engelsk men er mer skeptisk til de som snakker norsk?

Hvor skrev jeg at det var greit? Jeg skrev bare at det hørest bedre ut, jeg.

(Innlegget ble redigert 07.06.12 18:39)

kvikhaldenfk
kvikhaldenfkInnlegg: 2827
07.06.12 22:27

Husker jeg var fan av alle de mindre hypa sangene..

CrazyNoise
07.06.12 23:35
Kagå: Hvor skrev jeg at det var greit? Jeg skrev bare at det hørest bedre ut, jeg

Du skriver jo at rap om "bitches and hoes" på amerikansk kan høres bra ut mens det blir "for dumt" hvis to klysegutter skal gjøre det på norsk. Jeg greier ikke tolke det til annet enn at det kan være helt kult å ljuge om fitte så lenge det er på amerikansk med amerikanske rappere. Derimot hvis de samme løgnene blir servert på norsk så blir det ikke troverdig lenger...?

freemasun
freemasunInnlegg: 4243
08.06.12 08:35
Ruud18: Anyways, så ser det ut som om det kanskje er to-tre stykker til her inne som liker dem da.

Jeg for min del digger gutta/gutter boyz når de kjører stilen à la "Toyota'n til Magdi", "Krølla 50-Lapp Y'all" og generelt NM i Drittsekk, da er dem best i Norge.

Sidesprang: Vaular og A-Lee og de gamle hip-hop.no-gutta ellers har ramla no kraftig av, så der gidder jeg ikke engasjere meg lengre.

DontGetIt
08.06.12 11:22
freemasun: Sidesprang: Vaular og A-Lee og de gamle hip-hop.no-gutta ellers har ramla no kraftig av, så der gidder jeg ikke engasjere meg lengre.

Vaular? Falt av? Har du ramla og slått hue? Eventuelt ikke hørt Vaular siste fullengder? Tidenes nest beste norske album, etter en viss skive fra Tungtvann.

freemasun
08.06.12 11:28

Ja, falt av. I forhold til hvor han var for en seks år tid siden, så har han endre seg litt for mye for meg.

"Intro 2006"

"Gåtur"

Forøvrig enig i at Tungtvann har tidenes beste norske rap-album. På norsk. På engelsk er en annen sak.

DontGetIt
10.09.12 12:07

1. Sakte film 
2. Jens 
3. Spis din syvende sans 
4. Helseguru (m/ Truls Heggero) 
5. Porselen 
6. Her 
7. Naomi (m/ Fadlabi) 
8. Påfugl (m/ Yosef Wolde-Mariam) 
9. Toyota'n til Magdi 
10. Støv (m/ Kråkesølv) 
11. Nyrestein 
12. Skåler med blod 
13. Bonus: Påfugl (m/ Maria Mena)

CrazyNoise
10.09.12 12:13

Jeg ser det snakkes om Karpe, men jeg kan ikke tenke meg kjedeligere rapgruppe akkurat nå. Jeg er så drittlei av de tannløse låtene deres. Er det påfugl som er den nye singlen deres? den som spilles ihjel på p3? Den er så kjedelig samlebåndskarpe

.... ahhh lettin' off steam (fy faen for en hater du er)

freemasun
10.09.12 12:17
CrazyNoise: Er det påfugl som er den nye singlen deres? den som spilles ihjel på p3? Den er så kjedelig samlebåndskarpe

TAKK!

"Byduer i Dur" (riktignok fra forrige), "Påfugl", "Her"; hvorfor gutta, hvorfor? Radiofrierier som "Show" og "Piano" hadde i det minste litt bein i nesa, de nye singlene er jo rett opp buksesele-P4-rap.

(Innlegget ble redigert 10.09.12 12:19)

DontGetIt
10.09.12 12:27

Her er überwack. Påfugl er vel heller ingen fest, og blir vel helst tatt med pga 22. juli.

Så trodde jeg RSP skulle være med på en låt, det er han tydeligvis ikke. Skuffende at Karpe på sitt 4. album ikke er tøffere enn at de har med Maria Mena og Yosef. Hvor er nevnte RSP, Phil T Rich eller noen av de andre rapperne som fortjener litt shine (og som også kan gjøre et bra vers, selvfølgelig).

(Innlegget ble redigert 10.09.12 12:28)

DontGetIt
10.09.12 12:28

Haha, den låta med Kråkesølv kommer til å bli I-HJEL-SPILT på petre. 

Renegade89
Renegade89Innlegg: 593
13.09.12 11:21
DontGetIt: 1. Sakte film 
2. Jens 
3. Spis din syvende sans 
4. Helseguru (m/ Truls Heggero) 
5. Porselen 
6. Her 
7. Naomi (m/ Fadlabi) 
8. Påfugl (m/ Yosef Wolde-Mariam) 
9. Toyota'n til Magdi 
10. Støv (m/ Kråkesølv) 
11. Nyrestein 
12. Skåler med blod 
13. Bonus: Påfugl (m/ Maria Mena)

Ingen Pumba iallefall, det er bra.

Bocason
21.09.12 11:48

Er ute nå! Har de siste dagene bygget meg opp en ganske fin hype til dette albumet, får se om de innfrir igjen.

Freezing1
Freezing1Innlegg: 393
21.09.12 16:34

VGs anmeldelse av «Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden» er ute. Terningen viser en femer fra både Dagbladet og VG.

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10069110

http://www.dagbladet.no/2012/09/20/kultur/musikkanmeldelser/musikk/anmeldelser/karpe_diem/23493431/

Musikalsk spiller de også opp bredere enn noensinne. De glemmer aldri hvor de kommer fra, og rapperne Chirag og Magdi får selvfølgelig stor plass. Men samtidig har de aldri vært nærmere mainstream-pop. Refrengene er klebende, arrangementene inviterende og stort sett myke. Helheten trues aldri av alle de tematiske sprangene i uttrykk.

Forøvrig er mitt førsteintrykk "skuffende". 

Bocason
22.09.12 20:07

Har nå hørt gjennom albumet et par ganger, og gjort meg opp noen tanker.

Dette var ikke som forventet. Gradvis i Karpes portefølje har det blitt mindre av kjappe frekke linjer, energipumpende beats og enkle hooks. Dette albumet er dypt, melankolsk, rett og slett uvant. Gutta har blitt voksne. Om det er noe godt vet jeg ærlig talt ikke enda, jeg savner tiden da Karpe Diem overassket med skarpe ordspill, men liker også de mer filosofiske tekstene de til tider briljerer med her. Mye av det høres likt ut, men får gi det mer tid så skal jeg nok kunne skille låtene. Produksjonen er gjennomført sterk, noe jeg synes norsk musikk generelt har kommet seg veldig på.

Eller kan jeg vel trekke frem Chiraqs vers på Støv, det er rett og slett veldig sterkt.

Bocason
22.09.12 20:09

Refrenget i "Jens" lyder ufattelig kjent, noen som kan hjelpe? Har en sterk magefølelse på at de har hatt noe veldig lignende før.

Ruud18
30.09.12 16:20

Noen tanker etter første lytt...

Enkelte av låtene som ikke satt så godt ved første lytt, og selv om det garantert er voksepotensiale ved det meste så tviler jeg på denne plata på sikt vil matche eller toppe Aldri Solgt En Løgn.

Gutta har en sololåt hver, Chirag sin var mye bedre enn Magdi sin ved første lytt.

Chirag har generelt steppet opp game'et sitt denne gangen. Høres veldig sulten ut på de fleste låtene, og mens han på deres tre første album har vært litt i skyggen av Magdi så synes jeg det er HAN som styrer showet på enkelte av låtene her.

Jeg har egentlig gitt opp Madcon fullstendig, men på den ene versjonen av "Påfugl" så syntes jeg jaggu Yosef outshinet begge Karpe gutta. I alle fall ved første inntrykk.

Den andre versjonen av "Påfugl" med Maria Mena var fin nok, men føltes ganske unødvendig. Den har jo blitt plassert til slutt som bonusspor, men jeg kommer nok til å skru av etter herlige "Skåler Med Blod" når jeg bumper skiva heretter.

Dette er som sagt tanker etter å bare ha hørt albumet EN gang, så det er godt mulig jeg endrer mening om enkelte ting etter hvert. Og kanskje jeg skriver litt om et mer helhetlig inntrykk ved en senere annledning :)

freemasun
01.10.12 15:35

Uff. Norges siste kommersielle håp har blitt Louis Vuitton Dons, bare uten ignorant rævhøl-holdning.

For de som har hørt "Her" og "Påfugl" så er det ikke til å stikke under en stol at disse setter standarden, mens "Toyota'n Til Magdi" står som en ensom pillar i ørkenen. Gutta har blitt voksne og kler det ikke, det er ikke NM I Drittsekk lenger, det er familiære problemer, og jeg kan i den sammenheng kommentere at jeg kjenner at hatet mitt hentes fra samme skuff som sålangt kun har vært avmerket "Eminem".

Det kom et snev av håp på "Spis Din Syvende Sans" hvor Chirag fyrer av noe helt vanvittig som åpner gapet ditt med noen centimeter for hver stavelse, helt til han avslutter med et rim vi har hørt før, om søstra "med kåk oppi Holmen-K". Skuffende.

freemasun
03.10.12 15:14
DontGetIt: Haha, den låta med Kråkesølv kommer til å bli I-HJEL-SPILT på petre.

Egentlig mer redd for at "Spis Din Syvende Sans" blir folkemunne-tekst om kort tid, med sitt catchy-ass hook om planleggere og "ber om litt for mye, du ber om litt for mye, ber om litt for mye, du ber om litt for mye...".

"Støv" hadde bare vært stas, go Nordland!

(Innlegget ble redigert 03.10.12 15:15)

A_Hleb
A_HlebInnlegg: 18966
04.10.12 01:22

"Spinat og brokkoli på dekka bord, jeg ekke sulten, metafor". Magisk strofe.

freemasun
04.10.12 11:04
freemasun: Det kom et snev av håp på "Spis Din Syvende Sans"

"Jens" var det. Uansett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg