Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dommerpanelet 2014

NYTT TEMA
Baltimora
BaltimoraInnlegg: 8267
01.02.14 15:01

Mener de seriøst med å resirkulere tidens mest kjedelige og talentløse dommerpanel? Ingen husker de fra i fjor though.. Da Stian Blippern tok all oppmerksomhet fra de, men anyways.. Hvorfor???? Dessuten hadde det vært mer fint å hatt ei dame til i panelet, men Tone har vel en vetorett der.. Som hun jo har i VG...

kibby
kibbyInnlegg: 36713
02.02.14 12:16

...Men flott med Blipp da :)

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3216
02.02.14 19:07
Baltimora: Mener de seriøst med å resirkulere tidens mest kjedelige og talentløse dommerpanel?

Jeg er seriøst sjokkert over at de resirkulerer dommerpanelet. Fjorårets gjeng var en talentløs og platt gjeng. De har aldri hatt samme dommerpanel, så hvorfor resirkulere?

Trodde aldri jeg skulle si dette, men skuffende at Tv2 satser på Idol igjen og ikke The Voice.

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
04.02.14 22:08
Baltimora: Mener de seriøst med å resirkulere tidens mest kjedelige og talentløse dommerpanel?

Var de egentlig så ille? Det er vel sjeldent at nivået blant deltakerne har vært så høyt som nettopp i fjor.

Mister_Morisette
12.02.14 19:23
VikingF: Var de egentlig så ille?

Ja, de var virkelig så ille. De var ofte svært lite kunnskapsrike, roste ofte middelmådige deltakerne i skyene, manglet gode formuleringer og lot seg lett begeistre av middelmådige prestasjoner.

Selvsagt er dette min subjektive mening, men ja, jeg vil påstå at det er tidenes verste dommerpanel.

Mister_Morisette
14.02.14 17:46

Forresten, hva er dine tanker om The Voice, VikingF?

VikingF
14.02.14 23:28
Mister_Morisette: Forresten, hva er dine tanker om The Voice, VikingF?

Jeg liker The Voice. Synes nok alt i alt at det er det beste talentprogrammet på TV2. Det er alltid bra nivå på deltakerne og stemmen er i sentrum, noe jeg har savnet litt i Idol og X-Factor.

(Innlegget ble redigert 14.02.14 23:29)

Mister_Morisette
14.02.14 23:41
VikingF: Jeg liker The Voice. Synes nok alt i alt at det er det beste talentprogrammet på TV2. Det er alltid bra nivå på deltakerne og stemmen er i sentrum, noe jeg har savnet litt i Idol og X-Factor.

Jeg foretrekker The Voice selv, mest grunnet det saklige nivået på programmet, hvor trakassering og nedhakking er fullstendig utelatt til fordel for konstruktiv kritikk. Liker også at programlederen har en mere tilbakelent rolle og ikke tyr til krampaktige påfunn/vitser som er ment for et publikum i barnehagealder. Selv om dårlige auditioner er serverdige og morsomme, har The Voice mere verdighet fordi det utelater det fullstendig.

Synes Idol har tapt seg i forhold til de første sesongene da det var nytt. Kanskje har nostalgi en finger i spillet, men synes deltakerne og deres fremførelser var mere spennende og minneverdige. "X-Factor" hadde en bedre annensesong, hvor det var noen artister som hadde talent, men førstesesongen var aldeles latterlig. Mye middelmådigheter og mye mindre sakligheter fra dommerne (at dommerne forskjellsbehandlet sine "egne" artister i forhold til de andre artistene var latterlig).

(Innlegget ble redigert 14.02.14 23:43)

VikingF
14.02.14 23:51
Mister_Morisette: Jeg foretrekker The Voice selv, mest grunnet det saklige nivået på programmet, hvor trakassering og nedhakking er fullstendig utelatt til fordel for konstruktiv kritikk. Liker også at programlederen har en mere tilbakelent rolle og ikke tyr til krampaktige påfunn/vitser som er ment for et publikum i barnehagealder. Selv om dårlige auditioner er serverdige og morsomme, har The Voice mere verdighet fordi det utelater det fullstendig. Synes Idol har tapt seg i forhold til de første sesongene da det var nytt. Kanskje har nostalgi en finger i spillet, men synes deltakerne og deres fremførelser var mere spennende og minneverdige. "X-Factor" hadde en bedre annensesong, hvor det var noen artister som hadde talent, men førstesesongen var aldeles latterlig. Mye middelmådigheter og mye mindre sakligheter fra dommerne.

Jeg tror offentlige ydmykelser på tv er litt "2000-tall". Begynner også å bli litt lei de innledende Idol-rundene hvor humoren ligger i å se unge som fremfører noe på en jævlig måte for å få spydige tilbakemeldinger. Tror faktisk mye av dette er skuespill, dvs at deltakerne er med fordi de vet de er dårlige eller for å kødde det til for å få en morsom kommentar og komme på tv. Slik sett er The Voice mer seriøst konsept og mer et familieprogram enn et rent ungdomsprogram. Så jeg er enig med deg der.

Synes i og for seg at det skjedde noe med nivået på Idol mellom 2006 og 2007, men i motsetning til hva jeg forstår (evt misforstår) du mener så mener jeg at det økte og ikke ble dårligere. De siste årene har jo deltakere som faktisk har vært bedre enn enkelte finalister i 2004 og 2005 fått slakt, og dommerne bemerker om noen få toner ikke falt på plass. Før 2007 hadde jeg inntrykket av at slikt ble dysset ned fordi stemmen liksom ikke hadde så mye å si så lenge man hadde "resten av pakka". Jeg synes det var en dårlig holdning, men dette kan komme av at jeg er sterkt imot "autotune-tidsalderen" hvor det er mer looks enn røst som avgjør - dessverre.

Mister_Morisette
15.02.14 00:08

Tror faktisk mye av dette er skuespill, dvs at deltakerne er med fordi de vet de er dårlige eller for å kødde det til for å få en morsom kommentar og komme på tv.

Så absolutt. Et soleklart eksempel på det er den opptredenen hvor en fyr fremførte en flåsete "Osama Bin Laden" sang. Utvilsomt skuespill. Og hva med hun blonde Jenny?

Synes i og for seg at det skjedde noe med nivået på Idol mellom 2006 og 2007, men i motsetning til hva jeg forstår (evt misforstår) du mener så mener jeg at det økte og ikke ble dårligere.

Vel, da får vi være enige om å være uenige. Synes de fire første sesongene av Idol var de beste, grunnet at deltakerne hadde mere scene/kameratekke, karisma og utstråling og leverte mere minneverdige fremførelser. Selv om ikke alle av dem var stødige vokalister, så synes jeg at det var mere kvalitet å se blant dem. Men igjen; Personlig preferanse, selvsagt.

VikingF
15.02.14 00:19
Mister_Morisette: el, da får vi være enige om å være uenige. Synes de fire første sesongene av Idol var de beste, grunnet at deltakerne hadde mere scene/kameratekke, karisma og utstråling og leverte mere minneverdige fremførelser. Selv om ikke alle av dem var stødige vokalister, så synes jeg at det var mere kvalitet å se blant dem. Men igjen; Personlig preferanse, selvsagt.

Jeg er enig i at smaken er forskjellig. Synes personlig at scene-/kameratekke er helt irrelevante egenskaper hvis man ikke har stemme eller innlevelse. I mitt syn så handler musikk om talent og innlevelse. Kan man ikke det man driver med og ikke har evnen til å formidle det man skal formidle så bør man finne noe annet å gjøre.

Mister_Morisette
15.02.14 02:27
VikingF: Synes personlig at scene-/kameratekke er helt irrelevante egenskaper hvis man ikke har stemme eller innlevelse. I mitt syn så handler musikk om talent og innlevelse. Kan man ikke det man driver med og ikke har evnen til å formidle det man skal formidle så bør man finne noe annet å gjøre.

OK. Er enig at innlevelse er en viktig komponent, men sangstemme kan oversees, med mindre den er aldeles frastøtende. Men selvsagt er begge deler en fordel.

VikingF
16.02.14 02:56
Mister_Morisette: OK. Er enig at innlevelse er en viktig komponent, men sangstemme kan oversees, med mindre den er aldeles frastøtende. Men selvsagt er begge deler en fordel.

Da er vi uenige angående stemmen, men det er ok.

Jeg mener stemmen er en vokalists viktigste instrument. Så er det selvfølgelig ok om vedkommende er god på show, men det kommer i andre rekke for min del. :-)

Mister_Morisette
16.02.14 13:13
VikingF: Jeg mener stemmen er en vokalists viktigste instrument. Så er det selvfølgelig ok om vedkommende er god på show, men det kommer i andre rekke for min del. :-)

Stemmen er absolutt viktig, men jeg synes utstråling/innlevelse er minst like viktig.

LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1095
02.03.14 21:56
Mister_Morisette: Trodde aldri jeg skulle si dette, men skuffende at Tv2 satser på Idol igjen og ikke The Voice.

Ikke fan av noen av programmene men foretrekker helt klart IDOL hvis jeg må velge.

Mister_Morisette
02.03.14 22:23
LSP-4445: Ikke fan av noen av programmene men foretrekker helt klart IDOL hvis jeg må velge.

Hvorfor det?

Winza
WinzaInnlegg: 731
30.03.14 00:38

Eneste jeg likte av dem er kurt og gunnar. Tone er hot men det ble for mye av henne der. Vi skulle hatt han slemme tor tilbake, bare synd han er død):

Hva var poenget med å ha dansken der? Han er vell ikke en sanger?

Mister_Morisette
01.04.14 10:26
Winza: Hva var poenget med å ha dansken der? Han er vell ikke en sanger?

I likhet med Gunnar, er han rapper. Men jeg ser ikke hensikten med å ha en rapper i en pop-program.

Winza
07.04.14 16:22
Mister_Morisette: I likhet med Gunnar, er han rapper. Men jeg ser ikke hensikten med å ha en rapper i en pop-program.

Å ja det er sant, han og fingern har et band

Winza
12.04.14 20:28

Hva skjedde med den andre kommentaren som mister morisette akkurat skrev? fikk ikke lest den

Winza
13.08.14 15:02
Mister_Morisette: Ja, de var virkelig så ille.

Nei dem var fantastiske, dem bringte idol til et nytt nivå. Mye bedre enn 2011 dommerne...

Mister_Morisette
13.08.14 16:02
Winza: Nei dem var fantastiske, dem bringte idol til et nytt nivå. Mye bedre enn 2011 dommerne...

OK, da får vi være enige om å være uenige. Var ikke så begeistret for 2011-dommerne heller, men de var i det minste et hakk bedre enn 2013-dommerne.

Winza
14.08.14 23:48
Mister_Morisette: OK, da får vi være enige om å være uenige. Var ikke så begeistret for 2011-dommerne heller, men de var i det minste et hakk bedre enn 2013-dommerne.

Hvilke dommere ville du valgt?

Sauce74
Sauce74Innlegg: 99
18.08.14 20:51

Tone har for stort hode.

Mister_Morisette
18.08.14 22:34
Winza: Hvilke dommere ville du valgt?

Av alle de dommerne som har vært, ville jeg valgt David Eriksen, Amund Bjørklund og Benedicte Adrian. De to førstnevnte fordi de var saklige i sine begrunnelser og sistnevnte fordi hun faktisk har musikalsk og sangteknisk erfaring. Resten gir jeg blanke i.

VikingF
18.08.14 22:39
Mister_Morisette: fordi hun faktisk har musikalsk og sangteknisk erfaring.

Det må vi vel nesten si at Kurt Nilsen har etterhvert også. :-)

Mister_Morisette
18.08.14 22:44
VikingF: Det må vi vel nesten si at Kurt Nilsen har etterhvert også. :-)

Jo, men synes han er elendig dommer. Benedicte var tydeligvis erfaren når hun kommenterte det sangtekniske hos deltakerne, noe som er en pluss når det gjelder sangkonkurranse.

Winza
18.08.14 23:00
Mister_Morisette: Av alle de dommerne som har vært, ville jeg valgt David Eriksen, Amund Bjørklund og Benedicte Adrian. De to førstnevnte fordi de var saklige i sine begrunnelser og sistnevnte fordi hun faktisk har musikalsk og sangteknisk erfaring. Resten gir jeg blanke i.

Du må ikke glemme slemme tor da, han var den beste idol dommeren noensinne

Winza
18.08.14 23:00
Sauce74: one har for stort hode.

Nei

Mister_Morisette
18.08.14 23:04
Winza: Du må ikke glemme slemme tor da, han var den beste idol dommeren noensinne

Hehe. Da får vi være enige om være uenig. Det nytter ikke å være streng og sur hvis man ikke kan formulere en setning, noe Tor ikke kunne.

Klikk for å gå tilbake til toppen