Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ghetto Godlåter - Høstmix (Britcore & Classic UK)

NYTT TEMA
GhettoGutt
GhettoGuttInnlegg: 671
17.09.12 23:23

I likhet med sommern så havarerte sommer-mixtapene selvom vi hadde håpet med oss, disse dukket dessverre aldri opp (RIP 2-Pjatt?)

Nå er høsten over oss, mørkere tider og enda kjipere vær i vente..
Fortvil dog ikke forumheads; Ghetto G productions er tilbake med en MEGAmixtape som garantert vil hjelpe dere gjennom høsten -helt til desember come doomsday.

Temaet for denne mixtapen er en salig blanding av Britcore og øvrig klassisk UK hiphop.

Fenomenet Britcore er nok kjent for noen her, men for de som ikke veit så er dette en noe oversett og glemt undersjanger til Rap. Det oppstod i England på slutten av åtti-tallet, vokste og utviklet seg videre på tidlig nitti-tallet, 87-93 kan vel regnes som storhetstiden.

Britcore kjennetegnes først og fremst ved at det er hardt og aggressivt.
Rappinga består som regel av hurtig flow og rå delivery, ofte med politiske, samfunnskritiske og litt dystre tekster. Miljøet var også preget av sterk konkurranse mellom aktørene, noe som ga utslag i skyhøy "keep it real" faktor, men også skyhøy kvalitet.

Andre ting som kjennetegner denne stilen er samsvar med "ekte hiphop", betydelig tid er satt av til å la beatsa sette seg, breaks og DJs som får utfolde seg fritt(heftig scratching mao).

Britcore stammer fra England men stilen ble godt reppet fra aktører fra andre steder som for eks Australia og div land i Europa, deriblandt Norge med Warlocks og B.O.L.T. Warhead. Kan også nevnes at Tommy Tee var\er en ihuga Britcore-fan.

Den britisk inspirerte scenen gikk etterhvert under en annen betegnelse som enkelt  og greit bare var "harcore hiphop".

For variasjon og ekstra dopeness effekt har DJ Ghetto Gee  spedd på med flere andre classic UK-tracks som ikke direkte faller under Britcore.

Som nevnt er dette en MEGAmixtape, hele 75 godghetto-spor, men kvaliteten står rock steady gjennom hele greia.

Gjør livet ditt en tjeneste og last ned herfra:

Del 1: http://www.sendspace.com/file/cs9bzm

Del 2: http://www.sendspace.com/file/kl2789

Her tracklisten, enjoy:

1. Hijack - Hold no hostage (4:59)
2. Def Wish Cast - They Will Not Last (5:01)
3. Katch 22 - Get Together Now (3:26)
4. Bushkiller - Troublemakers Part 2 (5:23)
5. Hardnoise - Mice in the Presence of the Lion (4:39)
6. Gunshot - Clear From Present Danger (4:48)
7. Overlord X - The Earth Is Moving (4:15)
8. MC Mell'O' - I Hear Voices (5:14)
9. Son Of Noise - Keep it Goin (4:06)
10. Huntkillbury Finn, The Icepick & Shaka Shazzam - Burial Proceedings In The Coarse Of 3 Knights (3:59)
11. Hijack - 11. Hijack, Huntkillbury Finn, The Icepick & Shaka Shazzam - The Contract (4:22)
12. B.R.O.T.H.E.R. - Beyond The 16th Parallel (orinional) (6:16)
13. Rebel MC - Tribal Base (4:17)
14. Demon Boyz - Glimity Glamity Article Mix (4:48)
15. Dookie Squad - Droppin' Mad Shit (3:59)
16. Blade - Lyrical Maniac (4:27)
17. Standing Ovation - Onslaught (4:05)
18. London Posse - Freestyle (3:54)
19. Hijack - Doomsday Of Rap (3:43)
20. Silent Eclipse - How Many Die (4:35)
21. Moving In The Right Direction feat. Huntkillbury Finn - Tales From The Southside (4:58)
22. Silver Bullet - Bring forth The Guillotine (5:52)
23. Severe Carnage - Back To Basics (3:35)
24. MC Gusto - Guerra (2:45)
25. Chilli & Dope Stuff - Chillin Wid Dope (4:45)
26. Def Wish Cast - Battlegrounds Of Sydney (2:49)
27. KrashSlaghter - Always Remain Hardcore (7:19)
28. Lords of Rap - Where Are You Coming From (5:49)
29. Katch 22 - The Dance Of The Shadow Boxer (3:15)
30. Sindecut Posse - Sindecut's Kickin' Yeah! (6:08)
31. 2 The Top - Score To Settle (6:31)
32. Construction - Untitled (5:49)
33. Solid'N'Mind feat. MC Whirlwind D & Johnny F - An Original Break (4:08)
34. Hostyle - It's Our Turn (3:55)
35. Def Tex - Addiction To Rhyme (3:52)
36. Hijack - Murder In Tha' First Degree (3:52)
37. MC Krazee A - Into The Music (4:00)
38. Powerlords - British Mic Control (5:53)
39. Dark Side - Northside Demon Boys (4:02)
40. Original Offkey Yout' - Goin' On Dark (5:05)
41. Mind Bomb - Ruf Beats (5:27)
42. Overlord X feat. Dark Heart - Let There Be Rock Dee Mix (5:26)
43. Prime Cuts, Trouble & Skan One - This Is Stone Risk (5:11)
44. Rude Boy Business - Cool Sailing (6:14)
45. SLR Crew - Life Is A Bitch (4:49)
46. The Brotherhood - Six (3:49)
47. Rebel MC - Comin'on Strong (4:23)
48. DJ Yess & D.Crime - Nothings Gonna Stop The Plan (4:36)
49. The Criminal Minds - Rough Justice (3:40)
50. The Korperayshun - Microphone Nutter (8:34)
51. MC's Logik - Operate Logikally (4:41)
52. MC Duke & Daddy Freddy - Freddy's Back (4:35)
53. Standing Ovation - Shakaphobia (2:43)
54. Last Resort - Urban Assault (3:29)
55. Black Empire - Necessary Ruffness (3:57)
56. Aspects - Psychoboogie (4:40)
57. Total Fiasco - See How They Run (4:55)
58. Killa Instinct - The Bambi Murders (4:04)
59. Warlocks - Graff kill (3:36)
60. B.O.L.T. Warhead - Lethal Justice (The Names Will (3:21)
61. Hardnoise - Untitled (3:46)
62. Hijack - The Terrorist Group (4:53)
63. Hijack - Jamaica Crimewave (5:23)
64. Krash Slaughta - Krash Vs Moid (5:11)
65. Demon Boyz - With A Z (4:27)
66. Zombi Squad - Set It Off (3:39)
67. Severe Carnage - The Struggle Continues (4:19)
68. 2 The Top - The Matter At Hand (6:03)
69. Hijack - Kamanchi Sly = Mc2 (3:08)
70. Katch 22 feat. Cookie Crew, Dee II, F.B.I. - One Verse Curse (4:34)
71. Against The Grain - Timebombed (4:08)
72. Evil Ed ft Gunshot, Jehst, Taskforce - Firepower (5:47)
73. Hijack - Style Wars (5:16)
74. Hijack - Style Warriors Revenge (4:04)
75. Def Wish Cast - Hear My Raw (4:05)

(Innlegget ble redigert 17.09.12 23:32)

Yawn
YawnInnlegg: 695
18.09.12 00:54

Damn! Den spillelista minner meg om mandagskvelder i tidlig ungdomstid med Tommy Tee`s "Strictly Hip Hop" på radioen..

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
18.09.12 09:11

Elsker britcore! Super compilation GG.

Men jeg synes jo du burde hatt med MC Duke: Free og den klassiske thrashpack-låta fra Hard As Hell 3.

Hijack og Katch 22 er kanskje de mest kjente sammen med Gunshot, men en skal heller ikke sove på Silver Bullet, for han hadde et av favorittalbumene mine.

Forresten så synes jeg Warlocks drar ned nivået, haha. Men så har jeg aldri likt dem.

Hva synes du om Ruthless Rap Assassins? De hadde også to sterke album. Og hva med Derek B?

super mix, og jeg håper dere andre griper sjansen for å lytte dere opp på britcore, for det er mye gull. Sjangeren druknet seg selv til slutt med dårlige kopilåter og billig oppgulp, men det er en alt for bra sjanger til bare å bli glemt som noe obskurt og rart

Rindal_
Rindal_Innlegg: 680
18.09.12 20:01

Enda en som elsker Britcore her!

Miksen ser rå ut GG, props for å ta med Def Wish Cast! Det vil naturlig nok alltid være personlige favoritter man ikke har med, men låtvalget er langt over godkjent :)

Støtter CN i Ruthless Rap Assassins. Knallsterkt. Andre favoritter er Blue Eyes, Suspekt, Brotherhood Creed, Credit To The Nation, NW1, Cut 2 Kill, Brothers Like Outlaw, Outlaw Posse, Hyenas In The Desert, Brigade, MC Buzz B og Subsonic 2. Og så skulle en låt fra A-Team's Rage vært her ;)

Litt morsomt at du la ut denne akkurat nå. Jeg har den siste uken gravd og lett etter en av mine favorittkategorier; tysk rap fra sent 80/tidlig 90-tall. Grupper som Mic Force (en av mine store favoritter), No Remorze, King Size Terror og Saprize. Dette er noe av det ypperste innen hip-hop for meg - råhardt. Disse er for det meste annen generasjons innvandrere, og musikken ble gitt ut rett etter murens fall, og ungdommene er sinte som helvete. Knallharde beats, forbannede tekster, i det hele tatt en meget spesiell stemning. Inspirasjonen er hentet mye fra nettopp Britcore, så for de som digger denne miksen kan disse tyskerene være noe å sjekke ut.

Hadde faktisk tenkt å starte en tråd om dette - er det noen andre her med info rundt tysk rap på denne tiden? Det finnes jo noen sider her og der, men stort sett virker dette å være godt bevarte hemmeligheter. I tillegg er en del av sidene på tysk eller tyrkisk, og for meg som ikke behersker disse blir det vanskelig.  

GhettoGutt
21.09.12 09:16
CrazyNoise: Men jeg synes jo du burde hatt med MC Duke: Free og den klassiske thrashpack-låta fra Hard As Hell 3.
Hijack og Katch 22 er kanskje de mest kjente sammen med Gunshot, men en skal heller ikke sove på Silver Bullet, for han hadde et av favorittalbumene mine.
Forresten så synes jeg Warlocks drar ned nivået, haha. Men så har jeg aldri likt dem.
Hva synes du om Ruthless Rap Assassins? De hadde også to sterke album. Og hva med Derek B?

Er alltids noen låter som could have been, should have been vært med på sånne mikser. Kunne lett hatt med 1000 låter her.

Når det gjelder RRA så druknet de litt i den store mengden av Britcore musikken jeg har re-sjekket i de siste åra, en skal ikke se bort fra at jeg har sovet på de.

Silverbullet er rått ja, jeg er ikke akkurat blod-fan av Warlocks jeg heller, men de skal få props når det er due, synes beaten på Graf Kill er relativt ill. 

GhettoGutt
25.09.12 10:36

Hijack, Ice-T, Chuck D og Melle Mel på samme scene

Faktisk fra i år, i forbindelse med filmen Art of Rap - Hijack og Ice-T går jo way back, og jaggu holder de koken fortsatt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester