Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Soulinspirert hip hop

NYTT TEMA
ViiBlått
ViiBlåttInnlegg: 6962
14.09.12 22:56

Av og til føler jeg at dere ikke bruker deres utmerkede smak og kunnskap rundt hip-hop nok, men nå får dere derimot sjansen!

Er på utkikk etter hip hop som gjennomgående bruker soul-samples, slik som tidlig Kanye, J Dilla og Blu & Exiles Below The Heavens. Kan dere komme med anbefalinger til slike artister/grupper?

På forhånd takk!

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
15.09.12 00:44

Jeg tror ikke dette er akkurat helt hva du spør etter, men skiva som K-Maxx ga ut for noen år siden har veldig mye soul. Dog ikke soulsamples, mer melodiøst

Life Is Love

Equipto og Mike Marshall bruker heller ikke mye samples, men de holder mer på med replay

Threw 4 love

Kanskje den største banger'n i hele fjor. Fortsatt ikke sample, men den bruker jo en god gammel vestkyst-popsoullåt du har hørt før, når bare den lange kjedelige intro'n på videoen er over:
I Drink Fernet

ellers så må du jo sjekke ut Bored Stiff fra San Francisco:

@ a distance

Don't Got Much

Media

TD camp fra Bored Stiff har også noen soloprosjekter. Sjekk låta Another way

Otayo Dubb hadde favorittalbumet mitt fra i fjor. Her kan jeg nesten liste alle låtene:

A Lil More

Prometheus Brown og Bambu har et knall-album på samvittigheten. Sjekk låta Fuck dog the bounty hunter

Noen av disse som falt i smak?

freemasun
freemasunInnlegg: 4243
02.10.12 14:11

Kanye og Dilla er dekket, Crazy har sin front - da vil jeg komme med Big K.R.I.T. Han har servet verden/nettet egetprodusert gratismateriale i en årrekke, selv oppdaget jeg denne vidundermannen i år, etter en liten hiatus fra musikkfronten. Undergrunnsteipene K.R.I.T. Wuz Here, Return of 4eva og 4Eva N A Day er et fint sted å starte - og faller det i smak er det bare å gå løs på produksjons diskografien. Samtlige av de nevnte teipene ligger gratis ute på nettet, kun originalmateriale, egenprodusert av Krit selv. Selv sliter jeg litt med å legge fra meg 4 Eva N A Day. Jeg innbiller meg at jeg sammenlikna han litt med tidlig Kanye her i en annen tråd..

(Innlegget ble redigert 02.10.12 14:13)

ViiBlått
03.10.12 12:34

Takk for innspill!

Kanskje ikke helt det jeg var på utkikk etter i utgangspunktet nei, men her var det flere interessante artister/grupper jeg aldri hadde hørt om, CrazyNoise.

Fått med meg navnet Big K.R.I.T. tidligere, men aldri sjekka'n ut. Har lastet ned 4Eva N A Day og Return Of 4Eva nå.

Er åpen for flere forslag! Enkelt låter og album er også ønsket.

(Innlegget ble redigert 03.10.12 12:34)

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
03.10.12 14:29

Jeg får gripe inn når ingen andre nevner dem...

Little Brother - The Listening

Et av de aller mest sjelfulle rap-albumene noen sinne imo.  Ikke bare på grunn av produksjonen, men rappingen også. For å komme med en liten smakebit så er "Speed" en av favorittlåtene mine.

Kan anbefale oppfølgeren The Minstrel Show i tillegg, som jeg synes er enda bedre...masser av soulsamples der også. Men den mest gjennomgående varme og hjemmekoslige soul-feelingen finner man nok helst på den førstnevnte debutplata.

freemasun
03.10.12 14:37
Ruud18: Little Brother

Shit, jeg skriver under på denne, så klart. Blant kongene av indie-ti-året 00-10!

ViiBlått
26.10.12 00:10

Thanks y'all. Forslagene er notert, og skal sjekkes ut!

Bare å komme med flere forslag!

freemasun
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg