Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

101 Queen Songs as assembled by Progman

NYTT TEMA
progman2
progman2Innlegg: 6295
05.04.09 13:34

Med et aldri så lite nikk til Cressida begynner jeg herved prosjekt som antydet i overskrift. 

Bandet ga ut over 200 låter i løpet av karrieren.  På listen min er det både demoer og litt obskurt materiale som kanskje ikke alle har hørt før.

Mulig Led Zeppelin, Beatles, Yes og Black Sabbath har en høyere stjerne hos meg, men Queen fikk en spesiell plass i hjertet fra oppveksten av.  Mitt første møte med bandet var da jeg lå med influensa i 1976 og fikk A Day at the Races som gave.  Hadde bare hørt at det var et heavy band på linje med Heep, Zep og Purple...men albumet åpnet øynene mine for en ny opplevelse - musikalsk sprikte de jo i alle retninger!

Senere har jeg vært av og på som fan.  Hot Space/The Works perioden var mildt sagt forjævlig, men det var artig å få med seg Knebworth konserten i 86!

Alle sangene her holder i mine ører til 7-10.  Sterkt!  Liten historikk og beskrivelse følger låtene samt en link til youtube - live el. studio versjon.

Så teller vi ned etter hvert!

Let's Go!

progman2
05.04.09 13:46

101 - Gimme The Prize (Kurgan's Theme)

Etter skapelsestørken bandet opplevde på første halvdel av 80 tallet, kom de delvis tilbake i 1986 med A Kind of Magic, selv om det fremdeles var svært ujevnt kvalitetsmessig.  Brorparten av materialet fungerte som soundtrack for kultfilmen "Highlander".  Gimme the Prize er jo "hymnen" til bad-guy extraordinaire: Kurgan.  Selvsagt er det bare tullball, men helt grei heavylåt.

Intro med brian may prøver seg som Eddie Van Halen før Freddie Mercury skriker seg hes.

7/10

progman2
05.04.09 22:03

100 - Coming Soon

Tidsmaskinen tar et aldri så lite uskyldig hikk, og snubler innom 1980... Med The Game var Queen klodens største band.  Aldri var de større i USA - to nummer en hits - de inntok gigantiske stadioner.  Freddie tok det homoerotiske HELT ut  og anla seg Village People bart.  Musikalsk så sa de endelig farvel til tusser og troll og semiteatralsk prog - forenklet det til et minimalistisk uttrykk som man påbegynte i News of the World og videreførte med Jazz.

Men her var mye mer... vi fikk et omen med Fun it på Jazz...faen dette er jo FUNK jo...farlig nær disco... Queen gjør ikke sånt - de skal sette verdensrekord i decibel på konserter de.  de skal spille heavy metal og sette speed rekord på Stone cold crazy!  Men..Queen vågde å gi blaffen.  Med The Game omfavnet Queen popen for popens egen skyld.  Fra sidelinjen kom synthen.  Vi fikk Another one bites the dust, Crazy little thing called love... og bare enkelte gløtt tilbake til rocken.

Og med Coming Soon så får vi en sånn liten hilsen til rock'n'roll.  Brian may kjører ultranakent gitar, men med merkbart effektivt solobreak.  Bass og trommer pumper og slår på samme beat --- HELE fordømte sangen gjennom. 

vokalen er superb - vi snakker tross alt om Mercury her, og sluttakkorden er...perfekt!

7/10

progman2
06.04.09 23:59

99 - Voodoo

Q + PR prosjektet...  her deles allmenheten i 3: De som synes det er helt fabelaktig, de som mener at dette er å pisse på Mercury's grav og til slutt de som "couldn't care less"...

Nuja.  Paul Rogdgers KAN synge, og selv om albumet Cosmos Rocks var middelmådig, så glimtes det til med noen ganske flotte ting, som denne rene blueslåta.  Voodoo.  Det låter ærlig og greit.  May er strålende.  Men å si at de finner opp hjulet her er å dra velviljen noe for langt...

7/10

progman2
07.04.09 00:09

98 - See What a Fool I've Been

Den store forskjellen på Mercury og Rodgers kommer til uttrykk på denne kultklassikeren.  Mens Paul tar på seg dongeribuksene og "vrenger sjelen", så leter Freddie Mercury etter silkeblusen sin, finner den, og mjauer frem SIN versjon av bluesen.  "Tongue in cheek"?? ja, det kan man trygt si.

Det blir en merkelig smørje ut av det.  Brian May prøver å pøse på med sint gitar - Taylor og Deacon subber avgårde med seig blues beat...mens Mercury gir alt annet enn jernet...

See what a fool I've been var som de fleste sikkert har fått med seg b-siden på Queen's første store hit, Seven Seas of Rhye. 

7/10

Karolinje
KarolinjeInnlegg: 339
07.04.09 00:50

Spennende, her skal jeg følge med!

Og gud som jeg misunner din barndom. Skulle gitt mye for å ha fått ADATR på sengen mens jeg var syk, og senere sett dem live!

Men som sagt, blir spenende med nedtellingen din her.

Rockit
RockitInnlegg: 4
07.04.09 05:54

Glimrende ide. Skal følge med på denne

progman2
07.04.09 09:54

97 - Hammer to Fall

Her kreves en liten forklaring, et varsel...Stor hit betyr ikke nødvendigvis at jeg elsker låten.  Det vil dere også merke fremover.  Men, selv en 97.plass betyr ikke at låten er dårlig!  Så sterk er Queen's låtcanon.

Hammer to Fall er vel strengt tatt det eneste jeg gidder å høre to ganger på the Works.  Hot Space/Works perioden kan sammenlignes med Liverpool under Graeme Souness! 

Alle kjenner melodien.  Påtatt "politisk", klaskende 80talls trommer, men fint driv.  Gjorde seg alltid bra live!

Fritz_
Fritz_Innlegg: 11807
07.04.09 10:14

Dette blir spennende. Må innrømme at jeg håper Queen+Paul Rodgers samarbeidet er over nå. Roger Taylor sa på Queen convention nylig at han og Brian skulle samarbeide i 2009. Dessuten ville Roger arbeide med solomateriale. Noe han faktisk har holdt på med en stund.

Må også legge til at jeg håper på blu-ray utgivelse av Budapest '86 og dokumentar om Innuendo og Made In Heaven utgivelsene. Mye materiale der som verden ikke har sett.

(Innlegget ble redigert 07.04.09 10:15)

progman2
07.04.09 11:31

96 - I Go Crazy

B-siden til Radio GaGa burde selvsagt vært med på Works (gjerne i stedet for A-siden - og dermed var første brannfakkel kastet inn i det allerede bensinvåte queen-fan bålet.)  Det er en ordentlig tøysesang, en liten hilsen til Rolling Stones, selv om de her selvsagt ikke når rollemodellene til knærne.  En 7er skal  de likevel ha for forsøket - og ganske så medrivende er det jo uansett!

7/10

progman2
07.04.09 13:22

95 - Warboys

Q+PR hadde som sagt tidvis noe for seg.  På sitt beste blandet de klassisk rock med Queenske gitarganger.  Denne "protestsangen" er musikalsk sett faktisk drivende god, mens teksten på sitt beste er banal...   

Sangen for de som lurte på hvordan en stamcelle mix-up mellom Bad Co og Queen ville høres ut.

7/10

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
07.04.09 13:47
progman2: 7/10

Har du ikke noe annet enn 7/10 å gi?

Super_Whites
Super_WhitesInnlegg: 1157
07.04.09 14:22

Han skulle begynde  på 7/10 for deretter å gå opp til 10/10. Følg med. Hehe

Junhja1
Junhja1Innlegg: 1421
08.04.09 01:03

Jeg vil ikke ødelegge denne siden med snakke egentlig, men som en stor Queen faen så gleder meg til du kommer videre neddover på listen, veldig spent på plasseringene etterhvert. Synes Hammer to fall er litt høyt oppe, men uansett.

Bra INC.

progman2
08.04.09 12:13

94 - Save Me

en av disse effektfulle power balladene - her i et mer nedstrippet lydbilde - vi snakker tross alt The game.  Flott video dette forresten!

7/10

(Innlegget ble redigert 08.04.09 12:20)

progman2
08.04.09 12:19

93 - Dead on Time

En av MANGE "Brian May showcases".  Suveren traktering av gitaren.  Plukker noter dødelig effektivt og "dead on time" (unnskyld the pun...), selv om det går unna som bare det.

7/10... men vi begynner å nærme oss halvpoenget opp nå etter hvert.

progman2
08.04.09 12:22

PS: er det bare hos meg, eller er youtubelinkene forsvunnet?

progman2
08.04.09 12:36

Linkene tilbake og trår til med neste.

92 - Dear Friends

Det som gjorde Queen til et virkelig kvalitetsband på 70tallet var først og fremst den innbyrdes logiske fremdriften og sammenhengen mellom låtene på albumene...kanskje mer enn standarden på hver enkelt melodi i seg selv.  Dear Friends følger etter illsinte Stone Cold Crazy.  Dette bidro til en kontrast og indre dynamikk som drev lytteren fremover, og fikk ham til å høre platen om igjen...mange ganger.

Den korte, nakne sangen er hyggelig i seg selv, men må høres som en integrert del av et komplekst hele...Sheer Heart Attack.

7/10

(Innlegget ble redigert 08.04.09 12:41)

progman2
09.04.09 10:55

91 - Hang on in There

I utgangspunktet et bonusspor på CDen Mircacle - nå blir det vel av mange som en "ekte" albumlåt å regne.  En positiv liten sak om aldri å gi opp...med andre ord, ikke Shakespeare.  Men det er en flott sang uansett.  Brian may er litt sånn grovsmed på red specialen sin, og Freddie Mercury synger verset akkurat en 1/32 tone lavere enn det som ville vært spot on - høres kanskje i utgangspunktet ut som  definisjonen på "falskt" - men her blir det det sjelfulle bluesa alibiet  i stedet.

progman2
09.04.09 11:00

90 - Chinese Torture

...og mens vi er i gang med Miracle og bonussport: her er den rare gitarsoloen Chinese Torture.  Denne drog han forøvrig i gang på Knebworth også - selve høydepunktet den kvelden!  Overlater til gitarekspertene her inne å forklare hva han egentlig gjør for noe, men dødsstilig er det uansett.   7/10

Karolinje
KarolinjeInnlegg: 339
09.04.09 16:01
progman2: PS: er det bare hos meg, eller er youtubelinkene forsvunnet?

De fungerer her i alle fall!

progman2
11.04.09 11:22

89 - Lost Opportunity

Utgitt på 12" Maxi single versjonen av I'm Going Slightly Mad i 1991.  Skal vi si at vi med dette møter en tredje bluesversjon av bandet? Vi har stiftet bekjentskap med the real blues deal; Paul Rodgers og låten Voodoo.  Freddie Mercury spyttet ut litt overfladisk champagne residue med fool I've been - og nå sier Brian May en blå "hei hei".  Han har selvfølgelig kjørt bluestoget før, både med Queen og solo, så det kommer egentlig ikke som noen overraskelse at det også funker her.  May har denne sveipende og drømmende stemmen som passer denne type sanger som hånd i hanske.  Spille gitar kan han også... 

7/10

progman2
11.04.09 11:28

88 - The Hero

Hvorfor er det så mange som hater Flash Gordon egentlig?  Kan man mislike riffet til the Hero for eksempel.  Eller den heroiske vokalen?  eller gitarsoloen inni der et sted?  Selvfølgelig ikke, og en plass blant top 101 har er herved sikret!

7/10

progman2
11.04.09 13:32

87 - Life is Real

Freddie Mercury hadde ikke større ego enn at det var plass til et par helter han så opp til...blant andre: Aretha Franklin, Robert Plant, John Lennon...

Her er hyllesten til sistnevnte.  melodien er meget bra den, har faktiske litt lennonske overtoner.  Det mest effektive grepet her er den enslige pianotonen som ligger som et slags grunnkomp gjennom store deler av låten.  Pent akustisk gitararbeid av May...for mye synth, men det unnskyldes.

7/10

(Innlegget ble redigert 11.04.09 13:35)

progman2
11.04.09 13:40

86 - Misfire

John Deacon var en popsmed av dimensjoner...i tillegg til å være en superb bassist.  Misfire er på linje med tidligere nevnte Dear Friends en typisk "album track".  Den innordnes en større helhet... slik fungerer den utmerket: den er med på å gjøre Sheer Heart Attack til en funklende klar 10er...selv om låten i seg selv ikke er bedre enn en 7er.  Heri lå storheten til band som Queen: de var mestre på musikalsk synergieffekt. 

progman2
11.04.09 13:52

85 - Bicycle Race

1978 var året Rolling Stone kalte Queen musikalske fascister...  Bicycle Race var en ganske så stor hit på begge sider av atlanteren - men ser ikke fascismen...i annet enn overfladisk kvinnesyn i videoen.  Sangen?  Vel her er jo mange av særegenhetene til bandet samlet på under tre minutter; innfløkt koring, skiftende stilarter, intetsigende tekst, piano, gitarbreaks...

7/10

TheBracket
TheBracketInnlegg: 38710
11.04.09 15:04
progman2: 86 - Misfire John Deacon var en popsmed av dimensjoner...i tillegg til å være en superb bassist.  Misfire er på linje med tidligere nevnte Dear Friends en typisk "album track".  Den innordnes en større helhet... slik fungerer den utmerket: den er med på å gjøre Sheer Heart Attack til en funklende klar 10er...selv om låten i seg selv ikke er bedre enn en 7er.  Heri lå storheten til band som Queen: de var mestre på musikalsk synergieffekt. 

Her må jeg si jeg er dypt uenig. Misfire fortjener 9/10!

progman2
12.04.09 11:48

84 - Dreamer's ball

Vi holder oss til Jazz, og vel den eneste låten på albumet som  lever opp til denne genren.  en av grunnene til at Queen var unike var evnen til å høres troverdige ut - uansett musikalsk uttrykk.  Disco, Heavy metal, pop, vaudeville...og her jazz.  En stor takk til duoen Taylor/Deacon her - her sveipes og lekes det i rytmeseksjonen gjennom hele sangen!

(Innlegget ble redigert 12.04.09 11:50)

Schje
SchjeInnlegg: 20282
12.04.09 14:39

En klar 10er til Barcelona.

Etter min meneing den klart beste.

progman2
12.04.09 20:19

83 - A Winter's Tale

en vakker, drømmende liten sak.   Monumental vokal prestasjon av Freddie Mercury...uavhengig av medisinsk diagnose (skal ha blitt komponert og spilt inn bare et par uker før han døde).

7,5/10

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg