Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Krautrock

NYTT TEMA
zoggebukse
zoggebukseInnlegg: 4353
02.04.13 01:58

Starter en ny tråd fordi Krautrock er en lite omtalt sjanger innenfor musikk på det svært folkelige VGD! Orginale band som f.eks: L.A. Dusseldorf, Neu!, tidlig Kraftwerk og Faust etc. har lite/ingen omtale på forumet.. Selv om nyere tids electronica og "baby-techno" har hentet det meste av inspirasjonen fra Berlin og Dusseldorf!

Krautrock er en sjanger som er undervurdert og ganske low-key og lite folkelig, er derfor spent på hva VGD mener om denne musikkformen?

Kanskje er det en musikksjanger som har flere tilhengere enn jeg liker å tro?

-jethro-
-jethro-Innlegg: 3438
02.04.13 02:23

Tenker først og fremst på Can, jeg da.. men nå må jeg sove. Kommer tilbake til saken ;) 

zoggebukse
02.04.13 02:33

Can skulle vært nevnt som eksempel på et klassisk Krautrockband ja! Takk skal du ha!

(Innlegget ble redigert 02.04.13 02:35)

Sitat
SitatInnlegg: 9588
02.04.13 03:09
zoggebukse: Starter en ny tråd fordi Krautrock er en lite omtalt sjanger innenfor musikk på det svært folkelige VGD! Orginale band som f.eks: L.A. Dusseldorf, Neu!, tidlig Kraftwerk og Faust etc. har lite/ingen omtale på forumet.. Selv om nyere tids electronica og "baby-techno" har hentet det meste av inspirasjonen fra Berlin og Dusseldorf! Krautrock er en sjanger som er undervurdert og ganske low-key og lite folkelig, er derfor spent på hva VGD mener om denne musikkformen? Kanskje er det en musikksjanger som har flere tilhengere enn jeg liker å tro?

Ikke helt enig der, du finner mye krautrock i begge trådene om Tysk musikk, postet krautrock der ganske nylig, alle de du har nevnt er der også ;-)

Sitat
SitatInnlegg: 9588
02.04.13 03:19

(Innlegget ble redigert 02.04.13 03:27)

zoggebukse
02.04.13 03:55

Amon Düül ja! Særdeles bra orkester!

Har vi noen ringvirkninger/videreføringer av Krautrocken?..

Spacerock og Avant-garde f.eks! Electronica? New-Wave?

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8665
02.04.13 21:58

Kraut rock står på listen min over ting jeg prøver å oppdage. Men dette er noe en trenger tid på å fordøye. I vinter har jeg hørt litt på Amon Düül, Neu, Can. Men som sagt trenger tid, samtidig har jeg en følelse at når jeg kommer inne dette universet så blir en der.

Var det ikke Brain som var det store plateselskapet inn Kraut rock ? De ga jo også ut de første platene med heavy rock giganter som Scorpions og Accept. Er nok en link der musikalsk også. UFO var jo ganske spacerocka på de første platene, helt til de kapra Michael Schenker fra Scorpions. Slev om UFO var engelsk, så var vel tyskland hvor de var mest populær de første åra, og turnerte mye her.

zoggebukse
05.04.13 23:32
Biff_Byford: UFO var jo ganske spacerocka på de første platene, helt til de kapra Michael Schenker fra Scorpions. Slev om UFO var engelsk, så var vel tyskland hvor de var mest populær de første åra, og turnerte mye her.

Ufo er uten tvil et band som har elementer fra Krautrocken,men er vel egentlig et Spacerockband,med inspirasjon fra britiske band som f.eks Hawkwind..

Spacerocken og Krauten skilles etter min mening mellom den tydelige elektroniske tilnærmingen som kraut har kontra spacerocken som jo er mer rocka og gitar/riffdrevet..

zoggebukse
06.04.13 00:24
Biff_Byford: I vinter har jeg hørt litt på Amon Düül, Neu, Can. Men som sagt trenger tid, samtidig har jeg en følelse at når jeg kommer inne dette universet så blir en der.

Nja.. ikke sålangt! Ditt avatar er Saxon.. Er en jo en historisk avart av denne spacerocktrenden fra britania, som igjen har elementer fra Krauten!

Saxon har droneaktige partier i sine sanger etter min mening..

Neida, All 70-talls influert,britisk rock har elementer fra Berlin og Dusseldorf!

(Innlegget ble redigert 06.04.13 00:24)

eltorg
eltorgInnlegg: 27959
06.04.13 01:24
zoggebukse: Starter en ny tråd fordi Krautrock er en lite omtalt sjanger innenfor musikk på det svært folkelige VGD! Orginale band som f.eks: L.A. Dusseldorf, Neu!, tidlig Kraftwerk og Faust etc. har lite/ingen omtale på forumet.. Selv om nyere tids electronica og "baby-techno" har hentet det meste av inspirasjonen fra Berlin og Dusseldorf!
Krautrock er en sjanger som er undervurdert og ganske low-key og lite folkelig, er derfor spent på hva VGD mener om denne musikkformen?
Kanskje er det en musikksjanger som har flere tilhengere enn jeg liker å tro?

Mye snakk om Dusseldorf her så hvorfor ikke høre på Dusseldorf med La Dusseldorf.

Tysk tekst, motorik, melodiøst.

Eller fantastisk melodiøse Silver Cloud med samme band.

Eller alt på en gang: ChaCha2000.

Vært en tilhenger av denne type musikk siden jeg kjøpte Autobahn med Kraftwerk da den kom ut i 1974. Kraftwerk er fortsatt en stor favoritt i heimen. Ilag med mange andre innenfor samme sjanger.

eltorg
06.04.13 01:29
Biff_Byford: Var det ikke Brain som var det store plateselskapet inn Kraut rock ? De ga jo også ut de første platene med heavy rock giganter som Scorpions og Accept. Er nok en link der musikalsk også. UFO var jo ganske spacerocka på de første platene, helt til de kapra Michael Schenker fra Scorpions. Slev om UFO var engelsk, så var vel tyskland hvor de var mest populær de første åra, og turnerte mye her.

La Dusseldorfs første selvtitulerte album kan være et godt sted å begynne.

zoggebukse
06.04.13 03:19
eltorg: Vært en tilhenger av denne type musikk siden jeg kjøpte Autobahn med Kraftwerk da den kom ut i 1974. Kraftwerk er fortsatt en stor favoritt i heimen. Ilag med mange andre innenfor samme sjanger.

Så deilig å høre! Klart denne musikken favner i alle heimer!

Må dog sies at Kraftwerk utga sine beste utgivelser i slutten av 60-tallet.. f.eks "Ralf und Florian", altså i god tid før 74!

Men ja Kraftwerk er faen så bra!

Det er jo to skoler innen sjangeren:

1.Den synthbaserte Dusseldorfskolen (Neu!, LA Dusseldorf etc..)

2.Den tyngre Berlinerskolen (Kraftwerk,Amon-Düul,Can..etc.)

zoggebukse
06.04.13 04:12
eltorg: Mye snakk om Dusseldorf her så hvorfor ikke høre på Dusseldorf med La Dusseldorf. Tysk tekst, motorik, melodiøst. Eller fantastisk melodiøse Silver Cloud med samme band. Eller alt på en gang: ChaCha2000. Vært en tilhenger av denne type musikk siden jeg kjøpte Autobahn med Kraftwerk da den kom ut i 1974. Kraftwerk er fortsatt en stor favoritt i heimen. Ilag med mange andre innenfor samme sjanger.

Det er riktig!

La Dusseldorfs første skive; "La Dusseldorf" er kanskje mitt favortittalbum gjennom alle tider uansett musikalsk sjanger, men bare kanskje..

Biff_Byford
06.04.13 17:18
zoggebukse: Saxon har droneaktige partier i sine sanger etter min mening..

The eagle has landed ? ikke tenkt at Saxon har spacerock tendenser, men noe å tenke på.

zoggebukse
07.04.13 00:45
Biff_Byford: The eagle has landed ? ikke tenkt at Saxon har spacerock tendenser, men noe å tenke på.

Ser for meg at Lemmy og Harris hørte litt på tysk rock en gang på 70-tallet bare..

"The Eagle has landed" er btw. en ganske fet liveskive.. rask og kompromissløs gjennomgang av de noe treigere låtene fra studioskivene!

zoggebukse
07.04.13 01:08
Biff_Byford: Var det ikke Brain som var det store plateselskapet inn Kraut rock ? De ga jo også ut de første platene med heavy rock giganter som Scorpions og Accept. Er nok en link der musikalsk også. UFO var jo ganske spacerocka på de første platene, helt til de kapra Michael Schenker fra Scorpions

Googlet Brain siden du nevnte det.. ja; Tysk selskap med masse kraut, samt ufo og masse tysk 70-talls..

Bra selskap dette og fett at du nevnte Brain recordings!

zoggebukse
07.04.13 01:22
Biff_Byford: ikke tenkt at Saxon har spacerock tendenser

Frozen Rainbow har ganske tydelige kraut/spacerock elementer i seg etter mitt øre iallefall..

(Innlegget ble redigert 07.04.13 01:33)

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 61480
07.04.13 02:00
Biff_Byford: Var det ikke Brain som var det store plateselskapet inn Kraut rock ?

Brain ble det største, men plateselskapet som skal ha "æren" for Krautrocken er Ohr, et underselskap av Metronome. Det var Rolf-Ulrich Kaiser og Peter Meisel som sto bak, og det er disse vi kan takke for at Krautrocken fikk sitt gjennombrudd.

Ohr ga grupper som Tangerine Dream, Guru Guru, Ash Rah Temple, Embryo, Floh de Cologne og Amon Düül deres første platekontrakter.

Hvis du ser på diskografien til selskapet så mangler jeg OMM 56001, 56002 og 56009 i samlingen, resten står her. Selvfølgelig på vinyl, og selvfølgelig orginalene.

Brain er fortsettelsen av Ohr, og er også et underbruk av Metronome. Det er noe uklart hvorfor Ohr ble nedlagt, men det sies at det skal ha vært uklarheter om avtalen mellom selskapet og Kaiser som gjorde at Metronome så seg nødt til å starte på nytt. (Fakta er vel egentlig at Kaisers utstrakte eksprimentering med LSD umuliggjorde videre samarbeid...)

Brain ble grunnlagt i 1972, og Ohr ble nedlagt i 1973. Nesten alle artistene hos Ohr ble flyttet til Brain, og mange nye kom til. Høydepunktene er mange, men jeg vil trekke frem Neu!, Jane og Grobschnitt.

En kuriositet er at det første albumet som kom ut på Brain er debutalbumet til Scorpions. Scorpions hadde da faktisk eksistert i 7 år allerde, men uten å få platekontrakt. Nå skal det vel også sies at Scorpions på denne tiden var like mye progressiv rock som heavy rock, og at nok er grunnen til at de havnet hos Brain.

Ellers anbefaler jeg også labelene Pilz og Kosmische Kuriere. Kaiser står bak begge disse også.

Til slutt vil jeg anbefale boken Cosmic Dreams At Play. A Guide to German Progressive & Electronic Rock fra 1996. Forfatteren heter Bjørn Erik Asbjørnsen og han er norsk.

Da takker jeg for oppmerksomheten for denne gang. :)

(Innlegget ble redigert 07.04.13 02:01)

zoggebukse
07.04.13 02:06
DenSisteBohem: Brain ble det største, men plateselskapet som skal ha "æren" for Krautrocken er Ohr, et underselskap av Metronome. Det var Rolf-Ulrich Kaiser og Peter Meisel som sto bak, og det er disse vi kan takke for at Krautrocken fikk sitt gjennombrudd. Ohr ga grupper som Tangerine Dream, Guru Guru, Ash Rah Temple, Embryo, Floh de Cologne og Amon Düül deres første platekontrakter. Hvis du ser på diskografien til selskapet så mangler jeg OMM 56001, 56002 og 56009 i samlingen, resten står her. Selvfølgelig på vinyl, og selvfølgelig orginalene. Brain er fortsettelsen av Ohr, og er også et underbruk av Metronome. Det er noe uklart hvorfor Ohr ble nedlagt, men det sies at det skal ha vært uklarheter om avtalen mellom selskapet og Kaiser som gjorde at Metronome så seg nødt til å starte på nytt. (Fakta er vel egentlig at Kaisers utstrakte eksprimentering med LSD umuliggjorde videre samarbeid...) Brain ble grunnlagt i 1972, og Ohr ble nedlagt i 1973. Nesten alle artistene hos Ohr ble flyttet til Brain, og mange nye kom til. Høydepunktene er mange, men jeg vil trekke frem Neu!, Jane og Grobschnitt. En kuriositet er at det første albumet som kom ut på Brain er debutalbumet til Scorpions. Scorpions hadde da faktisk eksistert i 7 år allerde, men uten å få platekontrakt. Nå skal det vel også sies at Scorpions på denne tiden var like mye progressiv rock som heavy rock, og at nok er grunnen til at de havnet hos Brain. Ellers anbefaler jeg også labelene Pilz og Kosmische Kuriere. Kaiser står bak begge disse også. Til slutt vil jeg anbefale boken Cosmic Dreams At Play. A Guide to German Progressive & Electronic Rock fra 1996. Forfatteren heter Bjørn Erik Asbjørnsen og han er norsk. Da takker jeg for oppmerksomheten for denne gang. :)

Vanvittig bra!

eltorg
07.04.13 02:09
DenSisteBohem: Brain ble det største, men plateselskapet som skal ha "æren" for Krautrocken er Ohr, et underselskap av Metronome. Det var Rolf-Ulrich Kaiser og Peter Meisel som sto bak, og det er disse vi kan takke for at Krautrocken fikk sitt gjennombrudd.
Ohr ga grupper som Tangerine Dream, Guru Guru, Ash Rah Temple, Embryo, Floh de Cologne og Amon Düül deres første platekontrakter.
Hvis du ser på diskografien til selskapet så mangler jeg OMM 56001, 56002 og 56009 i samlingen, resten står her. Selvfølgelig på vinyl, og selvfølgelig orginalene.
Brain er fortsettelsen av Ohr, og er også et underbruk av Metronome. Det er noe uklart hvorfor Ohr ble nedlagt, men det sies at det skal ha vært uklarheter om avtalen mellom selskapet og Kaiser som gjorde at Metronome så seg nødt til å starte på nytt. (Fakta er vel egentlig at Kaisers utstrakte eksprimentering med LSD umuliggjorde videre samarbeid...)
Brain ble grunnlagt i 1972, og Ohr ble nedlagt i 1973. Nesten alle artistene hos Ohr ble flyttet til Brain, og mange nye kom til. Høydepunktene er mange, men jeg vil trekke frem Neu!, Jane og Grobschnitt.
En kuriositet er at det første albumet som kom ut på Brain er debutalbumet til Scorpions. Scorpions hadde da faktisk eksistert i 7 år allerde, men uten å få platekontrakt. Nå skal det vel også sies at Scorpions på denne tiden var like mye progressiv rock som heavy rock, og at nok er grunnen til at de havnet hos Brain.
Ellers anbefaler jeg også labelene Pilz og Kosmische Kuriere. Kaiser står bak begge disse også.
Til slutt vil jeg anbefale boken Cosmic Dreams At Play. A Guide to German Progressive & Electronic Rock fra 1996. Forfatteren heter Bjørn Erik Asbjørnsen og han er norsk.
Da takker jeg for oppmerksomheten for denne gang. :)

Trodde jeg kunne det meste om dette, men ser jeg må skaffe meg denne boken.

Bortsett fra Kraftwerk som alltid har rullet og gått her i heimen så har jeg vært litt borte fra denne musikkgenren de siste 10-15 årene.

Men skjønner jo at jeg hadde god smak for 30+ år siden også, når jeg nå gjenopplever nedstøvede plater/kassetter.

Selvsagt ukens klareste tommel, både for ny informasjon og god musikksmak.

zoggebukse
07.04.13 02:54
DenSisteBohem: Brain ble det største, men plateselskapet som skal ha "æren" for Krautrocken er Ohr, et underselskap av Metronome. Det var Rolf-Ulrich Kaiser og Peter Meisel som sto bak, og det er disse vi kan takke for at Krautrocken fikk sitt gjennombrudd. Ohr ga grupper som Tangerine Dream, Guru Guru, Ash Rah Temple, Embryo, Floh de Cologne og Amon Düül deres første platekontrakter. Hvis du ser på diskografien til selskapet så mangler jeg OMM 56001, 56002 og 56009 i samlingen, resten står her. Selvfølgelig på vinyl, og selvfølgelig orginalene. Brain er fortsettelsen av Ohr, og er også et underbruk av Metronome. Det er noe uklart hvorfor Ohr ble nedlagt, men det sies at det skal ha vært uklarheter om avtalen mellom selskapet og Kaiser som gjorde at Metronome så seg nødt til å starte på nytt. (Fakta er vel egentlig at Kaisers utstrakte eksprimentering med LSD umuliggjorde videre samarbeid...) Brain ble grunnlagt i 1972, og Ohr ble nedlagt i 1973. Nesten alle artistene hos Ohr ble flyttet til Brain, og mange nye kom til. Høydepunktene er mange, men jeg vil trekke frem Neu!, Jane og Grobschnitt. En kuriositet er at det første albumet som kom ut på Brain er debutalbumet til Scorpions. Scorpions hadde da faktisk eksistert i 7 år allerde, men uten å få platekontrakt. Nå skal det vel også sies at Scorpions på denne tiden var like mye progressiv rock som heavy rock, og at nok er grunnen til at de havnet hos Brain. Ellers anbefaler jeg også labelene Pilz og Kosmische Kuriere. Kaiser står bak begge disse også. Til slutt vil jeg anbefale boken Cosmic Dreams At Play. A Guide to German Progressive & Electronic Rock fra 1996. Forfatteren heter Bjørn Erik Asbjørnsen og han er norsk. Da takker jeg for oppmerksomheten for denne gang. :)

Tusen takk for strålende opplysninger og knallgode lenker! Har nærmest tatt VGD for et folkelig, sneversynt og ett minstemål og felles minstemultiplum når det gjelder det meste.. men fyfaen,her er kommer århundrets feteste lenke for alle som liker god musikk!

(Innlegget ble redigert 07.04.13 03:00)

Biff_Byford
07.04.13 10:29

Kan bare si fantastisk mye god informasjon i denne tråden ja. Kraut rock blir nok vårens oppdagelsferd for min del. Frozen Rainbow er en glemt perle fra debuten ja. Er vel den som står mest fram der.

zoggebukse
15.04.13 00:52

Tidlig Kraftwerk.. Monotont ja, men fengende og relativt innovativt! Satte tangenten på hvordan denne sjangeren skulle utvikle seg videre utover 70-tallet!

Biff_Byford
19.04.13 21:32

Biff tester Krautrock. Del 1; NEU!

En plass skal en vel begynne. NEU! var ikke først, men ganske tidlig, karrieren var ganske kort (sett bort fra noen korte comebacks). Men hørt om bandet i mange mange år, som referansepunkt for en del andre artister, og skjønte det som at dette er en av pillarene innen Krautrocken. At bandet består av 2 avtroppa dudes fra Kraftwerk var jeg ikke klar over. Kraftwerk er at av de banda jeg har hørt en del på, dog mest 75-80 tallsversjonen. At de allerede markerte seg på slutten av 60 tallet er noe jeg ikke har fått med meg før nå.

Men hatt par runder av NEU! (1972), NEU!2 (1973) og NEU!75 (1975). 3 ganske forskjellige album.

Debuten NEU! er monoton, men hyptnotiserende og nesten litt episk. Negativeland stikker seg ut som favorittlåt. 7/10 er karakter fra meg. Men kan helt klart ett voksealbum.

NEU!2 kom året etter, og skjønner det som at turbulens, pengeproblemer og krangling preget innspilleingen. Dette er særere og mye "hardere" å komme inn i. Syntes den er svakere en debuten, men skjønner også at dette kan appelere til de "viderekomne" Krauter. Favorittlåt er Neushnee, men så er jeg glad i nysnø også he he. Karakter 5/10

NEU!75 kom etter at duoen oppløste seg etter 2. Mer melodisk, mer rock, men også mye mer variert (opplever jeg) en de to andre, fra stemningsfulle og småepiske låter som Seeland og pønka låt som Hero. Dette albumet liker jeg. Veldig godt. Mer tilgjenglig, men likevel spesielt og særegent. Karakter 8/10. Skal spilles mer.

Neste Krauteprosjekt tipper jeg blir Amon Düül, de har jeg allerede sjekket litt ut etter Cressida sin tråd om en av platene deres.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 16312
19.04.13 21:39
Biff_Byford: Neste Krauteprosjekt tipper jeg blir Amon Düül, de har jeg allerede sjekket litt ut etter Cressida sin tråd om en av platene deres.

Du skal være litt forsiktig, for plutselig kan du ta deg selv i å omtale Gong i lyriske ordelag. :)

tordenarcana
tordenarcanaInnlegg: 1128
19.04.13 21:47
Romlingane: Du skal være litt forsiktig, for plutselig kan du ta deg selv i å omtale Gong i lyriske ordelag. :)

oooh those wooly hats.

jeg har vært med og covret gong-med smell of incense.gamle hippier dør ikke.de får bare lengre luer

RHagen
RHagenInnlegg: 3950
19.04.13 21:48
Biff_Byford: Karakter 5/10

Nei, nei, NEU.

Men fint lell. Sjekk La D'usseldorf mens du er i gang.

tordenarcana
19.04.13 21:49

ash ra temple og popul vuh er mine favoritter

tordenarcana
19.04.13 21:50
RHagen: Nei, nei, NEU. Men fint lell. Sjekk La D'usseldorf mens du er i gang.

cha cha 2000 er heftig.

RHagen
RHagenInnlegg: 3950
19.04.13 21:52
tordenarcana: cha cha 2000 er heftig.

Meget sådan. Jeg skal nok en gang takke Eltorg for å lure meg på dette orkesteret jeg var sikker på jeg ikke likte.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg