Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan ta opp / spille inn musikk live?

NYTT TEMA
Spectracon
SpectraconInnlegg: 139
21.05.16 08:41

Hepp! 

Vi skal spille konsert i kveld, og lurte på hvordan mulighetene for å få tatt opp det vi spiller er. Det er bare for eget bruk, og ikke til noen utgivelse. 

Er det mulig å koble en MAC eller noe til mixeren og ta opp derfra? Har Cubase og eksternt lydkort. 

Isåfall hvordan? 

Takker for alle innspill!

Zooloo
ZoolooInnlegg: 1853
21.05.16 14:58

Ohoi, det er et vanskelig spørsmål.

Det beste er å ta opp alle kanalene separat og mikse i ettertid. Det krever en god del utstyr for å få til.

Utendørs eller i et stort lokale kan det fungere å ta opp stereosignalet direkte fra mikseren, men i et lite lokale vil balansen mellom instrumentene være veldig rar. Trommer og el-gitar vil gjerne ha mye direktelyd og være mikset veldig lavt i PA.

Har du ikke mulighet til å ta opp alle kanalene separat tror jeg det beste er å sette opp en stereomikrofon eller to monomikrofoner og ta opp lyden slik den er i lokalet.

For å gjøre det enklest mulig ville jeg satt en opptaker (Zoom elns) på stativ ved mikseren, justert nivået, trykket record og spillt i vei.

Nevøen min spilte i en ganske stor sal og jeg filmet med et speilreflekskamera med en Røde Stereo Videomic pro. Lyden ble faktisk ganske bra.

Zooloo
ZoolooInnlegg: 1853
21.05.16 15:46

.. kom på en mulighet til: hvis mikseren har pre-fader aux outputs kan man lage en separat stereomix som du kan sende til MAC'en.

http://www.mediacollege.com/audio/mixer/auxiliary-channels.html

Lyngen
LyngenInnlegg: 1478
21.05.16 21:00

Er det ikke noen som har et kamera med xlr innganger så dere kan tappe fra miksepult? Da må dere bruke linjesignal (-60 db) ellers overstryres det kraftig. Da kan dere også mikse inn litt fra kameraets mikrofon for å få litt atmosfære. 

Spectracon
SpectraconInnlegg: 139
24.05.16 21:08

Takker for tipsene folkens! 

Vi gikk for en Zoom Q3 HD :D 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester