Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nyutgivelser på fysisk format i 2019

NYTT TEMA
CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5938
27.09.19 13:17

Jeg er hardcopy-elsker, og jeg synes faktisk streaming er ganske stusselig. Praktisk men stusselig. Derfor er det et fascinerende fenomen at det er et marked for nyutgivelser av gamle obskure skiver på nett. Da snakker vi både vinyl og kassett-utgivelser av gamle album og også CD av gamle album på CD. I tillegg så har vi selskapene som gir ut uutgitte album eller låter, leftovers etc.

Limitert opplag, selvfølgelig. CDene er gjerne i 200-300 eks, og vinylutgivelsene er ofte i 165-220 eks. Kassetter kan være i 100 kopier. 

Har noen av dere kastet dere på dette? Bla a Armabillion Recordz i Italia har jo gitt ut 10 knallalbum på vinyl, noen av dem har blitt utsolgt på 5 minutter. 

freemasun
freemasunInnlegg: 4328
27.09.19 16:03
CrazyNoise: Har noen av dere kastet dere på dette?

Har jo 'samlet' kassetter i flere år nå. Ikke kjempeaktivt, men plukker det med seg når det dukker opp. Sitter bl.a. med BDP - Criminal Minded, MadGibbs - Piñata, Roc Marciano - Marcberg, MFDOOM - Operation Doomsday og GFK - 12 Reasons To Die.

Venter på en forsending fra en ung Detroit-rapper nå, Nolan the Ninja. En som har omfavnet J Dilla-lyden fullstendig. Henger med noen andre som nesten er bedre, CD på vei. Liker utviklingen i Detroits undergrunnscene.

(Innlegget ble redigert 27.09.19 16:04)

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
29.09.19 21:23

Har null peiling på kostnader ved opptrykking av skiver, mulig at det er umulig å gå særlig i pluss. Men jeg tenker i alle fall at det burde være marked for flere nytugivelser av out-of-print saker, enn det som har kommet ut de siste ti årene. Selvfølgelig i et noe moderat antall eksemplarer, som du er inne på.

Har vendt meg til det de siste årene, men liker egentlig ikke å kjøpe brukt musikk, foretrekker mitt helt eget eksemplar rett fra fabrikken, selv om det ikke er like bra for miljøet og situasjonen med klodens overforbruk.

CrazyNoise
04.10.19 09:06

Fikk en reissue i posten i går: Makeba & Skratch -Mental exercise. Det er i 2019 et veldig kult album. Albumet på vinyl er et $100-200 album, og albumet på CD ligger vel på 200 og oppover. Derfor var det fett nå at Gentleman's Relief records i Australia gikk sammen med Dope Folks Records og ga ut albumet både på vinyl og CD.

Erketypisk late 80s/tidlig 90s østkyst-lyd: Masse klassiske samples og trommebreaks som i 2019 høres dritfett ut. Dette er jo fordi en ikke hører slike type låter daglig lenger. Hadde jeg hørt dette albumet da det kom ut tror jeg ikke det hadde blitt sett på som noe annet enn et poprap-album med generiske "oppbrukte beats", haha.

Men jeg anbefaler albumet. Fett som f*en

CrazyNoise
18.10.19 12:47

Jeg er inne i det armabillion recordz-nettet, så jeg kommer meg ikke ut. har nå alle 11 utgivelsene hittils, og kompletisten i meg lar meg ikke slippe. Var så heldig onsdag at jeg fikk karret meg til ett av 100 eks av One Gud Cide: look what the streets made. Dette er et av de beste albumene jeg vet om, og det er svindyrt hvis en skal kjøpe det. OG fra 94 er fort 4-600 dollar mens nyutgivelsen fra 95 er 2-300 dollar. 

Klikk for å gå tilbake til toppen