Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er rap egentlig blitt mer tilgjengelig i 2012?

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
14.10.12 21:12

Det slår meg gang på gang hvor mye enklere det var å ha oversikt over nye raputgivelser den gangen en kunne velge mellom en 2-3 forskjellige tidsskrifter i Narvesenhylla. OK, det var færre utgivelser den gangen, men da fikk en konsentrert nyheter, anmeldelser og info om nye skiver samt annonser (enkelte butikker hadde jo listet opp topplisten, nye importskiver og tilbudsskiver i annonsene sine). I 2012 er jo magasinformatet nesten utdødd for rap og er erstattet av tusenvis av blogger, leaks og retweets. Informasjonsmengden er helt enorm. Det er kanskje enklere for rappere å nå direkte ut til fans/potensielle kjøpere, men gjør dette egentlig rap mer tilgjengelig? Jeg synes det nesten er vanskeligere å følge med på hva som skjer nå enn tidligere da en "bare" hadde magasin og album credits som utgangspunkt.

Eksempel, tidligere hadde jeg HHC for en god oversikt over UK rap, jeg hadde the source og XXL for østkystrap. Rap pages og Murder Dog tok for seg vest og sørstatsrap. I tillegg så kunne en enkelt følge med på hva som var i vente med å lete opp info på featurerappere på de enkelte skivene, eller rett og slett lete opp ut fra produsenter. Nå om da'n så er fortsatt all informasjonen tilgjengelig, men det er veldig få steder som er så generelle at de kan fore meg med mesteparten av informasjonen jeg trenger -Det blir bruddstykker med litt info her og der fra alle de forskjellige bloggene, og enda så går en glipp av masse. Det er ikke sjelden jeg plutselig kommer over album som har vært utgitt i over et halvt år uten at jeg har kunne lese om det.

Det er kanskje med rap som med alt annet av info på internett. Ja, det er mye info, og det er bra at alt er tilgjengelig. På den andre siden så slår det meg at rap i praksis er blitt mye mindre tilgjengelig enn tidligere fordi all informasjonen drukner hverandre. Hva mener dere om den enorme informasjonsmengden? Har dere oversikt?

Ruud18
Ruud18Innlegg: 2845
15.10.12 00:23

Jeg har faktisk inntrykk av at rap er mer tilgjengelig enn noen sinne, men som du er inne på: all infoen er spredd utover så vanvittig mange flere kanaler enn før.

Det finnes dog to-tre Hip-Hop nettsteder (og ingen av dem er blogger o.l.) som jeg alltid har likt og som jeg fortsatt føler er i stand til å gi meg all den interessante infoen jeg trenger i forhold til egen smak, og som jeg før fikk da jeg pleide å kjøpe blader.

Men siden jeg like vel er stadig vekk dårligere og dårligere oppdatert, så må jeg nok heller skylde på latskap. Og fordi jeg generelt ikke synes rap anno 2012 er så voldsomt interessant lenger, og derfor ikke gidder å sitte å grave gjennom alt det uinteressante for å finne frem til det jeg bryr meg om. Oh well...en slags latskap det også. Godt mulig jeg gravde gjennom (like) mye dritt for ti år siden også, men da var entusiasmen og motivasjonen en helt annen.

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
15.10.12 01:02

Som jeg har nevnt en god del ganger tidligere her inne sliter jeg med å henge med på all rap-musikken som slippes for tiden. Rap har nok blitt mer tilgjengelig, det mener jeg det ikke er noen tvil om, men det er som det sies her ikke dermed sagt at man hører på mer musikk.

Jeg benytter meg mye av 2dopeboyz, men er ikke like flink til å oppdatere meg nå som jeg var da jeg oppdaget siden. Det er egentlig et bevisst valg - man er interessert i noe som regnes som litt "smalt" og vant til å få med seg det meste, og da blir det naturlig å fortsette å følge med på hva som skjer. Men nå er det så mye informasjon at dette lett kan føles som en "jobb" eller "plikt". Det er på trynet, så nå forholder jeg meg stort sett til en håndfull artister og deres affiliates.

Med andre ord ikke så ulikt det jeg gjorde før internett tok over.

freemasun
freemasunInnlegg: 4111
15.10.12 14:50

Grunnidèen i denne tråden har slått meg ett par ganger i det siste, og jeg har vel gitt uttrykk for at jeg har mye å takke internett for når det kommer til musikalske inntrykk det siste tiåret.

Men om det er mer tilgjengelig i dag blir for meg vanskelig å svare på. Tilbake i de dager da kilden til informasjon var magasiner og sjanger-hyllene på Hysj! Hysj! eller Free Record Shop - eller hva de siste par platesjappene het før alt ble Musikkverket og Platekompaniet - føler jeg egentlig aldri at jeg savnet eller gikk glipp av noe, mye på grunn av det gode musikkmiljøet i byen og butikkene generelt, som jeg nå i ettertid synes gjorde en god jobb med innkjøpene sine.

Markedet var såklart det det var, kanskje ikke like mange utgivelser den gangen som nå, men anstrengelsen bak å få med seg det man virkelig likte, saumfare magasiner, holde seg oppdatert på butikkhyllene, er ikke ulik den jobben man må legge ned i å plòge nettet etter aktuell og interessant informasjon.

Men hadde vi hatt en slik eksplosjon av "skreddersydd" sub-sjangre om det ikke hadde vært for internett? Kan vi takke internett for mange av artistene vi iløpet av de siste 10-12 årene har oppdaget og satt høyt på vår skala?

Jeg for min del bruker et knippe sider for holde følge med de artistene og stilene jeg liker, og bruker nå sjelden krefter på å prøve å oppdage noe rykende ferskt uten tilknytning til noen kjente som helst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester