Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 ALBUM-959-02-BECK-Sea change

NYTT TEMA
cressida1

cressida1
03.02.16 09:38

BECK – Sea change – 2002

6 år etter at ”Odelay” kom ut, et album jeg ikke helt hoppet i taket av da vi var gjennom det, med en 7’er. Så da gjenstår å se om dette er bringer oss på rett vei, eller om det blir en like smålunken karakter på dette også.

En viss pekepinn får vi sikkert allerede på ”The golden age”. Stille åpning med akustisk gitar og flytende steel-gitar. Veldig behagelig, slentrende låt med nedtonet vokal og en pen melodilinje. Her er det bare å lene seg tilbake, lukke øynene og nyte. En veldig bra start på albumet.

”Paper tiger” er også en svært stille låt, skikkelig listende, med tikkende rytme ogh smådyster vokal. En svevende låt med stemningsfulle strykere som dukker inn på dramatisk vis hele tiden. Den runde bassen ruller og går hele tiden. Ny sterk låt!!

”Guess I’m doing fine” innledes like stille som sine 2 forgjengere, med akustisk gitar og en lett slentrende takt. Og som på første låta, den ekkobelagte ”steel-gitaren”. Nok en utrolig stemningsfull låt.

Glidende strykere drar i gang ”Lonesome tears”. Igjen den tikkende, kjappe trommerytmen, som ligger i bakgrunnen uten å bli for markant. Samme drømmende oppbygging av denne låta som de tr første. Låta blir litt saftigere på refrenget og ”brer” seg liksokm mer ut. Vakkert!

”Lost cause” er litt kjappere og ”lettere” enn forgjengerne, trass i at også denne går med lett kassegitarplukking fra start. Litt mer, hva skal vi kalle, ”bekymringsløs” melodilinje. Strykerne ligger igjen bak og flyter inn fra tid til annen.

”Nothing I haven’t seen” bringer oss tilbake til den veldig laidbacke, slentrende. Melodisk sett, kanskje ikke den mest spennende men likevel en utrolig behagelig sak med mye instrumental vellyd, som bl.a. svevende elpianotoner.

”All in your mind” plukkes også forsiktig I gang med florlett fingerspill på austisk gitar, Enkel låt men veldig behagelig. Høres ut som man har dype strykertoner fra cello eller kontrabass i bunnen.

”Round the bend” bare svever vi av sted fra start på behagelige cello/strykertoner og, som alltid like florlette kassegitar-akkorder. Dette er skikkelig drømmende, og det e rbare å lene seg tilbake og lukke øynene. Definitivt en av skivcas beste og mest stemningsfulle låter.

”Already dead” starter like behagelig som alle sine forgjengere, og denne gangen med ren plukking på 2 akustiske gitarer. Lett trommerytme faller inn, sammen med den melankolske vokalen. Skikkelig stemningsfull låt i all sin enkelhet.

”Sunday sun” er litt straightere og kjappere i takten fra start, men like ”akustisk” som forgjengerne. Også denne melankolsk så det holder. Litt merkelig ”lukket” vokal på verset, men på refrenget bare brer det seg fullstendig ut. Låta blir skikkelig psychedelisk og ”skærp” i kantene mot slutten.

Nest siste låta på skiva er ”Little one”. Her toner vi helt ned igjen etter den mer brutale avslutningen av forrige låt. Kun kassegitar og dempet vokal fra start, før man får med seg en litt effektfull elgitar i venstre kanal. Utrolig sløy og slentrende låt, hvor refrenget bare drar deg med opp i de ytre sfærer og sleper det med mot det store intet. Igjen utrolig stemningsfullt, og megapsychedelisk mot slutten.

Aller siste låt er ”Side of the road”. Kassegitar og sporadiske elpiano-toner fra star. En utrolig avslappende avslutning på albumet, dder låta bare glir av sted.

Og en ting kan man slå fast med en gang; dette er definitivt en skive for de sene kveldstimer; utrolig behagelig og nedtonet. Og et virkelig langt steg framover siden nevnte ”Odelay”. Dette her er helt i grenseland til å nå opp på øverste trinn, derfor………en sterk……

KARAKTER: 9 (av 10)
Next to come: 960)JUSTIN TIMBERLAKE - Justified - 2002

Titaanzink

Titaanzink
03.02.16 20:34

For all del en jevnere plate en Odelay, men også en litt kjedeligere syns jeg.

Jeg ville gitt førstnevnte en sterk 8'er. Sea Change er mer en 7'er plate i min bok. Men for all del, ikke dårlig det heller.

Beste platen hans er forøvrig Mutations.

Fiffig

Fiffig
07.02.16 01:38

Lost Cause er en klassiker fra Beck. 

otherdemon

otherdemon
07.02.16 16:36

Flott skive, men jeg synes heller ikke at Sea Change er Beck sin beste. Må bare si meg enig med Titaanzink: Mutations er hans desidert beste album. Har en del likhetstrekk med Sea Change, men er mye mer variert.

Men The Golden Age, Guess I'm Doing Fine, Lonesome Tears, Lost Cause, Already Dead og den herlig psykedeliske Sunday Sun er selvfølgelig kremlåter. De resterende varierer fra gjennomsnittlighet til uengasjerende tidtrøyte.

Tror jeg selv lander på en 7/10. Forøvrig har vel Nothing I Haven't Seen egentlig tittelen End Of The Day?

(Innlegget ble redigert 07.02.16 16:40)

Kontrollsjefen

Kontrollsjefen
08.02.16 19:21
cressida1: 6 år etter at ”Odelay” kom ut, et album jeg ikke helt hoppet i taket av da vi var gjennom det, med en 7’er. Så da gjenstår å se om dette er bringer oss på rett vei, eller om det blir en like smålunken karakter på dette også.

"Odelay" var regnet som rimelig nyskapende og grensesprengende i sin tid. Og er etter min mening en mye mer spennende plate enn "Sea Change".

Jeg holder "Odelay" som min favoritt med Beck med god margin. Rett og slett fordi jeg elsker slike album som spriker i alle retninger og gaper over akkurat nok. Alle andre platene hans er mye mer "sjangerplater", dessverre..

"Sea Change", som kom som et resultat av et samlivsbrudd, er etter min mening ganske kjedelig. Fin og med et par låter som jeg virkelig elsker, men jeg begynner ofte å kjede meg når jeg hører på plater som dette, med så lite variasjon. Med mindre det da er en plate med klassikere fra ende til annen, noe dette ikke er.

Nå skal det sies at det er svært lenge siden jeg har hørt hele platen, så inntrykket mitt av den kan endre seg.

stickersonshoes

stickersonshoes
08.02.16 22:00
Titaanzink: For all del en jevnere plate en Odelay, men også en litt kjedeligere syns jeg.

Helt enig i begge deler. Men Sea Change funker så jævlig bra som en stemning. En plate som bare kan rulle og gå i bakgrunnen, som er saktegående men også orkestrert og stor, fyldig og feit. Det er ikke akkurat den jeg trekker frem om jeg skal lytte til Beck, men det er en av de fineste platene jeg vet om - til sitt bruk.

Lander nok allikevel på 8/10.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg