Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-166-65-NINA SIMONE-Sinner man

NYTT TEMA
cressida1

cressida1
10.02.15 14:13

166)NINA SIMONE – Sinner man – 1965

Lite har jeg hørt av Nina Simone, selv om navnet hennes alltid ”har vært der” opp gjenno årene. Tror aldri jeg har hatt noen skive, verken singel eller LP innom samlinga mi av damen. Så det skal vel egentlig blir litt spennende å høre ”hva man har gått glipp av”.

Dette er en lang låt på hele 10 ½ minutt. Oj, starter med skikkelig kjappe rislende taktslag på lukkehihat + kjappe pianotoner i motsatt kanal. Og så var det stemmen til Simone da, i senter. Grove og krystallklar. Jusses, dette var annerledes enn hva jeg hadde forventet. Skikkelig rhythm’n’blues(eller egentlig gospel). Her er det vanskelig å sitte stille med foten. Man venter liksom at låta plutselig skal ”ta av”, at rytmen skal ”sette seg” og at bassen skal dundre inn med saftig groove i stedet for å ligge der oppe i øvre register og ”jazze”. Egentlig en sterk låt, men blir kanskje litt slitsom i det lange løp. Skulle nesten tro det var live opptak/versjon, for under veis skrikes det ”power” fra Simone mens koristene svarer i en lang periode, før intensiteten roer litt ned, før det bygger seg opp igjen. Musikerne jobber skikkelig hele veien pga det enorme tempoet.

KARAKTER: 7 (av 10)
Neste som omtales: 167)CLANCY BROTHERS - The Irish rover - 1965

TRYKK HER - HØR SIMONE

Topographix

Odaiba

Odaiba
12.02.15 20:09

Det begynner så lovende med denne. Utrolig flotte pianoslag helt fra begynnelsen, og det er enorm rytme når hun synger "Where you gonna run to", så heftig piano og flott synging.

Men enig i at den blir bare rørete etter hvert.

Klikk for å gå tilbake til toppen