Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boom Bap

NYTT TEMA
Honjo_Masamune
Honjo_MasamuneInnlegg: 451
16.04.18 10:23

Hva boom-bap egentlig er kan helt sikkert diskuteres, men at "Bodak Yellow" og Bobby Smurda har noe under den paraplyen å gjøre fikk meg virkelig til å stusse.

Er det en form for provokasjon av forfatter eller bunner det i "general ignorance"?

https://www.dagbladet.no/kultur/hvorfor-er-cardi-b-sa-lett-a-like/69707516

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 885
16.04.18 16:01

"Jeg klarer ikke å la være å se likhetstrekk mellom New York-rapperen Cardi B og New York-rapperen Bobby Shmurda."

- skriver artikkelforfatteren Emilio Sanhueza.

Det klarer ikke jeg heller å la være.

Men det har ingenting å gjøre med at begge to lager "boombap", for det gjør de overhodet ikke. Ikke engang noe som kan minne om deres hjembys mest tradisjonelle rapsound. Det har å gjøre med at begge to sin musikk kommer rett fra det samme samlebåndet som 98% av all annen mainstream rapmusikk signert nykommere har gjort de siste fem-seks årene.

Dette var forøvrig første gangen at jeg sjekket ut "Bodak Yellow" eller noe som helst annent fra hun Cardi B hypen - Bobby Shmurda hadde jeg aldri hørt om før. Og grunnen til at jeg ikke har brukt tid på henne før er fordi jeg har regnet med at hun kom til å høres ut som alt det andre fra nevnte samlebånd.

Og jeg fikk rett:

Slapp og fantasiløs - både vokal og produksjonsmessig - imitasjon av hvordan mye sørstatsrap (spesielt fra Memphis) hørtes ut for rundt 15 til 20 år siden, gjerne med en liten dæsj Drake-biting. Samme hvor i USA eller andre plasser i verden de nye rapperne kommer fra. Det som var grunnen til at jeg for to-tre år siden bare ga opp å forsøke å holde meg oppdatert på - og la meg skuffe gang på gang av - ny rapmusikk som ble kalt bra eller spennende.

De gamle og gretne (som jeg har blitt selv) klaget over at alt hørtes likt ut den gangen jeg var ung og dum, og digget mange av nykommerne og de tidsaktuelle som dominerte listene. Lurer på hva de samme folka mener om den musikken, kontra det som foregår i dag.

Tror ikke denne Sanhueza-karen forsøker å provosere. Men ignoranse? Et googlesøk viser at han er født samme år som meg selv. Så dersom han i likhet med meg har vokst opp med rap, så burde han da kunne høre det som jeg - og sikkert flere av de andre som før pleide å bli inspirert til å poste og diskutere jevnlig på dette formuet - hører klart.

Eller kanskje det bare er dette utvikling av høy toleranse for utvanning og fordervelse av det som en gang i tida var en helt fantastisk, mangfoldig og høyst kreativ musikksjanger, både fra det kommersielle og ned til det mest ukjente, fører til...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester