Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

nå er det ikke lenge igjen

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 36832
10.08.07 16:26
folkens!

Idol starter vel første uka i september! ;-)

ZakariInnlegg: 8488
10.08.07 17:56
Jepp :-) Dette er 5. sesongen, og kanskje burde vi være lei? Men jeg gidder ikke å si at jeg ikke kommer til å se på det, når jeg vet at jeg kommer til å bli hekta.
Blir spennende å se hvordan de nye reglene forandrer programmet, og åssen den nye juryen funker i lag.

- Zakari
Cassie2006
Cassie2006Innlegg: 684
10.08.07 19:24
Samme her, jeg trodde jeg kom til å være lei fjorårets sesong, jeg var nøytral til fjorårets sesong til å begynne med, men, som alle her vet, så ble jeg skikkelig hekta i fjor også (men jeg var ikke så hekta i 2003, ikke så mye som i 04 og 05).

Jeg håper i hvert fall at det blir en bra sesong, men bare synd at finalen er like før jul, for da er jeg utenlands!
VivaLV
VivaLVInnlegg: 35277
10.08.07 23:06
Hvilke nye regler....
soelvd
soelvdInnlegg: 28671
11.08.07 13:55
Zakari skrev:
Jepp :-) Dette er 5. sesongen, og kanskje burde vi være lei? Men jeg gidder ikke å si at jeg ikke kommer til å se på det, når jeg vet at jeg kommer til å bli hekta.
Blir spennende å se hvordan de nye reglene forandrer programmet, og åssen den nye juryen funker i lag.

Vel, gå lei... Selv nyter jeg at det dukker opp massevis av fine sanger og forskjellige stemmer som gjør hele programmet interessant. Nye sanger og nye stemmer hvert eneste år. Jeg blir ikke lei :)
VikingF
VikingFInnlegg: 4376
11.08.07 16:18
Jeg synes selve konseptet er artig, men jeg håper at nivået er noe høyere i år enn det har vært tidligere. Bra at de satt opp aldersgrensen! De burde ha hevet den nedre også fra 16 til 19. :-)
soelvd
soelvdInnlegg: 28671
11.08.07 16:22
Vel, der er jeg uenig, da det finnes masse 16åringer som faktisk er veldig dyktige. Synes heller at dommerne gjør en halvdårlig jobb da de sender videre så mange unge som ikke eier talent.
VikingF
11.08.07 17:50
soelvd skrev:
Vel, der er jeg uenig, da det finnes masse 16åringer som faktisk er veldig dyktige. Synes heller at dommerne gjør en halvdårlig jobb da de sender videre så mange unge som ikke eier talent.

VikingF:
Det er klart at det finnes et og annet talent i enhver aldersgruppe, men jeg tror nok at antall talenter pr årskull øker ettersom alderen på årskullet øker. Dette kommer av mange årsaker, blant annet det at man har hatt bedre tid på å trene opp sangteknikken og stemmen generelt når man f eks er 25 enn når man er 16. Modenheten er selvfølgelig også mer utviklet når man er 25 enn når man 16, slik at man kan levere en låt bedre rent uttrykksmessig når man er litt eldre. En tredje ting er jo at man (generelt sett) er mer bevisst på seg selv når man er 25 enn når man er 16, slik at det er lettere å unngå etterapninger av andre artister når man plasserer en 25-åring på scenen enn når man plasserer en 16-åring der. Man vil jo helst finne en særegen artist, og ikke bare en som "prøver å være Kurt Nilsen" eller som "prøver å være Robbie Williams". :-)

Det er klart dommerne kunne ha sendt helt andre deltakere videre, men nå må man også huske på at de har et veldig begrenset utvalg å velge blant. Det er sjeldent at mer enn 6-7000 møter opp på audition i Idol Norge. I American Idol møter det opp flere hundre tusen. Jeg mener å huske at så mange som 400 000 møtte opp på American Idol 5 (den sesongen Tylor Hicks vant). De kan ikke annet enn å ta ut de 100 beste blant dem som møter opp, og i en såpass smal gruppe som i Idol Norge, så må dessverre også noen "medelmåttor" velges ut. Dersom i snitt 0.1% av befolkningen kan defineres som "supertalenter" (tenkt tall), så vil dette utgjøre ca 7 stk i en samling på 7000 personer (Idol Norge), mens det vil utgjøre ca 400 stk i en samling på 400 000 personer (American Idol). Så i en norsk sesong så vil man knapt kunne fylle opp topp 10 med slike "supertalenter", mens i A.I. så vil man kunne fylle opp sluttaudition med de 25% beste av disse "supertalentene".

Så selve statistikken har nok kanskje mer skylda for det halvdårlige nivået enn selve dommerne. Men jeg tror det hjelper en _liten_ bit på veg å heve aldersnivået.
zed
zedInnlegg: 20895
11.08.07 17:51
gleder meg, skal på audition.
kibby
11.08.07 19:18
"zed skrev:
gleder meg, skal på audition."

lille venn, auditionene ble avsluttet i juni!
zed
zedInnlegg: 20895
11.08.07 19:20
faen, da går norge glipp av en paul pots.
Cassie2006
Cassie2006Innlegg: 684
13.08.07 18:43
VikingF:
Det er klart at det finnes et og annet talent i enhver aldersgruppe, men jeg tror nok at antall talenter pr årskull øker ettersom alderen på årskullet øker. Dette kommer av mange årsaker, blant annet det at man har hatt bedre tid på å trene opp sangteknikken og stemmen generelt når man f eks er 25 enn når man er 16. Modenheten er selvfølgelig også mer utviklet når man er 25 enn når man 16, slik at man kan levere en låt bedre rent uttrykksmessig når man er litt eldre. En tredje ting er jo at man (generelt sett) er mer bevisst på seg selv når man er 25 enn når man er 16, slik at det er lettere å unngå etterapninger av andre artister når man plasserer en 25-åring på scenen enn når man plasserer en 16-åring der. Man vil jo helst finne en særegen artist, og ikke bare en som "prøver å være Kurt Nilsen" eller som "prøver å være Robbie Williams". :-)

Det er klart dommerne kunne ha sendt helt andre deltakere videre, men nå må man også huske på at de har et veldig begrenset utvalg å velge blant. Det er sjeldent at mer enn 6-7000 møter opp på audition i Idol Norge. I American Idol møter det opp flere hundre tusen. Jeg mener å huske at så mange som 400 000 møtte opp på American Idol 5 (den sesongen Tylor Hicks vant). De kan ikke annet enn å ta ut de 100 beste blant dem som møter opp, og i en såpass smal gruppe som i Idol Norge, så må dessverre også noen "medelmåttor" velges ut. Dersom i snitt 0.1% av befolkningen kan defineres som "supertalenter" (tenkt tall), så vil dette utgjøre ca 7 stk i en samling på 7000 personer (Idol Norge), mens det vil utgjøre ca 400 stk i en samling på 400 000 personer (American Idol). Så i en norsk sesong så vil man knapt kunne fylle opp topp 10 med slike "supertalenter", mens i A.I. så vil man kunne fylle opp sluttaudition med de 25% beste av disse "supertalentene".

Så selve statistikken har nok kanskje mer skylda for det halvdårlige nivået enn selve dommerne. Men jeg tror det hjelper en _liten_ bit på veg å heve aldersnivået.

Jeg er absolutt enig med det du skriver, men jeg tror at hovedgrunnen til at aldersgrensen er fortsatt satt ned til 16 år er fordi i den alderen så er det da man drømmer om å bli superstjerne (selvsagt kan man gjøre det når man er eldre også, men ikke på samme måte som når man er 16 eller yngre), selv om man er ikke moden sang- eller uttrykksmessig når man er 16 (til tross for at Idol har hostet opp en del talentfulle 16-17 åringer). Men en slik sangkonkurranse apellerer vel mere til 16-åringer enn til 35-åringer (generelt sett). Eller, håper du skjønner hva jeg mener.

Må innrømme at det blir litt rart å se 35-åringer i Idol, men de to siste sesongene har jeg savnet å se noen som er eldre enn 22 blant finalistene (selv om en liten brøkdel av semifinalistene var eldre enn 22). Men jeg, som den ihuga Idol-tilhengeren jeg er, er faktisk ganske nøktern til Idol iår og har ingen forventninger. Men håper selvsagt at det blir en bra sesong
VikingF
14.08.07 20:08
Cassie2006 skrev:
Jeg er absolutt enig med det du skriver, men jeg tror at hovedgrunnen til at aldersgrensen er fortsatt satt ned til 16 år er fordi i den alderen så er det da man drømmer om å bli superstjerne (selvsagt kan man gjøre det når man er eldre også, men ikke på samme måte som når man er 16 eller yngre), selv om man er ikke moden sang- eller uttrykksmessig når man er 16 (til tross for at Idol har hostet opp en del talentfulle 16-17 åringer). Men en slik sangkonkurranse apellerer vel mere til 16-åringer enn til 35-åringer (generelt sett). Eller, håper du skjønner hva jeg mener.

VikingF:
Det appelerer mer til 16-åringer enn til 35-åringer (i Norge) nettopp pga det du skriver her. Det er lagt (altfor) mye vekt på å være et program der man lar 16-åringer få leve ut sin drøm om "fem minutter i rampelyset", istedenfor å være en ren talentkonkurranse der man vil finne den neste superstjernen (som faktisk krever et visst talent), slik som f eks American Idol. Alle kan ha en drøm om å være den neste Freddie Mercury eller den neste Christina Aguilera, men det betyr ikke at drømmene er realistiske for fem øre. Denne leie tendensen håper jeg vil forsvinne til høsten. Ved å øke nivået, f eks ved å øke aldersgrensen, så vil forhåpentligvis også seriøsiteten på konkurransen øke, og konkurransen vil kanskje også appelere til en litt eldre garde.
kibby
16.08.07 18:34
Oppstart er fredag 7.september!! ;-)
kibby
25.08.07 09:12
Under to uker igjen nå ;)
Cassie2006_6
Cassie2006_6Innlegg: 1396
27.08.07 16:38
Uff, ja, nå er det ikke lenge til det braker løs, hehe. Har faktisk ikke tenkt så mye på Idol i det siste, men det blir allikevel litt spennende å se hvordan programmet blir nå med alle disse "forandringene".
norskmusikk
norskmusikkInnlegg: 8
03.09.07 14:38
jepp idol kan være morsomt det.

Les hva Kristian Valen, Mira Craig og Susanne Sundfør mener om Idol på

www.norskmusikk.org

Stein Roar (www.norskmusikk.org)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg