Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Metallica (Bandtråd)

NYTT TEMA
Marbash
MarbashInnlegg: 285
07.03.09 12:07

Sakset fra Wikipedia:

Metallica er et Grammy-belønnet amerikansk thrash metal-band som ble stiftet i Los Angeles, California i USA i oktober 1981. Siden 1991, og den til da største salgssuksessen Metallica (The Black Album), har det kommersielt sett vært et av de mest suksessfulle bandene i heavy metal-historien. Med 57 millioner solgte album i USA (ifølge RIAA-tall) og tilnærmet det samme i resten av verden, er det totale antallet solgte album rundt 100 millioner (2007)

Bandmedlemmer:

James Hetfield

Lars Ulrich

Kirk Hammet

Robert Trujillo

Tidligere medlemmer:

Jason Newsted

Dave Mustaine

Ron McGovney

Cliff Burton

Lloyd Grant

For øyeblikket er bandet på "World Magnetic Tour" hvor de foreløpig bare skal turnere i Nord Amerika og Europa.

Her kanman snakke om det man ønsker om bandet Metallica.

F.eks. Ditt ffavoritt album,hva syntes du om det siste albumet "Death Magnetic"? osv.

PellePenis
PellePenisInnlegg: 4794
07.03.09 12:16

Metallica er ikke et thrash band idag, de har vært et grunge band siden Black Album.

Det finnes dessuten allerede mange tråder til ære for dette ekstremt oppskrytte bandet. Hvorfor trenger vi virkelig en tråd til om dette bandet?

turisfratyr
turisfratyrInnlegg: 616
07.03.09 13:03

Grunge?? Det er nok riktig at grungebølgen påvirket det meste innen musikk på begynnelsen av nittitallet, men det betyr ikke at Black album, Load og Reload kan kategoriseres under denne sjangeren. Black album er heavy metal, mens Load og Reload er hardrock blandet med metal, samt litt køntri og blues.

Synes heller nittitalls Metallica er undervurdert. Mange fine låter kom i denne perioden.

PellePenis
07.03.09 13:22
turisfratyr: Grunge?? Det er nok riktig at grungebølgen påvirket det meste innen musikk på begynnelsen av nittitallet, men det betyr ikke at Black album, Load og Reload kan kategoriseres under denne sjangeren. Black album er heavy metal, mens Load og Reload er hardrock blandet med metal, samt litt køntri og blues.

Metallica på nittitallet var slettes ikke heavy metal. Vokalen var jo typisk standard A4 grunge vokal, som har infisert og ødelagt amerikansk rock helt siden Kurt Kobain åpnet kjeften. På samme måte bruker de kjipe grunge aktige gitarlyder.

Jeg synes Metallica er grusomt overvurdert, i og med at Megadeth og Anthrax hadde minst like mange bra låter som Metallica frem til starten av nittitallet.

moltisanti
moltisantiInnlegg: 1070
07.03.09 13:58

Flott med en bandtråd for bandet som jeg sannsynligvis har hørt mest på sammenlagt! Er også stor fan av 90-talls Metallica, Load og Reload er album jeg drar fram ofte og som passer til de fleste anledninger. 80-talls Metallica må jeg komme litt i modus for å sette på, men da er det til gjengjeld fantastisk når det stemmer.

Lever ennå ganske godt på Valle Hovin konserten hvor høydepunktet for min del var Orion.

At Metallica kan karakteriseres som grunge må jeg si meg svært uenig i, jeg heller mer mot sjangerinndelingen til turistfratyr.

Metalsuicidedeath
MetalsuicidedeathInnlegg: 1004
07.03.09 14:00

Metallica dro det altfor langt akkurat som Megadeth og Iron Maiden.

Wreck
WreckInnlegg: 6151
07.03.09 14:34

Og man skal være rimelig skrudd for å kalle Death Magnetic for grunge.

PellePenis
07.03.09 14:44
Wreck: Og man skal være rimelig skrudd for å kalle Death Magnetic for grunge.

Tenkte mer på Metallica fra nittitallet, som ikke har noenting med heavy metal å gjøre. Death Magnetic kaller jeg ikke grunge eller metal, men skit.

Wreck
WreckInnlegg: 6151
07.03.09 15:11

Hvorfor klarer du ikke være litt ordentlig og for èn gangs skyld ikke komme med slike ting som at du ikke kan kalle et album for en musikksjanger, men ''skit''. Det vitner om feighet i form av debattering.

PellePenis
07.03.09 15:25
Wreck: Hvorfor klarer du ikke være litt ordentlig og for èn gangs skyld ikke komme med slike ting som at du ikke kan kalle et album for en musikksjanger, men ''skit''. Det vitner om feighet i form av debattering.

Desverre, så er de fleste album at artisters om har holdt på i nesten 30 år "skit".

turisfratyr
07.03.09 17:26
PellePenis: Metallica på nittitallet var slettes ikke heavy metal. Vokalen var jo typisk standard A4 grunge vokal, som har infisert og ødelagt amerikansk rock helt siden Kurt Kobain åpnet kjeften. På samme måte bruker de kjipe grunge aktige gitarlyder. Jeg synes Metallica er grusomt overvurdert, i og med at Megadeth og Anthrax hadde minst like mange bra låter som Metallica frem til starten av nittitallet.

Jo, Metallica var heavy metal på 90-tallet. Ihvertfall Black Album. Man må gjerne mislike det, men det gjør det ikke automatisk til grønsj. Vokalen til Hetfield tapte seg ja, men det gjør det heller ikke til grønsj.

Megadeth har jeg aldri likt noe særlig. Countdow to Extinction var ålreit. Anthrax har jeg ikke hørt, så jeg skal ikke uttale meg.

PellePenis
07.03.09 17:40
turisfratyr: Jo, Metallica var heavy metal på 90-tallet. Ihvertfall Black Album. Man må gjerne mislike det, men det gjør det ikke automatisk til grønsj. Vokalen til Hetfield tapte seg ja, men det gjør det heller ikke til grønsj. Megadeth har jeg aldri likt noe særlig. Countdow to Extinction var ålreit. Anthrax har jeg ikke hørt, så jeg skal ikke uttale meg.

Hva er det som er så heavy metal med vokalen på Black Album? I mine ører har de en typisk "amerikansk nittitallts alternativ vokal" på den plata. Gitarlydene er også mer dempet enn andre heavy metal band.

Det er dessuten tragisk at en som liksom liker "thrash metal" ikke har hørt om det desidert tredje største bandet i sjangeren. Uansett, Anthrax er jo heller ikke rock for "folk flest" akkurat som Megadeth og i motsetning til Metallica. Dette skal indie rock fans som Muzzle og gutta ha. Man møter aldri en av dem som virkelig liker et band i en sjanger, for så å ikke ha hørt om det tredje største bandet i sjangeren. Tror du at man blir satt i fengsel om man hører på noe som ikke blir spilt på radio?

turisfratyr
07.03.09 22:06
PellePenis: Hva er det som er så heavy metal med vokalen på Black Album? I mine ører har de en typisk "amerikansk nittitallts alternativ vokal" på den plata. Gitarlydene er også mer dempet enn andre heavy metal band. Det er dessuten tragisk at en som liksom liker "thrash metal" ikke har hørt om det desidert tredje største bandet i sjangeren. Uansett, Anthrax er jo heller ikke rock for "folk flest" akkurat som Megadeth og i motsetning til Metallica. Dette skal indie rock fans som Muzzle og gutta ha. Man møter aldri en av dem som virkelig liker et band i en sjanger, for så å ikke ha hørt om det tredje største bandet i sjangeren. Tror du at man blir satt i fengsel om man hører på noe som ikke blir spilt på radio?

Jeg er enig i at gitarlyden er ganske dempet og polert på Black Album. På grønsjlåter er vel lyden mer "skitten". Er som sagt enig i at vokalen ikke er optimal, men vil likevel kalle Black Album for heavy metal. Akkurat som jeg vil kalle X-factor av Iron Maiden for heavy metal.

Jeg konstaterer at jeg liker god gammel thrashmetal-Metallica, men at jeg ikke har så mye til overs for Megadeth. Thrash Metal er uansett ikke den sjangeren jeg har mest peiling på. Jeg trives nok best når det blir mer ekstremt.

Jeg tror ikke man blir satt i fengsel om man hører på noe som ikke blir spillt på radio. Det aller meste av det jeg hører på har sikkert aldri blitt spillt på radio. F.eks Turis Fratyr av Equilibrium.

gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10835
08.03.09 06:10

Hvorfor gidder folk fremdeles diskutere Metallica med PellePenis?

Nesten like rart som at han gidder å gjengi de samme disse-argumentene mot Metallica for tusende gang selv.

Ser for meg fyren håpefullt sette på Load og skrike ut hvordan Metallica suger på hvert eneste vorspiel han er på med ønske om at noen vil ta opp debatten med han så han triumferende kan fortelle om sin insiktsfulle oppdagelse om at 90s Metallica er kommersiell grunge osv hvorpå han avslutter debatten med å lene seg tilbake med ett selvtilfreds sukk: "Du er vel bare ikke så interessert i metal, du..".

-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
08.03.09 08:32

Et band som etter fire første strålende album har dratt inn i glemselens dal.

MagicPie
MagicPieInnlegg: 28358
08.03.09 08:37
-Vanaheim-: Et band som etter fire første strålende album har dratt inn i glemselens dal.

Det må i så fall være i din egen lille verden. Metallica lever i aller høyeste grad i beste velgående for tiden.

gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10835
08.03.09 09:45
PellePenis: Metallica er ikke et thrash band idag, de har vært et grunge band siden Black Album. Det finnes dessuten allerede mange tråder til ære for dette ekstremt oppskrytte bandet. Hvorfor trenger vi virkelig en tråd til om dette bandet?

Gode gud! Du deltar jo selv i hver eneste Metallica tråd her inne også, da. Om du er lei, så burde du virkelig slutte med all postinga.

PellePenis
08.03.09 10:59
gaerpekk: Gode gud! Du deltar jo selv i hver eneste Metallica tråd her inne også, da. Om du er lei, så burde du virkelig slutte med all postinga.

Dere kan jo eventuelt slutte å lage nye tråder om dette oppskrytte møkkabandet i hytt og pine.

PellePenis
08.03.09 11:01
gaerpekk: Nesten like rart som at han gidder å gjengi de samme disse-argumentene mot Metallica for tusende gang selv.

Jeg skal slutte å kalle Metallica grunge om dere slutter å kalle Metallica fra nittitallet metal eller heavy metal. Det å kalle Metallica for "metal" er jo spamming ifølge Gaerpekk sin logikk.

MagicPie
08.03.09 11:02
PellePenis: Dere kan jo eventuelt slutte å lage nye tråder om dette oppskrytte møkkabandet i hytt og pine.

Tråder som omhandler kvalitetsmusikk kan man ikke få nok av. Det virker heller ikke som om du klarer la være å kommentere Metallica, all den tid folk har fått med seg at du ikke liker dem.

MagicPie
08.03.09 11:03
PellePenis: Jeg skal slutte å kalle Metallica grunge om dere slutter å kalle Metallica fra nittitallet metal eller heavy metal. Det å kalle Metallica for "metal" er jo spamming ifølge Gaerpekk sin logikk.

For meg kan du kalle Metallica hva du vil, men det ligger i navnet deres hvilken musikk de spiller!

PellePenis
08.03.09 11:08
MagicPie: For meg kan du kalle Metallica hva du vil, men det ligger i navnet deres hvilken musikk de spiller!

Så du mener at Hitler var sosialist og DDR var demokratisk? Metallica startet som et metalband, men skiftet stil med "Black Album".

PellePenis
08.03.09 11:10
MagicPie: Tråder som omhandler kvalitetsmusikk kan man ikke få nok av. Det virker heller ikke som om du klarer la være å kommentere Metallica, all den tid folk har fått med seg at du ikke liker dem.

Jeg synes at platene Metallica ga ut på åttitallet er helt okei, men synes det er grusomt oppskrytt i forhold til andre band i samme sjanger. De er jo bare en i rekken av band som Pink Floyd, Depeche Mode også videre. Band som er mye større enn de andre bandene i samme sjanger, uten å egentlig fortjene det. Ihvertfall i Norge.

MagicPie
08.03.09 11:12
PellePenis: Så du mener at Hitler var sosialist og DDR var demokratisk? Metallica startet som et metalband, men skiftet stil med "Black Album".

Hva i all verden blander du Hitler inn i dette for? Metallica er fortsatt et metal-band så lenge de fortsatt spiller låter fra de fire albumene du omtaler. Metallica er ikke bare til for å kunne nytes på plate vet du! Alle vet at de forandret stil med "Metallica" albumet, men det er fortsatt en grei betegnelse å kalle dette metal.

PellePenis
08.03.09 11:15
MagicPie: Hva i all verden blander du Hitler inn i dette for? Metallica er fortsatt et metal-band så lenge de fortsatt spiller låter fra de fire albumene du omtaler. Metallica er ikke bare til for å kunne nytes på plate vet du! Alle vet at de forandret stil med "Metallica" albumet, men det er fortsatt en grei betegnelse å kalle dette metal.

Nei, det er fortsatt ikke en grei betegnelse å kalle det metal, da det ligner langt mer på Nirvana, Alice In Chains og Pearl Jam enn andre metal band. Det burde forøvrig bli vedtatt lovforbudt mot den klassiske grunge vokalen og all media med slik vokal på burde destrueres. De gamle låtene blir vel også spilt i grungeifiserte måter.

MagicPie
08.03.09 11:15
PellePenis: Jeg synes at platene Metallica ga ut på åttitallet er helt okei, men synes det er grusomt oppskrytt i forhold til andre band i samme sjanger. De er jo bare en i rekken av band som Pink Floyd, Depeche Mode også videre. Band som er mye større enn de andre bandene i samme sjanger, uten å egentlig fortjene det. Ihvertfall i Norge.

Hvorfor fortjener ikke Metallica å være et stort band? Jeg sliter seriøst med å forstå at det kan finnes store band der ute som ikke fortjener å være store. Det er grunner til at folk går i hopetall for å enten kjøpe plater eller være til stede på konserter, og det er ikke at det er ufortjent.

Du mener med andre ord at de gruppene du hører mest på er dem som fortjener det ultimate verdens-herredømmet hva musikk angår?

PellePenis
08.03.09 11:18
MagicPie: Hvorfor fortjener ikke Metallica å være et stort band? Jeg sliter seriøst med å forstå at det kan finnes store band der ute som ikke fortjener å være store. Det er grunner til at folk går i hopetall for å enten kjøpe plater eller være til stede på konserter, og det er ikke at det er ufortjent.

Jeg mente ikke at de bandene ikke fortjente å selge, men at de ikke fortjener å selge så mye som de gjør i forhold til andre band. Jeg synes f.eks. at både Megadeth og Anthrax hadde bedre låter enn Metallica på åttitallet, og uten å være så krampeaktig fjortistøffe heller. Disse bandene solgte da også en god del og var ganske kjente i England og USA, om ikke i Norge. Det samme gjelder Pink Floyd i forhold til Yes, Genesis og Van Der Graaf Generator og Depeche Mode i forhold til band som Soft Cell og Human League. Det er heller snakk om at de bandene som blir størst er de som bevisst filer ned sound og image slik at det ikke virker for spesielt for Frpvelgeren i gata.

MagicPie
08.03.09 11:19
PellePenis: Nei, det er fortsatt ikke en grei betegnelse å kalle det metal, da det ligner langt mer på Nirvana, Alice In Chains og Pearl Jam enn andre metal band. Det burde forøvrig bli vedtatt lovforbudt mot den klassiske grunge vokalen og all media med slik vokal på burde destrueres. De gamle låtene blir vel også spilt i grungeifiserte måter.

Om det ligner på det ene aller det andre er helt greit så lenge man holder seg innenfor grensene for hva sjangeren tillater. Og hva er det som er så galt med denne grunge sjangeren? Eller er det bare du som har et behov for å plassere Metallica i denne kategorien?

De gamle låtene blir framført slik en kan forvente av et band i kontinuerlig utvikling gjennom over 25 år, og dette høres for mine ører ut som metal! Jeg var selv til stede på Valle Hovin sommeren 2007, og det var fint lite som der minnet om at et grunge band stod på scenen.

MagicPie
08.03.09 11:25
PellePenis: Jeg mente ikke at de bandene ikke fortjente å selge, men at de ikke fortjener å selge så mye som de gjør i forhold til andre band. Jeg synes f.eks. at både Megadeth og Anthrax hadde bedre låter enn Metallica på åttitallet, og uten å være så krampeaktig fjortistøffe heller. Disse bandene solgte da også en god del og var ganske kjente i England og USA, om ikke i Norge. Det samme gjelder Pink Floyd i forhold til Yes, Genesis og Van Der Graaf Generator og Depeche Mode i forhold til band som Soft Cell og Human League. Det er heller snakk om at de bandene som blir størst er de som bevisst filer ned sound og image slik at det ikke virker for spesielt for Frpvelgeren i gata.

For å si det slik: Metallica har vel solgt ca 90 millioner album på verdensbasis, hvor mye mener du hadde vært rettferdig? At progressive band som Pink Floyd og Genesis bevisst former sitt sound for å selge plater er fullt mulig, men det er aldeles snakk om at denne musikken er lett å absorbere på samme måte som man hører på DDE.

Metallica er store fordi de i aller høyeste grad fortjener det, om folk liker det eller ikke får bli deres sak.

PellePenis
08.03.09 11:26
MagicPie: Om det ligner på det ene aller det andre er helt greit så lenge man holder seg innenfor grensene for hva sjangeren tillater. Og hva er det som er så galt med denne grunge sjangeren? Eller er det bare du som har et behov for å plassere Metallica i denne kategorien?

Hva som er galt med grunge sjangeren fortjener egentlig en egen tråd. Et stort problem er at spennet av hva som er er "lov" innenfor grunge sjangeren er svært lite. Jeg skal innrømme at jeg ikke er noen ekspert på musikk terminologi, men etter 1990 var gitarene til Metallica mer "dempet", slik de er i annen rock. Metal har i mine ører stort sett mer effekter på gitaren enn grunge rocken. Slik jeg ser det er Metallica etter 1990 harry nok til å være metal. Jeg synes at harry i moderate doser heller er positivt. På nittitallet ble det for mye kjip middelklasserock.

Jeg sakl dog sine noe positivt om kredrockerne selv om musikken de hører på fortsatt kan være kjip. Jeg har aldri møtt en kredrocker som liker et band i en bestemt sjanger, uten å ha hørt om det nest og tredje største bandet i sjangeren.

Hvis du ser på Metallica etter 1990 som thrash metal, så virker det rart at du kan elske Metallica, uten å ha den minste interesse for å sjekke ut de bandene som ligner mest. Både Megadeth og Anthrax men også Exodus og Testament ble jo spilt på internasjonale satellitt TV kanaler og var tilgjengelige i vanlige norske platebutikker rundt 1990.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg