Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Erre liv laga?

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5938
21.08.19 09:35

Det er litt fascinerende at i en sjanger som rap, som ideelt sett skal tilstrebe originalitet og utvikling, også har gamle veteraner som fortsatt gir ut album. Takket være digital distribusjon og CD/vinyl i limitert opplag har flere 90s-rappere funnet veien inn igjen i skapet, plukket frem mikrofonen, pustet støv av den og gitt ut nytt materiale. 

Generelt så synes jeg det er sjarmerende og innimellom ganske koselig å høre gamle helter på nytt, men det er jo de færreste nye skivene som kan matche det de ga ut da de var på topp. Men er det noen veteraner som har gitt ut noe interessant comebackalbum? Eller er det pinlig å høre på? Hvordan foretrekker dere et comeback-album fra en gammel helt? Er det best å lage skiver som i gamle dager, eller ønsker dere en 90s rapper med moderne flow og moderne beats? Blanding?

Vurderer å kjøpe det nye albumet fra Daddy-O fra Stetsasonic, men jeg har også lest noen kommentarer på at dette er helt grusomt. På andre siden så ga Granddaddy IU ut et veldig bra album for noen år siden. Det siste albumet til MC Eiht med beats fra DJ premier fikk jo også veldig skryt... Hva tenker dere?

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 3113
22.08.19 17:39

Crazy Noise..jeg tok en pause..med litt Afrikansk Flow..lei hele US og UK

https://www.youtube.com/watch?v=vk_4yxkgjAI&list=RDvk_4yxkgjAI&start_radio=1

Sofonda

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
22.08.19 19:42

Jeg synes gamle travere med mange år og utgivelser bak seg stort sett bør holde seg til det vi opprinnelig likte dem for, med bare små nyjusteringer for ikke å bli (altfor) repeterende. Kan uansett ikke huske noen gang å ha hørt veteraner (hverken rap eller annet) med femten-år-pluss i game'et, finne opp kruttet på nytt ... nyskapning er det nykommerne som skal stå for.

Et slags unntak kan være dem som fra starten av har hatt for vane å gjenoppfinne seg selv, eller å stadig ha nye friske tilnærminger. Beastie Boys og De La Soul har for meg alltid vært prakteksemplene på å fikse dette gjennom flere tiår - med forbehold om at jeg ennå ikke har hørt De La's siste, men liker veldig godt First Serve plata de ga ut noen år før der igjen. Common kan forresten også nevnes i samme åndedrag.

Du nevner pinlighet. Er det noe jeg virkelig synes er pinlig så er det når veteraner åpenbart prøver henge med i tiden og hva de nye og hotte driver med. For 15-20 år siden hadde jeg kanskje mer toleranse for slikt, ettersom at jeg som oftest faktisk likte samtidstrendene den gangen. Men når jeg de senere årene har hørt veletablerte rappere plutselig spytte over "trap" beats, med Drake-aktig synging og mumlete flow, så kan jeg ikke få skrudd av fort nok.

Hvordan foretrekker dere et comeback-album fra en gammel helt?

Vel, det er i alle fall likhetstrekk mellom to comeback-album fra de siste fem årene som jeg likte veldig godt og som har vært i rotasjon flere ganger siden, nemlig comebackene til A Tribe Called Quest og Dr. Dre. Begge gjorde enkelte grep - med f.eks. sound, flow og features - som passet inn i samtiden, spesielt Dre. Men den røde tråden for begge var like vel den særegne feelingen og uttrykket fra sist de ga ut plate - henholdsvis 16 og 18 år tidligere - og deres prime generelt.

Hip-hoppen er gammel nok nå til at gubberappere burde begynne å få samme behandling som gubberockere. Når Bruce Springsteen, Metallica og Rolling Stones kommer med nye album fra tid til annen, så er det ingen blant fansen som forventer noe på høyde med deres klassikere fra way back. Men man sjekker det ut, noen ganger liker man det man hører, noen ganger ikke. Heltestatusen falmer uansett ikke, og stadionen/arenaen er som vanlig fyllt opp når de kommer innom for å ha nok en konsert med fokus på de låtene man opprinnelig likte dem for.

CrazyNoise
23.08.19 10:00

Jeg tror også nøkkelen ligger i det å stikke fingeren i jorda og holde seg til det man er best til i stedet for å kaste seg på trender, men jeg mistenker at det er vanskeligere innen rap enn rock, siden hele kulturen er bygget opp på å være current og nyskapende. Man skal vinne klubben og gatene, og da nytter det ikke å tviholde på gammel sound. Nå er det ikke mye nyskapende i det å kopiere de siste trendene, dog.

En annen ting som kan gjøre det komplisert er at mange beatmakere fra 90-tallet ikke lenger er i gamet, og hvis de plutselig skal lage beats igjen så har de solgt alt av gammelt utstyr og ender opp med å ikke kunne lage beats som før -rett og slett fordi de ikke har muligheten.

People under the stairs er en gruppe jeg synes har greid å holde seg til samme stilen, men dette er jo lydfreaks som bor i studio og greier å høres nyskapende og sultne ut samtidig som det er grown man rap. 

Gubberappere kan godt fortsette å gi ut som før, jeg er enig i det. Samtidig så er det lett å falle i fella og gå på autopilot, og da blir det kjedelig. Ikke så lett, dette

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
29.08.19 18:25

Nevnte i en annen tråd at jeg tenkte å sette sammen en liste over mine favoritter blant Murs og Justin Hunte sine "Breakdowns".

Kom i den forbindelse over en som er veldig relevant for akkurat denne tråden...

Why the Best Rappers are over 40: The Over the Hill Gang Theory

freemasun
freemasunInnlegg: 4326
01.09.19 23:08
CrazyNoise: Gubberappere kan godt fortsette å gi ut som før, jeg er enig i det. Samtidig så er det lett å falle i fella og gå på autopilot, og da blir det kjedelig. Ikke så lett, dette

Også er det de som evner å se at de fortsatt kan holde seg relevant da stilen deres kan leve i beste velgående i undergrunnen. Se til Ghostface Killah, som mange mener har gitt ut sine definitivt beste soloalbum de siste 6 årene - samt sideprosjekter med BADBADNOTGOOD og Czarface. Sistnevnte er nok en "gubberapper" (Inspectah Deck) som klarer å holde seg relevant i samme undergrunn, jobbed nå sist med MFDOOM. Sirkelen bare fortsetter.

Snarveien som var så velbetalt og simpel for 15-20 år siden, er både enklere og vanskeligere nå. Gubbene tar ikke "trap-bølgen" med illtang, men kunne lett latt Hype Williams produsere musikkvideoen sin 'way back when'. Erick Sermon gav ut godsaker, Bun B holder koken...

Du nevner Stetsasonic, og jeg tror at om de skikkelig gamlegutta, Kool Moe Dee og Caz og disse, skulle finne det for godt å plukke opp mikrofonen igjen, så ville jeg nok fått litt Guns N Roses- eller Metallica-følelse av det. Blodfans kjøper det nye materialet, og de innrømmer gjerne at det ikke kan måle seg med det gamle. Mens de som hadde "rock" som en fase kommer på konserten for å mimre, ikke høre Chinese Democracy. Så lenge de finner glede i musikken, tenker nå jeg.

CrazyNoise
02.09.19 09:21

Stetsasonic hadde visst konsert i England i fjor, og det var skandaløst dårlig. Kun to eller tre medlemmer var der, og ingen av dem var de mest profilerte (daddy O, fruitkwan, prince paul). Tror det var Wize og et par til. Markedsført som konsert med Stet, dog, haha.

CrazyNoise
02.09.19 09:22

Ghostface Killah har helt klart gjort mye riktig de siste årene, og det er veldig moro med rappere som faktisk blir bedre og bedre. 

Klikk for å gå tilbake til toppen