I går ble jeg oppringt av en venn.Han ville dø, sa han gråtkvalt og ba meg om å ta turen. Jeg gjorde det etter noen timer og ble nesten skuffet over at han ikke hadde gjort noe mere dramatisk enn å drikke seg selvmedlidende og løgnaktig ærlig. Han ville prate, sa han og satte på Covenant med Morbid Angel. Såpass høyt at hans veike hviskinger ikke hørtes under de stygge riffene.
Jeg sa alt jeg følte om hans situasjon, rett ut og uten filter. Han endte opp med å fike til meg, siden jeg kom med lite fordelaktige meldinger om hans liv og kone. Jeg fortalte ham at det var greit at han gjorde det en gang, siden jeg visste hvor jævlig det var å høre sannheten. Om det skjedde igjen, ville det være det siste han gjorde, sa jeg. Han trodde på dette, da det var sannheten og begynte å gråte, mens han pisket seg selv fordi han var et 'dårlig menneske'. Plutselig veltet han overende og falt over barnesengen, som knustes. Inne i meg kunne jeg ikke annet enn å le over hans patetiske framtoning. Etter dette satte han på den samme franske hiphoplåten tre ganger, litt høyere for hver gang.
Så ringte hans kone og, i stedet for å være tøff med seg selv og god mot henne og si sannheten, hyklet han og smisket med henne. Fortalte henne at alt var greit. At han elsket henne og savnet henne, selv om han hadde sagt det motsatte til meg. Så sovnet han på sofaen. Jeg leste litt i en pocketbok og reiste meg opp for å gå når han siklende våknet. Han takket meg for at jeg var der og trodde jeg skulle redde ham fra ham selv. jeg dro hjem. Når han svarte telefonen i morges ble jeg skuffet, fordi han valgte å fortsette løgnen. Folk. Jeg hater dem. Selv de jeg elsker.
Og med denne vakre historien fra et døende sinn er det takk for i kveld. Du er en hulder. Livsfarlig og vel så det. Sov godt.