Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

History of Jazz

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63466
19.03.15 12:30

På en så stor dag for landet, for folket, for Jazz Lovers, for fremtiden og de unge, jeg føler for å legge inn en link, det handler om del 2 i jazens historie. I USA, jazzens smeltediegel.

Etter den første blomstringen, forandringene kom, jazz slet med rekruttering og oppslutning i folket, det var vanskelig å like jazz i raseskillets tidsalder.

Denne artige timeslange filmen er et dokument og en historietime, som kan være et godt alternativ til å sette på Paradise Hotel eller se på alle de dårlige nyhetene på nyhetskanalene.

History of Jazz del 2

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
29.03.15 00:30

Slik jeg ser det, så startet den moderne jazzen i begynnelsen av 1940-årene. Med størrelser som Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Monk,Bud Powell og litt senere Miles Davis. Musikkstilen fikk navnet bebop eller bop.

Vel, tidligere hadde USA fenomenale swingmusikere, som f.eks Coleman Hawkins. Og saksofonisten Lester Young...med flere.

Jeg vil påstå at de aller fleste jazzmusikere etter 1940 er ,mer eller mindre , påvirket og inspirert av disse eminente musikerne.

I amerika blir ofte 20-30-tallet framstilt som den lykkelige jazztiden, men etter min mening var det bare happy-dansemusikk.

Et siste råd til alle jazzfrelste: Bop til you drop... :)

fargerik
29.03.15 05:03
orbixx: Slik jeg ser det, så startet den moderne jazzen i begynnelsen av 1940-årene. Med størrelser som Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Monk,Bud Powell og litt senere Miles Davis. Musikkstilen fikk navnet bebop eller bop. Vel, tidligere hadde USA fenomenale swingmusikere, som f.eks Coleman Hawkins. Og saksofonisten Lester Young...med flere. Jeg vil påstå at de aller fleste jazzmusikere etter 1940 er ,mer eller mindre , påvirket og inspirert av disse eminente musikerne. I amerika blir ofte 20-30-tallet framstilt som den lykkelige jazztiden, men etter min mening var det bare happy-dansemusikk. Et siste råd til alle jazzfrelste: Bop til you drop... :)

Jazzens arnested var vel New Orleans, men utviklingen skjøt fart når miljøer i New York og snart Kansas, New York og Chihago fostret mer dristige folk som eksperimenterte ut over den tradde Orleans-jazzen med typiske ti- tolvmannsband.

Fra Kansas har vi artister som Count Basie og giganten Charlie Parker....der snakker vi bop till you drop! Visste du at Charlie parker var heroinist i over 20 år, og fungerte som musiker hele tiden? Sterkt gjort...men han hadde penger nok, da.

Les boka "Charlie Parker lever". Fantastisk historie!

Platebransjen hadde også makt til å bestemme hvem som skulle få utgi noe, og også hva de skulle få utgi.

Jeg tror Louis Armstrong var en av de første som fikk lov til å bestemme noe av dette selv.

(Innlegget ble redigert 29.03.15 05:10)

orbixx
29.03.15 23:10
fargerik: Les boka "Charlie Parker lever". Fantastisk historie!

Jeg har lest boken, som lærte meg mye om Charlie Parker og jazz.

Vel, det er ingen hemmelighet at denne kunstneren var avhengig av narkotika.

Som du vet, da Parker var på sitt beste som musiker, var det mange som mente:

"Hvis man skal spille som Charlie Parker, må man leve som Charlie Parker."

Trompetisten, Red Rodney, var egentlig en sterk motstander av stoff. Men han begynte med narkotika, og ble dessverre avhengig.

Etter det jeg husker fra boken, så anbefalte aldri Charlie Parker andre å begynne eller bruke narkotika. Og takk for det.

Clint Eastwood er en jazzentusiast, og det er vel ingen tvil om at hans film "Bird" bygger på boken, "Charlie Parker lever."

Da Parker døde, ble det skrevet på noen husvegger i New York: "Bird Lives."

Det er nesten utrolig hva den karen kunne prestere med sin altsaksofon.

Jeg hører mest på nyere jazzmusikk, men Charlie Parker var et unikum.

(Innlegget ble redigert 29.03.15 23:12)

fargerik
30.03.15 16:05
orbixx: Da Parker døde, ble det skrevet på noen husvegger i New York: "Bird Lives." Det er nesten utrolig hva den karen kunne prestere med sin altsaksofon. Jeg hører mest på nyere jazzmusikk, men Charlie Parker var et unikum.

Be-bop ble mye født med Bird, og man trodde stilen ville dø med Bird.

Det skjedde ikke.

Be-bop-perioden må da være den mest spennende tiden i jazzens historie, bandene ble mindre, improvisasjonen ble mer viktig, ikke minst på grunn av at de hvite, som Benny Goodman og andre kom og skulle "ta" jazzen og gjøre den hvit.

Så bebop ble en bevegelse, mer og mer intrikat, for å vinne kampen mot de hvite.

