Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kritikernes topp 50 beste rappere/emcees

NYTT TEMA
-Illmatic-
-Illmatic-Innlegg: 41
22.08.12 19:30

Intro:

For en ukes tid siden så jeg tråden rundt «The Source Ranks Top 50 Lyricsists». Listen er en ganske typisk «50 beste rappere»-liste. Rakim topper, Nas tar 2.plassen, mens Biggie, Eminem, KRS-One og Jay-Z selvfølgelig er å finne på topp 10. Jeg har merket at omtrent alle «50 beste rappere»-lister jeg har sett har de samme rapperne i litt ulik rekkefølge, blandet med ca. 10-20 av listelagerens personlige favoritter. Jeg samlet derfor 7 ulike «50 beste rappere»-lister (seriøse og stort sett begrunnede), og skrev ned resultatene i Excel. Dette nerdearbeidet gjorde jeg for å finne kritikernes samlede «50 beste rappere» -liste.

Listene jeg brukte med topp 3 rappere:

-          The Source: 1. Rakim – 2. Nas – 3. The Notorious B.I.G.

http://www.myjestikblog.com/2012/07/03/source-ranks-top-50-lyricists/  

-          About.com: 1. Rakim – 2. KRS-One – 3. Big Daddy Kane

http://rap.about.com/od/toppicks/ss/Top50Emcees.htm

-          HipHop365.com: 1. Nas – 2. 2Pac – 3. Rakim

http://hiphop365.com/?p=8840

-          Kool Moe Dee (rapper): 1. Melle Mel – 2. Rakim – 3. KRS-One

http://slumz.boxden.com/f87/50-greatest-mcs-all-time-kool-mo-dee-controversial-587782/

-          Jason Curtis (fan): 1. Jay-Z – 2. Eminem – 3. Rakim

http://www.iamjasoncurtis.com/top-50-rappers-of-all-time-pt-2-50-41

-          Paulyoungotti (fan): 1. Rakim – 2. KRS-One – 3. Ice Cube

http://www.epinions.com/content_4050296964

-          DigitalDreamDoor.com: 1. Rakim – 2. The Notorious B.I.G. – Big Daddy Kane

http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_rap-lyric.html

Rakim er altså å finne i samtlige av listenes topp 3 beste rappere. I tillegg til han er også Biggie, Big Daddy Kane, Big Pun, Black Thought, Busta Rhymes, Common, Jay-Z, Kool G Rap, KRS-One, Nas, Redman, Slick Rick, og 2Pac med på samtlige av listene. Et stort antall rappere ledet an av Eminem og Ice Cube, finner man på 5 eller 6 av de 7 listene.

-Illmatic-
22.08.12 19:31

Her er kritikernes topp 50 beste rappere/emcees: Etter summering av alle 7 lister

1.       Rakim

2.       Nas

3.       The Notorious B.I.G.

4.       Jay-Z

5.       Big Daddy Kane

6.       KRS-One

7.       2Pac

8.       Kool G Rap

9.       LL Cool J

10.    Common

11.    Slick Rick

12.    Big Pun

13.    Redman

14.    Black Thought

15.    Eminem

16.    Ice Cube

17.    Chuck D

18.    Andre 3000

19.    Scarface

20.    Lauryn Hill

21.    Mos Def

22.    Busta Rhymes

23.    GZA

24.    Talib Kweli

25.    Big L

26.    Method Man

27.    Snoop Dogg

28.    Pharoahe Monch

29.    Canibus

30.    Ras Kass

31.    Ghostface Killah

32.    Jadakiss

33.    Progidy

34.    Guru

35.    Masta Ace

36.    MC Lyte

37.    Raekwon

38.    AZ

39.    Q-Tip

40.    Kurupt

41.    DMX

42.    Bun B

43.    Queen Latifah

44.    Posdnous

45.    Kanye West

46.    Lil’ Wayne

47.    Fabolous

48.    Xzibit

49.    Jeru the Damaja

50.    Melle Mel

-Illmatic-
22.08.12 19:32

Her er kritikernes topp 20 rappere/emcees: Etter summering av bare de 3 beste listeplasseringene

1.       Rakim

2.       Nas

3.       KRS-One

4.       Jay-Z

5.       The Notorious B.I.G.

6.       Big Daddy Kane

7.       2Pac

8.       Eminem

9.       Ice Cube

10.    Kool G Rap

11.    Chuck D

12.    Scarface

13.    LL Cool J

14.    Andre 3000

15.    Common

16.    Slick Rick

17.    Lauryn Hill

18.    Big Pun

19.    Big L

20.    Black Thought

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
22.08.12 23:12

Moro med liste fra Kool Moe Dee. Legend!

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
23.08.12 09:43

Hvorfor er Big Pun alltid med på disse listene? han rakk å gi ut et helt OK album før han la på røret, men i mine ører var han en helt grei rapper men ikke noe topp-50-materiale

freemasun
freemasunInnlegg: 4115
24.08.12 11:43

Hva er den egentlige forskjellen på Big Pun og Notorious B.I.G? Er det leveringen av tekstene? De rakk begge å gi ut ett studioalbum før deres død. De hadde begge omtrent samme innhold i tekstene. Big Pun på sin side hadde en helt out-of-this-word flow på noen av linjene sine (les: dead in the middle of little Italy, little did we know that we riddled some middleman who didn't do diddely - les fort tre ganger). Gikk det på swagger, eller ligger bare forskjellen i Puff Daddy og jobben som ble gjort i etterkant?

Mors_hjemmelagede
Mors_hjemmelagedeInnlegg: 1506
24.08.12 19:26
freemasun: Gikk det på swagger, eller ligger bare forskjellen i Puff Daddy og jobben som ble gjort i etterkant?

Godt mulig at mye av svaret ligger i disse tingene.

Tror også at en del handler om den såkalte eascoast-westcoast-beefen, og måten han og 2pac "gikk ut" på, som gjorde at de har blitt så mytologiserte.

I sin tid blei det vel regna som en utstrakt hånd i forhold til å skape hiphop-unity på tvers av miljø, subsjanger og geografi å sette begge disse ( 2pac og Biggie) høyt på lista.

I dag bør dette uansett være irrelevant.

Amin_Nouri
Amin_NouriInnlegg: 8552
27.08.12 06:13

Hvorfor er aldri RA på disse listene? Helt klart på topp 10 på min liste, han har mange fete navn med seg på sangene sine og Biggie har jo nærmest innrømt at RA er bedre enn han..

freemasun
27.08.12 07:40

Sjekk ut VGDHH i skyggen av Pac & Rakim, R.A. made my list...

freemasun
30.08.12 10:23
Mors_hjemmelagede: Tror også at en del handler om den såkalte eascoast-westcoast-beefen, og måten han og 2pac "gikk ut" på, som gjorde at de har blitt så mytologiserte.

At tårnene falt på toppen, tenker du? Absolutt en viktig faktor det også.

Tenk om Fat Joe hadde vært en like driftig type/money-making-whore som Puff Daddy, hadde Pun da hatt nok grunnlag til å knive om legendestatusen i den grad som Biggie og Pac gjør?

OpplestOgVedtatt
OpplestOgVedtattInnlegg: 210
30.08.12 12:59

Jeg MÅ ha gått glipp av noe - jeg synes Rakim er en allright rapper på Follow The Leader og Paid In Full, men ikke noe særlig mer. Hva er det jeg har gått glipp av?

Og KRS One har jeg heller aldri hatt (særlig) sansen for. 
Kan det stemme at begge disse havner så høyt ut av "korrekthet"?

Sammenlignet med de fleste andre på lista er de småunger, IMO.

freemasun
30.08.12 13:29
OpplestOgVedtatt: Hva er det jeg har gått glipp av?

The 18th Letter!

GhettoGutt
GhettoGuttInnlegg: 671
30.08.12 14:46
OpplestOgVedtatt: jeg synes Rakim er en allright rapper på Follow The Leader og Paid In Full, men ikke noe særlig mer. Hva er det jeg har gått glipp av? Og KRS One har jeg heller aldri hatt (særlig) sansen for.
Kan det stemme at begge disse havner så høyt ut av "korrekthet"?

Indeed, akkurat som det er hiphoplitisk korrekt å si at Illmatic er tidenes album og Jay-Z er en av de beste.

Ikke at noen av dem av dårlige, har stor sans for deler av låtmateriale dems - men de holdes nok kunstig høyt av NY-bastante medier.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester