Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Miles Davis

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63466
14.07.15 22:05

Miles trenger en egen tråd. Miles Davis har betydd så mye for så mange, har funnet opp så mye, preget verden, det er nok mange enige med meg i.

Jeg har hatt dingsen på Miles og kjørt Miles Miles i store deler av dagen, og tenker at jeg er heldig som har fått med meg 2 konserter med denne salige genierklærte luringen.

Likevel...jeg skal frekk som jeg er spille en coverversjon av Spanish Key, det er en snasen og blodfusion versjon med Mark Isham.

Er det noen flere som føler at det gynger når Miles blir tema?

Dette kan spilles høyt, det funker best sånn.

Favoritter, anybody?

fargerik
14.07.15 22:08

Det gikk ikke.

Da må jeg sjekke Spotify.

fargerik
orbixx
orbixxInnlegg: 3657
15.07.15 23:47
fargerik: Miles trenger en egen tråd. Miles Davis har betydd så mye for så mange, har funnet opp så mye, preget verden, det er nok mange enige med meg i.

Det er ingen jazzmusiker som har betydd så mye for meg, som Miles Davis.

Han spilte med Charlie Parker, og utallige andre giganter.

Etter min mening var han best på 50-60 tallet, med plater som "Kind of blue"- og senere "Seven steps to heaven".

Som du skriver, var han utrolig nyskapende, og fant også den 18 år gamle pianisten, Herbie Hancock. Og flere andre som ble verdensnavn i jazzen.

Tidligere var jeg en jazzpurist og likte ikke at han blandet jazz og rock. Jeg tenker spesielt på "Bitches Brew".

Men etter en stund likte jeg platen veldig godt, og han tenkte nytt

Musikalsk sto Miles Davis aldri stille, før han dessverre døde.

fargerik
17.07.15 04:25
orbixx: Det er ingen jazzmusiker som har betydd så mye for meg, som Miles Davis. Han spilte med Charlie Parker, og utallige andre giganter. Etter min mening var han best på 50-60 tallet, med plater som "Kind of blue"- og senere "Seven steps to heaven". Som du skriver, var han utrolig nyskapende, og fant også den 18 år gamle pianisten, Herbie Hancock. Og flere andre som ble verdensnavn i jazzen. Tidligere var jeg en jazzpurist og likte ikke at han blandet jazz og rock. Jeg tenker spesielt på "Bitches Brew". Men etter en stund likte jeg platen veldig godt, og han tenkte nytt Musikalsk sto Miles Davis aldri stille, før han dessverre døde.

Bitches Brew kom i sin helhet (ting kommer litt random på min MP3 når jeg er ute på sykkeltur) i går, faktisk. Ganske suggerende greier, jeg husker godt at det tok litt tid også for meg å få dette inn under huden den gang da.

Ble litt opphengt i å høre på gitaren til John McLaughlin, egentlig en mann med lite variasjon i spekteret av riff ;-)

(Innlegget ble redigert 17.07.15 04:26)

fargerik
17.07.15 04:41

Siden det er tidlig, jeg smetter inn en herlig konsert (ja, jeg vet jeg har dratt den før) hvor salige George Duke drar en hyllest til Miles, til Fusion, og smetter inn en del spennende saker.

Bare for de som har tid til å kose seg en times tid.

fargerik
17.07.15 05:28

Cobra, den tredje låta på konserten, er altså fra Amandla- albumet, og er komponert av G. Duke.

Miles Davis og George Duke har jo spilt dette ute, blant annet i nettopp Leverkusen.

I dag kommer jeg til å male, det males hus her, og det er Tutu som skal få rense øregangene i dag.

(Innlegget ble redigert 17.07.15 05:31)

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2822
20.07.15 00:18

Legger ved ei herlig Miles Davis quote: In 1987, Miles Davis was invited to a White House dinner by Ronald Reagan. Few of the guests appeared to know who he was. During dinner, Nancy Reagan turned to him and asked what he'd done with his life to merit an invitation. Straight-faced, Davis replied: "Well, I've changed the course of music five or six times. What have you done except f**k the president?"

(vet ikke om den er hundre prosent sann eller ei) men skulle likt å sett ansiktet til frue Reagan den kvelden. 

Avslutter helgen med Flamenco Sketches

fargerik
20.07.15 00:53
Frank.N.Steen: "Well, I've changed the course of music five or six times. What have you done except f**k the president?"

HAHAHAHAHA!!!

Ubetalelig. Trengte en god latter nå.

fargerik
20.07.15 01:17
Frank.N.Steen: Avslutter helgen med Flamenco Sketches.

Jeg ble bare sittende og nyte, dette er vakkert. Jeg gikk med bleie den gang dette ble gitt ut. Da vet du omtrent hvor ung jeg er.

So What? I NRK sin uhøytidelige kåring av tidenes beste jazzlåt for et års tid siden eller litt mer fikk den låta overlegent flest stemmer, og er regjerende topp som tidenes beste jazzlåt.

Jeg skal også smette inn en liten cover.

Ikke så verst dette heller?

(Innlegget ble redigert 20.07.15 01:21)

HarryH
HarryHInnlegg: 30402
22.02.16 19:05
Frank.N.Steen: Legger ved ei herlig Miles Davis quote: In 1987, Miles Davis was invited to a White House dinner by Ronald Reagan. Few of the guests appeared to know who he was. During dinner, Nancy Reagan turned to him and asked what he'd done with his life to merit an invitation. Straight-faced, Davis replied: "Well, I've changed the course of music five or six times. What have you done except f**k the president?"
(vet ikke om den er hundre prosent sann eller ei) men skulle likt å sett ansiktet til frue Reagan den kvelden.

Herlig historie! Den er sann etter det jeg har forstått.

Og ikke nok med det, men i etterkant skal Miles visstnok ha skrevet et tre siders brev til Nancy Reagan, der han ba om unnskyldning for uttalelsen.

fargerik
23.02.16 04:54
HarryH: Herlig historie! Den er sann etter det jeg har forstått. Og ikke nok med det, men i etterkant skal Miles visstnok ha skrevet et tre siders brev til Nancy Reagan, der han ba om unnskyldning for uttalelsen.

Pent gjort, da.

Jeg har hørt en del ganger på

denne konserten

i det siste. Ikke akkurat blodferskt, men slikt er såpass tidløst at det er aktuelt uansett.

Skru opp lyden, innta godstolen...enjoy!

Frank.N.Steen
16.03.16 00:06

Så igjen Dennis Hopper's The Hot Spot (1990) som jeg ikke hadde sett på evigheter, og som egentlig viste seg å være ei ganske så ujevn røre av film noir og erotikk men Virginia Madsen og Jennifer Connelly's  flotte tilstedeværelse gjorde den langt mer severdig og der filmens handling svikta, var det derimot intet å utsette på det solide soundtracket der blant andre John Lee Hooker og Miles Davis medvirker.

Frank.N.Steen
16.03.16 00:09

.

(Innlegget ble redigert 16.03.16 00:10)

orbixx
17.03.16 23:56

Jeg savner Miles Davis.

Nå har jeg hørt rykter om at han har et sabla bra band i himmelen, med utelukkende elitespillere.

Hvis du banker på himmelens port, og sier at du liker jazz, så smiler St.Peter og du får automatisk adgang til en evig jazzkonsert.

Så en advarsel til eventuelle folk som ikke liker jazz:

Vend om i tide- ellers havner dere i et svensktopparhelvete !

fargerik
23.03.16 22:45
orbixx: Jeg savner Miles Davis. Nå har jeg hørt rykter om at han har et sabla bra band i himmelen, med utelukkende elitespillere. Hvis du banker på himmelens port, og sier at du liker jazz, så smiler St.Peter og du får automatisk adgang til en evig jazzkonsert. Så en advarsel til eventuelle folk som ikke liker jazz: Vend om i tide- ellers havner dere i et svensktopparhelvete !

som i himmelen så også på jorden.

En bassist ved navn Bill Laswell fikk aldri anledning til å spille med Miles, men har ett og annet annet på sin samvitthet. Laswell kan googles for de som ikke er "familiar with that Guy"

For å gjøre historien kort...Laswell har remixet Miles.

Og siden Panthalassa ploppet ut på nett i fjor...og jeg hører på det akkurat nå, syns jeg det kan være på sin plass å anbefale fanklubben å synke godt tilbake i ørelappstolen og nyte påsken. dra volumet ørlitegrann opp igjen, lukke de lyseblå og ta inn et knippe remix.

Enjoy!!

orbixx
24.03.16 00:31

Jeg så The Tonight Show med Jimmy Fallon.

Han intervjuet en kar som heter Don Cheadle, og han spiller Miles Davis i en ny film om jazzgeniet.

Filmen heter "Miles Ahead"- og jeg håper at filmen er jækla bra.

Gleder meg til å se den.

fargerik
25.03.16 13:39
Frank.N.Steen: Så igjen Dennis Hopper's The Hot Spot (1990) som jeg ikke hadde sett på evigheter, og som egentlig viste seg å være ei ganske så ujevn røre av film noir og erotikk men Virginia Madsen og Jennifer Connelly's flotte tilstedeværelse gjorde den langt mer severdig og der filmens handling svikta, var det derimot intet å utsette på det solide soundtracket der blant andre John Lee Hooker og Miles Davis medvirker.

Jeg sparte linken til en fredelig dag, og idag er det langfredelighetssdag...og JL Hooker og Miles er sånn passelig til stede i rommet sammen med en påskeelefantøl.

Og jeg har helt fred, jeg er alene her. Ikke verst!

Lar denne herlige bluesen rulle og gå, slikt tåler ihvertfall jeg.

fargerik
16.04.16 19:29

Via det intergallaktiske cybernettverket begynner det å komme noen lekkasjer.

Det er jo etterhvert en del folk der oppe i musikkhimmelen, og de er jo i gang med å leve et liv i musikkens himmel i all evighet.

Her er en soundcheck, det er Miles Davis og Jimi Hendrix som sjekker ut hvordan det ville kunne vært dersom de hadde møtt hverandre tidligere.

Artige greier!

HarryH
HarryHInnlegg: 30402
01.04.17 01:00

Tror dere denne planeten vil oppleve en ny musiker av Miles' format før sola slokner og alt er slutt?

orbixx
02.04.17 00:06

Jeg vet at han er død, men Miles Davis vil alltid leve som et unikum i jazzen.

Han hadde en utrolig evne til å sette sammen grupper som var helt i verdensklasse.

For mange år siden fikk jeg autografen av Miles Davis, men han var ikke særlig begeistret- og sa nei.

Jeg sa at jeg var fra skandinavia, og at han var min favorittmusiker.

Etter litt høflig masing, tok han min kulepenn, prospektkort og skrev sitt navn.

Men nå var jo den godeste Miles Davis kjent for å være nokså reservert- uten når han spilte.

(Innlegget ble redigert 02.04.17 00:08)

fargerik
04.04.17 20:20
orbixx: Etter litt høflig masing, tok han min kulepenn, prospektkort og skrev sitt navn.

Jøss! Seriøst?

Den der er vel i glass og ramme?

orbixx
04.04.17 23:56
fargerik: Den der er vel i glass og ramme?

Nei, faktisk ikke, men der ga du meg en god idè.

Jeg var bare en ung tenåring, da jeg ble jazzfrelst, og har vært 5 ganger i New York.

Jeg bodde nærmest på jazzklubber fordi det var så utrolig mange gode musikere å nyte for en ung nordmann.

Første gangen jeg så Miles Davis var på Village Vanguard, og da spilte Roland Kirk. Jeg så at Miles satt ved baren, men fikk ingen autograf.

Andre gangen var også på Village Vanguard, og da spilte han med sin egen kvintett. Men etter ca. 20. sekunder, etter jeg kom, var det slutt. Jeg var knust. En kvinnelig vokalist, med sin gruppe, overtok for resten av kvelden og natten.  En ekstrem nedtur for meg.

Tredje gangen var på Birdland. Dizzy Gillespie spilte, og Miles Davis var i salen.

Det var da jeg igjen spurte om autografen, og han resignerte- eller ga seg.

Gode og morsomme minner for meg.

fargerik
26.05.17 05:20

I dag er det Miles`bursdag, han ville fylt 91 år dersom han fremdeles hadde vært blant oss.

Det feires med litt morgenjazz.

Liker godt spor tre.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 05:24)

orbixx
27.05.17 22:34
fargerik: I dag er det Miles`bursdag, han ville fylt 91 år dersom han fremdeles hadde vært blant oss.

Jeg tror at Miles Davis koser seg i de evige jazzmarker.

Der kan han spille med utallige elitemusikere, og det er nesten umulig å nevne alle.

Når Miles og hans All Stars spiller "Seven Steps To Heaven" tror jeg at en mulig Gud lytter med glede, og applauderer.

Hvis Gud eksisterer, har han sikkert en god musikksmak.

Det er nesten en selvfølgelighet at Gud digger jazz.

Muligens er noen sneversynte teologer uenig med meg, men det spiller ingen rolle.

fargerik
04.07.17 18:50
orbixx: Jeg tror at Miles Davis koser seg i de evige jazzmarker. Der kan han spille med utallige elitemusikere, og det er nesten umulig å nevne alle. Når Miles og hans All Stars spiller "Seven Steps To Heaven" tror jeg at en mulig Gud lytter med glede, og applauderer. Hvis Gud eksisterer, har han sikkert en god musikksmak. Det er nesten en selvfølgelighet at Gud digger jazz. Muligens er noen sneversynte teologer uenig med meg, men det spiller ingen rolle.

Jeg har snakket med Gud, og ja, jazz er absolutt innafor.

I mine bølger i jazzverden er jeg igjen oppe på en topp her, nå, idag, i kveld, og deter bare sånn at denne rakkeren igjen har sneket seg inn under huden.

Jeg nyter veldig gjerne tre kvarter med den litt mer moderne utgaven.

Måtte bare nevne det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg