Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morten Harket stemme

NYTT TEMA
Malkin71

Malkin71
08.10.09 15:48

Kan noen fortelle meg hvor mang oktaver Mortens stemme går over og hva er en oktav egentlig? Hva er vanlig for en sanger? Her er jeg helt håpløs som sagt og trenger litt hjelp..

HoldPusten

HoldPusten
08.10.09 15:57

En oktav er en avstand på tolv halvtoner mellom to toner.

Det er lett å finne på et piano; velg en hvit tangent og spill sju toner oppover. Da vil du finne en lysere versjon av den samme tonen som du startet på.

Hva som er vanlig for en sanger er jeg usikker på, men jeg vil tro at det varierer veldig fra stemme til stemme.

Når det gjelder mr. Harket, så virker det som om stemmen hans går over 5 oktaver, ifølge Google.

(Innlegget ble redigert 08.10.09 16:00)

futureline

futureline
08.10.09 16:32

Det er visst litt delte meninger om oktav-rekkevidden til diverse artister, men her er en forklaring som jeg fant var ganske godt forklart, med tanke på Mariah Carey og hennes register:

http://popdirt.com/mariah-careys-entire-octave-range-is-not-seven-or-five/31997/

(det er en smule teknisk denne forklaringen, men det får gå)

Om denne forklaringen stemmer, så tviler jeg på at Morten rekker over så mye som 5 oktaver, men en utrolig stemme har han jo, okkesom.

En link til en grunnleggende innføring på hvordan finne oktaver på piano, selv om HoldPusten egentlig har forklart dette.

Slimcase

Slimcase
08.10.09 17:36

Jeg er ingen ekspert på dette, men når det sies at en mannsstemme går over 5 oktaver, så tror jeg det må være innkludert falsett. Min egen stemme går f. eks over bare 2 oktaver, omtrent fra F til F.

gaerpekk

gaerpekk
08.10.09 20:32

Forutsatt at han har vist hele sitt vokale register på plate, snakker vi nok om ca 3 oktaver - og det inkluderer falsett.

Hilikus

Hilikus
08.10.09 23:58

Du som tydeligvis har gode kunnskaper om temaet, vet du hvilken artist som har størst oktav-rekkevidde? Hadde vært interessant å hørt på.

HoldPusten

HoldPusten
09.10.09 00:18
Hilikus: Du som tydeligvis har gode kunnskaper om temaet, vet du hvilken artist som har størst oktav-rekkevidde? Hadde vært interessant å hørt på.

Regner med at det er meg du har svart, i og med at det står i profilen min.

Det er sikkert mange vokalister her inne som kan dette bedre enn meg, men jeg synes å ha hørt at Mariah Carey er en av de med størst rekkevidde i dagens musikkbransje.

Fant denne på juutjube. Imponerende greier, selv om det ikke er helt min kopp med te.

(Innlegget ble redigert 09.10.09 00:21)

Zarco

Zarco
06.06.20 12:43

Morten Harkett har en fantastisk flott, men Yma Sumac sang over 5 oktaver som er rekorden

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg