Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Herbie Hancock

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63466
08.05.16 18:11

Herbie Hancock fortjener en egen tråd.

Mannen har mye rart på rullebladet, og er i grunnen veldig gjenkjennelig når man hører i blinde.

Noen favorittlåter?

Jeg har mange, i mange settinger.

Tidlig i morges når det var morgengry og stille og alle vinduer åpne slapp våren inn slapp jeg forsiktig lyden av A Jump Ahead ut til måltrosten. Herlig morgenstemning.

Nå til ettermiddagsjazzen må jeg fortsette litt, for å prøve å få Mr. Hands ut av hodet...og med duopolet Vinnie og Tal i backingen blir det jo ganske spenstig.

Bra trommis og bassist som følger bra opp alle krumspringene fra Mr H.

(Innlegget ble redigert 08.05.16 18:16)

fargerik
08.05.16 19:16

https://www.youtube.com/watch?v=p-r-AniPNUY

fargerik
08.05.16 19:18

Jeg skrev en god del saker og ting her om bakgrunn og saker og ting, men fittedatahelvetet er sinna på meg og utraderer det jeg skriver.

Trur jeg tar en pils, jeg

fargerik
08.05.16 19:43

Jeg skal ikke skrive så mye mer om det akkurat nå, måtte restarte datan, og lar det bli med det.

Får håpe en link funker i hvertfall.

HH prøver altså her å vippe Stanley Clarke av pinnen...men han henger med.

(Innlegget ble redigert 08.05.16 19:43)

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
09.05.16 00:08
fargerik: favorittlåter?

Nå er det ingen hemmelighet at jeg er begistret for det Miles Davis presterte på slutten av 50 og begynnelsen av 60-tallet.

Da han fikk supergruppen i 1963, med blant annet Herbie Hancock på piano, var det himmelsk musikk i mine ører.

Platen heter treffende nok "Seven Steps To Heaven".

...og også med den fenomenale trommisen, Tony Williams.

Hancock og Williams var bare i slutten av tenårene, men spilte som de aldri hadde gjort noe annet siden fødselen.

Jeg har flere plater med den fenomenale gjengen.

Klassemusikk.

fargerik
09.05.16 15:23
orbixx: Nå er det ingen hemmelighet at jeg er begistret for det Miles Davis presterte på slutten av 50 og begynnelsen av 60-tallet. Da han fikk supergruppen i 1963, med blant annet Herbie Hancock på piano, var det himmelsk musikk i mine ører. Platen heter treffende nok "Seven Steps To Heaven". ...og også med den fenomenale trommisen, Tony Williams. Hancock og Williams var bare i slutten av tenårene, men spilte som de aldri hadde gjort noe annet siden fødselen. Jeg har flere plater med den fenomenale gjengen. Klassemusikk.

H.H. spilte jo Mozart med et filharmonisk orkester som førpubertal, var han 11 år, om jeg husker rett?

The Miles Davis second Quintet var det, ja, og det var vel denne settingen som etterhvert førte til at sjangeren Fusion ble skapt.

northside
northsideInnlegg: 36819
22.02.17 00:29
fargerik: Herbie Hancock fortjener en egen tråd.
Mannen har mye rart på rullebladet, og er i grunnen veldig gjenkjennelig når man hører i blinde.
Noen favorittlåter?

Rockit!

Ellers av det mer jazza - hele Head Hunters.

fargerik
22.02.17 10:44

For de som ikke har fått det med seg...Herbie Hancock kommer til jazzfestivalen i Molde i år.

Den som har mulighet (noe dessverre ikke jeg har i år) bør kjenne sin besøkelsestid, dersom det er billetter å få.

fargerik
22.02.17 20:16
northside: Rockit! Ellers av det mer jazza - hele Head Hunters.

HH måtte vel bare gjøre det, ruuule litt tidlig på åttitallet, leke med teknologi, gjøre tekno.

Det er jo en klassiker, Rockit, og for elektronikafans er det jo dønn solid.

Så ja, Herbie har gjort også det.

Interlude?

Regner med at du liker SNAP også, da? Barn av åttitallet...

offtopic

(Innlegget ble redigert 22.02.17 20:26)

northside
northsideInnlegg: 36819
22.02.17 22:04
fargerik: Regner med at du liker SNAP også, da? Barn av åttitallet...
offtopic

Barn av 80/90-tallet, født i -75. Denne låta kom i 90, og da kom jeg også i puberteten(noe sent). Så jeg husker den godt.

SNAP er "harryvarianten" av mye musikk, men denne låta som startet 90-tallets dancebølge er jo fengende, også for en fargerik person som deg tenker jeg.

fargerik
23.02.17 10:52
northside: Barn av 80/90-tallet, født i -75. Denne låta kom i 90, og da kom jeg også i puberteten(noe sent). Så jeg husker den godt. SNAP er "harryvarianten" av mye musikk, men denne låta som startet 90-tallets dancebølge er jo fengende, også for en fargerik person som deg tenker jeg.

Jeg datt litt ut i tiåret åttitallet, men ja, mye av nittitalls-dance fenget, skal ikke legge skjul på det.

Litt på siden av jazztema, men vi vet jo at det er store mestere innen jazz som sådde frøene ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg