Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Love, Peace and Harmony

NYTT TEMA
Promo
PromoInnlegg: 2406
13.12.02 13:18
En annerledes battle er i gang...

På den ene siden finner vi gutta med "pop-rhymes" og nypolerte beats. På den andre siden finner vi organisk og rå hip hop som definerer seg selv som forskjellen på kunst og produkt.

De første gutta stoler blindt på digital produksjon og feirer et liv full av fest og morro. De andre er ofte akustiske, og formidler et sprituelt selvbilde full av fantasi.

Den "tøffe" rappen har vært dominert av et kommersielt landskap i over et tiår. Men mye har hendt de siste 8 årene. Den organiske, den "ekte" varen, har kjempet seg inn blant de "tøffe" gutta. Det startet med Fugees, Spearhead og Tribe Called Quest. La oss ikke glemme Outkast og The Roots, som har stått på fra begynnelsen av, og som forlengst har gjort seg verdig sine mainstream striper. Lauryn Hill har vært viktig syns jeg. Hun har vært med på å skape en ny interesse for neo-soul, som etterhvert har blitt mer og mer inspirert av hip hop der gode beats møter klassiske instrumenter. Alicia Keys og Macy Grey. Og min store favoritt, Erykah Badu, som gjorde sitt glimrende innhopp i 97 med vakre Baduizm.

For artistene som arbeider i "det organiske rike", er hip hop mer enn bare musikk. Det er et mission. Et viktig oppdrag. Cee-Lo, som forlot Goodie Mobb for å slippe en av de mest berikte skivene dette året, bruker uttrykk som "common cause" og "unified front" for å beskrive musikken. Det er gode ord.

Jeg tror veldig mange er enig i meg at musikkens helhet og hovedinnhold har tapt seg i en årrekke. Musikk er som alt annet, opp og ned. Grupper som The Roots, Outkast og Cee-Lo, lager derimot fortsatt musikk for et godt formål. Det skal ikke være så vanskelig å trekke en linje mellom disse gruppene, og rappens sorte får... Mange mennesker oppfører seg implusivt eller etter instinkt. Jeg er en slik person. Livet har mer til felles med kunsten enn vice versa. Men ofte sitter vi å tenker... og tenker... og kommer stort sett aldri frem til noe, fordi vi faller sammen i våre egne tanker. Slutt med det... this is who we are! (dette liker jeg å skrike når jeg er drita full og trasker rundt i Bergen etter en lang kveld på byen)

Grunnen til at jeg sier dette, er at jeg er veldig interessert i filosofi og livet generelt. Jeg tror interessene mine har veldig mye til felles med musikken jeg liker. Musikk vil alltid være en del av livet. Slik er det sikkert for dere også.

Jeg leste et intervju med en rapper fra Detroit en gang. Han sa akkurat dette, "It's an uphill battle, but it's beautiful because there's more to this than making the money". Mitt bud til dere, er at artister som The Roots snakker om livet, om å være lykkelig og ha et godt hode. Alle disse andre artistene (helt riktig, de "tøffe" rapperne som jeg ikke liker) snakker kun om "how much money I'm making, look at my house, look what I'm driving". Til helvette med det! Det er kortsiktig bullshit. Jeg husker ikke hvem som sa dette (tror det var en av The Roots gutta), men han fortsatt iallfall med noe slikt som, "when you're dealing with philosophy and words of blessing, that's forever."

Lyrikken er selvsagt bare halve historien. Den hemmelige nøkkelen er musikken bak. Cee-Lo henter inspirasjon fra 70-talls funk og gospel.. og la oss ikke glemme rock. Jurassic 5 ser tilbake på old-school. Og Lauryn Hill er praktisk talt "a folk singer" med sin akustiske gitar på fanget. Dette er kunsten...

Nas er en av mine store favoritter. Dette er mannen som har rappet linjer som, "A person's status depends on salary / And my mentality is money-oriented". Det er greit nok, jeg respekterer slikt... men jeg kan ikke legge skjul på at jeg ikke likte at han angrep The Roots tidligere i år ved å kalle dem hyklere fordi de håner gangsta-livsstilen men likevel arbeidet sammen med Jay-Z. Men det er Jigga som skal ha props for å arbeide med slike artister, og ikke The Roots gutta som skal henges ut fordi de arbeider med en artist som ikke går parallelt med guttas syn på ting og tang.

Med artister som Talib Kweli, The Roots og Common ute med nye plater tror jeg ting kan forandre seg fremover. "You can't have the negativity without the positivity in there. It's yin-yang theory - the underground is going to keep creeping in there. The commercial rap is going to die. Artists like myself are going to make sure of that". Det var et sitat av Cee-Lo, og jeg takker for meg.

Nok et innlegg om min kamp og kjærlighet er ferdigskrevet. Se frem til flere i tiden fremover. Peace!

What means the world to me is being free /
Live and let live and just let it be /
Love, peace and harmony one universal family /

Jurassic 5 - Cultural commentators, and still rocking the party!!!

Promo 7
PerryParkas 2
--
fightclub.nettavisen.no
TheLad
TheLadInnlegg: 2418
13.12.02 13:24
Outkast lager fortsatt musikk til et godt formaal? hvis den siste scoobidoobidooo filmen er et godt formaal, sa kanskje...
har du hoert noe av Abstract ruude, Bukue One eller kubiq? synes dette er karer som er med paa holde hip hop-en der jeg liker den. "Ikke for alle"...men det er meg...
peace
Promo
13.12.02 13:28
Outkast er fortsatt Outkast... syns nå jeg.

Abstract Rude hører jeg endel på, og liker ham godt. Liker spesielt "Rolling Along" låta til Moka Only. Har ikke fått kjøpt noen plater enda, men kanskje det også skjer i fremtiden. Står mye på ønskelisten.

Bukue One og Kubiq har jeg ikke hørt om, men det skal undersøkes.

.Promo
TheLad
13.12.02 16:33
Bukue One har en låt med Absract ruude som heter "cheese and butter part 2", en av mine absolutte favoritter. Representerer Oakland.
Kubiq er et must i samlinga for meg, du får gi tilbakemeldign når du har sjekket det ut...
NeverSummer
NeverSummerInnlegg: 317
13.12.02 17:30
Artister av i dag står ovenfor to valg!
Uansett må de tape!

1) Prøve seg på noe nytt, å bli forlatt av gamle fans
2) Ikke pvøre sg på noe nytt, og bli forlatt av gamle fans

Det er veldig få som klarer longivety tingen innen hiphop. Bare se på Madonna. Greit at Public Enemy, fortsatt finns, men knapt noen legger merke til dem lenger, ei heller De Le Soul. Musikken og instillingen deres har vel ikke forandret seg spesielt mye, så det er vel heller publikum som forandrer seg! Det er bare at det for tiden ikke er inn å være politisk engasjert. Sånn som det var når disse gruppene slo gjennom.

Derfor har heller ikke Common, Roots og Talib Kweli, på litt løsningen på problemet. De er vel heller med på å eksemplisifisere det!
13.12.02 20:25
Outkast organisk og akustisk??? eh.....

Rett skal være rett, det var AZ som rappet linjene:

'Visualizing the realism of life and actuality,
fuck who's the baddest a persons status depends on salary,
and my mentality is money orientated,
im destined to live the dream for all my peeps who never made it"
CrystalP
CrystalPInnlegg: 2046
13.12.02 20:35
love peace and unity skal det vel hete...
uansett jeg synes det er unødvendig å trekke et skille på den måten du gjør. Når alt kommer til alt er det god musikk som teller for meg. Innhold er også viktig selvfølgelig men for å være ærlig synes jeg The Roots grenser til det kjedsommelige, noen av Outkasts sanger er ren tortur for ørene og Cee Lo albumet bare har ett par sanger som holder brukbar standard
Elemental
ElementalInnlegg: 608
13.12.02 21:56
Sjekk ut gruppa "Mission"

En god blanding av tidlig The Roots og westcoast underground. www.missionhip-hop.com. Ute med skive nå som har tittelen "One"

Stikk også innom www.littlebrothermusic.com og mens du venter på skiva dems last ned de mp3ene som ligger der.

Veit da faen hvorfor jeg la dette her men...whaddafuck
Promo
13.12.02 23:43
"Outkast organisk og akustisk??? eh....."

Jeg sa ikke at alle disse gruppene var det ;-) Jeg er enig i deg at jeg ikke trenger å lage dette skillet, jeg liker det ikke selv, og for meg er det også god musikk generelt som teller. Men av og til er det noen som går litt langt... av og til føler jeg enkelte artisters suksess er så håpløst ufortjent.

.Promo
Eyyo
EyyoInnlegg: 5039
14.12.02 14:18
AldriSommer skrev:
"Artister av i dag står ovenfor to valg!
Uansett må de tape!

1) Prøve seg på noe nytt, å bli forlatt av gamle fans
2) Ikke pvøre sg på noe nytt, og bli forlatt av gamle fans"

Tror ikke det er så langt fra sannheten... Men det kommer an på publikum, hvis du er en kjip anmelder som bare lengter tilbake til Commons gamle dager, i stedet for å glede deg over hans nye, eksperimentelle album, er det synd for anmelderen. Eller fan'en...
Men jeg tror ikke det er så mange gode artister som virkelig aldri prøver seg på noe nytt, så at de blir forlatt av gamle fans er kanskje fordi de ikke fortjener bedre, i så fall.
skurk
skurkInnlegg: 1832
14.12.02 23:07

...synes kanskje skillet ditt mellom akustisk og digital produksjon er lite givende...elekronisk musikk/lyd er vel så kunstnerisk og givende som det instrumenter av gamle skolen er...hva med artister som Kool Keith,Sensational,AntiPop Consertium og ikke minst El-P?...disse gutta har mye elektronisk produksjon og er vel så nyskapende og spirituelle i mine øyne....synes faktisk at grupper som Roots kan bli litt traurig iblant.Ikke det at jeg digger mye av tinga de har gjordt, men ting blir ikke nødvendigvis spennende eller dypt fordi det er gjordt med instrumenter...eller fordi de kan prate for seg..for meg handler musikk om følelser-om de er hat,sinne,glede,kjærlighet eller sorg er som oftest et fett-bare følelsene og budskapet er ekte-eller rettere sagt er troverdig.

peace..

````````````````````````````````````````````````````````````````¤¤``````````````````````
Originally said by 50 Cent:
"i don't have much use for something like this. i know someone who shot a ni**a in the head with a gun like this, and that ni**a's still walkin around. you can't really have that. when you shoot someone in the head, you don't really wanna see that ni**a again"
Torkel
TorkelInnlegg: 3385
15.12.02 13:22
den andre og tredje platen til outkast er bygget veldig rundt instrumentasjon. den nyeste platen får meg egentlig bare til å riste på hodet for det meste. noen fete sanger men mest låter som du blir lei av etter to gjennomhøringer.

bortsett fra El-P og den slags, hører jeg nesten ikke på hip hop lenger. For meg er El-P akkurat som skikkelig old school hip hop med en helt ny twist. De lager det for kunsten sin del, ikke bare for å tjene penger og lage videoer med deilige damer i.
skurk
15.12.02 14:21
RETTELSE:
....leste igjenom mitt eget innlegg og så at jeg fikk det til å høres ut som jeg ikke liker Roots-vel det er feil-setninga skulle være noe i denne duren: "Ikke det at jeg IKKE digger mye av det de har gjort..osv"...vel bare en rettelse
NeverSummer
NeverSummerInnlegg: 317
15.12.02 14:40
Uansett føler jeg at dette er den universelle sannheten speselt for rap-artister av i dag. Rawkus gjør ikke så veldig mye annerledes nå enn de alltid har gjort, det samme kan sies om Talib Kweli. Begge deler synes jeg er blitt kjedelig. Death Row samt mesteparten av West Coast gutta kan ikke sies å ha forandret seg særlig de heller. Men alle synes allikevel de er kjedelige, Cypress Hill akkurat det samme. En suksess formel funker ikke lenge nok over tid!
15.12.02 15:06
Mye enig med skurk her, "... hva med artister som Kool Keith,Sensational,AntiPop Consertium og ikke minst El-P?...disse gutta har mye elektronisk produksjon og er vel så nyskapende og spirituelle i mine øyne...."
Absolutt, absolutt....
"... synes faktisk at grupper som Roots kan bli litt traurig iblant.Ikke det at jeg digger mye av tinga de har gjordt, men ting blir ikke nødvendigvis spennende eller dypt fordi det er gjordt med instrumenter..."
Helt enig her...
Derfor synes jeg kanskje skillet vår venn Promo trekker blir litt heavy, litt for svart\hvitt...
Promo
15.12.02 15:14
Hey gutter... nå må dere roe dere! Jeg mente aldri at skillet gikk mellom akustisk og elektronisk musikk. Alle de artistene skurk nevnte, er artister som jeg regner som "organiske" og spirituelle.... ikke på samme måte som de artistene jeg nevnte, men på en mer abstrakt og etter min mening spennende måte. Jeg mente bare at ofte bruker de artistene som ønsker å gjøre noe mer med musikken akustiske instrumenter. Jeg sa dette fordi det er disse artistene som ligger hjertet mitt nærmest.... ikke værre enn som så.

Ta Common sin nye skive for eksempel... den vokser på meg... mye merkelig (og elektronisk) og abstrakt produksjon der.

.Promo
skurk
15.12.02 15:25

..ok promo-det kom bare ikke veldig klart ut ifra første innlegget ditt-skjønner ikke helt hvorfor du da bruker ord som akustisk,elektronisk og organisk...du må definere ting litt klarere hvis du vil bli forstått...
Promo
15.12.02 15:32
Kan nok være enig i det nå et par dager etter at jeg skrev innlegget. Blir ofte sånn at man glemmer mye i farta, og er litt for konsentrert på akkurat den musikken man hører på i det daværende tidspunkt. Satt å hørte på "Baduizm" da jeg skrev...
TheLad
17.12.02 23:22
etter å ha lest du skryte så mye av cee-lo tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg skiva, hadde ikke hørt så sinnsykt mye fra før, har hørt gjennom skiva nå og må si jeg ble litt skuffa, synes det var litt tamt, men mulig det må mange lyttiner til? kom med noen go sanger `? bet meg merke i sang nr 12 ved første gjennomgang.
Promo
18.12.02 07:48
Syns hele plata er ganske fin jeg... men hadde problemer med den i begynnelsen jeg også. Gi den mange sjanser... sov litt på den... og ta den frem igjen en gang i blant. Til slutt sitter den som jord i møkk!
ackryte
ackryteInnlegg: 2477
02.12.10 00:18

Klassisk tråd. Kan vi diskutere litt om "organisk/akustisk" rap vs. nypolert tøffingrap igjen?

CrazyNoise
CrazyNoiseInnlegg: 5899
02.12.10 09:20

Flinkis vs kommers?

Barca_united
Barca_unitedInnlegg: 7960
02.12.10 09:22

Tittelen høres ut som tre søsken fra USA.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg