Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvil i fred, Prodigy

NYTT TEMA
Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 885
21.06.17 00:08

Mye kan sies om denne karen. Det første jeg selv tenker på er at han la et helt fenomenalt vers på det som vel muligens er den mest samplede og refererte rap-låten noen sinne. "I got you stuck off the realness..."

Og apropos "realness", så vil jeg si at fra og med Mobb Deeps Infamous i 1995 og frem til og med hans egen solo-debut H.N.I.C. i 2000, så er det ingen andre - verken før, etter, eller mest sannsynlig noen gang i fremtiden - som har laget musikk som har gitt meg den samme eksakte og autentiske følelsen til å lukte og smake på, av å befinne meg midt inne i et svart, skittent og skummelt gettonabolag i New York. Disse gateomgivelsene som vi norske rap-hoder (i alle fall de som fikk interesse for Hip-Hop for 15 år og tilbake siden) alltid har blitt fascinert og tiltrukket av, så lenge det befinner seg langt unna godstolen i trygge Norge, så klart.

Avslutter med å trekke frem en låt fra hans nevnte solo-album, som med selvfølgelighet ble mottatt som en banger i sin tid, men som jeg synes har blitt mer glemt enn den fortjener i ettertid. Hvor Prodigy bl.a. spytter over det som kanskje er min all time favoritt Alchemist-produksjon.

(Innlegget ble redigert 21.06.17 00:11)

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
21.06.17 13:08

Trist at han gikk bort så alt for tidlig. Sigdcelleanemi er ikke noe tull.

Personlig har jeg aldri vært storfan av Mobb Deep, men jeg har nå en 3-4 album med dem. HNIC har jeg også men det må jeg plukke frem igjen når du skryter så innmari av det. Jeg falt aldri for det da jeg kjøpte det, men det kan jo ha endret seg med årene

Uansett, hvil i fred, Prodigy. Han er kanskje den NY-rapperen jeg har sett på som den skarpeste fra 90-tallet

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
23.06.17 18:17
Ruudiculous: Og apropos "realness", så vil jeg si at fra og med Mobb Deeps Infamous i 1995 og frem til og med hans egen solo-debut H.N.I.C. i 2000, så er det ingen andre - verken før, etter, eller mest sannsynlig noen gang i fremtiden - som har laget musikk som har gitt meg den samme eksakte og autentiske følelsen til å lukte og smake på, av å befinne meg midt inne i et svart, skittent og skummelt gettonabolag i New York. Disse gateomgivelsene som vi norske rap-hoder (i alle fall de som fikk interesse for Hip-Hop for 15 år og tilbake siden) alltid har blitt fascinert og tiltrukket av, så lenge det befinner seg langt unna godstolen i trygge Norge, så klart. Avslutter med å trekke frem en låt fra hans nevnte solo-album, som med selvfølgelighet ble mottatt som en banger i sin tid, men som jeg synes har blitt mer glemt enn den fortjener i ettertid. Hvor Prodigy bl.a. spytter over det som kanskje er min all time favoritt Alchemist-produksjon.

R.I.P. season begins... Trist å høre denne nyheten.

Jeg liker også det H.N.I.C.-albumet, jeg har det på CD fra way back in the days. Nå følte jeg for å høre "You Can Never Feel My Pain" igjen fra det albumet, som handler om nettopp sykdommen som nå har tatt livet hans. Det ble litt spesielt å høre den igjen nå...

True story:

I februar i år ble bilen min stjålet fra hjemmet mitt. Jeg var ikke fornøyd med politiets innsats i å finne den igjen, noe som gjorde at jeg bestemte meg for å ta loven i egne hender. Jeg gikk til fots i nærområdet mitt og lette etter bilen, bevæpnet med kniv og klar til å slice opp eventuelle tyver. Hva jeg valgte som soundtrack til vandringen min? Jeg hadde The Infamous av Mobb Deep på ørene, det kunne ikke bli noe annet. Hver eneste gang jeg hører spesielt "Survival of the Fittest" nå minner det meg om å gå gatelangs mens det er mørkt og kaldt og lete etter bilen min.

Ruudiculous
26.06.17 17:39

Murs brekker det ned med god presisjon.

Swingpjatt
SwingpjattInnlegg: 6192
27.06.17 10:30

Ruud oppsumerte det gannske bra. Prodigy var blant de beste i 95-99 perioden og har gitt ut noe av det beste og grimyste east cost rap noensinne. For de som ikke vet: https://open.spotify.com/user/1150957287/playlist/42Ivnr3cZS5V36dnRSMD6o

Dette var også en ganske dope tribute:
Atlanta news anchors pay tribute to Mobb Deep's Prodigy

RIP

Ruudiculous
27.06.17 15:17
Swingpjatt: Dette var også en ganske dope tribute:
Atlanta news anchors pay tribute to Mobb Deep's Prodigy

Hahaha! Fantastisk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester