Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Black Metal

NYTT TEMA
vadefugl
vadefuglInnlegg: 41378
06.09.19 01:25

Den eldste plata til Teiranblod som jeg lytter til nå, er fin og varierende

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3302
06.09.19 05:49
vadefugl: Den eldste plata til Teiranblod som jeg lytter til nå, er fin og varierende

Alle plater med Teitanblood er best, men Purging Tongues og Death er mer best enn de andre ;)

Stracqualursi
11.09.19 14:01

Bare så dere veit, dette er fasiten.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28996
11.09.19 18:32
Stracqualursi: Bare så dere veit, dette er fasiten.

Ordet fasit er vel kanskje et av de ordene som er minst kompatibelt med svartmetall.

Stracqualursi
11.09.19 21:01
Tjaaah: Ordet fasit er vel kanskje et av de ordene som er minst kompatibelt med svartmetall.

Ikke i dette tilfellet, kan du ramse opp plater/band som høres ut som og er like bra som denne?

Beste black metal plata noensinne. Beste-som-finnes.

Dette er fasiten.

Amen.

Tjaaah
11.09.19 23:01
Stracqualursi: Ikke i dette tilfellet, kan du ramse opp plater/band som høres ut som og er like bra som denne? Beste black metal plata noensinne. Beste-som-finnes. Dette er fasiten. Amen.

Om jeg kan ramse opp album som er akkurat som dette albumet? Nei, da tror jeg noen hadde blitt saksøkt. Litt usikker på om du skjønner konseptet her, hehe.

Beste BM-album er selvsagt In The Nightside Eclipse. I min subjektive verden.

Stracqualursi
12.09.19 06:06
Tjaaah: Beste BM-album er selvsagt In The Nightside Eclipse. I min subjektive verden

Da er din subjektive verden feil, feil, feil.

Kan du si ett album som engang påminner?

Emperor, hahahahahaaaaaaaa. Black metal for folk som egentlig ikke liker black metal (snakker om albumene nå, demo og EPn er helt ok).

Men, nok om dette.

Hva med å slenge ett øre på denne?

Tjaaah
12.09.19 06:41
Stracqualursi: Emperor, hahahahahaaaaaaaa. Black metal for folk som egentlig ikke liker black metal (snakker om albumene nå, demo og EPn er helt ok).

Da har vi et problem, jeg elsker De Mysteriis Dom Sathanas, så det er åpenbart poprock.

Stracqualursi
12.09.19 15:51
Tjaaah: Da har vi et problem, jeg elsker De Mysteriis Dom Sathanas, så det er åpenbart poprock.

Nei, du er bare schizofren ;)

Tjaaah
12.09.19 16:54
Stracqualursi: Nei, du er bare schizofren ;)

Haha, det stemmer nok. Jeg liker både nyere, veldig polert metall, og eldre lo-fi svartmetall. Kommer vel an på humøret.

LarsLie
LarsLieInnlegg: 12415
12.09.19 19:08

Liker bare Deathcrush av Mayhem!!!

Stracqualursi
12.09.19 19:35
LarsLie: Liker bare Deathcrush av Mayhem!!!

Men så er du også gammel, grå og konservativ ;)

LarsLie
12.09.19 20:09

Det er jeg :-)

Tjaaah
12.09.19 21:46
LarsLie: Det er jeg :-)

Du må da ikke bruke smilefjes, tenk på imaget! Man skal alltid være sur!

King_Cole
King_ColeInnlegg: 2493
12.09.19 21:54
Tjaaah: Beste BM-album er selvsagt In The Nightside Eclipse. I min subjektive verden.

Anthems mann, Anthems!

Helt objektivt selvsagt.

Tjaaah
12.09.19 22:05
King_Cole: Anthems mann, Anthems! Helt objektivt selvsagt.

Jeg regner Anthems mer som et progressivt album enn svartmetall. I hvert fall ikke som et rent svartmetallsalbum.

Jeg regner det også som det beste albumet som noensinne er laget. Emeror spilte hele albumet igjen her i Bergen i august. Det slo meg at det kunne ha kommet ut i dag, og det ville fortsatt gitt folk bakoversveis. Det er så sinnsvakt detaljert, og teknisk umulig.

At Ihsahn både spiller de verste delene, og synger, er vanskelig å tro på, selv når man ser det. At det ble utgitt i 97, når Ihsahn var 22, er nesten like vanskelig å tro på.

Det går ikke an å skryte nok av den mannen.

King_Cole
12.09.19 22:49
Tjaaah: Jeg regner Anthems mer som et progressivt album enn svartmetall. I hvert fall ikke som et rent svartmetallsalbum.
Jeg regner det også som det beste albumet som noensinne er laget. Emeror spilte hele albumet igjen her i Bergen i august. Det slo meg at det kunne ha kommet ut i dag, og det ville fortsatt gitt folk bakoversveis. Det er så sinnsvakt detaljert, og teknisk umulig.
At Ihsahn både spiller de verste delene, og synger, er vanskelig å tro på, selv når man ser det. At det ble utgitt i 97, når Ihsahn var 22, er nesten like vanskelig å tro på.
Det går ikke an å skryte nok av den mannen.

Joda, det er et godt poeng. Ren svartmetall er det ikke, men mener det er nok der til å regne det som tidenes svartmetall-album også.

Det er værtfall blant dem. Det befinner seg hvert fall på topp 5 av metall-album for meg, kanskje topp 3 også.

Ja, hadde vært noe å fått sett den turneen, har bare kikket litt på Youtube, men det så meget bra ut.

En må bare bøye seg for Ihsahn ja, eminent musiker.

Må skryte litt av Trym også, trommingen på skiva er ellevill. Blast beatsene og fillsene er teknisk eminente.

Tjaaah
12.09.19 22:54
King_Cole: Joda, det er et godt poeng. Ren svartmetall er det ikke, men mener det er nok der til å regne det som tidenes svartmetall-album også. Det er værtfall blant dem. Det befinner seg hvert fall på topp 5 av metall-album for meg, kanskje topp 3 også. Ja, hadde vært noe å fått sett den turneen, har bare kikket litt på Youtube, men det så meget bra ut. En må bare bøye seg for Ihsahn ja, eminent musiker. Må skryte litt av Trym også, trommingen på skiva er ellevill. Blast beatsene og fillsene er teknisk eminente.

Man kan jo krangle i hundrevis av år om hva som er hvilken sjanger, eller ikke. Alle har stort sett like mye rett/feil. Men det er nå ikke så farlig heller.

Både Trym og Samoth er selvsagt fantastiske. Jeg er veldig stor fan av Zyklon også. Og de konsertene blir ikke verre av at det er Secthdamon fra Zyklon som spiller bass. En annen ting med Trym, er jo at han er tatovør i tillegg, man må jo for all del være veldig flink til alt mulig når man er fra den gjengen. Urettferdig mengde talent disse folkene har fått.

Noe jeg også jeg liker med Emperor, er at de sluttet å lage musikk når de ikke lengre var enige om retningen, så slapp man å få masse som ikke passet under navnet. Det er bedre at folk stikker fingeren i jorden, og starter andre prosjekter.

(Innlegget ble redigert 12.09.19 22:57)

King_Cole
12.09.19 23:20
Tjaaah: Man kan jo krangle i hundrevis av år om hva som er hvilken sjanger, eller ikke. Alle har stort sett like mye rett/feil. Men det er nå ikke så farlig heller.   Både Trym og Samoth er selvsagt fantastiske. Jeg er veldig stor fan av Zyklon også. Og de konsertene blir ikke verre av at det er Secthdamon fra Zyklon som spiller bass. En annen ting med Trym, er jo at han er tatovør i tillegg, man må jo for all del være veldig flink til alt mulig når man er fra den gjengen. Urettferdig mengde talent disse folkene har fått.   Noe jeg også jeg liker med Emperor, er at de sluttet å lage musikk når de ikke lengre var enige om retningen, så slapp man å få masse som ikke passet under navnet. Det er bedre at folk stikker fingeren i jorden, og starter andre prosjekter.

Nei, det er jo kommet et skred av sjangere også de siste årene, alt skal liksom defineres på en eller annen måte. Men spiller egentlig liten rolle som du sier.

Zyklon er glimrende. En av de bedre dødsmetall bandene her på bjerget.

Enrom mengde talent på de gutta, ja. Åpningen på Ye Entrancemperium sier jeg bare, hui hvor det går.

Det står respekt av det, ja. Er mange band som kunne tatt lærdom av dette. Så hadde mann sluppet at band skal holde sammen for enhver pris bare pga navnet.

Er nok Zyklon jeg har hørt mest på av de andre prosjektene. Ihsahn solo får jo mye skryt, men har ikke fått ut fingeren der enda.

Tjaaah
12.09.19 23:48
King_Cole: Det står respekt av det, ja. Er mange band som kunne tatt lærdom av dette. Så hadde mann sluppet at band skal holde sammen for enhver pris bare pga navnet. Er nok Zyklon jeg har hørt mest på av de andre prosjektene. Ihsahn solo får jo mye skryt, men har ikke fått ut fingeren der enda.

Jeg er veldig glad i Ihsahn sitt soloprosjekt, men jeg er også veldig glad for at han ikke kaller det Emperor.

Det er lov å utvikle seg som musiker, men det blir rart når noen band har to helt forskjellige kataloger, og splittet fanbase som vil høre helt forskjellige ting på konsert. Alle blir som oftest halvfornøyd.

Ikke minst så slipper man ofte å bli uvenner også, mange band blir jo det, når de er uenige om retningen videre.

(Innlegget ble redigert 12.09.19 23:49)

King_Cole
13.09.19 00:01
Tjaaah: Jeg er veldig glad i Ihsahn sitt soloprosjekt, men jeg er også veldig glad for at han ikke kaller det Emperor.   Det er lov å utvikle seg som musiker, men det blir rart når noen band har to helt forskjellige kataloger, og splittet fanbase som vil høre helt forskjellige ting på konsert. Alle blir som oftest halvfornøyd.   Ikke minst så slipper man ofte å bli uvenner også, mange band blir jo det, når de er uenige om retningen videre.

Hehe, sant nok. Må vel få ut fingeren der. Prometheus er jo en favoritt og det er vel nesten bare Ihshan.

Ja, blir litt dumt når det blir sånn. Men skjønner jo også at det blir slik. Det etablerte navnet selger jo oftest bedre enn nye prosjekter, så det kan jo bli tungt å starte på nytt igjen.

Det er et godt poeng. Mange brente bruer og vennskap ligger igjen etter slike uenigheter.

vadefugl
13.09.19 00:49

Greit det Zyklon. Tøff lyd.

vadefugl
13.09.19 01:22

Plate nummer 2 høres ut som en hardere versjon av Dimmu Borgir. Lytter alltid på de eldre platene først

Stracqualursi
13.09.19 14:17
King_Cole: Åpningen på Ye Entrancemperium sier jeg bare, hui hvor det går.

Du veit hvem som ga dem det riffet?

LarsLie
13.09.19 16:29

Dette blir gjetting,men det er veldig Snorre R

King_Cole
13.09.19 16:33

Stracqualursi:

Var vel Øystein Aarseth. 

LarsLie
13.09.19 16:33

Ser nå at det er Øystein sitt riff.Det som kommer som nummer to i låta er likevel veldig Thorns

Tjaaah
13.09.19 17:48
LarsLie: Ser nå at det er Øystein sitt riff.Det som kommer som nummer to i låta er likevel veldig Thorns

Det andre riffet er vel ganske Emperor også, men så er det vel heller ikke så rart at det er likhetstrekk mellom flere av disse bandene.

Jeg visste ikke at det første riffet er laget av Aarseth, morsomt.

Stracqualursi
13.09.19 18:05
Tjaaah: Jeg visste ikke at det første riffet er laget av Aarseth, morsomt.

Det er fra en ubrukt Mayhem-låt, den er på bootlegen "Ha Elm Zalag" (lykke til å finne den uten å tømme sparekontoen).

Snorre var jo med i Mayhem en stund (From the Dark Past er ikke akkurat diskre med i sine Snorre-ismer, dere kan jo gjette hvilken Thorns-sang det er fra), så ikke noe merkelig egentlig.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 9956
13.09.19 18:24

Føler Emperor har tålt tidens tann dårligere enn de fleste andre BM-band. Det "puslete" lydbildet og den skjærende vokalen gjorde seg langt bedre for 20 år siden etter min mening.

Top 3 utdaterte band:

1 Children of Bodom

2. Sabaton

3. Emperor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg