Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-554-81-KRAFTWERK-Computer love

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 19099
19.04.16 16:23

554)KRAFTWERK – Computer love – 1981

Herlig intro på denne låta med tikkende diskret trommerytme og klingende keyboard, lett svevende av gårde mes tittelen blir messet fram noen ganger med ekkobelagt stemme. Her er det lett å bare lene seg tilbake, lukke øynene og la seg sveve av gårde sammen med melodien. Veldig behagelig låt og ganske catchy, trass sin monotone gange.

Må jo innrømme at jeg er ”over” min Kraftwerk-tid, og innser at de har mye kjedelig, sammenlignet med f.eks Tangerine Dream.  Men denne låa her står fjellstøtt i elektronisk sammenheng.

KARAKTER: 9 (av 10)
Neste som omtales: 555)LAURIE ANDERSON - Oh Superman - 1981

TRYKK HER -- HØR KRAFTWERK

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3579
19.04.16 18:56

Tenkte med en gang da jeg så posten din, at det dreide seg om nyversjonen fra albumet The Mix (1991) eller den forkortede singelutgaven, men heldigvis viste det seg å være den totalt overlegne albumversjonen som er rett og slett ei nydelig elektronisk ballade og med en tekst som er mer relevant nå enn noen gang. Synd de oftest benyttet seg av 1991 The Mix versjonen under konserter, da den utelater en av musikkhistoriens vakreste outroer. 

Favorittversjonen live er denne fra 1981, i ei tid de virket å være litt mer levende på scenen. Skulle ønske det dukket opp ei fin DVD/Blu-ray versjon med en hel Kraftwerk konsert fra den perioden.

Tragikomisk å se den eviggående krangelen omkring det faktum at Coldplay benyttet låtas mest kjente riff i deres egen hit Talk et par tiår senere, og uansett hvilken link/versjon av Computer Love man ender opp med, så blir britene stadig beskyldt for å ha "stjålet" fra tyskerne. Chris Martin spurte om lov til å bruke deler av Computer Love og skal visstnok ha blitt meget overrasket over å få svar fra Kling Klang studios og da fra sjefen sjøl, Ralf Hütter: 'Yes, you can use it, and thank you very much for asking my permission, unlike that bastard Jay-Z'."

En perfekt 10/10 i min bok. 

(Innlegget ble redigert 19.04.16 18:58)

harrowdown
harrowdownInnlegg: 1574
19.04.16 20:16

En av mine all time favorittlåter. Jeg får gåsehud hver gang jeg setter den på.

cressida1
cressida1Innlegg: 19099
21.04.16 10:48
Frank.N.Steen: Tenkte med en gang da jeg så posten din, at det dreide seg om nyversjonen fra albumet The Mix (1991) eller den forkortede singelutgaven, men heldigvis viste det seg å være den totalt overlegne albumversjonen som er rett og slett ei nydelig elektronisk ballade og med en tekst som er mer relevant nå enn noen gang. Synd de oftest benyttet seg av 1991 The Mix versjonen under konserter, da den utelater en av musikkhistoriens vakreste outroer.

Flott utredning Frank!! Tusen takk!

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23541
22.04.16 10:34

Flott låt, men ikke min favoritt av Kraftwerk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg