Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gratulerer!

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63467
19.03.15 08:42

Jeg føler meg beæret. Jeg spurte, og Øivind sa ja!

Vi går mot en ny jazz- sommer i jazz-landet Norge, med festivaler i alle kriker og kroker, og på disse festivalene myldrer det av folk. Det betyr at det er interesse for jazz.

Norske artister gir ut jazzmusikk som aldri før, så jazz er en sprell levende sjanger.

Jazz sniker seg inn i det meste av andre sjangere, jazz bryter grenser, og har få sperrer.

Jazz kan være lettspist, men også svært vanskelig å fordøye, spekteret er enormt.

Jeg syns vinneren av NRK sin kåring av tidenes jazzlåt skal få æren av å få den første linken i dette som kan bli Norges største debattforum dedikert til Jazz

So What!

(Innlegget ble redigert 19.03.15 08:44)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53458
19.03.15 08:47

Gratulerer, ditt eget delforum, slett ikke verst. Blir nok bra med selskap etterhvert!

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 31065
19.03.15 08:49
fargerik: Jeg spurte, og Øivind sa ja!

Hipp Hipp!

Skal se om til og med jeg kan kikke innom og lære litt.

Men jeg innrømmer åpent og ærlig at når det kommer til polsk frijazz sliter jeg tungt.

fargerik
19.03.15 08:52
KingKongHalvor: Gratulerer, ditt eget delforum, slett ikke verst. Blir nok bra med selskap etterhvert!

hehehe...jeg ser jo helst at ingen kommer og forstyrrer......neida, mange liker jazz, men tiden vil vel vise om folk kommer ut av skapet.

Uansett er det sporty at VG gir sjangeren en sjanse.

Her er det i hvertfall liten sjanse for at tråder om jazzmusikk og jazzartister skal synke i glemselen.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31795
19.03.15 09:07
fargerik: Jeg føler meg beæret. Jeg spurte, og Øivind sa ja!

Det følger et stort ansvar for deg nå som på en måte er dette forumets far :)

bjoro
bjoroInnlegg: 28315
19.03.15 09:24

Er det noe jazzmiljø rundt i landet? Her i Skien er det noen kvelder på sommeren jazz i perlen vi har av en park: Brekkeparken.

Det møter noen få sjeler hver gang. Væravhengig selvfølgelig....

Ikke noe bedre enn en kveld i sommersolen med litt jazz og et par duggfriske på bordet.

Her fra en litt regntung kveld

Brekkeparken Jazz

fargerik
19.03.15 09:52
bjoro: Er det noe jazzmiljø rundt i landet? Her i Skien er det noen kvelder på sommeren jazz i perlen vi har av en park: Brekkeparken. Det møter noen få sjeler hver gang. Væravhengig selvfølgelig.... Ikke noe bedre enn en kveld i sommersolen med litt jazz og et par duggfriske på bordet. Her fra en litt regntung kveld Brekkeparken Jazz

Både i Fredrikstad og Sarp er det jazzentusiaster som holder det gående. Jeg lever mellom, hvor jeg havner kommer an på om jeg tar til høyre eller venstre i et kryss.

Ja, det varierer fra noen få sjeler til riktig stinne brakker, det avhenger vel av vær, artister og annet om folk kommer.

Og sesongen er i gang, her er et foreløpig program.

Legg merke til at charterturen til Kardamili Jazz allerede er fullbooket!

(jeg har ikke sett denne!)

(Innlegget ble redigert 19.03.15 09:56)

bjoro
19.03.15 09:59

Next year in Kardamili

Nydelig sted. Vi har vært endel ganger i nabobyen Stoupa. Men aldri så tidlig som Mai.

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
19.03.15 23:29
fargerik: Jazz kan være lettspist, men også svært vanskelig å fordøye, spekteret er enormt.

"Spekteret er enormt." Jeg er så enig med deg.

Det har lenge irritert meg at media, stort sett, anmelder  pop og atter pop.

Folk må jo tro at jazz har tatt kvelden, for alltid.

Nå hører jeg mest på amerikanske musikere, og de er kreative som bare f..n.

Jeg tenker på giganter som Brad Mehldau, Joshua Redman og Pat Metheny, med flere.

Den jazzentusiasten som ikke har hørt: "Brad Mehldau. Art og the trio 4. Back at the Vanguard." Lever et fattig liv. Innspilt i 1999.

Bird lives ! ...og det samme gjelder for Miles Davis og John Coltane.

Jazz går ikke ut på dato, bare så det er sagt.

fargerik
21.03.15 04:45
orbixx: "Spekteret er enormt." Jeg er så enig med deg. Det har lenge irritert meg at media, stort sett, anmelder pop og atter pop. Folk må jo tro at jazz har tatt kvelden, for alltid. Nå hører jeg mest på amerikanske musikere, og de er kreative som bare f..n. Jeg tenker på giganter som Brad Mehldau, Joshua Redman og Pat Metheny, med flere. Den jazzentusiasten som ikke har hørt: "Brad Mehldau. Art og the trio 4. Back at the Vanguard." Lever et fattig liv. Innspilt i 1999. Bird lives ! ...og det samme gjelder for Miles Davis og John Coltane. Jazz går ikke ut på dato, bare så det er sagt.

Når jeg vokste opp var jo rock oppfunnet, men i morsk rikskringkasting ble ikke dette spilt mye. Jeg husker imidlertid at det var mye jazz, både i barneprogrammet på lørdagene og når de klemte inn en pop- sang innimellom.

Og vi gamlinger husker jo at R. Wesenlund og Harald Heide Steen Jr. syslet en del med jazzmusikk den gang vi var barn.

Her med Sølvi Wang :-)

(Innlegget ble redigert 21.03.15 04:56)

VG Nett
VG NettInnlegg: 18719
28.03.15 01:55

Kan vel si såpass at foreløpig er det ingenting som tilsier at dette blir et forum videre. EN tråd med aktivitet - en "standard" hva hører du på. Men vi skal la det få en måned så evaluerer vi det - og flytter evt. "hva hører du på"-tråden til musikk.

Øyvind

fargerik
28.03.15 08:12
VG Nett: Kan vel si såpass at foreløpig er det ingenting som tilsier at dette blir et forum videre. EN tråd med aktivitet - en "standard" hva hører du på. Men vi skal la det få en måned så evaluerer vi det - og flytter evt. "hva hører du på"-tråden til musikk. Øyvind

Ja. Det har ingen hensikt å ha et forum som ikke har interesse.

Det var sporty å teste, og jeg forstår godt at det fjernes.

(Innlegget ble redigert 28.03.15 08:13)

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6171
28.03.15 11:22
fargerik: Ja. Det har ingen hensikt å ha et forum som ikke har interesse.
Det var sporty å teste, og jeg forstår godt at det fjernes.

Klart det kan ha interesse!

Får støtte litt opp under det, jeg, da - selv om jeg så absolutt foretrekker jazzrock fremfor ren jazz.

Var vel i fjor sommer (?) jeg så Al di Meola på Canal Street. Han har lenge vært en av mine favoritter, og han skuffet ikke denne gangen heller, selv om han ikke spilte sin tradisjonelle, vakre, melodiøse musikk: )

fargerik
28.03.15 11:43
Aurorabliss: Klart det kan ha interesse! Får støtte litt opp under det, jeg, da - selv om jeg så absolutt foretrekker jazzrock fremfor ren jazz. Var vel i fjor sommer (?) jeg så Al di Meola på Canal Street. Han har lenge vært en av mine favoritter, og han skuffet ikke denne gangen heller, selv om han ikke spilte sin tradisjonelle, vakre, melodiøse musikk: )

Det burde i grunnen ha interesse, og det er jo kun gått en drøy uke.

Men dersom VGD trenger plassen til andre ting, så er det jo ikke noe å gjøre med det.

Og sesongen for alle jazzfestivalene har ikke en gang startet.

Jazzrock, ja, en sjanger som også jeg har elsket siden det ble oppfunnet. Det er ikke lett å huske når den første pr. definisjon utgivelse av ekte jazzrock så dagens lys.

Jeg vil tro det er spin-off ra folk som Miles, Hancock og en del av de der, John McLaughlin, Ponty og andre som salige George Duke nevnte når han introduserte konserten i Leverkusen, for å forklare at Fusion er en mix av alt....og da blir det nok å kalle det jazzrock?

Fusion er en slags jazzrock?

Jeg hører gjerne Bus Tours en gang pr. uke. Bra gitarist her, også!

Og nå skal jeg snart sette i gang og digitalisere en del gamle jazzrockskiver som jeg ikke finner på Tuben, slik at dette kan bæres med i lomma :-))

(Innlegget ble redigert 28.03.15 11:46)

Aurorabliss
28.03.15 12:28
fargerik: Fusion er en slags jazzrock?

Hvorfor ikke?

Min mann sliter med å forklare meg hva psykedelia egentlig er for noe. Vi kan jo for enkelhets skyld kalle blanda drops.

Forresten - en av mine svenske krimforfatteryndlinger har en helt som er hekta på Miles Davis. Kan tenke meg at noe av hans mer dvelende blå kan være noe for meg også.

So many men, so little time...   :)

Kommer tilbake til Bus Tours.

Aurorabliss
28.03.15 12:34
fargerik: Jeg hører gjerne Bus Tours en gang pr. uke. Bra gitarist her, også!

Denne likte jeg faktisk! :)

VG Nett
VG NettInnlegg: 18719
28.03.15 23:16
fargerik: Det burde i grunnen ha interesse, og det er jo kun gått en drøy uke. Men dersom VGD trenger plassen til andre ting, så er det jo ikke noe å gjøre med det. Og sesongen for alle jazzfestivalene har ikke en gang startet.

Det er et godt poeng å teste gjennom sesongen for festivalene. Så da er det vel greit om vi lar dette testes til over sommeren.

Plassen trenger vi ikke - det er ubegrenset plass på nettet. Det handler mer om å ha forum som faktisk brukes.

Øyvind

bjoro
28.03.15 23:17

take on me

For å feire to ting. Både at jazzforumet får forlenget levetid.........på nåde, og at HA kommer med ny skive.

psssst

bjoro
28.03.15 23:23
Aurorabliss: Min mann sliter med å forklare meg hva psykedelia egentlig er for noe. Vi kan jo for enkelhets skyld kalle blanda drops.

Han stiller jo i en slags åpen klasse selv. Hva skal den musikke betegnes som Avant garde? POESI?

Jeg sliter med denne båssettingen selv. Fusion, rock. Blues/jazz og alle disse blandingene av musikk som fyller verden.

Latino? World osv osv. Veldig mye er med en jazz bakgrunn

Aurorabliss
29.03.15 09:46
bjoro: Han stiller jo i en slags åpen klasse selv. Hva skal den musikke betegnes som Avant garde? POESI?
Jeg sliter med denne båssettingen selv. Fusion, rock. Blues/jazz og alle disse blandingene av musikk som fyller verden.
Latino? World osv osv. Veldig mye er med en jazz bakgrunn

Gudene (sic) vet!

Khaled driver med heftig marokkansk fusion, men kan han grupperes i world muic-klassen?

Og Smell of Incense er visst definitivt psykedelia, selv om Signeline med sølvstrupen etter min mening burde seg vie seg mer til folkemusikk - som hun også driver med.

fargerik
29.03.15 11:23
bjoro: Han stiller jo i en slags åpen klasse selv. Hva skal den musikke betegnes som Avant garde? POESI? Jeg sliter med denne båssettingen selv. Fusion, rock. Blues/jazz og alle disse blandingene av musikk som fyller verden. Latino? World osv osv. Veldig mye er med en jazz bakgrunn

Det er flytende grenser, ja. Men det gjør det slett ikke mindre interessant å følge med.

Mange tror de hater jazz, men liker musikk de selv liker, ofte uten å være klar over alle jazz-påvirkningene som sniker seg inn i pop, visesang og rock.

Av floskler som er på tynn is, nevner jeg:

"alt med mer enn tre grep er jazz"

for eksempel.

Miles motbeviste jo dette i forrige århundre, ved å lage jazz med ett grep, senere kom jazz uten noe spesiell toneart, og jazz uten hverken toneart eller rytme.

Og da skal man være rimelig frilynt for å henge med.

Støyjazz uten hverken toneart, rytme eller harmoni finnes, for de med ekstra sterke nerver er et eksempel

Her!

bjoro
29.03.15 11:50
fargerik: Her!

Link som ikke funker ;)

fargerik
29.03.15 12:01
bjoro: Link som ikke funker ;)

Ja, gett!

Får ha det til gode. Om det er mann eller maskin som ikke er på stell er usikkert, men kanskje siden en gang.

Hrar fått E- post med programmet nesten ferdig for årets Moldefestival, forresten. Regner med at de fleste klarer å google det, da.

Jet tar gjerne på meg jobben som VG sin utskremte på festivalen ;-)

Fritz_
Fritz_Innlegg: 12241
24.11.15 17:18

Dette forumet er vel en flopp? 

fargerik
24.11.15 18:51
Fritz_: Dette forumet er vel en flopp?

Liker du jazz?

Tormund
TormundInnlegg: 26902
24.11.15 18:52
fargerik: Liker du jazz?

Jeg liker jazztobakk, teller det?

fargerik
24.11.15 19:55
Tormund: Jeg liker jazztobakk, teller det?

Absolutt.

Hvilken jazz funker best for deg til jazztobakk?

Tormund
TormundInnlegg: 26902
25.11.15 12:34
fargerik: Hvilken jazz funker best for deg til jazztobakk?

Romsjulsjazz

fargerik
25.11.15 20:30
Tormund: Romsjulsjazz

hehe...litt rocketobakk, et par akkevitt eller fire, noen blondiner...jepp. Been There, Done That.

Ja, dette forum er om mulig mindre aktivt enn til og med forum for båt og sjø.

Men fordelen er jo at musikkforum slipper å bli belemret med den utilgjengelige musikken, da.

Og en annen fordel er at jazzforum ikke blir belemret med rock og pop.

Denne lille avkroken tar vel ikke opp så mye plass på harddisken hos VGD at det er grunn til å lukke hele forum, for det kan godt tenkes at en del folk her som i andre fora leser en del uten å skrive noe selv.

Det er dårlig stelt i det ordinære musikkforum også. Jeg leser der, men deltar ikke. Har merket meg at noen av det ordinære musikkforums gamle travere er blitt borte, og at det er opprettet tråder om at "forum er dødt" og slikt.

Men jeg liker godt at noen mener noe om jazz en sjelden gang, om ikke annet enn at romjulsjazz er bra.

Jeg liker syrejazz.

(Innlegget ble redigert 25.11.15 20:34)

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
25.11.15 23:54

Hvis jeg har valget mellom jazz eller en diger gullklump, velger jeg det første.

Hvis jeg har valget mellom en vakker kvinne eller jazz, velger jeg begge deler... Enkelt og greit. :)

Jeg tror at mange nærmest lider av jazzfobi, fordi de tror at musikkformen er så jækla vanskelig å forstå. Greit nok at musikken krever mer av lytteren enn pop, men etter en stund er man kanskje helt jazzfrelst. Og nyter det nye musikklandskapet.

Det er sabla synd at mange aviser har sluttet med å anmelde nye jazzplater, sikkert av økonomiske årsaker.

Men én ting er sikkert; det spirer og gror i jazzens verden.

Jeg kan anbefale nettstedet allaboutjazz.com

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg