Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-548-81-SPLIT ENZ-I got you

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 19099
14.04.16 12:42

548)SPLIT ENZ – I got you – 1980

Jøss, stadig nye overraskelser. At den forholdsvis ukjente New Zealandske gruppa Split Enz skulle få en “plass I solen” I boka her, er for meg litt overraskende. Jeg har vel hatt et par skiver av gutta i samlinga for rundt 35 år siden, men kan ikke helt huske hva slags musikk det var, annet enn at jeg vel kategoriserte dem den gang under ”fanen” New Wave.

Neddempet rytmisk gitaråpning, veldig avventende. Vokalen og en diskret gvinende synth dukker inn og vi ruller av gårde, mystisk og dunkelt. Men plutselig brer man seg ut på det atskillig mer melodiske refrenget, med bl.a. pumpende Farfisa-orgel. Jo da en småmorsom låt som jeg vel her og nå putter i synthpop-sjangern.

KARAKTER: 8 (av 10)
Neste som omtales: 549)MADNESS - It must be love - 1981

TRYKK HER - SE OGHØR SPLIT ENZ

meco
mecoInnlegg: 5011
14.04.16 15:51
cressida1: kan ikke helt huske hva slags musikk det var, annet enn at jeg vel kategoriserte dem den gang under ”fanen” New Wave

De ble da ganske kjente en god stund før, på 70 tallet. Ble beskrevet som art rock, progressive rock. Den gang trodde nesten alle de var fra Australia.

Men de endret stilen til mer straight pop/rock rundt 1980. Det med New wave er jeg også usikker på. Split Enz var en relativt selvstendig gruppe med sitt eget sound langt på vei.

verticalman77
verticalman77Innlegg: 767
14.04.16 17:09
meco: Men de endret stilen til mer straight pop/rock rundt 1980

Det var vel da Neil Finn fikk mer innflytelse over stilen som Crowded House gjorde til sin senere.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23609
14.04.16 22:33

8/10 høres riktig ut. Helt streit band, men ikke voldsomt spennende.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15185
15.04.16 09:26

En av Neil Finn's absolutt beste sanger dette her (og den mannen har utrolig mye bra på samvittigheten). Klar 10/10 fra meg - en altfor ukjent 80-tallsklassiker som hadde fortjent mer oppmerksomhet...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg