Bowie når ikke Dylan til anklene engang . For å ta bare ett eksempel.
Men uansett , noen elsker potetball med alt tilbehør , mens andre hater det. Noen synest tilbehøret er ok . Og så bortetter..............................................
(Innlegget ble redigert 13.01.16 18:14)

vatutin: Vel, du trenger ikke nødvendigvis være utøvende musiker for å ha peiling på musikk.
Faktisk kjenner jeg en del musikere som etter mitt syn har en elendig musikksmak og visa versa folk som ikke er musikere men som har en veldig bra musikksmak.
Du får ta den diskusjonen med en viss gitarist i Turboneger.
Jeg tror utøvende musikere i kraft av det blotte gehør evner å høre om ting er gjort før, bare i en ny vri, eller om noe er innovativt og nyskapende. Etter Lemmy's død er det gjengitt en del intervjuer med ham, bl.a. i dagens magasin i DN (D2). Han uttalte om Deep Purple at bandet begynte bra som et godt engelsk rocke/blues band, men at det etter hvert ble en parodi på seg selv. Underforstått; kom seg ikke ut av blindveien. Regner med at Lemmy vet hva han pratet om.
Jeg er en stor fan av disse Clapton-konsertene (crossroad), med noen av verdens bluesgitarister. Det slår meg imidlertid at jeg har hørt mye av dette før, selv om det låter aldri så strålende.
Jeg vet ikke hva Lemmy mente om Bowie. For meg er Bowie en enestående artist i kraft av at han varierte stilarter - ofte med stort hell. Bowie ble aldri noen parodi - og i hvertfall ikke på seg selv, da han ofte gikk helt nye veier, om ikke alltid innovativt og revolusjonerende. Det siste er jeg for øvrig ikke kapabel til å vurdere selv.
(Innlegget ble redigert 15.01.16 18:02)

Hunkpapa: Jeg er en stor fan av disse Clapton-konsertene (crossroad),
Eric Clapton uttalte om Prince for ca 25 år siden:" Endel av mine bekjentskaper i bransjen sier at Prince musikk er bare dritt". Jeg sier til dem at Prince er et geni og jeg burde vite hva jeg snakker om" !!!!
Bare som et innlegg til påstanden om at alle som spiller et instrument vet hva de snakker om. Clapton har truffet mange som ikke vet hva de snakker om.
(Innlegget ble redigert 15.01.16 20:38)

Topographix: Bowie var vel innflytelserik i omtrent en tilsvarende periode +/- 10 år.
Så har man artister som har evnen til å engasjere til og med lenge etter sin tid! Dette er like viktig. Queen skrev mange låter som aldri ble nummer 1. Men over tid har de vokst seg enorme og lever videre i folks sinn. The Show must go on er f.eks en låt som aldri var nr 1. Det samme med Don't stop me now.
(Innlegget ble redigert 16.01.16 17:14)

Fritz_: Queen skrev mange låter som aldri ble nummer 1. Men over tid har de vokst seg enorme og lever videre i folks sinn.
Husker jeg stusset over at Queen var helt fraværende i kåringer av 100 beste LPer og singler i amerikanske musikk-magasiner. det var på slutten av 80-tallet.
Heldigvis har det snudd litt. Men det er stor forskjell på amerikanske og britiske bladers kåringer. Britene har mange typiske New wave band som ikke er særlig store i utlander, mens amerikanske har mange gitarbaserte og R&B artister med.
(Innlegget ble redigert 16.01.16 19:28)

Fritz_: Bowie har mye bra, det er det ingen tvil om. Ser man på salgstall og nummer 1 hits i UK og USA så er han langt unna å være størst.
Disse listeplasseringene kan noen ganger være misvisende. Noen typer artister, gjerne unge kjøpere løper til butikken og bidrar til et stort salg en periode over noen uker som Justin Bieber. Andre artister selger jevnt over et halvt år. Bowie ble neppe markedsført tungt i USA, noe som er avgjørende. Listeplassen er halvparten salg og halvparten radiospilling.
Men ta et eksempel Simple Minds og Dire Straits hadde jevne salg over tid og leverte noen bra album. Så etter noen år slipper de en LP som sender de til topps på listene. Ikke nødvendig på grunn avd en nye utgivelsen løper folk til butikken og kjøper. Det ser ut som de endelig har blitt allmannseie med det nyeste LPen, mens det i virkeligheten er tidligere Lper som har sendt den nye plata til topps på listene.
(Innlegget ble redigert 16.01.16 19:41)

Elvis, Beatles eller MJ er det tryggeste å si. Men jeg syns egentlig ingen er størst. Smaken er så forskjellig. Jeg for eksempel kan høre på alt innen de forskjellige musikk sjangerene. Musikk er fantastisk.
(Innlegget ble redigert 17.01.16 07:39)