Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Idol 2014

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 34254
10.05.13 23:40

He-he. Da ble jeg førstemann.

Trur dere det blir ny Idol-runde neste år?

kibby
kibbyInnlegg: 36703
10.05.13 23:58
VivaLV: Trur dere det blir ny Idol-runde neste år?

Så lenge Stian Blipp blir programleder, og de innfører "judges save" så håper og tror jeg det :)

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
11.05.13 00:05
kibby: "judges save"

Det er isåfall å vise de som stemmer fingeren, dvs de som gir programmet inntekter (ved siden av sponsorer), så nei takk. Sjokk-exiter er en del av gamet.

kibby
11.05.13 00:32
VikingF: Det er isåfall å vise de som stemmer fingeren, dvs de som gir programmet inntekter (ved siden av sponsorer), så nei takk. Sjokk-exiter er en del av gamet.

Har funket meget bra i American Idol. Dessuten går det to ut uka etter, så ser ikke problemet.

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
11.05.13 00:38
kibby: Har funket meget bra i American Idol. Dessuten går det to ut uka etter, så ser ikke problemet.

Irrelevant hva som har fungert i American Idol. Problemet er at stemmene er bortkastet hvis alle skal gå videre uansett. Sikkert fint for TV2 med ekstra inntekter, men hele poenget med å stemme er jo at man skal være med å påvirke resultatet, iallefall hvis man ser på det fra seerens ståsted.

Manisk
ManiskInnlegg: 1543
11.05.13 01:40

Nå blir det "The Voice" i høst, så tipper jeg det blir ny runde med "Norske talenter" våren 2014. Etterpå kan det imidlertid tenkes det blir Idol igjen.

Walleman
WallemanInnlegg: 1626
11.05.13 05:34

Vet ikke om jeg liker saven. Det har vært én virkelig god save i American Idol imo, og det var Jessica Sanchez. Casey Abrams kan diskuteres. Saven kan fort bli bortkastet. 

Her er hva jeg vil at de skal endre:

Begrens topp 40 eller send flere videre fra hver semifinale. 2/8 uten wildcard er helt nådeløst. Jeg ønsker å se en topp 11/12 igjen, eventuelt kan de sende hjem to den første uka. Det tar fem uker uansett, hvorfor ikke bare ha topp 30? 2/6. De får synge lengre og det er litt større sjanser for alle. Semifinalene bør uansett ikke ta så lang tid.

Liker formatet i American Idol i år hvor de hadde topp 20 jenter og topp 20 gutter. Da får eventuelle topp 10-deltakere sunget to ganger før topp 10 og det tar til og med kortere tid (fire uker, kontra fem), men å sende 5/10 videre på seerstemmer, vet ikke om jeg stoler på det norske folk. Det er tendenser til backstory-idol her til lands i startfasen.

Med overdreven fokus på enkeltdeltakere (Steffen) er det fort noen som ikke har sjanse (minnes på Eirik fra 2011 som var veldig nærme topp 10, men var låst i en semifinale med Isak og Bianca - han sang ikke perfekt, men hva hadde skjedd om han hadde blitt vist i like stor grad som de to andre? Her snakker jeg ikke bare på idol-skjermen, men i media også).

(Innlegget ble redigert 11.05.13 05:40)

VivaLV
11.05.13 10:14
Walleman: Her er hva jeg vil at de skal endre:

Jeg har bestandig syntes at de sender for mange videre fra audition. Det er jo helt meningsløst. De sender 100 videre og det er kanskje 20-30-40 av de vi får se. Kanskje vi får se noen flere i mellomrundene, men det er jo fremdeles mange man aldri får se.

Syntes også at det bør bli mer rettferdig og at de ikke fokuserer på enkeltdeltagere. Dvs. loddtrekning hele veien. Loddtrekning på hvem som skal til semifinale og loddtrekning på rekkefølge de skal synge i.

Mer og mer av sjarmen blir borte jo mer og mer dommerne og produsentene bestemmer.

eirik89
eirik89Innlegg: 3248
11.05.13 10:48

Med tanke på de seertallene Idol har hatt i år tipper jeg det blir en ny idol-runde om ikke så lenge, men noe må gjøres. I år var det potensiale i topp 40, men det var altfor mange som gikk til finalerundene som ikke hadde noe der å gjøre, mye takket være dårlig sammensatte semifinaler.

Nei, gå ned til topp 24 og gjør som American Idol gjorde i mange år, den metoden syns jeg er best. Evt. det de gjorde i år, det funket også greit.

Og bytt gjerne ut dommerpanelet - hvertfall håpløse Dansken.

(Innlegget ble redigert 11.05.13 10:48)

kibby
11.05.13 11:29
Manisk: Nå blir det "The Voice" i høst, så tipper jeg det blir ny runde med "Norske talenter" våren 2014. Etterpå kan det imidlertid tenkes det blir Idol igjen.

Ja. Kanskje det blir slik:

The Voice - høst 2013
Norske Talenter - vår 2014
Idol - høst 2014 (slik som bl.a i 2011) 

kibby
11.05.13 11:34
Walleman: Her er hva jeg vil at de skal endre: Begrens topp 40 eller send flere videre fra hver semifinale. 2/8 uten wildcard er helt nådeløst. Jeg ønsker å se en topp 11/12 igjen, eventuelt kan de sende hjem to den første uka. Det tar fem uker uansett, hvorfor ikke bare ha topp 30? 2/6. De får synge lengre og det er litt større sjanser for alle. Semifinalene bør uansett ikke ta så lang tid. Liker formatet i American Idol i år hvor de hadde topp 20 jenter og topp 20 gutter. Da får eventuelle topp 10-deltakere sunget to ganger før topp 10 og det tar til og med kortere tid (fire uker, kontra fem), men å sende 5/10 videre på seerstemmer, vet ikke om jeg stoler på det norske folk. Det er tendenser til backstory-idol her til lands i startfasen.

Helt enig, men jeg mener det burde vært slik: (sånn det var tidligere i AI)

Topp 24 jenter og gutter (12 av hvert kjønn)
Så topp 20 jenter og gutter (10 av hvert kjønn)
Så topp 16 jenter og gutter (8 av hvert kjønn)

Til vi har finalistene, topp 12 (med seks av hvert kjønn), og så eventuelt et Wild Card. Slik at man har topp 13. Og da kan gjerne to ryke ut i første finalerunde.

Syns også dette er en bedre måte å gjøre det på. Skjønner ikke hvorfor Norge de siste tre sesongene kun har hatt 10 finalister, og i de to siste sesongene ikke har hatt et eneste Wild Card. Uten Wild Cards hadde f.eks aldri Susanne Nordbøe, Margaret Berger, Håkon Njøten, Linnea Dale, Åste Hunnes Sem og Erik Flaa vært finalister.

(Innlegget ble redigert 11.05.13 11:35)

kibby
11.05.13 11:36
eirik89: I år var det potensiale i topp 40, men det var altfor mange som gikk til finalerundene som ikke hadde noe der å gjøre, mye takket være dårlig sammensatte semifinaler. Nei, gå ned til topp 24 og gjør som American Idol gjorde i mange år, den metoden syns jeg er best. Evt. det de gjorde i år, det funket også greit. Og bytt gjerne ut dommerpanelet - hvertfall håpløse Dansken.

Helt enig. Altfor mange gode gikk tapt i semifinalene, fordi oppsettene var helt på trynet.

Walleman
WallemanInnlegg: 1626
11.05.13 13:25

Ideelt sett skulle man ha hatt det, er helt enig i det, men TV2 sender ikke to-tre sendinger i uken, så det der ville tatt 6 uker. :/

Topp 24 med 12/12 hvor fem går videre fra hver + to/tre wildcards er også bra, da. Slik som de brukte i sesong 10 og 11. Det tar ganske kort tid, og med så mange wildcards får man nok med de fleste som bør være med. 

(Innlegget ble redigert 11.05.13 13:25)

kibby
11.05.13 13:29
Walleman: men TV2 sender ikke to-tre sendinger i uken, så det der ville tatt 6 uker. :/

Jo. De sender alltid semifinalene to ganger i uka. Så da kunne f.eks jentene vært på onsdag (med resultater) og guttene på fredag (med resultater). Da hadde det kun tatt tre uker.

kibby
11.05.13 13:29
Walleman: Topp 24 med 12/12 hvor fem går videre fra hver + to/tre wildcards er også bra, da. Slik som de brukte i sesong 10 og 11. Det tar ganske kort tid, og med så mange wildcards får man nok med de fleste som bør være med.

Ja, det er også en god mulighet :)

Likte ikke hvordan de gjorde det i sesong 12.

VivaLV
11.05.13 14:07

En annen ting er jo at det er latterig når de ganske langt inn i finalerundene synger svært kort. I semifinalen synger de vel 90? sekunder eller noe sånt. Burde synge hele sangen så man får bedre inntrykk av hvordan de klarer seg.

Også motstander av at dommerne skal bestemme. Tidligere folket får bestemme jo bedre.

Liker heller ikke wild-card, men da får man heller ha en mindre spissing. Dvs. 3 ut av 8, 2 ut av 6 etc.

Gutt/jente har jeg syntes jeg også er ganske tullete, så det kan de også godt spare seg for.

Nattsvermer
NattsvermerInnlegg: 3515
11.05.13 16:23

Tror de må kalle det Stian Blipp Show 2014 neste år. Det er mest han jeg kommer til å huske etter årets runde. Også Sugaren da. 

Myraa
MyraaInnlegg: 50
12.05.13 10:56

Håper selv på en ny Idol runde, som jeg også tror!
Idol og delvis The Voice er de eneste talent konkurransene jeg har sansen for. 

Klikk for å gå tilbake til toppen