Røttene fra utspringet tok en nådeløs seier fra halvgått løp, og når scatsangere som Cab Calloway dro inn intelligens og humor, Ella og Louie scattet og boppet. noe varig ble født, sikkert og visst

En låt med Cab Calloway som absolutt alle kjenner:

heidi heidi heidi hooooooooo

Og så er det The Cartoon, da!

Sally var superstar i bop!

(Innlegget ble redigert 30.03.15 16:16)

fargerik
30.03.15 16:20

ehh...Betty. sorry. Betty Boop.

(Innlegget ble redigert 30.03.15 16:22)

bjoro
bjoroInnlegg: 28315
30.03.15 16:21

Du nevner mange store. Jeg må bare skyte inn med en av dem som er størst for meg

Bix Beiderbecke

Gladjazz

fargerik
30.03.15 16:25
bjoro: Du nevner mange store. Jeg må bare skyte inn med en av dem som er størst for meg Bix Beiderbecke Gladjazz

Dæng!

Jegkan sitte i timer og dager og uker og se på dokumentarene om de folka.

Igjen hører vi litt om dette med å drive med lemfeldig musikk, familien likte ikke at en hvit talentfull ung mann drev med den vulgære, svarte musikken...

(Innlegget ble redigert 30.03.15 16:29)

bjoro
30.03.15 16:30
fargerik: Jegkan sitte i timer og dager og uker og se på dokumentarene om de folka.

Noe av det som fasinerer er hvo bra lyd det er på de gamle steinkakene fra 27 og deromkring. Og vi kan digge hvem vi vil av moderne artister....de fleste har langt igjen før de setter sammen så flotte låter, og så god instrumentering.

Timer kan jeg også sitte med plugger i øra og se disse opptakene.

fargerik
30.03.15 16:47
bjoro: Noe av det som fasinerer er hvo bra lyd det er på de gamle steinkakene fra 27 og deromkring. Og vi kan digge hvem vi vil av moderne artister....de fleste har langt igjen før de setter sammen så flotte låter, og så god instrumentering. Timer kan jeg også sitte med plugger i øra og se disse opptakene.

Det er vel renset og spilt inn med bedre utstyr enn den gang da.

Jeg er faktisk så gammel at det var stenkaker som var standarden den gang jeg var barn. Rart å tenke på! Vinyl kom litt senere i barndommen.

Stilen vi nå er inne på, vil jeg driste meg til å sette i en bås, og den vil jeg kalle dixie. En heeelt egen avart, men like levedyktig som sjanger som Bebop. Båssetting godkjent?

(Innlegget ble redigert 30.03.15 16:47)

bjoro
30.03.15 16:51
fargerik: Stilen vi nå er inne på, vil jeg driste meg til å sette i en bås, og den vil jeg kalle dixie. En heeelt egen avart, men like levedyktig som sjanger som Bebop. Båssetting godkjent?

Ja det må vel kalles det.

Nå er det låsing og stenging, for så å dra på kveldsjobbing. Gammel villa skal settes i stand. I kveld er det å bære MDF-plater :)

Kanskje jeg fortjener en pssst etterpå

orbixx
01.04.15 00:08

Jeg vil bare nevne en CD for spesielt interesserte.

I 1958 spilte Miles Davis og hans gruppe inn en plate sammen med smørsangeren, Pat Boone.

Etter å hørt det ferdige produktet, ville ikke Miles Davis at den ble utgitt.

Men så bestemte plateselskapet, Blue Note, at det var på tide å utgi produktet.

Du kan høre og se deler av denne underlige blandingen av musikkstiler på Youtube.

Den heter Miles Davis and Pat Boone at Newport.

Med undertittel: April Love.

(Innlegget ble redigert 01.04.15 00:11)

orbixx
05.04.15 23:42

Aprilspøken min var en fiasko, dessverre.

--------

Men jeg ser at på annen tråd om jazz ble det skrevet om den fantastiske Coltrane, og låten Afro-Blue.

Den ble innspilt i 1963, og platen heter "Coltrane Live At Birdland."

Et mesterverk, etter min mening.

En jeg kjenner var tilstede i salen, og du kan høre hans stemme helt på slutten av låten: "I want to talk about you."

Han sier superb, med Stavanger-dialekt.

Stilig at litt av Norge var tilstede den kvelden i New York.

Obs: Kun 3 låter på platen ble innspilt den 8.10. 1963.

orbixx
05.04.15 23:55
orbixx: Obs: Kun 3 låter på platen ble innspilt den 8.10. 1963.

Her skrev jeg en feil.

Jeg mente at kun 3 låter ble utgitt på platen.

"Alabama" og "Your Lady": 18.11.63

fargerik
07.04.15 05:44
orbixx: Aprilspøken min var en fiasko, dessverre. -------- Men jeg ser at på annen tråd om jazz ble det skrevet om den fantastiske Coltrane, og låten Afro-Blue. Den ble innspilt i 1963, og platen heter "Coltrane Live At Birdland." Et mesterverk, etter min mening. En jeg kjenner var tilstede i salen, og du kan høre hans stemme helt på slutten av låten: "I want to talk about you." Han sier superb, med Stavanger-dialekt. Stilig at litt av Norge var tilstede den kvelden i New York. Obs: Kun 3 låter på platen ble innspilt den 8.10. 1963.

Vettuhva, jeg gikk rett på, jeg ble lurt. Mye rart har skjedd, men altså ikke det ;-)

Men det fikk meg til å lese wikipedia om P. Boone, da, så litt historiegransking kom jo ut av det.

Eia var vi der.....i 1963...men jeg for min del gikk nok på barneskolen her i Norge fremdeles.

Fikk renset øregangene med litt Coltrane på mårrakvisten, heldigvis hadde jeg halvvåknet av et krus kaffe på forhånd, og nå er jeg heeelt våken! Tøffe saker, og med godvilje kan jeg høre en lyd, ja...det er litt av et funfact å vite akkurat det om at en nordmann du kjenner roper på opptaket. Sprøtt!

Fikk forøvrig med meg dokumentaren i NRK 2 i går i anledning Billie Holiday`s 100 års fødselsdag. Ikke på nett foreløpig fra NRK sin side, men det sendes en gang til i kveld, NRK 2 altså, klokka 22. 50. Verd å se den tragiske historien om et kort og turbulent liv.

(Innlegget ble redigert 07.04.15 05:50)

Komunista
KomunistaInnlegg: 10586
16.06.15 10:26
fargerik: Les boka "Charlie Parker lever". Fantastisk historie!

Et forsøk på å holde Jazz-tråden din levende:

Først en bekjennelse, jeg liker all god musikk, men finner det meste av nymotens jazz repetitiv og litt kjedelig. Ikke alt, men det meste.

Mine favoritter finnes i tidsrommet før WWII, jeg hadde stor glede av Leif SmokeRings, og senere Borge & Leif S. radioprogrammer.  Men de programmene var jo så bra at de ble nedlagt.

Her et eksempel på god jazz:

Johnny Dodds - Pencil Papa

Og a propos fantastiske bøker:

Robert Crumb's Heroes of Blues, Jazz & Country. *)

med Crumbs eminente tegninger og korte beskrivelser av en mengde glemte helter.

*) Du får den på Tronsmo for to hundrelapper, dvs nærmest gratis når man tar i betraktning at CD er inkludert, løp & kjøp!

(Innlegget ble redigert 16.06.15 10:33)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28879
20.06.15 05:35

Flytter denne til en mer passende tråd:

Benytter anledningen til å anbefale et herlig Jazz-leksikon :

Politikens Jazz leksikon  utgitt i Danmark i 2004 skrevet av Danmarks fremste jazz-eksperter  redaktører Peter H Larsen og Thorbjørn Sjøgren.  400 sider

Kanon-bra  med biografier av 1200 Jazz-musikere og dessuten artikler om viktige historier i Skandinavia og resten av jazz-verden plateselskaper, konsertlokaler,ja alt mulig.

Masse fine bilder er det også.

Lånte den ut til Bodil Niska i Bare Jazz noen uker. Hun var imponert, hadde ikke sett boka før og sa hun ville skaffe eget eksemplar via en dansk bekjent.

Ser at det er brukte ex til 25-30 dollars på Antikvariat.net som er et skandinavisk nettsted som formidler salg av brukte bøker. Har benyttet det selv en gang.

(Innlegget ble redigert 20.06.15 05:48)

fargerik
22.06.15 07:07
BigGeorge: Flytter denne til en mer passende tråd: Benytter anledningen til å anbefale et herlig Jazz-leksikon : Politikens Jazz leksikon utgitt i Danmark i 2004 skrevet av Danmarks fremste jazz-eksperter redaktører Peter H Larsen og Thorbjørn Sjøgren. 400 sider Kanon-bra med biografier av 1200 Jazz-musikere og dessuten artikler om viktige historier i Skandinavia og resten av jazz-verden plateselskaper, konsertlokaler,ja alt mulig. Masse fine bilder er det også. Lånte den ut til Bodil Niska i Bare Jazz noen uker. Hun var imponert, hadde ikke sett boka før og sa hun ville skaffe eget eksemplar via en dansk bekjent. Ser at det er brukte ex til 25-30 dollars på Antikvariat.net som er et skandinavisk nettsted som formidler salg av brukte bøker. Har benyttet det selv en gang.

Spennende!

Jeg skal ut på en lang reise neste år, og har bestilt boka for å ha på lange flyturer og lange togreiser. 150 svenske kroner.

Knalltips!

(Innlegget ble redigert 22.06.15 07:07)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28879
22.06.15 14:12
fargerik: Spennende! Jeg skal ut på en lang reise neste år, og har bestilt boka for å ha på lange flyturer og lange togreiser. 150 svenske kroner. Knalltips

Kan garantere at du blir fornøyd ! 

fargerik
20.07.15 02:12

Boka er kommet, og den skal ikke sprettes før jeg sitter i flyet på neste langtur.

I natt er det imidlertid mer historie her.

Filmen taler jo i grunnen for seg selv, det handler om det som skjedde like etter at jeg ble født.

Følg med, det er artig å veve sammen et bilde av hva som førte til hva.

Året var 1959.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg