Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Iron Maiden - (Bandtråd)

NYTT TEMA
Ian_rush
Ian_rushInnlegg: 871
07.08.08 16:21
Tenker at det er på tide med en bandtråd. Andre band som Metallica, Oasis, Radiohead (?), Guns N' Roses har bandtråder. Da er det greit at Iron Maiden har en egen tråd.

Fakta : Stiftet - 1975
Sjanger: The New Waves Of British Heavy Metal.

Medlemmer : Bruce Dickinson - Vokal
Nicko McBrain - Trommer
Steve Harris - Bas
Dave Murray - Gitar
Adrian Smith - Gitar
Janick Gers - Gitar

Tidligere medlemmer - gidder ikke å ta alle.

Paul Di'Anno - vokal
Blaze Bayley - vokal

Dette er de to mest kjente som ikke er med i besetningen idag.

Tenkte som i Metallica-tråden. At vi kan prate om favoritt album, sanger, konserter o.l

Favorittlåter akkurat nå : Powerslave, Dream of Mirrors, The Trooper, Wasting Love, Wildest Dreams , Iron Maiden (live)

Favoritt skive : Liker Dance of Death ganske godt.

Favoritt konsert - Brave New World turneen som endte på Rock In Rio festivalen.

Kjør på, kjør debatt:)

Liverpool FC
Steve Finnan
qrill
qrillInnlegg: 118
07.08.08 16:34
Jeg har vært fan av Iron Maiden i ganske mange år så en favorittlåt eller favorittskive er vanskelig å velge.
Men en plate som jeg fortsatt holder høyt er "Seventh son of the seventh son"
I cd spilleren i bilen er det for øyeblikket phantom of the opera som durer...

walk on...
Motorbreath
MotorbreathInnlegg: 2948
07.08.08 18:50
Tror jeg er i en av de i mindretall som mener Somewhere in Time er Maidens beste. Men det er jo helt absurd at den regnes som Maidens dårligste på 80-tallet. Det er faktisk helt absurd skal jeg si dere. Først og fremst så er det den Maiden-skiva med best produksjon, Adrian Smith fikk ta del i låtskrivningen og la også til synth-gitar i lydbildet, noe som gav mer dybde føler jeg. Selv om jeg som oftest er negativ til synth (Forbinder det med Dimmu Borgir, Cradle of Filth og det pisset der), så var det en genistrek for denne skiva, og den kommende 7th Son selvsagt.

Hva har vi nå? Jo, vi har den beste produksjonen, synth-gitaren til gudbenådede Adrian Smith. Hva mer har vi? Jo, vi har en skive uten dødpunkter, kun fylt med høydepunkter. Helt fra synthstarten på Caught Somewhere in Time, til eposet Alexander the Great, som forøvrig er TIDENES beste Maiden-låt, LETT. Vi har også fantastiske Wasted Years, som det var fantastisk å få høre live på Valle i år. Sea of Madness er en fantastisk låt, undervurdert sådan. Den har en fantastisk tekst og sjel. Vi har Heaven Can Wait med kanskje den beste koringen noensinne i en sang. Det høres kanskje gay ut med koring i en sang, men man må jo nesten høre låta for å forstå det, det passer perfekt inn. Hva med Stranger in a Strange Land, som var en stor hit i verden etter denne skiva. Jeg skjønner faen ikke hvorfor den ikke blir spilt live, den pisser jo på Number of the Beast, Run to the Hills, The Trooper og alle de andre velkjente hitene til Maiden. Adrian Smiths solo i denne sangen er out of this world. Vi har jo også Deja-Vú og The Loneliness...to knallsterke låter.

Denne skiva er en av få jeg har gitt 10/10 eller 5/5 på RYM. Jeg er veldig gnien med toppkarakteren, er vel kun 7 skiver av ca 500 som jeg har gitt toppkarakter på RateYourMusic, og Somewhere in Time er en av dem.

Over til det at den anses som den svakeste skiva på 80-tallet av Maiden. Vel, jeg skjønner det fortsatt ikke. Denne skiva ble utgitt i 1986, Maiden tok en liten pause fra touringen fra Powerslave, og det gav faktisk store fordeler, for her kunne man konsentrere seg fullt og holdent om skiva, og ikke stresse. Ta f.eks Powerslave, som mange anser som Maidens aller beste. Somewhere in Time er mange høyder over. Aces High og 2 Minutes to Midnight er kjedelige låter, skiva reddes av de to mesterverkene på slutten. Powerslave og Rime of the Ancient Mariner. Det er en grunn til at skiva kalles Fillerslave i visse Maiden-kretser.

Ta The Number of the Beast f.eks. Tidenes mest oppskrytte metal-skive? Etter min mening ja, det er den dårligste skiva til Maiden på 80-tallet med Bruce på vokal. Den har jo "superhitene" Run to the Hills og tittellåta, som også er to dølle låter. Høydepunktene er Children of the Damned (Kraftig undervurdert), og selvsagt Hallowed Be Thy Name som mange anser som Maidens "Master of Puppets". Hvis man ser på Piece of Mind som jeg anser som den nest beste Maiden-skiva; Den har mye bedre låter, bedre produksjon, og ikke minst mye bedre trommer. Har dere hørt midt-partiet på Where Eagles Dare? Man kan vel trygt si at Nicko McBrain "crush skulls" der, helt fantastisk rått. Og To Tame A Land, en annen Maiden-perle, også undervurdert. En ukjent Maiden-epic vil jeg kalle den. Disse to låtene er bedre enn alt på The Number of the Beast imo.

Kommentarer?
eirikkk
eirikkkInnlegg: 1273
07.08.08 19:00
Enig i at Somewhere in Time er ei veldig bra plate, og ikkje i nærheita av den dårligste på 80-talet, å meine det er faktisk absurd ja;)
Men, hos meg er kanskje The Number Of The Beast og Powerslave endå bedre. Og nei, eg synest ikkje TNOTB er særlig oppskrytt, men Powerslave er kanskje undervurdert. Den plata er så og seie like god.
Hallowed Be Thy Name er forøvrig den absolutte favoritten.
Audioslave
AudioslaveInnlegg: 7228
07.08.08 21:00
Somewhere in Time er også min favorittskive av Maiden, og jeg er enig i at det var fantastisk å høre Wasted Years på Valle Hovin. Kanskje høydepunktet for min del, både fordi det er en av Maiden-favorittene mine og fordi de spilte den prikkfritt.

Mitt inntrykk er at SIT er regnet som en av Maidens beste skiver av andre Maiden-fans også, men jeg er enig i at det er rart at Powerslave ofte blir regnet som den beste. SIT og SSOASS er etter min mening mye bedre og jevnere. Powerslave har 2 Minutes To Midnight, Aces High og Rime of the Ancient Mariner. Thats it. Resten av låtene er middels, og låten Powerslave er etter min mening like kjedelig som Run to the Hills.

Ellers er jeg svak for deres to første skiver, selv om den selvtitulerte lider av en forferdelig produksjon. Og jeg synes faktisk Maidens forrige, A Matter of Life and Death er en knallskive, uten tvil en av deres beste.
Ian_rush
07.08.08 22:54
Begynner igrunn å bli ganske lei The Number Of The Beast og Run To The Hills. For all del, gode sanger, men har hørt dem så mange ganger.

-----------------------
Noen som har hørt no på Kerrangs Maiden Heaven - A Tribute To Iron Maiden?

Jeg har lastet den ned.

Spillelisten er som følger :

6 er beste karakter
Prowler - Black Tide
Remember Tomorrow - Metallica
Flash Of The Blade - Avenged Sevenfold
2 Minutes To Midnight - Glamour Of The Kill
The Trooper - Coheed & Cambria
Wasted Years - Devildriver
Run To The Hills - Sign
To Tame A land - Dream Theater
Caught Somewhere In Time - Madina Lake
Wratchild - Gallows
Fear Of The Dark -
Hallowed Be Thy Name - Machine Head
Iron Maiden - Trivium
Running Free - Fight Star
Brave New World - Ghostlines

Syns at det er kun Metallica, Avenged Sevenfold, Machine Head og Trivium som spiller bra på denne tributen. Hva syns dere som har hørt den, om sangene?

Liverpool FC
Steve Finnan
qrill
qrillInnlegg: 118
08.08.08 00:57
Jeg er enig med Audioslave at skiva "a matter of life and death" er ei knallskive.
Jeg syns faktisk at de liksom hentet frem noe av det gamle der...
Oral_Tee
Oral_TeeInnlegg: 704
08.08.08 01:12
Motorbreath skrev:
Men det er jo helt absurd at den regnes som Maidens dårligste på 80-tallet.

Det er ikke noen utbredt enighet om at Somewhere In Time er dårligst fra 80-tallet. Den er gjennomført bra. Fasitsvaret på hvilken som er svakest er Killers. Den beste er Piece Of Mind.

Enig i at The Number Of The Beast er overvurdert. Invaders, for eksempel, er lite interessant. Gangland er egentlig ganske kul, selv om den er lite spilt. Jeg synes faktisk at Hallowed Be Thy Name er kjedelig. Har aldri fattet hvorfor den er så kul. Derimot synes jeg The Prisoner er dødsfet, og Children Of The Damned intet mindre enn fantastisk. Skal ikke kimse av 22 Acacia Avenue heller, så egentlig er den visst ikke så voldsomt oppskrytt likevel;)

Oral_Tee
08.08.08 01:15
Audioslave skrev:
Powerslave har 2 Minutes To Midnight, Aces High og Rime of the Ancient Mariner. Thats it.

Nei nei nei, stopp en halv i lovens navn! Både Flash Of The Blade og Powerslave er grisefete. Men, som du sier, den slår ikke SSOASS.
Keyzer
KeyzerInnlegg: 1639
08.08.08 02:18
Det albumet som holder seg best i mine ører 25 år etter at jeg kjøpte mitt første Maiden-album, er Seventh Son of a Seventh Son. Ellers er jeg enig med en over her i at The Number of the Beast ikke er så godt som folk flest skal ha det til. Jeg er dog en av dem som mener at Hallowed Be Thy Name er bandets desidert beste låt.

Jeg er også en av dem som mener Somewhere in Time er deres dårligste åttitallsskive, uten at det gjør den til en dårlig skive av den grunn.

Deres beste skive (i mine ører også deres første gode skrive) etter Seventh Son, er A Matter of Life and Death. Platene i mellom setter jeg ikke på med mindre jeg vil noen fysisk vondt.
Audioslave
08.08.08 06:33
Oral_Tee skrev:
Nei nei nei, stopp en halv i lovens navn! Både Flash Of The Blade og Powerslave er grisefete. Men, som du sier, den slår ikke SSOASS.

-- Nei, Powerslave er en av Maidens svakeste låter. Flash of The Blade er ikke mer enn helt ok.
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28360
08.08.08 09:51
Må innrømme at jeg ikke sitter på en komplett Iron Maiden album samling, noe som jeg har vært flau over lenge. Beste albumet er etter min mening Brave New World.
tooommm
tooommmInnlegg: 23864
08.08.08 11:35
Veldig enig med deg Motorbreath angående produksjonen av Somewhere in Time, den er helt fantastisk og holder seg meget bra den dag i dag. Men min favoritt er Seventh son.. albumet, og favoritt låt er Infinite dreams. Herlig låt som starter rolig og bare bygger seg opp til et fantastisk klimaks. Maiden var fantastiske på 80-tallet og det er helt umulig å finne et dårlig Maiden album. 90-tallet derimot...
Oral_Tee
08.08.08 12:27
Audioslave skrev:
Nei, Powerslave er en av Maidens svakeste låter. Flash of The Blade er ikke mer enn helt ok.

Vi må ta en alvorsprat på kammerset, for dette er helt uakseptabel oppdreden fra Deres side. Dessuten er det vel rimelig ulogisk å mene at Powerslave er dårlig når man hyller The Rime Of The Ancient Mariner? En del likheter å spore mellom de låtene...
marsh-
marsh-Innlegg: 1391
08.08.08 13:03
Motorbreath skrev:
Tror jeg er i en av de i mindretall som mener Somewhere in Time er Maidens beste.
-
Men du er iallfall ikke den eneste. Dvs. at «Somewhere in Time» er ett av favorittalbummene mine, sammen med «Piece of Mind», «Powerslave» og «Seventh son of a Seventh Son».
marsh-
marsh-Innlegg: 1391
08.08.08 13:09
Audioslave skrev:
Og jeg synes faktisk Maidens forrige, A Matter of Life and Death er en knallskive, uten tvil en av deres beste.
-
Endelig en annen enn meg som også synes at «A Matter of Life and Death» var en bra skive. Ser at mange slakter den bare for å være med på «slakte-alt-som-er-nytt»-bølgen, men etter min mening er dette en mye bedre skive enn f.eks. «Dance of Death»
Audioslave
08.08.08 15:21
Oral_Tee skrev:
Vi må ta en alvorsprat på kammerset, for dette er helt uakseptabel oppdreden fra Deres side. Dessuten er det vel rimelig ulogisk å mene at Powerslave er dårlig når man hyller The Rime Of The Ancient Mariner? En del likheter å spore mellom de låtene...

-- Ulogisk? Selv om låtene har en ganske lik oppbygging vil jeg ikke si at de ligner mye. Rime har en progressivitet som ender med et herlig klimaks etter partiet der Bruce snakker. Det er mye mer variasjoner og melodiene er mer fengende enn på Powerslave. Jeg kan gå med på at Powerslave er bra i 2 minutter (ca 2:35-4:45) i instrumental og solo-partiet. Men både verset og refrenget er etter min smak kjedelig, og da blir helheten også kjedelig.
Audioslave
08.08.08 15:31
marsh- skrev:
Endelig en annen enn meg som også synes at «A Matter of Life and Death» var en bra skive. Ser at mange slakter den bare for å være med på «slakte-alt-som-er-nytt»-bølgen, men etter min mening er dette en mye bedre skive enn f.eks. «Dance of Death»

-- For en gangs skyld var jeg faktisk enig med anmelderne da AMOLAD kom (fikk vel for det meste 5 og 6). Den knuser Dance of Death glatt. AMOLAD er jevnere og låtene er mer progressive, samtidig som de er fengende.Dette gjør for min del at platen holder seg utrolig godt. Alle låtene, kanskje bortsett fra The Pilgrim er av høy kvalitet. DOD er vel den Maiden-platen jeg har hørt minst på, men det er fordi jeg gikk fort lei av den. Maiden er aldri dårlig, men DOD er i mine øyne en av de svakeste platene de har gitt ut.
Oral_Tee
08.08.08 15:32
Jeg håper for din skyld at vi ikke treffes på gaten. Men disser ikke Powerslave ustraffet.
Oral_Tee
08.08.08 15:33
AMOLAD er altfor progressiv. Det blir tungt, traust og kjedelig, med noen få unntak. Det var bedre da Maiden var et popband på 80-tallet.
Audioslave
08.08.08 15:53
Du er feeet azz.

Ang. AMOLAD syntes jeg også den var i seigeste laget i starten, men den vokste veldig etter en stund, og den er absolutt ikke traust og kjedelig. Maiden fikser både den tunge, progressive biten og den mer fengende 80-talls-greia. Jeg liker begge deler.
Oral_Tee
08.08.08 15:57
Jeg har hørt en god del på den, og var på konserter med dem både i Globen og Valhall på turneen der de spilte den i sin helhet. Det var en dårlig idé, for plata er stort sett kjedelig. Maidens nye musikk er irrelevant. Det er det som er problemet. Et problem de deler med alle andre artister som har holdt på like lenge. Det går greit an å høre på det, men i bunn og grunn er det uinteressant, og langt bedre å dra frem de gamle skivene.

Men dette er bare en fasit, selvsagt. Det er ingen som tvinger deg til å forholde deg til den.
Audioslave
08.08.08 15:58
Irrelevant for hva?
Oral_Tee
08.08.08 16:06
Det er et uttrykk som gjerne brukes om band som lever på gammel storhet, og gir ut mer eller mindre uspennende musikk i dag for å tjene litt penger og ha en unnskyldning for å dra på turné. Deres nye musikk er totalt uten musikkhistorisk relevans. U2 og A-ha er gode eksempler på det samme, for ikke å snakke om Rolling Stones og Bruce Springsteen.

Nå skal jeg imidlertid komme deg forkjøpet med din motargumentasjon, for du driter selvsagt i denne relevansen så lenge du liker plata. Det er du i din fulle rett til. Alle kan ikke være perfekte heller. Jeg gjør slike feil selv av og til - har jo tross alt den nevnte plata:) Men når det kommer til stykket er det den musikken som er/var relevant for sin tid som gir meg mest - et typisk trekk for en IME (Ideell Musikk Elsker).
Audioslave
08.08.08 16:18
Ja, jeg er klar over bruken av uttrykket, men på meg virker det mer som et uttrykk som brukes for å skaffe seg kred ;-)
Oral_Tee
08.08.08 16:25
Man fortjener litt kred for å ha en så god og ærlig smak som meg, eller hva?
Ian_rush
08.08.08 17:23
AMOLAD hadde jeg helt glemt. These Colours er vel en av de beste syns jeg. Sammen med Differents World.

Har spørt om det før på VGD, men ikke fått svar. Håper å få svar her:)

Hva er forskjellen på Gitarstilene til Dave Murray, Adrian Smith og Janick Gers?
Motorbreath
MotorbreathInnlegg: 2948
08.08.08 22:15
Helt enig med Oral_Tee angående Powerslave (låta). Barsk som faen, rett og slett et monster. Spiller den høyt, as we speak. Den galloperende basslinjen til Harris røsker. Og ja, den er mye bedre enn de kjedelige Aces High og 2 Minutes.

Angående AMOLAD så er den bra den, men noe jeg sjeldent hører på. Derfor jeg også droppet Valhall-konserten i 2006. 2005-konserten var forøvrig kanon, med Remember Tomorrow, Phantom of the Opera, Murders in the Rue Morgue osv.
Audioslave
09.08.08 01:20
Oral_Tee skrev:
Man fortjener litt kred for å ha en så god og ærlig smak som meg, eller hva?

-- Sånn som jeg har forstått det liker du mye forskjellig. Du liker sikkert mye som jeg liker og sikkert mye som jeg synes er piss. Smak er subjektivt. No kred for you.
berg_8
berg_8Innlegg: 1062
09.08.08 01:34
favoritt plata er Piece of mind. favoritt sang blir vansklig å velge... de har så mye bra! alt utenom blaze sitt.. talentløst

iron maiden! aaaaah!
gleder meg allerede til neste tour og plate!:D
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg