Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 ALBUM-865-98-TURBONEGRO-Apocalypse dudes

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 19052
04.06.14 06:30

Dæven røske folkens....3 skiver på 3 dager ut her....blir dette en vane så kanskje vi er i mål til jul??? Her går'e unna!!

TURBONEGRO – Apocalypse dudes – 1998

Jøje meg, en norsk skive gitt. Det har vi jo bare hatt 1 av til nå, nemlig debutalbumet til a-ha. Nå kan ikke jeg påberope meg å ha hørt så mye av Hank & co, så detta skal bli aldeles topp spennende. Skiva kom vel egentli ut i Norge høsten 1997, men ikke i det store utland før i 1998, derfor sorterer denne under 1998 i boka.

Skiva dras i gang av ”The age of Pamparius”, som i hvert fall tittel-messig er inpirert av den gamle låta fra musicalen “Hair”, “The age of Aquarius”. Låta er 6 minutter lang og starter veldig stille med rytmisk kassegitar og keyboard, før en himmelsk herlig gitar legger seg oppå, og skikkelig fyldige keyboard akkorder under. Dæven for en åpning! Detta var mektig! Etter litt hvisking fra Hank, plukker en lett gitar i gang takten, og så dundrer hele bøtteballetten inn og drar oss inn i en uhorvelig drivende takt. Makan! Detta er rock’n’roll på høyt plan!!! WOW! For en åpning!!

”Selfdestructo bust” dundrer i vei i et rasende tempo fra start. Og det er nå jeg fortår at bandets musikk sorterer under begrepet punk! Detta river og røsker og sliter i lytterens øreganger. Men du verden, på en positiv måte. Det er reint, det er røddig, og det er pinadø utrolig bra!

”Get it on” banker av gårde i reneste Ramones-stil fra start. Saftig med skikkelig syngende gitarsolo, før Hanks lyse vokal driver inn, og kjemper med gitaren og fronplassen.Dønn solid gående groove. Ja jeg kan ikke si annet enn at dette er utrolig fengende og bra!!

”Rock against ass” dundrer inn, nesten for voldsomt, men plutselig ”samles man”, og vi driver igjen av gårde i et herlig massivt tempo, med den instrumentale lydmuren liggende bak den mektige lyse harmonivokalen. Det er definitivt umulig å sitte stille med ”fotan” til denne musikken her.

”Don’t say motherfucker, motherfucker” er en korting på drøye 2 minutter, men ikke desto mindre bra for det. Dundrer og river og sliter, slik at man nesten lengter etter en pute å bare klemme ned over hodet og stenge mest mulig av lyden ute, ikek fordi det er dårlig, men fordi der så himmelsk høyt!

”Rendesvouz with anus” er også en ultrakorting på bare 2 minutter. Avventende saftige chorder fra start, før vi nok en gang rives inn i en straight massiv takt hvor igjen gitaren truer med å rive øra dine tvers av. Roer ned litt på vers nr 2 før det bærer løs på refrenget igjen.

”Zillion dollar sadist” dras i gang av fuzzgitar og bankende skarptromme. Monoton rocker i beste Ramones-ånd igjen, noe som igjen får meg til å tenke på at Ramones-2kopistene” i Norge jo var/er Backstreet Girls. Men du verden som også Turboneger levde i denne inspirasjonsånden. Men her er også doser av New York Dolls og tidlig Alice Cooper!!

”Prince of the rodeo” dundrer direkte inn med en inn i hampeskauen fandenivoldsk og rask rytme på trommene, før gitaren faller med og vi blir grepet fullstendig av denne stressende og trollbindene takten. Her er det bare å henge med i svinga, for dette svinger så inn i granskauen at det halve kunne vært nok. Og makan til gitarspelling!!!!

”Back to Dungaree High” dras i gang av bankende trommer, og jeg venter nesten på ”Gabba gabba hey!” fra Ramones, men her kjøres det litt i samme stilen med en rå gitarmur; og kanskje litt mer avansert en Ramones 2 tiår før. Rått og røti dette her, og du verden som det svinger!!

”Are you ready(for some darkness)” roer ned, I hvert fall tempomessig ;) Hviskende intro, creepy så det holder, med tung fuzzgitar I bakgrunnen. På runde 2 så velter det løs, brått og brutalt, hvor Hank nærmest stønner ut teksten. Så løsner det melodisk sett på refrenget. Detta svinger enormt!!

”Monkey on your back” dras i gang med saftig fuzzgitar i høyre kanal alene, før plutselig en gitar til fyller opp venstre øre(i headsettet). Så etter en runde raser det på igjen med full pakke. Hank litt tilbaketrukket i midten, som han nesten må kjempe for å bli hørt blant steinharde gitarchorder. Nok en driver av dimensjoner!!!

Skivas nest siste låt  er ”Humilation Street”. Lang låt på 6 minutter som starter rolig og behagelig med svevende fingerplukking på gitar. Etter en introrunde så ruller bare hele backingen inn med en litt mer diskret lydmur denne gangen. Seig, straight takt. Hanks stemme pakkes inn av den ultramassive grooven, og blir en del av det litt flate lydbildet. Nok en overbevisende låt!!!

Aller siste låt er ”Good head”. Og vi skal avslutte på ekte rock’n’roll vis. Her dras i vei i et heoidundrandes straight tempo med den himmelske tunge gitarmuren under Hænkerns stemme. Roer litt ned på verset, før det braker løs igjen på refrenget. Her kommer New York Dolls-feelingen for fullt! En avslutning det lukter svidd av!!Glitrende gitarspill!!

Hakaslepp og bakoversveis på en gang!! DETTA var greier!! Trur garantert dette må være Norges beste rock’n’roll skive gjennom tidene!! Jeg har alltid synes Backstreet Girls er bra, men detta tar definitivt kaka!! Ingen tvil………..

KARAKTER: 10 (av 10)
Next to come: FATBOY SLIM - You've come a long way baby - 1998

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8059
04.06.14 07:40
cressida1: Trur garantert dette må være Norges beste rock’n’roll skive gjennom tidene!!

Flott jobba de siste dagene Cress! Og er enig i den konklusjonen. Digger også Backstreet Girls, digger også den superonde forgjengeren til Dudes...Ass Cobra (også 10/10), men Dudes er helt klart den mest spilte norske plate jeg har, muligens i konkurranse med Tell No Tales.

Er jo vil stjæling på denne platen, men det er jo Turboneger ærlig på. Men spillingen, soundet og trøkket er hinsides gull.

russell_martin
russell_martinInnlegg: 17757
04.06.14 08:24

Jeg ville nok strekke meg til en 3 av 10 her.

tinytim
tinytimInnlegg: 9281
04.06.14 09:31

I grunnen en bra skive dette her selv om forløperen Ass Cobra var flere hakk bedre. TRBNGR var hvertfall Norges mest underholdende liveband på midten av 90-tallet. De senere skivene er dog best å unngå, de er som gradvis dårligere kopier av Apocalypse Dudes. Tror jeg ville gått for en åtter her.

otherdemon
otherdemonInnlegg: 5694
04.06.14 13:27

Tror nok jeg ville gitt en 8-er. En del kanonlåter som The Age Of Pamparius, Get It On, Prince Of The Rodeo og Humiliation Street. Men også noen likelydende låter som gir meg null og niks.

Knut 'Euroboy' Schreiner sitt gitarspill her er helt sjef. Også enig i at de fleste skivene etter denne bare er tamme blåkopier (selv om Scandinavian Leather ikke er så aller verst)

(Innlegget ble redigert 04.06.14 13:29)

King_Cole
King_ColeInnlegg: 2477
04.06.14 16:30
otherdemon: Tror nok jeg ville gitt en 8-er. En del kanonlåter som The Age Of Pamparius, Get It On, Prince Of The Rodeo og Humiliation Street. Men også noen likelydende låter som gir meg null og niks. Knut 'Euroboy' Schreiner sitt gitarspill her er helt sjef. Også enig i at de fleste skivene etter denne bare er tamme blåkopier (selv om Scandinavian Leather ikke er så aller verst)

Stiller meg egentlig bak dette, bortsett fra at jeg nok ville gitt den en 6/7 av 10. Ganske oppskrytt skive, men med noen killer enkeltlåter som du sier.

Liker faktisk Retox fra 2007 best av Turboneger skivene.

Enig angående Schreiner også, glimrende gitarist.

(Innlegget ble redigert 04.06.14 16:31)

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54714
04.06.14 19:44

Turbo gir vel ingen kred lengre. Nå skal vel folk heller kommentere den dårlige engelsken til Hank, eller Hans-Erik. Jeg driter i såmt og digger albumet.

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
04.06.14 19:46

Enkelt og greit et veldig melodisterkt rockealbum med litt nødvendig humor. 8/10.

dcdudley
dcdudleyInnlegg: 3155
04.06.14 22:50
King_Cole: Liker faktisk Retox fra 2007 best av Turboneger skivene

Everybody Loves a Chubby Dude!

Ellers stiller jeg meg bak det du sa at du stilte deg bak.

King_Cole
07.06.14 15:26
dcdudley: Everybody Loves a Chubby Dude! Ellers stiller jeg meg bak det du sa at du stilte deg bak.

Feed me, Feed me!

2Tough2Die2
2Tough2Die2Innlegg: 8325
07.06.14 15:37
King_Cole: !

Dere er ville.

King_Cole
07.06.14 16:01
2Tough2Die2: Dere er ville.

Born to be Wild.

2Tough2Die2
07.06.14 16:03
King_Cole: Born to be Wild.

Spell no' Aerosmith'a!

King_Cole
07.06.14 16:28
2Tough2Die2: Spell no' Aerosmith'a!

Jau, jau.

Må bare bli ferdig med Zep først.

2Tough2Die2
07.06.14 16:30
King_Cole: Må bare bli ferdig med Zep først.

Preskast Steven, mao ;)

Sjekk dog linken i aerolice-traade1.

King_Cole
07.06.14 16:45
2Tough2Die2: Preskast Steven, mao ;) Sjekk dog linken i aerolice-traade1.

Hehe, Zep-rusen er vanskelig å motstå.

Skal sjekke, ja.

dcdudley
07.06.14 17:06
2Tough2Die2: ville

...etter Valo.

2Tough2Die2
07.06.14 17:08
King_Cole: Zep-rusen er vanskelig å motstå.

Det sa Page også.

2Tough2Die2
07.06.14 17:09
dcdudley: ...etter Valo.

Bam!? ER DET DEG!!??

dcdudley
07.06.14 17:12
2Tough2Die2: Bam!?

Gnarkill, biatch! Seff, sels og Don Vito.

2Tough2Die2
07.06.14 17:30
dcdudley: Don Vito

El Pedorito grande, senor!

dcdudley
07.06.14 17:35
2Tough2Die2: Pedorito

Haha! Ja, for en skapning.

Zenmeister
ZenmeisterInnlegg: 1815
10.06.14 16:29
King_Cole: Liker faktisk Retox fra 2007 best av Turboneger skivene.

Enig. Retox er en milevidt bedre plate enn Apocalypse Dudes (1998). Sistnevnte har vel i grunn bare en virkelig bra låt ("Back To Dungaree High"). Det er selvsagt ikke tilfeldig at det er nettopp DEN Queens Of The Stone Age har covret.

Jeg ville kanskje gitt "Dudes" 5/10.

Zm

(Innlegget ble redigert 10.06.14 16:30)

2Tough2Die2
10.06.14 18:51
Zenmeister: Jeg ville kanskje gitt "Dudes" 5/10.

NEINEINEI!!

stickersonshoes
stickersonshoesInnlegg: 189
31.07.14 23:29

Apropos QOTSA og denne omtalen her: Tror cressida vil like Rated R temmelig godt.

Apocalypse Dudes er tøff, den. Tror jeg vil gi 7/10 selv. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg