Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

David Bowie

NYTT TEMA
chuncho2

chuncho2
07.12.10 20:33

Jeg fattet interesse for David Bowie en eller annen gang på 80-tallet da Robert Smith sa i et intervju (i et blad jeg ikke husker navnet på) at gubben var en av hans store forbilder (det er vel gjerne slik ting starter) Selv om jeg har en del plater av mannen, har jeg aldri blitt en blodfan, men jeg kjenner noen som  tilber ham som en Gud. Hans betydning i populærmusikk-historien er utvilsomt enorm; for glamrocken, punkrocken, new wave, britpop, osv, osv. 

Man kan skrive om mannen i det vide og det brede, men her er en av mine favoritter (om ikke "favoritten"). For en fantastisk låt.

Ranselen

Ranselen
07.12.10 20:46

Bowie har mye fint, men jeg har enda ikke klart den formidable oppgaven det virker å sette seg godt inn i det han har gjort. Dette er imidlertid en røver av en låt.

Dream_Decade

Dream_Decade
07.12.10 20:53
Ranselen: Bowie har mye fint, men jeg har enda ikke klart den formidable oppgaven det virker å sette seg godt inn i det han har gjort.

Et tips fra en ekspert: Begynn med materialet fra 1977 til 1983. Det var da han var kongest.

Skraevadottir

Skraevadottir
07.12.10 20:54

Undertegnede har også sansen for Bowie, men ikke så mye at jeg er noen stor tilhenger. Jeg har sansen for plata Scary Monsters (and Super Creeps), og da spesielt "Ashes to Ashes", som jeg helt klart syns er den beste Bowie-låten. Den er magisk! Filmen Labyrinth er også verdt å få med seg (Jennifer Connelly er jo bare sååå søt også da).

Ranselen

Ranselen
07.12.10 20:57
Dream_Decade: Et tips fra en ekspert: Begynn med materialet fra 1977 til 1983. Det var da han var kongest.

Du virker troverdig. Jeg har nemlig gjort meg litt kjent med Low fra 1977, og den fremstår så langt som kanskje enda mer interessant enn selve legendeplata Ziggy Stardust (som rett nok er veldig, veldig bra).

Har du noe konkret albumtips?

Eastwick

Eastwick
07.12.10 20:58

Sagt det før sier det igjen. Hans to beste er Teenage Wildlife og Sound And Vision :)

chuncho2

chuncho2
07.12.10 20:58
Dream_Decade: Et tips fra en ekspert: Begynn med materialet fra 1977 til 1983. Det var da han var kongest.

Jeg er nok ingen ekspert, men det er nå slik at jeg har hørt diverse eksperter fremheve ulike perioder av mannen. For meg som har fulgt ham sånn passe duger perioden t.o.m. Never Let Me Down, faktisk. Så hadde han noe flotte saker på 90-tallet også.

Eastwick

Eastwick
07.12.10 21:00
Ranselen: Har du noe konkret albumtips?

Scary Monsters er rå!

Vil du ut på tur med sære-Dave, så er Lodger ein flott plate fra '79. Den er bare så rar innimellom. Liker du Ziggy, så er min påstand at Aladin-Sane er enda bedre :)

Ja og så Low da selvfølgelig.

Ta også med deg Iggy Pops Lust For Life, det er så mye Bowie i den at den er en av David beste ;)

(Innlegget ble redigert 07.12.10 21:02)

Dream_Decade

Dream_Decade
07.12.10 21:04
Ranselen: Har du noe konkret albumtips?

Selvsagt. "Low", "Heroes", "Scary Monsters", og undervurderte "Let's Dance".

Det er litt vanskelig å anbefale kun én av dem, for de er ganske forskjellige og det avhenger av hva slags type musikk du liker best. Hvis du liker litt eksperimentelt og elektronisk bør du sjekke en av de to første. Hvis du liker mer new wave og 80-tallsmoro går du for en av de to siste.

"Low" er meget interessant. Der har han med seg Brian Eno, og de bringer den relativt nye ambientsjangeren inn i rockemusikken. "Scary Monsters" er også spennende fordi den, både visuelt og musikalsk, er regnet som en svært viktig inspirasjonskilde for new romantics-bølgen som bredte om seg i England tidlig på 80-tallet og fikk ganske stor innflytelse.

gogutten38

gogutten38
07.12.10 21:04
Ranselen: Bowie har mye fint, men jeg har enda ikke klart den formidable oppgaven det virker å sette seg godt inn i det han har gjort. Dette er imidlertid en røver av en låt.

Kongesang, en versjon jeg mener er bedre er denne.

Dream_Decade

Dream_Decade
07.12.10 21:06
Eastwick: Ta også med deg Iggy Pops Lust For Life, det er så mye Bowie i den at den er en av David beste ;)

Dropp "Lust for life". Det er "The Idiot" som er den spennende Iggy-platen fra hans Bowie-/Berlin-periode.

gogutten38

gogutten38
07.12.10 21:07

Tonight med Tina er også veldig bra.

chuncho2

chuncho2
07.12.10 21:08

Low starter så genialt

Ranselen

Ranselen
07.12.10 21:09
Dream_Decade: Selvsagt. "Low", "Heroes", "Scary Monsters", og undervurderte "Let's Dance". Det er litt vanskelig å anbefale kun én av dem, for de er ganske forskjellige og det avhenger av hva slags type musikk du liker best. Hvis du liker litt eksperimentelt og elektronisk bør du sjekke en av de to første. Hvis du liker mer new wave og 80-tallsmoro går du for en av de to siste. "Low" er meget interessant. Der har han med seg Brian Eno, og de bringer den relativt nye ambientsjangeren inn i rockemusikken. "Scary Monsters" er også spennende fordi den, både visuelt og musikalsk, er regnet som en svært viktig inspirasjonskilde for new romantics-bølgen som bredte om seg i England tidlig på 80-tallet og fikk ganske stor innflytelse.

Disse pluss Lodgers er nå matet inn på telefonen min via Spotify så nå blir det kos på trikken fremover. Low har jeg som sagt spilt igjennom et par ganger, og den virker usedvanlig bra.

Eastwick

Eastwick
07.12.10 21:13
Dream_Decade: Dropp "Lust for life". Det er "The Idiot" som er den spennende Iggy-platen fra hans Bowie-/Berlin-periode.

Synes ikkje den har så mye Bowiepreg over seg som LFL. Bra plate det og, så Ranselen kan trygt putte den også i ranselen.

Dream_Decade

Dream_Decade
07.12.10 21:13
Ranselen: Disse pluss Lodgers er nå matet inn på telefonen min via Spotify så nå blir det kos på trikken fremover. Low har jeg som sagt spilt igjennom et par ganger, og den virker usedvanlig bra.

Godt valg av periode. Ziggy Stardust-greiene hans er ikke så bra som folk skal ha det til.

Dream_Decade

Dream_Decade
07.12.10 21:15
Eastwick: Synes ikkje den har så mye Bowiepreg over seg som LFL.

Joda, den passer mye bedre sammen med Low/Heroes med sin magiske eksperimentering med elektroniske instrumenter.

deleted287273

deleted287273
07.12.10 22:10

Er kjempefan av alt Bowie har gjort, bortsett fra Berlin-trilogien. Ganske merkelig, så lenge jeg liker band som Kraftwerk og The Human League svært godt.

Jeg vil anbefale Station To Station, Bowies "soulalbum" fra 1976.

Slimcase

Slimcase
08.12.10 01:08

Satt og gikk gjennom hva denne fyren har gitt ut om kvelden her, og det er faan meg helt villt hvor mye bra han har lirt fra seg.

Noen godbiter fra ulike epoker:

Ching a ling - Med the Feathers før han slo gjennom. Dama her var han vel kjæreste med på denne tiden.

Velvet Goldmine - Melodiøst rocka himmelvandring. Kreativ eksplosjon.

Friday on my mind - Strålende cover av den kjente Easybeats-låta.

All the young dudes - Nydelig, nydelig sang. Det er versjonen med Mott som er den udødelige.

Helden - Den 6 minutter lange engelsk/tyske versjonen av Heroes. Ren og skjær magi. Har vel omtrent ikke hørt vokalprestasjoner som her når det drar seg til.

Warszawa - Ord kan ikke beskrive. Skru opp lyden, lukk øynene og fly inn i evigheten. Krever kanskje noen gjenomlyttinger før den sitter helt, men når den gjør det så er det som den finner g-punktet ditt. Art Decade fra det samme albumet har noe av den samme kraften.

Modern Love - Mer ukomplisert poprock er han også en mester på. Synes det er interessant å se hvordan de etablerte verdensstjernene, Bowie, Dylan, billene m. fl., taklet 80-tallet på.

Absolute beginners - Enda et mesterverk fra 80-tallet.

Og dette er bare en brøkdel.

(Innlegget ble redigert 08.12.10 01:15)

STONEHARDING

STONEHARDING
08.12.10 10:09

Tja...ville vel heller si at det var da det begynte å gå nedover...

For meg er Bowie:

Hunky Dory(som av en eller annen grunn ikke er nevnt av noen her) M/låter som Life on mars, Quicksand, Changes, Song for Bob Dylan osv osv.

Ziggy Stardust selvfølgelig...hans beste... Tittellåta, Moonage Daydream, fantastiske 5 years...ikke et svakt øyeblikk på denne plata...

Aladin Sane(A lad insane...refererer vistnok til Bowie's bror) m/Time, Drive in saturday og to skikkelige rockere i Stonescover'n Let's spend the night togethet og the Jean Geanie...

Pin Ups....Bowie spiller sine egne favorittlåter....suverent...bare hør på Sorrow, Here comes the night, I can\t explain osv...

Diamond Dogs...jada jada

Bowie er fantastisk

(Innlegget ble redigert 08.12.10 10:19)

Dream_Decade

Dream_Decade
08.12.10 10:19
STONEHARDING: Tja...ville vel heller si at det var da det begynte å gå nedover...

Du kunne like gjerne signert på et papir hvor det sto "Jeg har ikke skjorta peil på Bowie".

Devoto

Devoto
08.12.10 10:47

Nå er det ikke veldig kontroversielt å mene at Hunky Dory og Ziggy var de kreative høydepunktene. Selv synes jeg det mest fascinerende er hvilket nivå bowie holdt i et tiår, selv om innpakningen, veivalg og kreative innspill og utløp tok helt merkverdige veier. Tippe Bowie er blant de artistene hvor folk plukker flest ulike album som favoritter, noe jeg mener er et kvalitetsstempel.

Men jeg kan være enig i at både hunky og ziggy ville vært løfta ytterligere av en litt tøffere og mer gjennomarbeidet produksjon.

Hvis jeg fikk kniven på strupen:

The man who sold: Tittelkuttet, The width of a circle. tittellåta er en av de aller beste har har gjort, mystisk, mørk, fengende.

Hunky Dory: The Bewlay Brothers, Life on mars. Veldig mange gode låter her, men de har en tendens til å bli for bleke i et litt i overkant sparsommelig lydbilde.

Ziggy: Moonage daydream, Lady Stardust.  Lider under noe av det samme som forgjengeren. Går særlig ut over de - relativt tradisjonelle - rockerene, mens Bowie på en del andre låter blander drama, pop, sci-fi og fet rocking på helt genial måte.

Alladin Sane: Time, lady grinning soul. Synes denne er undervurdert. Låtmaterialet er kanskje hakket bedre enn på forgjengeren, og kanskje enda mer utfordrende og egenartet.

Diamond Dogs: Big Brother, 1984. kanonskive. Utrolig mørk, møkkete underground-feeling over den.

Young Americans: Tittellåta. Ikke min favoritt, men tittellåta er stor, slesk og glinsende. Ellers synes jeg dette er det første feilsteget hans.

Station to station: Tittellåta, TVC 15. Tittellåta er kanskje min all-time favoritt, et helt ekstremt mektig sug over den. Liker det kjølige, glassklare soundet.

Low: Warzawa, Sound and vision. Har alltid ment at LOW kanskje har en litt vel høy stjerne, men for all del  - perler på løpende bånd. Likevel spiller jeg både forgjengeren og oppfølgeren oftere. Har etter hvert kommet til at jeg liker instrumentaldelen best.

Heores: Joe The Lion, Secret life of arabia, Heroes. Gittarriffet i Joe, intensiteten i Heroes, discoextravaganzaen i Arabia. Og FOR en lyd på denne!

Lodger: Lock back in anger, Fantastic Voyage. Fikk aldri helt taket på denne, synes den bærer preg av litt slitasje.

Scary Monsters: besteskiva? meget mulig. Teeange Wildlife og Ashes to Ashes i front for en perlerad av halvskitne diamanter knapt noen andre kan vise til. Robert Fripp løfter skiva helt til topps.

Lets dance - ikke min favoritt, men den er heller ikke så kjip som mange vil ha det til. Modern Love er kanon, versjonen av China Girl effektiv. Og Nile Rodgers gjorde en bra jobb med denne.

Siden gikk det i grunnen nedenom - for lang tid. Både "Tonight " og "Never let me down" har en del bra låter isolert sett (Time will crawl, Loving the alien, Never let me down, bl a - for ikke å glemme "Absolute beginners" og "This is not America" fra ca samme periode), men det er noe oppgitt og resignert over disse albumene. Og Bow vr virkelig en av de etablerte artistene som utover på 80-tallet fikk et lydbilde og en produksjon som ikke var heldig. Tror noe av problemet var valg av feil samarbeidspartnere.

Siden har jeg fulgt album og utgivelser i rykk og napp, og konstatert at det er en del bra ("Outside", "Hours og "Heathen" spesielt), men det klarer ikke å engasjere like sterkt lenger.

STONEHARDING

STONEHARDING
08.12.10 11:00
Dream_Decade: Du kunne like gjerne signert på et papir hvor det sto "Jeg har ikke skjorta peil på Bowie".

OK...deg om det...har fulgt mannen fra tidlig syttitall....

Er ellers enig i det meste av det Deveto skriver....  Det kom selvf;lgelig mye bra fra Bowie etter 77, men
da var albumene av en mye mer varierende kvalitet.....men de flotte enkeltspora var fortsatt der..

Bowie har jo v'rt igjennom saa mange faser&epoker...derfor ikke like lett aa svelge alt han har kommet med...

Spydig du Dream Decade....

Dream_Decade

Dream_Decade
08.12.10 11:24
Ranselen: Bowie har mye fint, men jeg har enda ikke klart den formidable oppgaven det virker å sette seg godt inn i det han har gjort.

Det er antakelig ikke så lurt å påta seg den oppgaven heller. Mannen har gitt ut utallige skiver, så hvis du skal feie over alt må det nødvendigvis gå på bekostning av noe annet. Jeg ville i hvert fall holdt meg til karrieren til og med 1983, og rukket langefingeren i været til fans som messer om at han var så genial på 90-tallet osv.

Devoto

Devoto
08.12.10 11:38

.....og den som vil sette seg inn i bowies gullalder bør kanskje legge litt ekstra vekt på 1977. I dette året ga Bowie selv ut to glimrende  skiver - LOW og Heroes - og han var hjerne, om ikke hjerte, bak to omtrent like gode Iggy-skiver.

Et helt greit år, får'n si.

hh_6

hh_6
08.12.10 21:30

Biff_Byford

Biff_Byford
08.12.10 21:43

Sånn i gamle dager var det Ziggy perioden som var det store, ignorerte soul-bowie, Berlin-Bowie og danse-Bowie ganske lenge. Dvs Lets Dance, Cat People, China Girl etc var låter som jeg vokste opp med og som en liten heavy rocker var Bowie en som vi kunne akseptere. Men har blitt veldig glad i 75 og utover Bowie. Lenger opp er det linket til Warzawa og Helden/Heroes, enig med Slimcase at de er magisk, spesielt når en en ser/hører de i "Christiane F" filmen. Mørkere en Burzum.

Her er en personlig favoritt som sjelden nevnes

TheFightingEagle

TheFightingEagle
08.12.10 21:54

Jeg synes heller at de beste låtene til Bowie er spredt ut over hele karrieren, men det er bare Ziggy Stardust albumet som jeg synes er et helstøpt album. De andre er veldig ujevne synes ihvertfall jeg. Den plate låter egentlig som en forbedret og mer utviklet utgave av Marc Bolan sine skiver fra samme periode. På den annen side har jeg aldri falt helt for Berlin perioden. Jeg føler at han rett og slett ikke går langt nok, og henger litt for mye tilbake i tradisjonell rock sammenlignet med bandene som kom mot slutten av tiåret. 

hh_6

hh_6
08.12.10 22:18
Dream_Decade: rukket langefingeren i været til fans som messer om at han var så genial på 90-tallet osv.

Han hadde en liten nedtur på andre halvdel av 80-tallet og første halvdel av 90-tallet. Men han kom tilbake med mesterverket Earthling i 1997.

tinytim

tinytim
08.12.10 22:33
Devoto: Hvis jeg fikk kniven på strupen:

Ganske så enig med gjennomgangen din.... Bortsett fra at jeg liker vokalsiden best på Low.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg