Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Acid, Trance, electrojazz

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63466
19.05.15 15:04

I det store sjangerhavet er det nisjer. Det er store stimer som er fisk av det ene eller andre slaget, men innimellom de store stimene finnes små fisk som ikke passer inn.

Vi lager lett båser ala:

"dette er ikke rock"

eller "dette er ikke pop"

eller "dette er ikke jazz"

Noe smyger seg mellom og er anderledes. Og ingen merker det, for radaren er forstyrret av en jammer som kalles neglisjering/bås- setting.

Dette blir sært dersom det fenger. For i denne tråden tenkte jeg tema skal være musikk som liksom ikke er helt Jazz, liksom, men som heller ikke er noe annet.

En klok mann sa en gang: "Jeg fatter ikke hva det er, det er sikkert jazz, og jeg avskyr det"

Så fyr løs, med favoritter i ACID, JUNGLE, AMBIENT og annet som ikke passer inn noe som helst sted, og ikke blir spilt i radio, og som ingen du kjenner har i sin musikksamling.

Eksempel:

ZE Quartet Stop Marker.

og ett eksempel til:

St. Germain, som gjør denne greia med Rose Rouge.

Noen morsomme, sorte kroker i gjernebarken hos jazzforums stadig økende skare av følgere?

(Innlegget ble redigert 19.05.15 15:13)

fargerik
21.05.15 19:57

Her er litt mer, en fin video også.

Rap på utenlandsk, elektronisk, og med en slik kinky twist jeg tenker på.

Noveau Western

(og det fortsetter selvfølgelig i samma gata)

fargerik
12.06.15 20:22

Jeg prøver en til, da.

Hva det er? Vet ikke, men det er noe jeg snappet opp i Spania for en del år siden.

orgel og sånn, og ikke helt jazz men ikke popmusikk heller.

fargerik
13.06.15 22:47

I dette obskure hjørnet, fristedet for det man ikke skulle tro....

det som ikke er pop eller rock, heller ikke visesang eller jazz..

det finnes ikke andre steder å spørre seg selv om noen i det hele tatt er klar over at det finnes en

Holger?

Denne merkverdige fyren har laget de underligste ting, og jeg var så heldig at jeg hadde spist LSD den første gangen noen spilte det for meg.

Those Were The Days!!!

(Innlegget ble redigert 13.06.15 22:57)

fargerik
13.06.15 23:14

En annen klassiker, fra My life in the Bush of Ghosts for å utfordre villfarne sjeler som roter seg inn i det mest obskure hjørnet i VG sitt forum:

Qu`Ran.

David Byrne og Bryan Eno er begge to noen luringer, disse to har mye på samvittigheten både hver for seg og sammen.

Jeg kommer kanskje til å smette inn en låt til, kvelden er jo ikke så gammel...

(Innlegget ble redigert 13.06.15 23:18)

fargerik
13.06.15 23:25

bare en til. Samma gata, kanskje noe av det beste Byrne har gjort?

(edit: med litt god hjelp fra supergitaristen)

(Innlegget ble redigert 13.06.15 23:26)

fargerik
21.06.15 12:25

I det litt obskure hjørnet her, her skal det passe å legge inn et opptak av Jaga Jazzist, jeg tror dette skjedde på Øyafestivalen i 2013, og ble sendt i radio.

Altså et opptak fra radio som jeg gjorde med kassettspilleren ;-)

Enjoy!

fargerik
28.06.15 22:15

Get it on!!!

Er det pop?

Er det rock?

Er det jazz?

nei, vel, det er da ikke det?

Jeg minner i samme åndedrag om denne jungeljazzen og lar Pierre Dørge få bli et snasent eksempel.

Var så heldig å få med dette jungelorkesteret i Molde en gang i forrige århundre, og det var rimelig spennende greier! Der var også Marilyn Mazur med, og hun spilte også et par låter med Miles Davis dagen etter.

Mye WOW- faktor akkyrat den uka, men det var absolutt et høydepunkt å høre

Pierre Dørges New Jungle Orchestra.

Et album å anbefale?

Jepp!

Even The Moon Is Dancing!

(Innlegget ble redigert 28.06.15 22:28)

fargerik
24.09.15 00:22

Jeg er inne i en nostalgisk Acid-natt her.

Dette er en nisje som flere burde gi en sjanse.

Random

fargerik
30.10.15 09:04

Duid Deed, den gamle Bud Powell- låta har gått i rotasjon i radioen her, i acidformat levert av Bop City.

Alt av Bop City ser ut til å være fjernet fra YouTube, men de som har Spotify kan finne det der.

Skriv:

"Bop City Duid Deed", og få tilgang til et bra band som viderefører jazzen innpakket i rap og annen "ondskap". Det er en del fin gitar!

(Innlegget ble redigert 30.10.15 09:05)

fargerik
02.11.15 15:37

Vi er på vei inn i de norske skogene, det krasler i krattet, det høres hyl fra ulvene, de er på hvileløs farting, de løper, de uler.

UUU

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
09.11.15 00:09
fargerik: Vi er på vei inn i de norske skogene, det krasler i krattet, det høres hyl fra ulvene, de er på hvileløs farting, de løper, de uler.

Hehe. Du er artig, Fargerik.

Du hører på alle former for jazz- og ulver.

Men du skriver også om acid, trance og electrojazz, som er ukjent  terreng for meg.

Jeg er selv en jazzfanatiker, og liker friheten som musikken representerer.

Men det er én ting jeg ikke liker i jazzen, og det er trommemaskiner.

Slike monotone maskiner burde forbys, fordi det høres ut som noen klasker en brødfjøl i et bord.

Det må være ekte mennesker som skal spille trommer. Basta.

Hils ulvene fra meg...

fargerik
10.11.15 10:14
orbixx: Hehe. Du er artig, Fargerik. Du hører på alle former for jazz- og ulver. Men du skriver også om acid, trance og electrojazz, som er ukjent terreng for meg. Jeg er selv en jazzfanatiker, og liker friheten som musikken representerer. Men det er én ting jeg ikke liker i jazzen, og det er trommemaskiner. Slike monotone maskiner burde forbys, fordi det høres ut som noen klasker en brødfjøl i et bord. Det må være ekte mennesker som skal spille trommer. Basta. Hils ulvene fra meg...

Det har kanskje noe å gjøre med at jeg lytter til de fleste typer musikk, jeg er ikke ensporet til å kun nyte jazz.

Jeg er heller ikke særlig glad i trommemaskiner, men jeg må innrømme at enkelte er j**** gode til å programmere.

Ekte vare er best, men elektronikken er tross alt blitt en faktor som er kommet for å bli.

De gode trommisene er ryggraden, sikkert og visst....

fargerik
23.01.20 17:38
orbixx: Hehe. Du er artig, Fargerik. Du hører på alle former for jazz- og ulver.

Ja, det er bare slik jeg er. Et åpent sinn. Klart det er en forskjell mellom mennesker som spiller instrumenter og mennesker som programmerer maskiner, men som Zappa sa....The Mind is like a Parachute, it doesn`t work if it is not open.

Her er St. Germain.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg