Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest sjokkerende exit (Idol Norge)

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 36731
13.05.13 20:48

Har tenkt litt på dette med sjokkerende utstemminger. Har jo skjedd både i Norge, Sverige og USA (to name a few). Her min "sjokkliste" fra sesong 1-7.

Sesong 1: Guro Dugstad (9.plass)
Sesong 2: Maria Haukaas Storeng (6.plass)
Sesong 3: Cindy Hovde (7.plass)
Sesong 4: Ørjan Hatlevik (6.plass)
Sesong 5: Isabella Leroy (9.plass)
Sesong 6: Bianca Skoglie Lal (9.plass)
Sesong 7: Astrid Smeplass (5.plass).

Syns også det var litt sjokkerende at Susanne Nordbøe (sesong 2) ikke gikk til finalen på bekostning av Margaret Berger (Susanne hadde aldri vært "i stolen" og var kjempepopulær, mens Margaret hadde klippekort der), at Tone gikk til finalen fremfor Alejandro i sesong 3, at Jonas slo Aleksander i finalen i sesong 4 (og at det ikke ble Vivian i finalen sammen med Jonas), at Henrik kom så langt som 4.plass (og Marlen så langt som 8.plass) i sesong 6 og at Siri faktisk vant over Eirik i finalen i sesong 7. Også at det ble så jevnt som 53-47 i sesong 1 mellom Kurt og Gaute og 52-48 i sesong 6 mellom Jenny og Vegard (jeg trodde Vegard skulle vinne).

Hva er din liste?

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
13.05.13 20:58
kibby: så jevnt som 53-47

53-47 (og 52-48) er igrunn ikke så jevnt hvis du tenker over hvor mange som stemmer i finalene. Det er henholdvis 6 og 4 prosent forskjell i stemmene, og kan dreie seg om godt over 1000 stemmers forskjell.

Du burde kanskje ha med Ahn Vus exit fra 2004 i lista di (for å komme tilbake på temaet). På de første sidene av delforumet her er det en drøss med "sjokktråder" angående hennes exit.

kibby
13.05.13 21:08
VikingF: 53-47 (og 52-48) er igrunn ikke så jevnt hvis du tenker over hvor mange som stemmer i finalene. Det er henholdvis 6 og 4 prosent forskjell i stemmene, og kan dreie seg om godt over 1000 stemmers forskjell. Du burde kanskje ha med Ahn Vus exit fra 2004 i lista di (for å komme tilbake på temaet). På de første sidene av delforumet her er det en drøss med "sjokktråder" angående hennes exit.

Joda, I know. Men likevel.

Ja, tenkte også på Anh Vu. Men tenkte det holdt med én pr. sesong.

storpeder
storpederInnlegg: 5454
17.05.13 16:59
VikingF: 53-47 (og 52-48) er igrunn ikke så jevnt hvis du tenker over hvor mange som stemmer i finalene. Det er henholdvis 6 og 4 prosent forskjell i stemmene, og kan dreie seg om godt over 1000 stemmers forskjell.

Jeg vil tippe det kom inn ganske mange stemmer i finalen i 2003. Dersom det var 1000 stemmer i forskjell skulle det bety at 6 % av stemmene var 1000 stemmer. Da blir det til sammen kun 16 667 stemmer. Høres noe knapt ut.

Men man kan jo bare google litt, og man vil se at det kom inn 939 578 stemmer den gangen. Kurt fikk altså over 50 000 flere stemmer enn Gaute.

Det interessante her er hvor mange som stemte i årets finale. TV2 har vel sluttet å oppgi denslags. Kan det ha noe å gjøre med at stemmetallene er kraftig reduserte?

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
17.05.13 20:21
storpeder: Men man kan jo bare google litt, og man vil se at det kom inn 939 578 stemmer den gangen. Kurt fikk altså over 50 000 flere stemmer enn Gaute.

Ja, jeg brukte bare tenkte tall, men din nøyaktige utregning understreker poenget mitt, nemlig at "så jevnt som 53/47%" ikke er så jevnt likevel. :-)

Hvis det er tilfelle at færre stemmer kom inn i år, så kunne de likevel oppgitt prosentfordelingen. 55% av 20 000 stemmer og 55% av 200 000 stemmer er fremdeles 55%. (Nok en gang tenkte tall, jeg sitter ikke på noen uoffisiell idolstatistikk).

storpeder
storpederInnlegg: 5454
17.05.13 21:54
VikingF: Hvis det er tilfelle at færre stemmer kom inn i år, så kunne de likevel oppgitt prosentfordelingen.

Fordelingen er offentliggjort, men ikke antallet.

http://www.vg.no/musikk/idol/artikkel.php?artid=10110249

At det kom så mange stemmer inn i forhold til i de tidlige rundene kan nesten tyde på at noen i kretsen til Siri har tatt en Flatland. 

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3216
31.05.13 16:35

Var Biancas exit virkelig så sjokkerende?

Er enig at både Guro, Maria og Cindys utganger var sjokkerende, men personlig ble jeg overrasket over at Stine røk så tidlig ut i sesong 4. Ellers synes jeg Orjis avstemning i første sesong var sjokkerende.

Managern_2
Managern_2Innlegg: 9639
27.07.14 11:58

Noe av problemet med TS sin sjokkliste er vel at man kan stemme så mange ganger man vil.

Med andre ord er det ikke nødvendigvis den artisten som har fått flest individuelle stemmer som har vunnet men den som har fått flest totalt.

Hva hjelper det om 10.000 personer gir 1 stemme hver til en artist når 100 stykker går bananas og sender samme artisten 150 stemmer hver.

Hadde kun en stemme per person hvert gjeldene ville nok utstemmelsesrekkefølgen sett annerledes ut i de fleste tilfellene!

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3216
08.08.14 21:27

For å mimre litt, synes jeg ikke det var sjokkerende at Ørjan røk ut på 6. plass. Han var flink på audition og hadde en fin stemme, men skuffet stort i de kommende rundene.

Jeg likte Susanne godt i 2004, synes hun utviklet seg positivt og hadde karisma, utstråling og popstjernepotensiale, selv om jeg har forståelse for at mange synes at stemmen hennes var fæl. Synd at det ble stille fra henne, hun hadde fortjent å etablere seg i musikkverdenen. I likhet med deg synes jeg det var litt overraskende at hun røk ut til fordel for Margaret. Når det var mellom Kjartan og Margaret ønsket jeg at sistnevnte skulle vinne, men var ikke overraskende at Kjartan vant.

Alejandro var ganske populær i 2005, men synes det var fullt fortjent at Tone gikk til finalen fremfor ham. Alejandro hadde en spesiell stemme, men var dørgende kjedelig på scenen og fikk ufortjent mye skryt at et pusete dommerpanel. Cindy hadde fortjent å være blant topp 3 og var litt overrasket over at Erik holdt seg så lenge (selv om han forbedret seg kraftig etterhvert).

Var overrasket over at Aleksander vant over Jonas, da sistnevnte var mere populær. Uansett hadde jeg sett for meg en finale mellom Jonas og Vivian. Aleksander fikk nok mange stemmer fra Vivian-fans, men synes Aleks var bedre enn Jonas i finalen.

(Innlegget ble redigert 08.08.14 21:27)

Baltimora
BaltimoraInnlegg: 8267
26.12.14 13:59
kibby: at Jonas slo Aleksander i finalen i sesong 4 (og at det ikke ble Vivian i finalen sammen med Jonas),

aleksander vant

kibby
28.12.14 03:42
Baltimora: aleksander vant

Mente selvfølgelig motsatt.

Klikk for å gå tilbake til toppen