Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Melodic death metal

NYTT TEMA
Bibelnissen

Bibelnissen
19.09.11 20:04

Tenkte en samletråd for denne sjangeren kunne være greit. Min favorittsjanger by far. Skyt meg om det finnes noe slikt fra før.

Er på utkikk etter nye MDM-sanger, da jeg har gått lei de fleste sangene jeg har hørt på en god stund nå. Band jeg liker er Kalmah, Scar Symmetry, Illnath, Raunchy, Skyfire, Demon Hunter, Soilwork etc. Noen med tips? Noen andre MDM-fans der ute(evt. her inne)? Hvilke band og sanger er deres favoritter? Om jeg skal plukke ett band og én sang må det nok bli Kalmah og Hades.

madi_balboa

madi_balboa
19.09.11 20:12

In Flames The Jester Race, nuff said..

Bibelnissen

Bibelnissen
19.09.11 20:15
madi_balboa: In Flames The Jester Race, nuff said..

Ja, hørte mye på In Flames før, men nå gir musikken deres meg nada. Er i grunn lei samtlige låter fra Jester Race-albumet. Det sagt så var de et skikkelig kvalitetsband back in the 90s.

Biff_Byford

Biff_Byford
19.09.11 21:40

Amorphis, At the Gates for å ta to som begynner på A og som er veldig viktig for utviklingen av melodisk dødsmetal. Kan så klart ikke glemme Dark Tranquility heller, er nok det sjanger bandet som etter min mening har holdt fanen høyest hevet de siste 10 årene.

LaCangura

LaCangura
19.09.11 21:44

Jeg slår et slag for de finske Wintersun og Catamenia. Bibelnissen, du er ikke tilfeldigvis broren min?

Bibelnissen

Bibelnissen
19.09.11 22:01
LaCangura: Jeg slår et slag for de finske Wintersun og Catamenia. Bibelnissen, du er ikke tilfeldigvis broren min?

Wintersun, ja. Mener jeg var innom de for litt siden, men glemte de helt igjen. I grunn veldig bra musikk, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hørt mer på de i ettertid. Selvfølgelig er de finske de også. Alle top notch metal bands er fra Finland. Catamenia skal jeg sjekke ut.

Heller tvilsomt at jeg er broren din, da jeg er temmelig sikker på at jeg er enebarn, men muligheten er jo der.

LaCangura

LaCangura
19.09.11 22:27
Bibelnissen: så skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hørt mer på de i ettertid.

Kanskje fordi de bare har gitt ut et album, og vi alle venter i spenning på oppfølgeren med det kledelige navnet Time, som har blitt forsinket et par år.

LaCangura

LaCangura
19.09.11 22:27
Bibelnissen: Heller tvilsomt at jeg er broren din, da jeg er temmelig sikker på at jeg er enebarn, men muligheten er jo der.

Jeg måtte bare skjekke det ut. Dette er hans type musikk.

LaCangura

LaCangura
19.09.11 22:30

Jeg er ekstremt svak for Wintersuns Death and the healing:

Går utifra at du er godt kjent med Ensiferum:

Bibelnissen

Bibelnissen
19.09.11 23:30
LaCangura: Dette er hans type musikk.

Ikke tilfeldigvis din også? Mener å huske at du var metal-fan, og nå sier du jo også at du er svak for Wintersun. :-)

LaCangura

LaCangura
19.09.11 23:55
Bibelnissen: Ikke tilfeldigvis din også? Mener å huske at du var metal-fan, og nå sier du jo også at du er svak for Wintersun. :-)

Jeg liker metal, og jeg liker melodic death metal, men det er ikke den undersjangeren jeg hører mest på. Jeg hører på litt av hvert.

Kjappfot1917

Kjappfot1917
20.09.11 01:51
Bibelnissen: nye MDM-sanger

Blir mest gamle fra denne karen da, men Edge of Sanity, Hypocrisy, Death, Gojira, Insomnium, Bloodbath, Amon Amarth, de to første av Bloodthorn (In the Shadow of Your Black Wings og ...Onwards into Battle), Lacuna Coil, gammel Paradise Lost, Dissection (strengt tatt BM, men fy faen så kult likevel), Crematory, Cemetary, Carcass (Heartwork anbefales), Iced Earth osvosv. 

Finner du ikke noe du liker i den haugen tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg dude:)

JudasPriestFan

JudasPriestFan
20.09.11 10:27
LaCangura: Ensiferum

Er mer pagan/folk metal enn melodic death. Bare for å være kverulantisk. ;)

Ellers må disse bli nevnt:

Norther

Children of Bodom

Kalmah

The Haunted

Ellers har jo Kjappfot1917 nevnt en hel del.

hollow3s

hollow3s
20.09.11 14:33

veldig bra melodiøs death metal, Amenta. kan minne litt om Gojira... bare mindre repeterende/masete.

Bibelnissen

Bibelnissen
20.09.11 14:51
JudasPriestFan: Ellers må disse bli nevnt:

Kalmah er blant mine aller største favoritter. Rett og slett digger musikken deres. Norhter har jeg ikke hørt så mye på, men det lille jeg har hørt har vært brukbart. Bør vel sjekke ut de nærmere også.

Children of Bodom har jeg aldri hatt helt sansen for. De har et par gode sanger, men det meste de lager faller utenfor min smak.

hollow3s

hollow3s
20.09.11 15:11

dette er mer i din gate, Amorphis (sjekk ut skiva Tales from the Thousand Lakes, klassiker) 

LaCangura

LaCangura
20.09.11 16:28
JudasPriestFan: Er mer pagan/folk metal enn melodic death. Bare for å være kverulantisk. ;) Ellers må disse bli nevnt:

I know, men siden han hadde likt Wintersun så overså jeg det tvert ;)

LaCangura

LaCangura
20.09.11 16:29
Kjappfot1917: Lacuna Coil,

Uff, helt for jæææævlig vokal. i bare negativ betydning. De kan være så mye Milanisti som bare det, men den kråka tåler jeg ikke.

LaCangura

LaCangura
20.09.11 16:30
Bibelnissen: Children of Bodom har jeg aldri hatt helt sansen for. De har et par gode sanger, men det meste de lager faller utenfor min smak.

Jo, du er broren min. Du er rett og slett fersket!

Kjappfot1917

Kjappfot1917
20.09.11 17:11
LaCangura: Uff, helt for jæææævlig vokal. i bare negativ betydning. De kan være så mye Milanisti som bare det, men den kråka tåler jeg ikke.

Er ingen fan sjøl, men mente de måtte med i denne sammenhengen. De har som de fleste andre "store" band et par brukbare låter

atomic_ant

atomic_ant
20.09.11 19:15

Omium Gatherum har levert ett av årets beste album så langt (4.plass på metalstorm sin avstemning over beste album 2011), men har vel knappest vært nevnt her på vgd. Personlig får jeg ikke nok av denne skiva, anbefales!

Black_Butler-33

Black_Butler-33
08.05.13 18:17

Sjekk ut MyGrain.

otherdemon

otherdemon
08.05.13 18:24
Biff_Byford: At the Gates

Fasiten. Uten tvil det beste melodeath metalbandet.

4 studioalbum + Gardens of Grieg EP'en. Samtlige er mer eller mindre obligatoriske.

RHagen

RHagen
08.05.13 18:27

Urken tråd, verre tema. For meg, altså.

Pungløs, dvask musikk av hyperglætt kvalitet. Det nærmeste jeg kommer dette er Dissections Reinkaos og de sleskeste låtene til the Crown. De har nemlig nok thrash, punk, ols school metal og/eller rock'n'roll til at det er diggbart.

Men som sagt bare min personlige mening.

LaCangura

LaCangura
22.01.15 18:24

Må nesten nevne at jeg har fått litt sansen for Swallow the sun og albumet New Moon. Melodic DM og med innslag av BM. Vekselsvis synging og growling/shrieking.

Before The Dawn bør også sjekkes ut for de som liker stemningsfulle og fengende låter. Her ...

Bibelnissen

Bibelnissen
17.02.15 06:08
LaCangura: Må nesten nevne at jeg har fått litt sansen for Swallow the sun og albumet New Moon. Melodic DM og med innslag av BM. Vekselsvis synging og growling/shrieking. Before The Dawn bør også sjekkes ut for de som liker stemningsfulle og fengende låter. Her ...

Kult at du fremdeles bidrar i denne tråden. Har vel aldri helt klart å finne noe som når opp til de tidlige favorittene mine i Kalmah og Amon Amarth. Dette var ikke helt der heller for min del. Det går for sakte for meg, på en måte.

Hadde egentlig lagt fra meg MDM i en lengre periode før jeg plukket opp igjen et par låter her forleden. Har funnet magien i metalcore og electronicore. Cheesy tekster og melodier som appellerer mest til kidsa, men steike altså, energien i musikken og de softe riffene er helt fantastisk.

BathoryViking

BathoryViking
17.02.15 06:19

Brrr!!! Alle former for meldodisk/teknisk death metal er sjelden bra. Sammen med nu-metal og alle former for "core". Og denne nye fjassjangeren Djent.

Biff_Byford

Biff_Byford
17.02.15 07:40

Ja, Djent er den mest tullete betegnelsen på en sjanger siden grunge. Som forsåvidt sier mer (grunge altså). Djent, hva er det lissom ? Ikke liker jeg så veldig godt det jeg hører. Periphery kan jeg dog høre på.

Melodisk dødsmetal blir nok aldri bedre en de svenske (og noen finske) banda på siste delen av 90 tallet og litt inn på 00 tallet.

Stracqualursi

Stracqualursi
17.02.15 13:47
RHagen: Pungløs, dvask musikk av hyperglætt kvalitet. Det nærmeste jeg kommer dette er Dissections Reinkaos og de sleskeste låtene til the Crown. De har nemlig nok thrash, punk, ols school metal og/eller rock'n'roll til at det er diggbart. Men som sagt bare min personlige mening.

Enig der, men jeg vil legge til Eucharist og At The Gates sin "Gardens of Grief" EP til Dissection og The Crown (Hell is Here er forresten den eneste bra plata deres). Gardens of Grief er en utrolig digg plate.

https://www.youtube.com/watch?v=fSiCk8wSids&list=PLW4FwY30hQ3a007S1zjn5VMm6qzLn5YvN

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg