Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-468-77-DAVID BOWIE-Heroes

NYTT TEMA
cressida1

cressida1
03.02.16 16:13

468)DAVID BOWIE – Heroes – 1977

Bowie etter 73-74 fikk jeg et forholdsvis lunkent forhold til. Da begynte han å sveve ut i de ”iskalde” og lage mer ”maskinmessig” musikk, bl.a. i den såkalte ”Berlin”-perioden sin, og samarbeidet med Iggy Pop. Så albumene fra 75 og senere har jeg aldri hatt noen godt forhold til. Men når det er sagt, så er det klart at gubben hadde gode låter for det, om man hørte dem enkeltvis.

Har jo hørt denne her, tittelsporet fra Bowies 77-album mange ganger, og det er ingen dårlig låt.

Låta har en syngende backinglinje fra start, under Bowies monotone vokal. Som nevnt over er det ganske ”maskinmessig” dette her, men likevel såpass fengende at foten går hele tiden. Mye instrumentale effekter som ruller og går i bakgrunnen.

KARAKTER: 8 ( av 10)
Neste som omtales: 469)BOB MARLEY - Exodus - 1977

TRYKK HER - HØR BOWIE

deleted287273

deleted287273
03.02.16 18:24
cressida1: Bowie etter 73-74 fikk jeg et forholdsvis lunkent forhold til. Da begynte han å sveve ut i de ”iskalde” og lage mer ”maskinmessig” musikk, bl.a. i den såkalte ”Berlin”-perioden sin, og samarbeidet med Iggy Pop. Så albumene fra 75 og senere har jeg aldri hatt noen godt forhold til. Men når det er sagt, så er det klart at gubben hadde gode låter for det, om man hørte dem enkeltvis.

Har jo hørt denne her, tittelsporet fra Bowies 77-album mange ganger, og det er ingen dårlig låt.

Interessant å lese en som ikke har dette "han er bra uansett hva han gjør"-forholdet til Bowie.

Selv er jeg nok en av de som mener at han er bra uansett hva han gjør:) Jeg var ikke på jorda, og kunne ikke nyte Ziggy Stardust og Alladin Sane da de var rykende ferske, og "Heroes" hørte jeg første gang på slutten av 80-tallet.

Ingen dårlig låt nei, og kanskje Synth-Bowie sin signaturlåt, sammen med Ashes To Ashes.

9 av 10 her..

meco

meco
03.02.16 18:57

Aldri skjønt hvorfor den der er sett på som en av hans beste.

Syns den er ingenting. Fins knapt melodi engang.

deleted287273

deleted287273
03.02.16 21:32
meco: Aldri skjønt hvorfor den der er sett på som en av hans beste.Syns den er ingenting. Fins knapt melodi engang.

Hvilke låter synes du er blant hans beste?

jonarne

jonarne
03.02.16 21:35

Jeg likte musikk før 1981 også. Men opplevelsen av å høre "Heroes" og "Station To Station" første gang (da) i filmen "Christiane F." står for meg som et vendepunkt i min musikalske bevissthet. Det er nesten som BC og AD. Robert Fripps soniske gitarspill, med riff oppå riff, og Bowies stemme som nådde inn hos meg på en måte som ingen andre har klart, gjorde "Heroes" til en magisk opplevelse.

10/10

Skraevadottir

Skraevadottir
04.02.16 07:31

Refrenget er bra, men ellers er det noe tynt. Har heller aldri forstått hvorfor denne regnes som en av hans beste låter. Likevel er låta fra den Bowie-æraen jeg liker best, altså seint 70-tall. 

Har hørt mye på Bowie og liker også mye av ham, men "Ashes To Ashes" er nok min personlige favoritt.

meco

meco
04.02.16 07:59

Har knapt hørt et album ordentlig av Bowie etter 1974. Ikke noe som har sittet igjen hvertfall.
Men låten "Ashes to Ashes" syns jeg har noe av den kvaliteten som tidlig stoff hadde.

Bra single-låter av Bowie syns jeg er Holy Holy, 1984, Drive in Saturday, Space Oddity. Laughing Gnome..

Obs. Må ikke glemme "Sorrow" som er kanskje min favoritt. Prettiest Star også er bra

(Innlegget ble redigert 04.02.16 08:02)

meco

meco
04.02.16 08:14

Nei nå er jeg ikke enig med meg selv lenger. Så bra er den ikke (nå lenger hvertfall. lang tid siden jeg hørte den)

Topographix

Topographix
04.02.16 11:00

10/10 i min bok. Ellers synes jeg 'Berlin-trilogien' er litt oppskrytt. Like Lodger best.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg