Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Generasjon CAPS LOCK!

NYTT TEMA
NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
19.06.18 22:22

Jeg var usikker på om denne tråden noen gang kom til å se dagens lys. For en tid tilbake hadde jeg en idé til en tråd, forfattet et innlegg, men endte opp med å ikke poste det allikevel. Jeg tok dog vare på det jeg skrev i tilfelle jeg skulle få lyst til å bruke det senere. Etter at XXXTentacion ble skutt og drept i går kveld har jeg bestemt meg for at det blir noe av nå. XXXTentacion skulle nemlig være, og kommer fortsatt til å bli, en viktig del av tråden. Det som følger under ble altså skrevet lenge før gårsdagens tragiske nyheter, mens XXXTentacion fortsatt var i live og alt var bra:

Tittelen og temaet for denne tråden er hentet fra en artikkel i Morgenbladet.

Jeg har aldri vært særlig flink til å følge med på siste skrik noen steder. Jeg leser papirutgaven av Morgenbladet i stedet for en blogg, liksom. Når det gjelder musikk gir det seg gjerne utslag i form av at jeg sjelden har peiling på hvem som er de nye og heite rapperne, der jeg heller bare holder meg til de gamle favorittene mine. Men jeg har bestemt meg for å endre på det nå.

Jeg skal forsøke å ikke gi bort for mye av Morgenbladet-artikkelen (grunnet copyright), men den handler om "purung og aggressiv rap som får kritikerne til å snakke om hiphopens punk-øyeblikk". Dette er rappere hvis "låter er korte og lydbildet forvrengt". Dette er jo interessant nok i seg selv, men grunnen til min nyvunne interesse er fremfor alt følgende opplysning:

"Da radioen mistet grepet om hit-listene, og strømmetjenestene tok over, ble det klart at nettopp hiphop var musikken flest hørte på, om de bare fikk velge selv. Kaster en et blikk på Spotifys oversikt over de 50 mest spilte låtene i USA en vanlig mandag i 2018, er rundt 40 av dem raplåter".

Den siste setningen der er kanskje den sykeste statistikken jeg har sett om noe som helst noensinne. Etter en oppvekst der jeg selv måtte "forsvare" det at jeg hørte på rap mot angrep fra andre som inneholdt fordommer og språkbruk jeg ikke engang vil gjengi med ord her (men jeg regner med dere har vært der selv) så gjør det meg fantastisk glad å lese slike tall. Jeg blir glad av tanken på at de som nå vokser opp med rap som favorittmusikk forhåpentligvis ikke behøver å møte fullt så mye dritt som jeg gjorde, og om de gjør det kan de likevel tenke at det er de som er de "normale", for nå er det rap som er på topp.

Og det er dette som er hele fundamentet for denne tråden: Hvem er det som er å takke for at rap er så populært i øyeblikket? Det er vel antakelig akkurat de rapperne som er nevnt i Morgenbladets artikkel, hvis det er de som spilles mest i øyeblikket. De nevner blant andre 6ix9ine, Ronny J, XXXTentacion, Lil Pump, Lil Peep og Sushi X Kobe. Navn som jeg i beste fall bare har hørt bli nevnt før, men som jeg ikke har hatt nevneverdig interesse av å sjekke ut. Men det er dette som har endret seg nå. Fra nå av skal jeg bli en støttespiller for de som bidrar til rappens popularitet. Selv om jeg ikke har hatt noe forhold til disse artistene før nå så er jeg utrolig takknemlig for at det er nettopp dem dagens unge hører på, i stedet for artister i andre sjangere. Det hadde for så vidt også sin sjarm å vokse opp som relativt ensom rap-lytter med følelsen det ga, men det betyr mye mer for meg å hvordan situasjonen er nå.

Nå vet jeg ikke akkurat hvem som hører til i "Generasjon CAPS LOCK", så jeg tenker jeg bare benytter begrepet løst nok til å inkludere de artistene jeg blir kjent med som en direkte følge av artikkelen. Planen er altså å oppdatere denne tråden for å fortelle hva jeg synes om låtene og albumene til disse karene etter hvert som jeg sjekker dem ut. Håper jeg får mange nye favoritter på veien.

Generasjon CAPS LOCK!

NoobSaibot
NoobSaibotInnlegg: 8436
19.06.18 22:33

Og nå starter altså tråden på det mest tragiske vis, ettersom XXXTentacion i går ble skutt og drept. Kanskje den viktigste figuren i denne nye bølgen rappere, i hvert fall har jeg inntrykk av ham som den klart mest sukessrike når det gjelder lyttetall/salgstall allerede før sin død (og de tallene har selvsagt eksplodert etter hans død). Musikken hans, som tross alt er den delen av ham jeg ønsker å belyse i denne tråden, skal jeg komme tilbake til etter hvert. Akkurat nå suger bare ting litt. Jeg merker at det plager meg veldig at han ble borte i en alder av bare 20 år, selv om jeg ikke hadde rukket å stifte så godt bekjentskap med ham. Vi har ingen å miste, og jeg kommer for alltid til å lure på hvor mye mer denne karen hadde kunnet bidra med om han hadde fått leve.

For nå vil jeg heller dele en artikkel fra tidligere i dag av Joddski, som handler om både XXXTentacions død og flere av de andre artistene som ble nevnt i åpningsinnlegget:

Troll i ord

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 885
25.06.18 13:13
NoobSaibot: Etter en oppvekst der jeg selv måtte "forsvare" det at jeg hørte på rap mot angrep fra andre som inneholdt fordommer og språkbruk jeg ikke engang vil gjengi med ord her (men jeg regner med dere har vært der selv) så gjør det meg fantastisk glad å lese slike tall. Jeg blir glad av tanken på at de som nå vokser opp med rap som favorittmusikk forhåpentligvis ikke behøver å møte fullt så mye dritt som jeg gjorde, og om de gjør det kan de likevel tenke at det er de som er de "normale", for nå er det rap som er på topp.

Kan ikke være uenig i at det er bra at folk nå til dags kan snakke høyt om at de liker rap, uten mest sannsynlig å måtte få noe pes for det.

Bare litt synd at de aller fleste blant artistene (som f.eks. alle de navnene du ramser opp fra Morgenbladet-artikkelen) som er ferske, tidsriktige, og som har gitt  rapsjangeren dens nåværende sterke posisjon, lager musikk som har fint lite å gjøre med den type musikk som vi pleide å måtte forsvare og "kjempe" for.

Rap is the new rock, og sjangeren har blitt såpass gammel nå at man kan dra paralleller til rockens utvikling. Jeg tipper at de som hadde f.eks. Rolling Stones og Led  Zeppelin som sine store helter sånn fra rundt midten av 60-tallet og ti-femten år fremover, de rynket nok skeptisk på nesen da epokedefinerende rockeklassikere som  Nirvanas Nevermind og Radioheads OK Computer kom ut på 90-tallet, og tenkte - forståelig nok - at dette var IKKE det de kalte for rock.

"Classic rock" kaller de den musikken som kom ut på 60- og 70-tallet, eller det som har kommet ut senere med forankring i hvordan rocken fra 60- og 70-tallet hørtes  ut. Ikke som en egen sjanger, men for å skille mellom ulike stilarter. Og jeg mener at man nå kan kalle ny musikk som høres ut som - eller bygger på - rapmusikkens sound fra rundt slutten av 80-tallet og frem til rundt årtusenskiftet, for "classic rap" - om ikke nødvendigvis akkurat dét begrepet. "Classic rap" var og er jo også en del av det man kaller "hip-hop-kultur". Mens det aller meste av dagens populære rap er ikke en del av noe subkulturelt, det er som du sier det "normale". Basert på en global internettkultur som gjør at mye av sound, det produksjonstekniske og visuelt image fint kan overlappe med bl.a. flere av nymotens "EDM"-artister som har vokst ut fra den eksakt samme internettkulturen - og som, selv om Spotify-tall kanskje sier noe annet, definerer samtiden i minst like stor grad som rap.

Men tilbake til topic:

Det jeg er mest spent på ved dette prosjektet ditt med å holde deg oppdatert på alt det nye, er om du kommer til å skrive noe om variasjonene, særegenhetene og nyansene du hører i musikken fra alle de forskjellige artistene. For det er godt mulig de er der, men selv om jeg i lang tid ga det en fair sjanse, så har jeg båre måttet innse at jeg i de fleste tilfellene bare ikke er i stand til å klare å høre dem (les ranten jeg skrev for et par måneder siden i "Boom Bap" tråden, for 
utdypning av dette.)

(Innlegget ble redigert 25.06.18 13:13)

PerryAnnunziata
PerryAnnunziataInnlegg: 4463
06.07.18 01:48

I ain´t with the pink haired Blood shit - som YG fint oppsummerer. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester