Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 SONGS-664-86-XTC-Dear God

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 19099
20.09.16 15:53

664)XTC – Dear God – 1986

Var navnet på forrige artist og låt langt, så er dette ultrakort, men det er jo ikke det vi skal lesa om da.

XTC var en litt merkelig gruppe, syns nå jeg. De dukket opp under punken, men var vel ikke akkurat noe punk-band, snarere kanskje et New Wave band. Men jeg fikk liksom aldri helt taket på musikken deres, i hvert fall på 70-tallet.

Men denne låta er jo hentet fra deres album «Skylarking» som jeg ga en blank 10'er da jeg skrev om den fra boka 1001 Album. Og her er hva jeg da skrev om akkurat dnne låta:

Dear God” innledes med lett rytmisk gitarspill, før vi får med en gutt på vokal. Eller er det ei dame? Litt vanekslig å si. Men artig er det. Når hele backingen faller med og den ”vanlige” vokalen så sklir låta inn i en herlig flyttende rytme, med flott spill og harmonivokal. En herlig avslutning på skiva!

Jo da jo da, dette holder i massevis. Det ER vakkert og variert og mektig!! Detter er jo faktisk prog etter min mening. Psychedelisk prog av beste sort!!

Kan det sies bedre??? Siste setning gjaldt jo hele skiva, men det ble en positiv overraskelse uten sidestykke.

KARAKTER: 10 (av 10)
Neste som omtales: 665)HÜSKER DÜ - Don't want to know if you'r elonely - 1986

TRYKK HER - HØR XTC

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8667
20.09.16 20:23

Ja, 10/10.

Marbat
MarbatInnlegg: 4610
20.09.16 21:15
cressida1: ”Dear God” innledes med lett rytmisk gitarspill, før vi får med en gutt på vokal. Eller er det ei dame?

Det er faktisk en jente som synger, men i videoen er det en gutt som mimer til sangen.

Ellers handler sangen om religion, spesielt om kristendommen. Andy Partridge synger om at han ikke tror på Gud, samtidig som han gir Gud skylden for alt som er galt. Sangen skal være inspirert av brev som barn skriver til Gud.

Jeg husker forresten at Andy Partridge ble intervjuet om denne sangen på Super Channel like etter at den kom ut. Reporteren sa at platen sikkert ville bli brent i USA, og da strakte Andy nesen i været, luktet og sa: "Ja, jeg kjenner det lukter brent."

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
21.09.16 07:18

Opprinnelig var den ikke på albumet, men ble gitt som B-siden på Grass-singelen. Min Skylarking er uten Dear God.

Låta ble spilt mye av radio-DJer som gjorde låta populær. Derfor blir den ofte inkludert på nyere utgivelser av albumet.

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
21.09.16 11:57

Har hørt gjennom hele albumet igjen nå. For første gang på veldig lenge.

Jeg må si at selvom Dear God er en veldig god låt foretrekker jeg albumet uten denne bonusen. Merkelig men sant. Jeg tror det er fordi den avsluttende rekka (Mermaid Smiled, The man who sailed around his soul, Dying, Sacrificial Bonfire) for meg er så sterk og nytes best sammenhengende og ubrutt.

Av kommersielle hensyn forstår jeg jo godt at den inkluderes. Men på noen versjoner har den erstattet Mermaid Smiled, og det er jo veldig synd.

(Innlegget ble redigert 21.09.16 11:58)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23601
21.09.16 15:07

Veldig bra låt. Dette er ei av de låtene hvor teksten kanskje er viktigst. Melodien er det vel ikke noe spesielt med, men teksten er virkelig bra. Og det er mye sterkere når den framføres av et barn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg