Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lyttemoral?

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5938
27.09.19 10:07

Mulig vi har diskutert dette tidligere, men hva tenker dere om å høre på artister (dvs støtte økonomisk) som er dømt for helt ekstreme lovbrudd, type drap, overgrep på barn, kidnapping etc... Sixc fra Sacramento er dømt for overgrep på barn, og etter det har det ikke fristet å høre på skivene hans. Big Lurch drepte/spiste på dama i PCP-rus og South Park Mexican er også fengslet for sex med mindreårige/overgrep. Jeg hørte et SPM-album i dag, og da kom dette spørsmålet opp igjen. Selv om albumet var tøft så gir det ekkel bismak når jeg tenker på hva han er dømt for.

Er det moralsk riktig å gi oppmerksomhet til artister som er dømt for ekstreme lovbrudd, og hvis du har en grense, hvor går den?

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
01.10.19 00:38

Når det gjelder å gi økonomisk støtte til artister som har blitt dømt for ekstreme lovbrudd, så har jeg aldri vært borti akkurat det...

2Pac var allerede død da jeg kjøpte min første plate av han, og det meste i etterkant har pekt mot at medskyldigheten i voldtektssaken hans dreide seg om at ufyselighetene ble begått i stua på hotellrommet hans (av folk han knapt nok kjente), mens han selv lå og sov på soverommet.

Har ikke kjøpt noen av C-Murder sine utgivelser etter at han ble dømt for mord, men det har ærlig talt hatt mest å gjøre med at jeg ikke synes musikken han har gitt ut fra bak murene er bra nok til at jeg har villet kjøpe den. Dersom de hadde vært bedre, så aner jeg ikke om jeg hadde kjøpt albumene som kom i.l.a. de tidligste årene etter han ble fengslet, da jeg selv bare var en tenåring med en annen dømmekraft og perspektiv på ting enn i dag.

Men i sine bedre artistiske dager lagde jo C-Murder en og annen mørk låt om nettopp det å være en morder, som i ettertid har vært litt spesielle å lytte til. Samme med Big Lurch, som du nevner ... og coverbildet til det eneste albumet han ga ut er jo dessuten også smått forstyrrende mtp. det han gjorde.

Hvor går grensen? Du nevner barneovergrep og drap. Hvis en artist som jeg er stor fan av skulle bli dømt for slike ting i dag (i alle fall forsettlig/overlagt drap), så tror jeg nok det er over og ut for platekjøp og å gi strømmetall fra min side (linket ikke til de offisielle YouTube-samarbeidsvideoene til C-Murder og Big Lurch.)

En relatert situasjon hos meg fra utenfor hip-hop-verdenen, for bare noen få uker siden: Kom over et fantastisk vakkert new age album fra 90-tallet, på YouTube. Og da jeg gjorde research på gruppa som stod bak, så fant jeg ut at fyren som var den musikalske mesterhjernen bak det hele, for ti år siden ble dømt til sju års fengsel for nesten hundre tilfeller av seksuelle overgrep mot barn. Han tok livet av seg like etter han var ferdig å sone. Helt sprøtt å lytte til musikken som høres ut som den er laget av engler som vil hele verden alt godt, med dette i tankene.

Klikk for å gå tilbake til toppen