Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svensk jazz. Favoritter?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63466
29.03.15 10:58

En totalt ukjent artist fra Sverige havnet på min platespiller i 1970, Doris??? Hva F***

og så kom dette.

Doris Svensson, altså! Det fikk meg til å ha et lite øre på vakt, svenskene kom med ting vi liksom ikke hadde i lille Norge.

One Hit Wonder, ja, og antagelig fullstendig ukjent for folk flest her.

Men svenskene har en del interessant, jeg har et par eksempler til som skal få sin åpenbaring i tråden for svensk jazz.

Andre som har noen svenske favoritter?

fargerik
30.03.15 17:40

Her er en til av mine favoritter.

Den eminente gitaristen Rune Gustafsson har her fått noen miidelmådige amatørmusikere til å backe seg på standardlåta

A night in Tunisia.

fargerik
30.03.15 17:47

Jeg bare kødda.

Ord blir ikke tilstrekkelig for å snakke om J. Johansson...

(Innlegget ble redigert 30.03.15 17:49)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28879
30.03.15 17:55

Lars Gunnar Victor Gullin, född 4 maj 1928 i Sanda på Gotland, död 17 maj 1976 i VissefjärdaKalmar län, var en svensk orkesterledare och jazzmusiker (saxofonpiano).

Har en cd som har tittelen guldkorn  anbefales

Jan Johansson ...ord overflødig sjekk samarbeid med Georg Riedl . Johansson jobbet også med Stan Getz 1959-60-.  Johansson og Riedl lagde låter for Cornelis, sterke saker !

En ikke så kjent og ganske ny er Jan Lundgren. Har cden "lonely one" med langt over snittet bra saker !

Anbefaler nettbutikken cd universe som kan skaffe nesten alt !

(Innlegget ble redigert 30.03.15 18:01)

fargerik
01.04.15 05:22
BigGeorge: En ikke så kjent og ganske ny er Jan Lundgren. Har cden "lonely one" med langt over snittet bra saker ! Anbefaler nettbutikken cd universe som kan skaffe nesten alt !

Jan Lundgren går til morgenkaffen, morgenjazzen her nå, kona dro på jobb, jeg har god tid, så denne smoothe pianomusikken var bare fortreffelig! Takker for den.

Gullin, derimot, ser ikke ut til å ligge ute på tuben med noe, dersom ikke jeg har søkt feil.....? Vet du å finne noe klikkbart, så link det inn.

Om å kjøpe musikk på CD? Jeg kjøpte CD- spiller og begynte å kjøpe CD- plater når det ble introdusert i Norge, det er tretti år siden i år, om jeg husker rett...og har gjennom årene kjøpt så mange CD- plater at jeg ikke har noe sted å ha dem. De ligger for det meste pakket ned i pappesker oppe på loftet ( ! )

Derfor har jeg hatt en selvpålagt innkjøpsstopp i tre- fire år, kjøper kun en sjelden gang en CD eller en vinylplate, for å ikke drukne i hardware. Prøver jeg å lete etter noe spesielt, finner jeg det som regel ikke uansett ;-)

Ser at det selges musikk i MP3- format også, det er jo en interessant mulighet!

Det er bygging på gang her, og det er mulig jeg får et musikkrom. Kanskje alt dette kan komme fram i lyset igjen? Jeg har mistet sansen for å ha en litt harry platesamling på utstilling, på samme måte som å ha store reoler med bøker, slike ting ønsker jeg ikke å ha utstilt. Derfor er det så knerst med en digital musikksamling på harddisken som kan nåes med et par tastetrykk.

Jeg har lyst til å bestille, selvfølgelig, men også når det gjelder Gullin må jeg besinne meg til tross for varm anbefaling.

Men jeg koser meg med Jan Lundgren nå, fin atmosfære i musikken så langt! Jeg elsker basisten!!! Fint basspill er noe spesielt....

(Innlegget ble redigert 01.04.15 05:35)

fargerik
01.04.15 06:28

hahahaha! Video nummer 16, Malmø 2010, er speilvendt!

(Innlegget ble redigert 01.04.15 06:29)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28879
03.04.15 04:38

Mange låter av Lars Gullin på Youtube. Anbefales !

fargerik
10.04.15 07:07

OK, jeg har prøvd å spille inn en LP- side fra noe jeg slett ikke finner der ute.

Året er 1975, og Arne Domnerus samlet sin jazzgrupp og Storkyrkans Kör og spilte inn Bengt Hallbergs hyllest til The Duke.

We Love You Madly, det er hele teksten, tittelen på dette verket, og skiva heter også det.

LINK

En spennende reise rundt tema, vakkert og en gammel vinyl jeg er svært, svært glad i. Enjoy!

fargerik
11.04.15 09:56

Litt mer arrangement fra Bengt Hallberg?

Her er det Rune Gustafsson som spiller Gilbert O`Sullivan, faktisk er hele vinylplata dedikert til denne iren med alle de gode hitlåtene. Denne kom ut i 1972. Hvilket orkester som spiller med Gustafsson sier ikke coveret (på den litt støvete gamle plata) ingen ting om.

Dagens gamle svenske:

Rune Gustafsson HIMSELF plays Gilbert O`Sullivan

fargerik
fargerik
25.04.15 13:21

Janne Schaffer er forna tiders svenske Jazz-rock-helt.

For meg åpnet J. Schaffer døra til den progressive jazzrock- verdenen den gang for mer enn førti år siden.

Tøft!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg