Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er din vurdering av en "musikkelsker"?

NYTT TEMA
Top-Of-The-Pops
Top-Of-The-PopsInnlegg: 1146
18.12.07 20:14
Hei!

Musikkelskere er en egen kategori mennesker som er både fascinerende og skremmende. Er det noen fellestrekk ved musikkelskere, rent bortsett fra at de elsker musikk?

Jeg tror musikkelskere gjerne er følsomme mennesker. Antakelig er de over gjennomsnittlig interesserte i kultur, og jeg har en liten mistanke om at de også er litt over gjennomsnittlig intelligente. Selv er jeg for eksempel veldig, veldig intelligent.

Jeg tror musikkelskere ofte er ganske harmoniske, og sjelden havner i klammeri i drosjekøer, trolig fordi de er hjemme og hører på musikk. De er nok litt lei seg for at så få damer forstår dem, men samtidig er det greit å kunne bestemme hva det skal høres på i bilen uten at dama maser. Musikkelskere blir såret hvis noen disser musikken deres; her kommer følelsene inn i bildet (oj, semikolon, gitt).

Så, hva tror De om musikkelskere? En egen rase eller klin lik mannen i gata? Vil du karakterisere deg som musikkelsker?
cressida1
cressida1Innlegg: 18996
18.12.07 20:35
Ja det er definitivt meg.........
666Packs
666PacksInnlegg: 1374
18.12.07 20:51
Top-Of-The-Pops skrev:
Jeg tror musikkelskere gjerne er følsomme mennesker.

Sikkert noen, men metalheads er nok litt mer harde.
Er mye hjemme og hører på musikk og ja, de fleste damer forstår meg ikke.
Jeg gir faen i om noen disser musikken min, men om det blir personelig som det ofte blir kan fort bli rasende. Satt akkurat å leste meg igjennom "The Top 500 Heavy Metal Albums of All Time" og det var en sann glede siden jeg var enig i de fleste plassene.
musikkelsker? 100% metalhead....
Top-Of-The-Pops
Top-Of-The-PopsInnlegg: 1146
18.12.07 20:52
Den boka har jeg også. Men jeg har egentlig inntrykk av at folk som liker metal er mindre harde enn de ser ut.
666Packs
18.12.07 21:01
haha, knall =)
litt morsomt at det var 5 Metallica skiver på de første 27.plassene.
og ja, stemmer det du sier...de fleste er som helt vanlige folk, men metalheads
er vel også de som er mest kritiske til hva som er bra eller dårlig.
Heldigvis liker jeg det meste så jeg slipper å rakke ned på hva andre hører på.
-makaveli-
-makaveli-Innlegg: 2822
18.12.07 21:07
Hvis man er ekte "musikkelsker" liker man alle sjangre. Ja, dvs. rock, rap, jazz, techno, klassisk, danseband (!) osv.... Du må i hvert fall kunne høre kvaliteter og skille godt og dårlig i sjangerne. Ergo er jeg ingen musikkelsker.
Audioslave
AudioslaveInnlegg: 7228
18.12.07 21:56
-makaveli- skrev:
Hvis man er ekte "musikkelsker" liker man alle sjangre. Ja, dvs. rock, rap, jazz, techno, klassisk, danseband (!) osv.... Du må i hvert fall kunne høre kvaliteter og skille godt og dårlig i sjangerne. Ergo er jeg ingen musikkelsker.

-- Helt uenig. Jeg elsker musikk, men det er da mange sjangre og jeg ikke liker. Med den påstanden kan du likesågreit si at en musikkelsker må like absolutt alle sanger som blir laget. Musikk går på følelser, og å elske noe går på følelser. Ergo må du ikke kunne høre kvaliteter og skille godt og dårlig. Det du liker er subjektivt og det er ikke nødvendig at man kan forklare "vitenskapelig" hvorfor man liker noe og ikke liker noe annet.

Ved nærmere ettertanke ser jeg at det er en mulighet for at du køddet.
prezzman
prezzmanInnlegg: 1668
18.12.07 22:09
Det med intelligensen er jeg ikke sikker på, på iq-test i millitæret sa de at jeg var middels eller litt over intelligent. Men resten av påstanden din føler jeg traff midt i blinken. Jeg blir veldig såret hvis noen sier noe nedlatende om artister jeg holder høyt.
-makaveli-
18.12.07 22:18
Audioslave skrev:
Ved nærmere ettertanke ser jeg at det er en mulighet for at du køddet.

Hehe, ja. Burde kanskje gjort det litt klarere ;)
Marius
MariusInnlegg: 9731
18.12.07 22:40
Jeg tror det i åpningsinnlegget stemmer svært godt!
Marius
MariusInnlegg: 9731
18.12.07 22:41
666Packs skrev:
Sikkert noen, men metalheads er nok litt mer harde.
--------------------------------------
De aller mest følsomme musikkfolka jeg vet av, er metalheads.
666Packs
18.12.07 22:59
Marius skrev:
De aller mest følsomme musikkfolka jeg vet av, er metalheads.

De kan vel deles opp i to båser som alt annet, men de fleste jeg har kontakt med....
har ikke akkurat så mye følelser for andre,så om hat regnes som følsomme er det en annen sak. noen metalheads er jo snillere enn noe annet i verden, mens andre kan være helt skada i hode.
muzzIe
muzzIeInnlegg: 18073
18.12.07 23:01
"De kan vel deles opp i to båser som alt annet, men de fleste jeg har kontakt med....har ikke akkurat så mye følelser for andre,så om hat regnes som følsomme er det en annen sak."

> Haha, skulle likt å møte disse hatefulle metal-vennene dine. Hvor gamle er de?
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28355
19.12.07 00:14
Jeg vil kalle meg musikkelsker av den enkle grunn at jeg hører musikk så ofte jeg kan.
----------------------------------
Don`t Believe The Truth!
----------------------------------
Persona
PersonaInnlegg: 19880
19.12.07 00:26
Top-Of-The-Pops skrev:
"Men jeg har egentlig inntrykk av at folk som liker metal er mindre harde enn de ser ut."

Min erfaring er at de fleste jobber i barnehage...
Keyzer
KeyzerInnlegg: 1639
19.12.07 02:32
Top-Of-The-Pops skrev:
Men jeg har egentlig inntrykk av at folk som liker metal er mindre harde enn de ser ut.

Det er også mitt inntrykk. Jeg tror kanskje de får ut mye aggresjon og følelser via musikken. Jeg føler meg f.eks. helt tam etter at jeg har vridd volumknappen til 11 og hørt på Darkthrone i et par timer.

Jeg er langt mer skeptisk til mennesker som på ramme alvor er fans av Espen Lind og Kurt, for ikke å snakke om disse merkverdige Kiss-fansa. Disse er jeg helt sikker på at er tikkende bomber. En skremmende rase, og jeg ville følt meg langt tryggere i et rom med Øystein Aarseth og hans venner, selv om minst en av dem er er dau, enn i et rom fylt til randen med hardkokte Kurt-fans. Du sitter heller ikke i et rom med fanatiske kisstilhengere uten halvnoia og frykt for hva som kan skje.

Ellers har du helt sikkert rett i at musikkelskere er over gjennomsnittet interessert i kultur, og vi er ganske sikkert ekstremt intelligente. Omvendt er mitt inntrykk av den delen av befolkninga som ikke har så mye som et musikalsk gen i legemet, du vet; den typen som tror Lou Reed er noe de røyka på den festen på videregående, knapt vet hva ordet kultur betyr.
Arson
ArsonInnlegg: 7745
19.12.07 02:43
Ja, men blir skjelden (eller så og si aldri) såret av noens kommentarer. Har funnet ut at almuen generelt er tungnemme og gradvis bør tilvennes god musikk, ut ifra sitt utgangspunkt og nivå.

Dr_Hudson
Dr_HudsonInnlegg: 11815
19.12.07 03:16
Min vurdering av en musikkelsker må være omtrent slik:

For å kjenne igjen en sann musikkelsker så må personen ha passert minst 20 år i mine øyne. I ungdommen er mer eller mindre alle opptatt av musikk, og de fleste har ikke hørt nok musikk til å kunne kalle seg musikkelskere.
En musikkelsker er ikke altfor opptatt av sjangre, og kan nyte jazz såvel som metal. Blir man for trangsynt, så blir det mer en livsstil enn det å være musikkelsker.

Som trådstarter nevner så er nok musikkelskeren et følelsesmenneske, og litt over snittet kulturelt interessert.
Audioslave
AudioslaveInnlegg: 7228
19.12.07 07:49
For å kjenne igjen en sann musikkelsker så må personen ha passert minst 20 år i mine øyne. I ungdommen er mer eller mindre alle opptatt av musikk, og de fleste har ikke hørt nok musikk til å kunne kalle seg musikkelskere.
En musikkelsker er ikke altfor opptatt av sjangre, og kan nyte jazz såvel som metal. Blir man for trangsynt, så blir det mer en livsstil enn det å være musikkelsker.

-- Skjønner ikke den der. Tenk nå over hva å elske vil si. Da jeg var 17 år kunne jeg sitte på skolen å glede meg til å komme hjem for å sette på en plate. Musikken kunne gi meg gåsehud og til og med tårer i øynene, så bra kunne det være. Vil du si at jeg ikke var musikkelsker før jeg ble 20? Jeg har det sånn fortsatt, men musikksmaken har ikke forandret seg drastisk siden da. Jeg vil si at jeg elsker musikk.

Hvor mye musikk må man ha hørt for å kalle seg en musikkelsker?

Hvis du kødder med det du skriver, så vit at det egner seg dårlig skriftlig:-) Jeg tolker det som du mener det seriøst.
DaSmurrrf
DaSmurrrfInnlegg: 2865
19.12.07 07:57
Tema: Hva er din vurdering av en "musikkelsker"?

En som hører på 88 album i året og som skriver massive blokker tekst om dem etterpå fylt med ord som "post-rock", "holdsteady" og "subjektivisme".
shanman
shanmanInnlegg: 2747
19.12.07 11:26
Alle egenskapene trådstarter nevner er ikke sammenfallende med mine erfaringer. For å ta meg sjøl:

Følsom?
- Nei, jeg karakteriserer meg sjøl som ganske kald og kynisk, faktisk. En analytisk sjel.

Interessert i kultur?
- Ja, du kan vel si det.

Intelligent?
- Det skal jg låve dg att jg r.

Harmonisk?
- Det er jeg, en harmonisk og enkel fyr.

Lei meg fordi damer ikke forstår meg?
- Nei, hvis damer ikke forstår meg (se forrige punkt) er de ganske teite. Og det er bare artig.

Såret hvis musikken "min" blir rakket ned på?
- Nei, men jeg tar gjerne en munter diskusjon.

Musikkelsker?
Jepp.

shanman
shanmanInnlegg: 2747
19.12.07 11:28
Audioslave skrev:
Da jeg var 17 år....
- - - -
...var du musikkforelsket. Først i tyveårene elsker du musikk.
soool
sooolInnlegg: 2243
19.12.07 11:31
-makaveli- skrev:
----

Kødd eller ikke, skal man virkelig være musikkelsker er jeg 100% sikker på at man ikke kan si at man ikke liker en hel sjanger. Eneste jeg vil si har lov til å si noe slikt er de som har hørt absolutt alt av låter som er laget i denne spesielle sjangeren. (det vil i praksis si ingen, med et par meget sære unntak kanskje)
Dr_Hudson
Dr_HudsonInnlegg: 11815
19.12.07 11:43
Audioslave skrev:
-- Skjønner ikke den der. Tenk nå over hva å elske vil si. Da jeg var 17 år kunne jeg sitte på skolen å glede meg til å komme hjem for å sette på en plate. Musikken kunne gi meg gåsehud og til og med tårer i øynene, så bra kunne det være. Vil du si at jeg ikke var musikkelsker før jeg ble 20?

Dette ble kanskje litt feil formulert i nattens mulm og mørke. Poenget mitt var ikke at folk under 20 ikke er musikkelskere. Musikkelskere er musikkelskere uansett alder.
Poenget jeg gikk inn på er hvordan man kan kjenne igjen en musikkelsker.
-makaveli-
19.12.07 16:34
Jeg tulla, soool. Jeg har ingen beskrivelse av en musikkelsker. Tror ikke de kan identifiseres...
morepowahtoyou
morepowahtoyouInnlegg: 299
19.12.07 21:47
Jeg tror at musikkelskere med en bred smak er mer tilbøyelige til å være kunstneriske, kreative, har større evne til å se sammenhenger, og kanskje som du sier mer følsomme.

Jeg tror ikke nødvendigvis at musikkelskere har større IQ enn andre, men kanskje større glede av å ta til seg kunnskap.

Jeg tror også at musikkelskere ofte skiller seg ut ved å ha særere interesser i forhold til andre. Dette kan være unge som spiller bridge på fritiden, studerer historie eller politikk eller noe annet rart og som hører på musikk resten av tida.

Musikkelskere er ikke de som lar seg underholde av God kveld Norge og Se og Hør i tide og utide. På den annen er de sjelden kultursnobber som bare mener at opera og klassisk holder mål.

Jeg setter pris på musikkelskere som både kan se kvaliteter i Beethoven, Jimi Hendrix og Xploding Plastix. Disse er de virkelige musikkelskerne i mine øyne.
Persona
PersonaInnlegg: 19880
19.12.07 22:10
morepowahtoyou skrev:
"Jeg tror ikke nødvendigvis at musikkelskere har større IQ enn andre, men kanskje større glede av å ta til seg kunnskap."

Du nevner det å være flinkere til å se sammenhenger, og en del av målingen av IQ går jo på nettopp den evnen. Men jeg tror du har rett, dette var et av de punktene jeg fikk beste score på sist jeg tok en skikkelig IQ-test ;)
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
19.12.07 22:27
Top-Of-The-Pops

Jeg er ganske opptatt av å lytte til musikk.
Kan veksle mellom forskjellige stilarter, dagsformen bestemmer alt dersom jeg setter på en skive.

Er man fiksert i en sjanger eller en artist er man ikke en musikkelsker så vidt jeg kan forstå.

Det meste av musikk har sine kvaliteter, alt til sin tid.

Radioen er min følgesvenn når jeg freser rundt som håndverker, og jeg svitsjer litt rundt mellom kanalene.

Jeg liker kanaler som spiller variert musikk.

Det kan være en prøvelse å zoome inn på en formatert kanal som f. eks. spiller mørkemann av helbillies ti ganger daglig.

morepowahtoyou
morepowahtoyouInnlegg: 299
19.12.07 23:01
Nå er det lenge siden jeg så en IQ-test sist, men jeg vet ikke om det alltid er samsvar mellom det å kunne se hva neste figur er, og det å ha mye kunnskap og evne til å kombinere kunnskapene. Jeg er ihvertfall dårlig på sånne figurer og tall, men regner meg som over gjennomsnittet kunnskapsrik.
Missvoltaa
MissvoltaaInnlegg: 2693
19.12.07 23:36
"Er det noen fellestrekk ved musikkelskere, rent bortsett fra at de elsker musikk?"

Tja. Der finnes en del naut der ute som digger musikk, så jeg tror det er fånyttes å forsøke glorifisere dem, enten det er som over gjennomsnittet intelligente, harmoniske eller følsomme.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg