Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Zappa er ikke musikk, da er det jazz.

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63467
01.05.17 23:43

Stort sett er jeg bare nesegrus. Har vunnet i lotto på sett og vis og vært benådet av Skaperen, og GUD har beriket mitt liv, jeg var der. Der og da.

Bare to ganger, da.

Men folket liker ikke dette, det er bare mindre enn en promille av landets promille som er intelligente nok.

Er det POP? neidaneida, eller jaddajaddajadda..

Er det rock? jaddajadda, nei neidaneidaneida.

Er det Frank Zappa?

Jadda jadda jadda

(Innlegget ble redigert 01.05.17 23:43)

fargerik
fargerik
02.05.17 00:00

Det er ikke noen i VGD sitt ordinære forum for musikk som er interessert i Frank Zppa.

Det er så fint å ha et hemmelig forum som ingen besøker, hvor kinky saker kan skriver og linkes til uten at en eneste debattant reagerer.

Hvisker....(her kan vi lure...i denne tråden...ER Zappa jazz?)

Jeg sier tja, både og.

Jazz, eller pop?

(Innlegget ble redigert 02.05.17 00:02)

Tormund
TormundInnlegg: 26902
02.05.17 00:03

Hørte Zappa plays Zappa i sommer. Noe av det særeste jeg har vært med på.

Dette er musikk for spesielt interesserte. Har ingenting med intelligens å gjøre.

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
02.05.17 00:06

hehe.

"Zappa er ikke musikk, da er det jazz."

Jeg likte den setningen din.

Nå har jeg lest mange av dine innlegg, og kanskje har du og jeg en ting felles: Å improvisere med musikk og variere språket. Mer eller mindre fritt. :)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41518
02.05.17 00:09

Jazza pop eller poppa jazz? Zappa er Zappa og bra er det for fansen. Selv er det lenge siden jeg har hørt musikken hans.  Tror jeg søker ham opp på Spotify slik at jeg kan gjøre meg opp en mening.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28879
02.05.17 00:14

Zappa var en fyr med kul stemme-

Spilte Jazzrock og sang om djevelen, pupper og øl.

Mange av kompisene mine digget Zappa.

Jeg likte noe av det men ikke høre det hele kvelden.

Men sånn var det rundt 1975-85. begrenset med musikalske impulser

Senere fikk vi inn mer forskjellige sjangere og mer talentfulle artister ikke minst gjennom MTV og andre tv-stasjoner.

fargerik
02.05.17 00:26

Ni hundre og trettiåtte tusen firehundre ogfemtisyv tusen millioner milliarder folk verden over ønsket Zappa som president i forrige århundre.

Men det toget gikk.

Bare høyere makt kan lage Big Swifty.

(Innlegget ble redigert 02.05.17 00:27)

fargerik
02.05.17 00:28
BigGeorge: mer talentfulle artister

Den var tøff.

vadefugl
02.05.17 00:31

Kanskje det var ment ironisk? 

fargerik
02.05.17 00:34
orbixx: Nå har jeg lest mange av dine innlegg, og kanskje har du og jeg en ting felles: Å improvisere med musikk og variere språket. Mer eller mindre fritt. :)

Det funker det, dersom det kan snakkes laaaaangsomt om livet uten å kverulere...men værsåsnill, ikke fortell noen om denne tråden, det er best at dette holdes hemmelig.

fargerik
02.05.17 00:44
vadefugl: Jazza pop eller poppa jazz? Zappa er Zappa og bra er det for fansen. Selv er det lenge siden jeg har hørt musikken hans. Tror jeg søker ham opp på Spotify slik at jeg kan gjøre meg opp en mening.

Det blir lett en livsstil, for det er så mye der ute.

Jeg har tatt på huden til Dweezil, etter en konsert. Hanszhake! Tøft!https://www.youtube.com/watch?v=oH1ybin4ZEU

(Innlegget ble redigert 02.05.17 00:45)

fargerik
02.05.17 15:57

Jazz is not dead, it just smells funny.

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12365
15.05.17 11:46
fargerik: Jazz is not dead, it just smells funny.

Portugals vinnerlåt på lørdag var vel egentlig en jazzlåt (Cool) der solo- og improvisasjonspartiene var kuttet bort? Eller er jeg helt på jordet?

fargerik
16.05.17 19:48
A_Øivind: Portugals vinnerlåt på lørdag var vel egentlig en jazzlåt (Cool) der solo- og improvisasjonspartiene var kuttet bort? Eller er jeg helt på jordet?

Jeg så ikke på det, men har fått med meg at felespilleren Rybak har laget en coverversjon som er blitt en hit, for de fortalte det i nyhetene i TV i kveld.

Han snakka om at den låta vil bli en standardlåt.

Men akkurat i denne tråden er det Zappa. Legg merke til den vakre versjonen av Ravel`s Bolero som kommer etterhvert!

(Innlegget ble redigert 16.05.17 19:50)

monsanto3
monsanto3Innlegg: 2376
10.02.19 22:48

I denne tråden bør det dreie seg om Zappa, ja. Glem portugiseren i denne omgang, selv om han sang en betagende fado (søk forøvrig opp Amalia, dronningen av fado; "Coracao Independente" anbefales, ligger ute på YouTube).

Nei, her gjelder det altså FZ. Min personlige favoritt er dobbeltalbumet "Roxy and Elsewhere", live, med massevis av eksempler på den geniale bandlederen og musikerens originale påfunn.

"Shut up and play your guitar"-albumene er jo også klassiske, for oss som liker toppspill fra folk med herdede fingertuppër.

Eller hva med "Jazz from Hell", albumet som vant en Grammy, og som i USA ble forsynt med en "Parental Advice Recommended, Contains Offfesive Language" - og som er et aldeles enestående instrumentalalbum, uten et ord?

Å, om FZ kan mye sies. Men han kan best nytes, også av dem som ennå ikke var født da vi så ham på Kalvøya i 1973, ikke sant Fargerik?

Mvh, Monsanto

kytec
kytecInnlegg: 46064
10.02.19 22:51

Jeg liker Zappa, men Zappa liker sikkert ikke meg. 

fargerik
11.02.19 06:43
monsanto3: Å, om FZ kan mye sies. Men han kan best nytes, også av dem som ennå ikke var født da vi så ham på Kalvøya i 1973, ikke sant Fargerik?

Der skulle vi ha vøri, Kal...nei, jeg var ikke der. Det gikk noen gjetord om den konserten, noen jeg kjente var der. Fikk jeg høre i ettertid...

Hva spilte de? Finnes det noen opptak?

edit...nå var jeg jævlig smart....sitter jo foran datamaskinen, for pokker!

(Innlegget ble redigert 11.02.19 06:49)

vadefugl
11.02.19 06:48

Tror jeg zapper over til en annen kanal.

fargerik
11.02.19 17:48
vadefugl: Tror jeg zapper over til en annen kanal.

Zappa har så mye forskjellig at det finnes noe som passer for alle, uansett hva slags musikksmak man måtte ha.

Mye er nok ganske komplisert og avansert, litt vanskelig å forstå rett og slett. Men alibiet hans er jo at han komponerte en del greie og enkle svisker også. Slik at de som ikke er så inne i dypet av musikkuniverset også kan lytte til lettfordøyelig zappa.

Ta for eksempel Norsk Radio. Skulle du risikere å høre en låt av Zappa i norsk radio, er det alltid samme låt. Den ene de har.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 17:52)

silas
silasInnlegg: 20141
13.02.19 22:39
fargerik: Er det Frank Zappa? Jadda jadda jadda

Sigvart Klunge er kanskje enig? 

https://www.youtube.com/watch?v=vqXYAPZpnmo

Njaaa....Det kommer til å sitta som ei kule, altså.

fargerik
07.03.19 01:10

Jeg kom over en miks som er ganske smart, selvfølgelig er det for spesielt interesserte, for denne varer veldig lenge og har ikke noen poplåter, og intet som har hit-potensiale.

Men det er mye som er gjenkjennbart for den som har skottet til Frank i noen tiår.

Uansett, den eneste måten å gjøre det på, er å være alene. Be kona å gå en tur, sende eventuelle barn ut for å leke... legge seg alene i en komfortabel stilling i lydøyet, skru volumet opp på halv styrke, og åpne sansene.

Her er linken. Enjoy!

(Innlegget ble redigert 07.03.19 01:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg