Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

rap & hip hop??

NYTT TEMA
abTeC

abTeC
09.08.01 20:30
En ting jeg har gått å lurt lenge på, er det noe forskjell på rap og hip hop??
på skolen lerte vi at "grandmaster flash - the message" fra 1982 var den første rappen som ble gitt ut, men i 1979 lagde jo "sugarhill gang" "rappers delight", er ikke det den første?? det har jeg hørt

abTeC
Gnomen30

Gnomen30
09.08.01 20:30
Det var et sabla godt spørsmål!!!!! Jeg hører ikke forskjell iallefall. Same shit new wrapping!

*-Jeg kan høre på mangt og meget. Men ÈN ting takler jeg ikke:
JAN EGGUM!! -*
abTeC

abTeC
09.08.01 20:33
hva f!!!!! er jan eggum???

abTeC
UrbanJanus

UrbanJanus
09.08.01 20:33
Det lurer også jeg på??

Uansett, begge deler er forjævlig å høre på

UrbanJanus:
If this is pleasure, just imagine what pain is.
Gnomen30

Gnomen30
09.08.01 20:36
"abTeC skrev:
hva f!!!!! er jan eggum???

abTeC"

Har du ikke hørt om Eggum'en??? Nå kødder du vel? Han bergenseren med "på'an igjæn... på'an igjæn." Og "alaaarmen gåår, hør alaarmen går." Han som er sammen med hu vesle berta med de peneste bukseklærne, Kaja Huuse.
I grunn ganske snerten hu da, hva ser hu i Eggumen lurer jeg på. Men han er vel bra i senga da. Ikke veit jeg.

*-Jeg kan høre på mangt og meget. Men ÈN ting takler jeg ikke:
JAN EGGUM!! -*
vgboy

vgboy
09.08.01 20:39
Tror det er akkurat det samme...
Men det går ann og lage en hip hop låt uten at noen rapper i den!
senty86

senty86
09.08.01 22:42
hip hop er kulturen (rapping, DJ'ing,graffiti,breakdancing) rap er...ja rap...
Jeg har lest at den foerste rappen som ble gitt ut var "King Tim 3" eller noe saant...husker ikke helt...
Ovalium

Ovalium
10.08.01 00:56
Ok.. Enighet på dette feltet blir det garantert ikke. "Alle" vil være de første, og det er vel likevel greit å leve i "uvisshet"?

Det er vel ingen "fasit" på forskjell på rap og hip hop, men Hip Hop er jo en kultur, og Rap er jo en av "Elementene"...
bikk

bikk
10.08.01 02:23
rap er et av de fire elementene som utgjør hip hop kulturen, de andre er dj`ing, breakdancing og graffitti.

Rappers Delight var vel den første rap låta som ble kjent for et stor publikum.
Jeg mener at det ble gitt ut noen rap plater for den, men det var ingen som solgte noe særlig.
concretecrew

concretecrew
10.08.01 19:16
Ja som jeg skrev i et annet innlegg for ikke lenge siden, "King Tim III (Personality Jock)" med Fatback Band var den første utgitte rap-låta. Men "Rapper's Delight" var den første som blowa TOTALT opp og solgte som gress, og så videre.

(Fun fact: store deler av teksten til "Rapper's Delight" ble skrevet av Grandmaster Caz fra Cold Crush Brothers. Ei dørvakt på en klubb i New York hadde hørt Caz og fått teksten og sto å rappa den, og en fra Sugarhill Gang snappa det opp og brukte det i låta. Surt. Søk på Cold Crush på napster/winmx/kazaa/whatever og last ned alt dere finner)
chimaira6

chimaira6
10.08.01 19:22
concretecrew:

det virker som om du har litt peil på hip-hop, derfor retter jeg dette til deg.

Jeg vil gjerne dykke ned i en del hip-hop artister, men lurer på hva jeg bør sjekke ut? Jeg håper du kan anbefale meg noe annet enn Eminem og D12, hehe. Deltron3030 "fant" jeg på egen hånd, en plate jeg er sinnsykt forelska i. Variasjon og ikke overdrevet bruk av gjesteartister (men tøft at de har med Sean Lennon!). Det ville kanskje vært naturlig å skaffe seg noe av Dan the Automator? Noen tips?
concretecrew

concretecrew
13.08.01 19:46
Tja ... hvis du vil ha noe med Automator må jo førstevalget bli "Dr. Octagon" fra '96, med den eminente Kool Keith bak mikken og den ikke mindre eksalterte Q-bert bak stålhjula. Automator har ikke gitt ut så mye, men man kan jo nevne "A Better Tomorrow / A Much Better Tomorrow", der Keith også er med. Men dette kan jo i grunnen regnes som "throwaways" fra Dr. Octagon. Handsome Boy Modeling School, et temmelig snålt samarbeidsprosjekt med Prince Paul, kan også nevnes. Kvaliteten er litt varierende på denne utgivelsen, men den inneholder noen SINNSYKT feite låter ("The Truth", "Metaphysical"). Da er vi inne på Prince Paul ... denne mannen er et geni. Man kan følge utviklingen hans fra Stetsasonic (de to platene "In Full Gear" og "On Fire" ble nylig gjenutgitt og er lette og finne), De La Soul (han produserte de tre første - og beste - platene deres, "3 Feet High and Rising" (kanskje min favorittplate gjennom tidene), "De La Soul is Dead" (ikke særlig snauere) og "Buhloone Mindstate" (jævlig bra den også)), og Gravediggaz (han var bare med på den første plata "6 Feet Deep / Niggamortis" og bidro ikke nevneverdig på den andre) ... og til soloprosjektene "Psychoanalysis ... what it is" (FAR out) og den helt latterlig geniale konseptplata/'filmen' "A Prince Among Thieves" ... andre saker man kan sjekke ut er Quannum-campen, finn platene "Nia" av Blackalicious, Latyrx sitt selvtitulerte album, og samleplata Solesides Greatest Bumps. Liker du Kool Keith, kan du sjekke ut Ultramagnetic MC's platene "Critical Beatdown" og "Funk Your Head up", samt "Dr. Doom - First Come First Served", og "Masters of Illusion". Ei annen gruppe som er helt genial (og veldig undervurdert og oversett) er The Coup. Hvis du finner dem, nøl ikke med å kjøpe eller stjele platene "Kill My Landlord", "Genocide & Juice" og "Steal This Album". Det får være nok for i dag, flere anbefalinger en annen gang, hvis ønsket.
xpozed

xpozed
13.08.01 19:54
blue flowers

André
"You can rearrange my face, but you can't rearrange my mind", Propagandhi
frodebv

frodebv
13.08.01 20:31
Må vel bare anbefale 2pac Greatest Hits.
chimaira6

chimaira6
14.08.01 15:07
Takk, takk, det holder i første omgang. Får sommerjobblønna om noen dager, da skal det investeres i cd'er:)
xsupercow

xsupercow
14.08.01 15:10
Chimaira6.....

Du kan ikke kjøpe cd'er uten å ihvertfall først høre på Quasimoto. Den er et must!!!!
concretecrew

concretecrew
14.08.01 19:40
Åkei, må bare komme med én anbefaling til.

Digable Planets.

Det er de jeg hører på mest nå for tida... de ga dessverre bare ut 2 album:
"Reachin' (A New Refutation of Time and Space)" i 1993, og
"Blowout Comb" året etter.

Skikkelig god jazzy hip-hop ... et must.
Hvis du ikke tror meg, last ned låtene "Rebirth of Slick (Cool Like Dat)" og "Where I'm From".
symbolet

symbolet
14.08.01 21:39
rap er noe som går under hiphop. hiphop er en kultur, og hvis du tenker på musikk, går det ann å lage hip hop-musikk uten å rappe. om det går den andre veien også, vet jeg ikke helt...

dere som stiller dere negative til hiphop-kulturen: dere vet antakelig ikke hva dere snakker om. dessuten er det dumt av dere å snakke dritt om hiphop'en - like dumt som å snakke dritt om f.eks. kristendommen. skulle gjerne slengt masse bull om kristendommen, men jeg gjør det ikke fordi jeg ha respekt for kristne! tenk dere om...
Horisonten

Horisonten
14.08.01 22:30
rap er noe man gjør
hip-hop er noe man er
chimaira6

chimaira6
14.08.01 22:40
Alt skal sjekkes. Må bare komme meg til Moss først.

In the end of the day må en bare si at ingenting kommer opp mot Three 6 Mafia da.

"hit a mofo"
Eireen

Eireen
15.08.01 08:28
Har kanskje ikke noe med dette temaet å gjøre men...dette var den eneste sida jeg fant hvor det fantes mennesker med Skikkelig Musikksmak!!
Er det noen som var på Xzibit konserten i går??
xsupercow

xsupercow
15.08.01 08:45
Jau, jeg var på xzibit igår. Men blei plaget av maaaange drittunger (fri aldersgrense på konsert er en uting), dårlig lyd og et litt for ivrig inntak av alkohol. En ting er sikkert, Xzibit får ingen stor stjerne i boka av meg ihvertfall. Og desverre, så var jeg jo litt for seint ute, så jeg fikk bare med meg ett par låter av Promoe og Looptroop.
Eireen

Eireen
15.08.01 08:52
Så synd! Looptroop må jo bare ha tatt av...!
Var det ikke 18 på Galleriet heller? Det pleier det jo å være!
Det er ikke første gang lyden er dårlig på Rockefeller da...(Please, la oss få tilbake Sentrum Scene!!)Forrige gang jeg var der var også lyden helt elendig...synd for de er egentlig innmari bra...(bare kompiser av meg..Klovner, Mad Con, Paperboyz, David(Farell(, Martin(organic)+++)

Nei, det var synd å høre...men samtidig er jeg litt letta, soden jeg ikke kom meg dit selv...hehe!

Vet du om noen bra konserter(utenom B12) som skal holdes i nærmeste framtid??
Det virker som vi har litt lik musikksmak...
xsupercow

xsupercow
15.08.01 09:03
Eireen.....

Joda, det var 18 på galleriet. Men, det hjalp ikke på humøret. (jeg var plasomt full)

Sentrum var jeg faktisk aldri på......og det var jo litt synd. Det var vel en utrolig bra scene? Men Thon leier det jo ut da..........så det er jo mulighet for å arrangere noe der ihvertfall.

Neeeeei, kan ikke komme på noe utenom D-12. Men, i september drar jeg til London for å se DMC World Championship Final.......og DET kan bli utrolig fett.

Så du kjenner gutta? Mad Con har jeg litt sansen for. Har mye veldig bra og en del mindre bra. Paperboyz har jeg vel hørt en del ganger også.......med bare positivt å si. Men Farell, sliter med å komme på hvem det er.......har han gitt ut en skive? Mener å ha sett en skive det står Farell på, men det kan jo hende det er noe heeelt annet.

Hva er det som snurrer mest på spilleren din for tiden da?
Eireen

Eireen
15.08.01 10:14
Farell...David. Kom ut med en skive på vinteren/våren 99 hvis jeg ikke husker helt feil...for å være helt ærlig, så er han vel egentlig ikke all verden å huske...må nok jobbe litt mer på engelsken... den mest kjente låta var vel "This is my reality" hvor Theraz sang refrenget... ellers var jo Yosef fra Mad Con med på en del av sangene...Så du reklamen for Organics(Martin) cd? På reklamen ble det spillt to sanger: Big Brother sangen og den fiesta sangen.. han som satt og rappa i bakgrunnen på sistnevnte var David...(fra Honduras)
Yosef Og Tshawe(Mad Con) jobber med albumet nå...det har jo egentlig vært ferdig i et par år nå, men de blir aldri helt fornøyde. Og som tiden går, forandrer musikken seg, og dermed må jo også de lage nytt...
Var du på Quarten? der tok de jo av helt...i alle fall på Propellen..(vet ikke om du var der. En båt som var laget som et utested. med bare rap! Kan nevne bl.a: mad Con, paperboyz, Klovner, Uro, Goldfinger, Salvador+ masse andre Kr. Sand rappere jeg ikke husker navnet på...Sinnsykt rått i alle fall!!!Må gjentas neste år!)
Og når Common spilte inne på Quarten, kom jo Tshawe opp på scenen og busta sammen med han!! Det var helt fett!! har tatt masse bilder...

Skjekk også ut Orji og Sofian når de kommer ut!! Sinnsykt bra!!!

Tja...hva jeg hører mest på for tiden... jeg har egentlig blitt ganske lei av det meste i samlinga mi nå...så jeg har gått tilbake til å høre på noen av de gamle skivene...
Common, Keith Murray,( Wu-36 chambers, RZA), Xzibit...masse forskjellig!
det går jo litt av det roliga slaget også da...Joe, D`angelo, Keith Sweat, Darnell Jones etc.
Så går det jo litt Klovner innimellom også da!

Men 2 Step kan man bare glemme! Tåpelig!!
Eireen

Eireen
15.08.01 10:34
oii...glemte noen...: Roots, Mobb Deep!! OutKast!!
xsupercow

xsupercow
15.08.01 10:40
Eireen....

Ja, da vet jeg hvem det er.

Jeg var på Quart. Mad Con var faktisk veldig bra. Hvis man ser bort fra at de rota det noe innforjævlig til med lyden........den blei jo faktisk ike bra før Common kom på. Tshawe hadde jo en relativt fet freestyle med Common, men det beste var jo da Common ville ha en dame til å danse på scenen "No, not you, the other one in red" - nå, det var på kanten. Men lo godt, det gjorde jeg.

Jeg var på båten på torsdag. Da var det vel Jørgen (fade) som spilte. Og neste år? javisst ; ) Men Tony Touch på fredag (errrr.....Caledonien?) Det var en perfekt avsluttning på en laaaang dag.

Hva syns du om Lootpack konserten?

Du må ihvertfall sjekke ut Quasimoto og Declaime.......ypperlig! Madlib holder forresten på med en jazz-kompilasjon. Kan bli utrolig spennende. Han sa den burde være ferdig i oktober. Og jeg gleder meg, villt.

hvis du vil, kan jeg godt sende deg Quasimoto og Declaime (det er jo vist du ikke har de allerede) (jeg gjør alt for å pushe go'musikk som det på flestmulig ; )
Eireen

Eireen
15.08.01 11:09
jasså så du var der! Mye til felles vi..
jeg tok utrolig mange bilder på båten..av mange ukjente også...alltid noen som kjente noen...som kjente noen...Du ble vel ikke tatt bilde av av en jente med rød carhart genser vel...da kan det jo hende jeg har bilde av deg!? hehe...

Ellers så satt vi oppe på båten på siden av scenen under de fleste showene....

Enig i at fredagskvelden på caledonien tok av, så du han som hoppet fra andre til første etasje under breakinga?! Even...han hadde passa utrolig inn i "Jackass"!

Var så uheldig at vi dro for å spise akkurat da Lootpack kom på...skiiper`n...

Har aldri hørt om Madlib...mmmm...flaut..fortell! Kompiser av deg?

Ja, det var synd det med lyden...Feven og resten av folka sleit jo også..Utrolig at en så stoor og "berømt" festival kan ha så dårlig opplegg for artistene!

...sende meg...?? Hvordan? beklager, men jeg er ikke vant til å være på internett...det er ganske nytt for meg. har det kun når jeg sitter her..og det er siste dagen i dag...har ikke nett hjemme....

Almladra

Almladra
15.08.01 11:13
Jeg skal si det forskjellen på hiphop min venn. Hip hop er en kultur som består av flere elementer, rapping, dj'ing, breaking og graffitti. Rap er den vokale delen av hip hop.

Lars
Almladra

Almladra
15.08.01 11:15
Jeg var på Xzibit. det var jævla kult men altfor kort. Oppvarminga var kjedelig.
Lars
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg