Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wiz Khalifa leverer!

NYTT TEMA
BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2696
25.09.13 18:35

Dette året har Khalifen allerede rukket å gi ut 3 (!!) skiver. The Weeddocks, Livin' the Life og Amber Kush 2, i tilegg til en EP med Curren$y.

"Amber Kush 2" har nettopp kommet ut, og er tilgjengelig på spotify!

Det er intet annet enn imponerende, når vi ser andre "mainstreem-artister" bruker flere år på et album. Med alle disse utgivelsene, skulle man trodd at det var mye fill up-material, men det vil jeg ikke si. Mange av låtene er faktisk mye, mye bedre enn de fra O.N.I.F.C albumet fra 2012.

Wiz har vært en av rapperne som har kommet best ut av den nye mainstreem-bølgen, med gangster rap. Innenfor samme sjanger har vi blant annet A$ap Rocky og Rick Ross, men Wiz er definitivt den som har blitt mest populær.

I Oktober skal han opptre på sentrum scene, og billetten er selvfølgelig allerede i hus! :)

Etter å ha hørt på det nyeste albumet flere ganger, må jeg si det er jævlig dope, og jeg gleder meg veldig til å oppleve han live også!

Hva synes hip hop-forumet egentlig om Wiz Khalifa? Har oppfattet at old School 90'talls rap faller best i smak hos de fleste av dere.

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
26.09.13 00:28

Jeg synes Wiz Khalifa var et friskt pust fram til i fjor, med mixtapene Kush & Orange Juice, Taylor Allderdice og How Fly (med Curren$y) som favoritter. Men nå synes jeg at han har falt av fullstendig - han gjentar seg selv til det kjedsommelige og snakker nesten bare om hvor mye penger han har.

Ellers må jeg nok skuffe deg, for de tre skivene fra i år som du snakker om er alle uoffisielle mixtapes. Med andre ord er det bare samlinger med tidligere utgitte låter. Men når jeg skummer meg gjennom tracklistene ser jeg jo at det er flere gullkorn der.

Å kalle Wiz Khalifa gangster rap er nok litt skivebom, men du har rett i at han er en del av en ny mainstream-bølge og at han har vokst seg ganske stor.

Det er heller ikke helt riktig at folka her er mest opptatt av old school 90-tallsrap, men noen av gamlekara liker nok best eldre saker :-)

Håper konserten blir topp - jeg så et lengre konsertopptak av Wiz for en måneds tid siden, og der virket han overraskende inspirert og bra!

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2696
26.09.13 06:14

Enig i at han gjentar seg mye, kreativiteten i tekstene hans har aldri vært hans sterkeste side. Men selv er ikke det noe jeg tenker mye over, låtene gir meg gode vibes og det holder i massevis! :)

- Du har nok rett, men de fleste er lagd i 2012/2013, og mange er ihvertfall ikke offisielt utgitt før nå. Som f.eks "California" som har vært lenge ute, men ikke vært i salg før nå i det siste.

- Det er kanskje ikke gangster rap, men inspirert er det, ihvertfall hvis du hører på tracks som "molly". Stoner Hip hop kanskje? Begrepet kunne blitt en diskusjon i seg selv, men det er unødvendig å spekulere i.

- Det er Min oppfatning at mange her hører på old school hip hop, siden jeg ikke har vært her lenge.  Derfor jeg var interessert i å se om noen her også likte populærmusikk. Noe som tydelig også var tilfellet :)

Skal du på konserten?  :)

(Innlegget ble redigert 26.09.13 06:17)

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
26.09.13 09:23
LoveJones: gangster rap

Et ganske utvannet begrep i 2013. Å, du er så gangsta asså. fyttihelvete som jeg grøsser når jeg hører folk på radio kalle rappere for "gangsta"

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
26.09.13 09:29
BuryMeInSmoke: Det er Min oppfatning at mange her hører på old school hip hop, siden jeg ikke har vært her lenge. Derfor jeg var interessert i å se om noen her også likte populærmusikk.

90s er jo ikke old school. Eller jo, i rapverden så er alt før 2005 old school.

Det er ikke så stor aktivitet her på forumet nå som det har vært før. Enkelte av oss, bla a meg heller nok mer mot pre-2000-rap enn nyere poprap, men det er jo en del aktive her som er glad i nye ting.

Men det som er typisk er at de fleste av dagens nye poporienterte rappere ikke holder veldig lenge. Mange starter høyt og får mye positiv omtale, også her på forumet, men etter hvert som de blir store, så brukes de opp og den første fanskaren går lei. Wiz er jo kroneksempelet her, for han har fått mye skryt for de første greiene sine, men nå er det ingen som bryr seg lenger.

LoveJones
LoveJonesInnlegg: 4879
26.09.13 11:41
BuryMeInSmoke: Enig i at han gjentar seg mye, kreativiteten i tekstene hans har aldri vært hans sterkeste side. Men selv er ikke det noe jeg tenker mye over, låtene gir meg gode vibes og det holder i massevis! :)

Absolutt! Det er derfor jeg også liker mye av det han har gjort. Jeg skal ikke på konserten, dessverre.

Som du er inne på har det vært en bølge med veldig røykeglade rappere en stund nå, der fokus har ligget på et litt "svalere" og organisk lydbilde. Jeg liker mye av dette, og er blant de på forumet som synes det har vært laget bedre hip hop enn på lenge de siste årene, men som CrazyNoise er inne på - de fleste holder ikke så lenge...

Alt T.D.E.-gjengen (Kendrick Lamar, Ab-Soul, Schoolboy Q, etc.) driver med synes jeg er holdbart, samt Danny Brown, som slipper sitt første ordentlige album om bare noen dager. Metoden er klassisk: lag musikk som hører tidsånden til, men med kvalitet nok til at det er slitesterkt. Rap om nære ting du faktisk kjenner til, men gjør det universelt.

A$AP Rocky og Wiz Khalifa er to ulike eksempler på folk som ikke får det helt til - Wiz som nå bare rapper på autopilot og egentlig ikke er så engasjert i å lage god musikk lenger (kanskje det endre seg igjen?), og A$AP Rocky som ser kul ut, høres kul ut og har gode produsenter, men egentlig ikke har noen rap-personlighet.

(Innlegget ble redigert 26.09.13 11:42)

DontGetIt
DontGetItInnlegg: 3471
27.09.13 16:56

100 prosent enig med Jones. Mixtapene har vært solide, men begge skivene har vært rævva. 

Les ellers her for flere tanker om Khalifas utviklingskurve,

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg