Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er ditt nyeste musikk-kjøp?

NYTT TEMA
Borchers

Borchers
28.10.20 18:37

John Tesh - Tour de France (CD)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.11.20 15:06
Borchers: Her er omtalen min: http://celluloidtunes.no/the-running-man-harold-faltermeyer/

Beklager litt vel sent svar, men fikk gått gjennom omtalen, og meget interessant/informativt skrevet, og må nok forsøke å anskaffe denne, om prisen er noenlunde grei.

Artig det du nevner om Captain Freedoms Workout, den er så gjennomført cheesy og catchy, at nei, vanskelig å glemme noe så fengende. 

I sommer var jeg jo innom Beverly Hills Cop serien, og ble litt overrasket over at man hadde glemt at et par av bidragene til Faltermeyer (særlig det under bankranet) var meget likt det fengende og pulserende themet fra The Running Man. Nå kom vel også begge ut i 1987, usikker på hvem som var først ut, men ikke uvanlig selvsagt, at komponister ville "gjenbruke" sine arbeid i flere filmer. James Horner, spesielt i action genren på 80-tallet var jo helt rå i gjenbruk av karibiske ståltrommer og saksofoner, men det fungerte jo utmerket i filmene de medvirket.

Ja, Paulas Theme er et savn. Tror noen har lagt opp et par nær fullstendige versjoner på Youtube, men skulle så gjerne hatt ei total komplett versjon, men som du nevner, rettigheter osv er kjipt på det området.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.11.20 15:09
Borchers: Jeg har forøvrig sluttet å poste i denne tråden siden jeg følte jeg var den eneste som postet.

Virker som andre har slengt seg på med noen innlegg her, så er da folk som stadig handler fysisk format, enn så lenge. ;)

Så forresten at du hadde handlet inn Bruce Hornsby and the Range skiva A Night on the Town, og fikk kjørt et par gjennomganger med den for et par uker sia, og likte den ganske bra. Litt "røffere" og livlig sound enn debuten, og kanskje ikke like melodiøs, men definitivt ei som skal bli værende i samlingen min. 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.11.20 15:30

Fikk plukket med meg noen impulskjøp siste tiden:

Dream Theater - Images and Words  (1992)

Sitter faktisk å lytter til denne, as we speak. Tvilsomt en keeper, men husker jeg hadde et par av utgivelsene til dette prog-metal bandet i sin tid, men mulig at de måtte vike hen, under et hektisk flyttelass, og til ei tier så tenkte jeg at det kunne jo ikke skade å gi dem et gjenhør. 

Musikken er ikke så gæli, men innser at noe av grunnet til at det aldri helt funka, er nok vokalen og at det litt vel ofte blir noe "ujamnt", aldri for hardt, aldri for "mykt", men sitter liksom ikke noe der holder interessen i gang, og nei. 

Genesis - Live: The Way We Walk (1992)

Tja, tenkte at denne kunne man jo like greit prøve ut. Igjen, 10 kroner og ikke verdens undergang om det er bomtur. Mye kjente låter, men tror faktisk jeg aldri har eid ei Live plate av Genesis, så et sted må en vel starte.

INXS - Shabooh Soobah (1982)

INXS - The Swing (1984)

INXS - Listen Like Thieves (1985)

INXS - X (1990)

Ei rekke INXS utgivelser, og har vel egentlig kun Kick (1987) å gå på, av tidligere besøk. Ei skive jeg synes skuffa stort, tross noen utrolig flotte enkeltspor, så var produksjonen tidvis gyselig og masse middelmådig ræl, som lå mellom de beste øyeblikkene, og innså at den var ikke verdt å samle videre på.

Eneste to sporene jeg kjenner igjen fra de fire innkjøpte skivene, er vel den herlige Kiss the Dirt og Suicide Blonde, så skal bli spennende å se om noen av disse albumene kanskje vil bli mer givende fremover.

Scorpions - Virgin Killer (1977)

Var innom Love Drive (1979) tidligere i år, og likte den veldig mye. Spent på om den notoriske (kanskje mest grunnet det originale albumdesignet) jomfrudreperen vil leve opp til sitt ry. Den utgaven jeg kom over, var ikke av det nevnte albumcoveret, men et nokså komisk, der hele bandet pryder omslaget. 

Scitti Politti - Provision (1988)

Var innom den flotte Cupid & Psyche 85 (1985) tidligere i år, og falt godt i smak etter noen runder i spilleren. Spent på om oppfølgeren er på samme nivå, men følte jeg måtte ha den med meg hjem. 

Tom Waits - Alice (2002)

En artist jeg så gjerne skulle likt bedre, men føler at det blir aldri helt det store. Vært innom noen av hans utgivelser tidligere i sommer/høst, men aldri noe der henger særlig lenge igjen, og burde vel ta hintet, men tja, til en tier så kan jeg hvert fall prøve ut nok ei skive, og fungerer det ikke, så kan godt overleve på Nighthawks, Closing Time, Swordfishtrombones og Rain Dogs.

Chris Isaak - Heart Shape World (1989)

Spent på denna, for var innom det noe skuffende samlealbumet (noe med Wicked Game, World etc) tidligere i år, og ble bare så som så. Et par ålreite spor, den fantastiske Wicked Game og resten gikk raskt i glemmeboka. 

U2 - The Best of 1990-2000 (2002)

Av de studio albumene man har vært igjennom av U2, har svært få imponert, flere klassiske enkeltspor, men dessverre også mye fyllmasse og av typen som trekker helheten ned, veldig mye. Klart, skal nok få kjørt i gang med både Joshua Tree og Achtung Baby senere, og disse forventer jeg at skal være adskillig sterkere enn de ujamne tidligere 80-talls platene. 

Propaganda - A Secret Wish (1985)

Aldri hørt noe av bandet før, men hørt mye skryt i retning av gruppa. Og spent på hva som møter meg. Synth pop? Punk? Uansett, med Trevor Horn bakom spakene, vil jeg tippe, ettersom ZTT er involvert her, så kan det jo bli riktig interessant.

Borchers

Borchers
14.11.20 18:48

The Shamen - Different Drum CD
David Van Tieghem - Strange Cargo CD
Tim Truman - Miami Vice Season 5 CDR

Borchers

Borchers
14.11.20 18:52
Frank.N.Steen: Beklager litt vel sent svar, men fikk gått gjennom omtalen, og meget interessant/informativt skrevet, og må nok forsøke å anskaffe denne, om prisen er noenlunde grei. Artig det du nevner om Captain Freedoms Workout, den er så gjennomført cheesy og catchy, at nei, vanskelig å glemme noe så fengende.  I sommer var jeg jo innom Beverly Hills Cop serien, og ble litt overrasket over at man hadde glemt at et par av bidragene til Faltermeyer (særlig det under bankranet) var meget likt det fengende og pulserende themet fra The Running Man. Nå kom vel også begge ut i 1987, usikker på hvem som var først ut, men ikke uvanlig selvsagt, at komponister ville "gjenbruke" sine arbeid i flere filmer. James Horner, spesielt i action genren på 80-tallet var jo helt rå i gjenbruk av karibiske ståltrommer og saksofoner, men det fungerte jo utmerket i filmene de medvirket. Ja, Paulas Theme er et savn. Tror noen har lagt opp et par nær fullstendige versjoner på Youtube, men skulle så gjerne hatt ei total komplett versjon, men som du nevner, rettigheter osv er kjipt på det området.

Anbefaler også score-albumene til Beverly Hills Cop 1 og 2, også på La La Land Records. På toeren er musikken fra bankranet inkludert.

Gleder meg forøvrig til Top Gun Maverick, hvor Faltermeyer og Hans Zimmer har samarbeidet om musikken.

Borchers

Borchers
14.11.20 18:54
Frank.N.Steen: Så forresten at du hadde handlet inn Bruce Hornsby and the Range skiva A Night on the Town, og fikk kjørt et par gjennomganger med den for et par uker sia, og likte den ganske bra. Litt "røffere" og livlig sound enn debuten, og kanskje ikke like melodiøs, men definitivt ei som skal bli værende i samlingen min.

Jeg har hatt kassetten helt siden 1990, men nå etter 30 år følte jeg det var på tide å skaffe meg CDen. :-

Provision med Scritti Politti har vært en favoritt på LP helt siden 1988. A Secret Wish av Propaganda er også solid. Og X av INXS har sine høydepunkt.

(Innlegget ble redigert 14.11.20 18:56)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
23.11.20 16:11
Borchers: Provision med Scritti Politti

Fikk hørt meg gjennom den i helgen, men blir nok flere runder, da man satt igjen med litt av samme inntrykket som med forgjengeren, og der få låter fikk festa seg skikkelig, men det ble jo langt større suksess med tiden, så håper det bedrer seg.

Hvordan er det med Svart Fredag og musikkbiten? Pleier du å følge godt med i disse tider, eller sitter du litt på gjerdet og ser an om det skulle komme noen fristende tilbud?

Ser at både Cdon og Platekompen virker å favorisere film og bøker, men dessverre synes jeg sistnevnte (spesielt på filmfronten) er såpass dyre, selv med "70 prosent" avslag, at det er fint lite som virkelig frister meg, her og nå.

Har også ei større sending med filmer på vei fra utlandet, så jeg vil nok forsøke å holde igjen litt, men har nå et par album som man vil følge litt med på.

Borchers

Borchers
23.11.20 20:21

Pet Shop Boys - Hotspot (CDr)
Erik Wøllo & Michael Stearns - Convergence (CD)

(Innlegget ble redigert 23.11.20 20:24)

Borchers

Borchers
23.11.20 20:23
Frank.N.Steen: Hvordan er det med Svart Fredag og musikkbiten? Pleier du å følge godt med i disse tider, eller sitter du litt på gjerdet og ser an om det skulle komme noen fristende tilbud?

Forholder meg ærlig talt ikke til Svart Fredag. 

Jeg setter av den 1. i hver måned til å bestille 2-3 titler, som oftest fra Discogs.

nissen26

nissen26
24.11.20 15:58
Frank.N.Steen: Propaganda - A Secret Wish (1985)

Feit skive!!

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
24.11.20 16:44
Borchers: som oftest fra Discogs.

Jeg burde kanskje begynne å se etter andre innkjøpskilder enn Amazon fra utlandet, da med tanke på musikk/album, der prisene har nådd skyhøye nivåer på den amerikanske nettbutikken, og blir nesten uvel og kvalm av å se hvor mye de skal ha for enkelte film soundtracks. 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
24.11.20 16:57
nissen26: Feit skive!!

Ja, denne tror jeg kan snike seg innpå og bli en potensiell favoritt, har kun gitt den 2-3 gjennomganger, men av typen album der litt etter litt stiger i gradene og oppdager mer og mer man liker av låter, produksjon osv.

Men er litt usikker på hvilken CD utgave jeg faktisk har endt opp med, da samtlige på Rate Your Music virker å ikke stemme med tanke på låtutvalg/lengde/spor som er satt opp, ikke at det nødvendigvis tar noe vekk fra skiva, men kan undre på om jeg har endt opp med "riktig" CD utgave (i form av albumcover) men at selve CDen inni, er av en annen utgave? 

Har hendt før, selv med splitter nye album, som igjen har medført til litt rynking på nesa og frustrasjon, men i dette tilfelle er det jo snakk om ei brukt CD utgave, men igjen, ikke verdens undergang. 

Musikken er meget god, og har jo forstått det slik at ZTT (Trevor Horn) er bakom, men at han i samme tid visstnok var mer interessert i sitt selskaps andre "husband" Frankie Goes To Hollywood, og en annen produsent overtok styringen. 

Må si jeg foretrekker det elegante og fyldige soundet til Propaganda, fremfor det litt mer brautende og "festlige" til Frankie, som tross av å inneha noen fantastiske enkeltlåter, blir ofte dratt ned av de svakere stundene (Welcome to Pleasuredome skiva).

Særlig bassen og synthene er enorme på A Secret Wish, men visste vel nesten på forhånd at når man ser ZTT logoen, vet en jo at man har noe godt i vente.

Har falt pladask for 2 av skivas lengre låter, der spesielt den oppløftende og flotte The Murder of Love samt albumets åpning, den nær 10 minutter lange, mystiske og stemningsfulle Dream Within A Dream bygger seg langsomt opp til en mindre eksplosjon av lyder og effekter. 

Og det er kanskje noe av grunnen til at denne skiva virker å falle mer på plass, enn nevnte Frankie Goes To Hollywood, er jo at A Secret Wish har litt av det samme deilige, drømmeaktige romantiske men likevel "uberegnelige" og små-creepy soundet til tidlig utgave av The Art Of Noise, der man aldri helt vet hva en får møte på rundt neste hjørne.

(Innlegget ble redigert 24.11.20 16:59)

Borchers

Borchers
24.11.20 19:10
Frank.N.Steen: Jeg burde kanskje begynne å se etter andre innkjøpskilder enn Amazon fra utlandet, da med tanke på musikk/album, der prisene har nådd skyhøye nivåer på den amerikanske nettbutikken, og blir nesten uvel og kvalm av å se hvor mye de skal ha for enkelte film soundtracks.

Jeg bruker ofte amazon.co.uk hvis jeg bestiller nye CDer, men discogs.com brukes oftest ved kjøp av brukt CD og brukt vinyl. Brukte soundtracks kan også skaffes her:

https://filmscoremonthly.com/board/threads.cfm?forumID=2

Borchers

Borchers
27.11.20 21:36

Green Isac Orchestra - Bar (CDr)

Borchers

Borchers
01.12.20 18:50

Dreamstreet - Dreamstreet (CD)

Borchers

Borchers
05.12.20 23:04

Tim Truman - Miami Vice Season 5 (CDr)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
07.12.20 17:09
Borchers: Tim Truman

Sist gang man var innom Miami Vice, husker jeg ikke helt når han overtok etter Jan Hammer, men at den store "nedturen" som en del av fansen snakket om, både i form av stil og musikk forandringer, var ikke all verden. Faktisk vil jeg si at Truman var et friskt pust, i en serie der åpenbart sang på siste verset, men likevel hadde fortsatt flere sterke enkeltepisoder utover mot slutten, og der nevnte artist ofte hadde meget flotte, behagelige og minneverdige bidrag, som igjen gjorde at man gjerne godt kunne tenkt seg et gjensyn med sesong 4 og 5.

Borchers

Borchers
07.12.20 18:23
Frank.N.Steen: Sist gang man var innom Miami Vice, husker jeg ikke helt når han overtok etter Jan Hammer, men at den store "nedturen" som en del av fansen snakket om, både i form av stil og musikk forandringer, var ikke all verden. Faktisk vil jeg si at Truman var et friskt pust, i en serie der åpenbart sang på siste verset, men likevel hadde fortsatt flere sterke enkeltepisoder utover mot slutten, og der nevnte artist ofte hadde meget flotte, behagelige og minneverdige bidrag, som igjen gjorde at man gjerne godt kunne tenkt seg et gjensyn med sesong 4 og 5.

Truman lagde kun musikken til sesong 5 i 88/89. Jan Hammer hadde sesong 1 til 3, mens Hammer og John Petersen delte på sesong 4 i 87/88. Jeg har faktisk intervjuet både Petersen og Truman i år:

http://celluloidtunes.no/a-conversation-with-miami-vice-and-mtv-composer-john-petersen/

http://celluloidtunes.no/a-conversation-with-miami-vice-composer-tim-truman/

Jeg synes Truman lagde fantastisk musikk til sedong 5, godt hjulpet av gitarsoloene til Michael Thompsen. Detter er et høydepunkt:

Tim Truman - Let's Not Keep the Lady Waiting - YouTube

Ingenting av musikken hans er gitt ut på plate, så man må klare seg med youtubefiler, som jeg brenner til CDr.

(Innlegget ble redigert 07.12.20 18:25)

Borchers

Borchers
07.12.20 18:24

Tim Truman - Miami Vice Season 5 (CDr)

Den siste!

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
08.12.20 13:13
Borchers: Truman lagde kun musikken til sesong 5 i 88/89.

Var ikke klar over dette, men kjekt å vite. Ser jo at Truman har bidratt med mye kjent og fin tv-serie musikk utover 90-tallet, og kjente muligens til Melrose Place, men litt moro at han også sto for den stemningsfulle og behagelige theme låta til Sunset Beach, der også en av karakterene delte det samme navnet som komponisten, og var tvilsomt en ren "tilfeldighet".

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
08.12.20 13:19
Borchers: Ingenting av musikken hans er gitt ut på plate, så man må klare seg med youtubefiler, som jeg brenner til CDr.

Har funnet flere tidligere uutgitte spor, både fra Jan Hammer og Tim, og takknemlig for at disse har blitt postet på Youtube. 

Av disse, er nok Trumans Stan, en som øyeblikkelig slo godt an. En ganske så mørk/trist stemning over, og litt synd at serien ikke fokuserte litt mer på karakteren Stan, særlig etter hvordan han mistet sin partner og bestevenn Larry Zito i den dramatiske dobbelepisoden fra sesong 3.

Borchers

Borchers
12.12.20 17:36
Frank.N.Steen: Var ikke klar over dette, men kjekt å vite. Ser jo at Truman har bidratt med mye kjent og fin tv-serie musikk utover 90-tallet, og kjente muligens til Melrose Place, men litt moro at han også sto for den stemningsfulle og behagelige theme låta til Sunset Beach, der også en av karakterene delte det samme navnet som komponisten, og var tvilsomt en ren "tilfeldighet".

Ja, Sunset Beach-temaet er flott. Sax av Michael Palo. Truman snakker litt om dette i intervjuet mitt, og at Truman-karakteren i serien var oppkalt etter ham.

Angående Stan-temaet, så vil jeg si at youtubelinken til "Marty Castillo's Miami Vice Music" er bedre enn den fra "SonnyBurnett1988" som du linket til.

(2) Tim Truman - Stan - YouTube

Truman selv ga også ut en kortere versjon av dette temaet (kalt Over The Line) på MySpace for mange år siden:

(2) Miami Vice - Over The Line 1 Tim Truman - YouTube

(Innlegget ble redigert 12.12.20 17:46)

sodajr

sodajr
18.12.20 13:41

Paul McCartney - McCartney 3

Borchers

Borchers
23.12.20 18:50

Pet Shop Boys - It Couldn't Happen Here (DVD/Blu-Ray) 1988/2020

lbruse

lbruse
25.12.20 20:22

Noen som har tips om det finnes interesse for en del singleplater ?

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
12.01.21 14:38

En bunke med div impulskjøp, der var så billig i pris (brukt) at like greit å gyve på, og se an om en kanskje er heldig å finne hvert fall et par okei skiver, fremover:

Def Leppard - Adrenalize (1992) 

Keane - Hopes and Fears (2004)

Raga Rockers - Varme Dager (1987)

Raga Rockers - The Return of the Raga Rockers (1983)

Depeche Mode - Exciter (2001)

Depeche Mode - The Singles: 81-85 (1985)

Wham! - Final (1986)

Prince - Lovesexy (1988)

Queen - A Kind of Magic (1986)

Phil Collins - Serious Hits...Live (1990)

The Police - Every Breath You Take: The Singles (1986)

DumDumBoys - Blodig Alvor Na Na Na Na Na (1988)

Tom Waits - Brawlers, Bawlers & Orphans (2006)

Duran Duran - The Wedding Album (1993)

Vel, her blir det nok en del som går kjapt ut, men kjekt å gi dem en sjanse først, og heller til 5-10 kroner, enn 160 kroner, det ville vært kjipe penger å blåse bort.

Borchers

Borchers
14.01.21 19:25

Kjøpte 27 CDer til 270 kroner:

U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb
U2 - Boy
Chicago - 17
Kenny Loggins - Back To Avalon
Toto - Kingdom Of Desire
Moby - 18
Moby - Last Night
Mike & The Mechanics - Word Of Mouth