Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Thrash/Death/Black-Metal tråden.

NYTT TEMA
Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8437
01.12.17 17:51

In Search of Reality er vel ganske omdiskutert, men for en som digget gammledags powermetal når den kom var dette faktisk et step up. Merk vel at jeg da ikke hadde platene før men hadde dog hørt de. Steve Grimmet som synger på den er en fabelaktig vokalist.

Biff_Byford
01.12.17 20:54
Biff_Byford: Search of Reality

Retter meg selv forresten, er vel "In the Search of Sanity" den heter. Ser den ligger ikke ute på Streaming (WIMP/Tidal som jeg har sjekket) mens de to første ligger der. Mao har ikke Sanity så høy stjerne. Men har den på vinyl så prøve å få til gjennhør i helga kanskje.

Men i den snillere kanten av Thrash, den amerikanske bølgen av melodiøse Thrash/US metal band som sto sterkt på 80 tallet og inn på 90 tallet. Noen favoritter der ? Tenker da for eksempel Sanctuary, Metal Church, Heaten, Forbidden, Flotsam & Jetsam, Overkill, Annhilator (Canada). Noen andre som står sterkt hos dere ? litt mer underground og mindre Thrash finnes Liege Lord og Hallows Eve. Dette hørte jeg mye på i "gamle" dager og må vel si at det har stått tidenes tann veldig bra.

Hitherto
HithertoInnlegg: 1101
02.12.17 16:43

2017 ligger an til å bli det store metal-året. Har hørt mye mer på denslags enn tidligere. Merker at jeg har sansen for noen av de hardere thrash platene fra 80-tallet:

Morbid Saint - Spectrum of Death

Num Skull - Ritually Abused

Schizo - Main Frame Collapse

Gammacide - Victims of Science

Flames - Summon the Dead

CapTrips
CapTripsInnlegg: 2757
02.12.17 19:32
Tjaaah: or de som har sett dokumentaren så er det litt interessant å se, selv om jeg regner med at det er ca. like trist som musikken deres.

Haha,genial doku. Ellers, Kong Vinter = sørpeføre. Ufattelig tamt og repeterende.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 29761
02.12.17 21:47
CapTrips: Haha,genial doku. Ellers, Kong Vinter = sørpeføre. Ufattelig tamt og repeterende.

Har ikke fått hørt gjennom den enda, likte den første sangen jeg hørte bedre enn de forrige 2-3 albumene til Taake. Men nå kan jeg være i overkant glad i repeterende og dronete svartmetall.

dengelgen
dengelgenInnlegg: 1673
03.12.17 08:31

Hører på Slayer "Seasons in the abyss" et undervurdert album synes jeg.

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2342
03.12.17 11:19
dengelgen: Slayer "Seasons in the abyss" et undervurdert album synes jeg

Undervurdert av hvem? 8.9 på metalstorm tyder jo ikke på det. Det er vel nærmest opplest og vedtatt at Slayer var på sitt absolutt beste i den perioden, da de leverte "Reign in Blood", "South of Heaven" og "Seasons in the Abyss" på rad og rekke.

dengelgen
dengelgenInnlegg: 1673
03.12.17 11:41
atomic_ant: Undervurdert av hvem? 8.9 på metalstorm tyder jo ikke på det

Ok - kanskje bare blant metalheads jeg kjenner. 

Liker Dead Skin Mask best, Ed Gein var ikke helt god....

Tjaaah
03.12.17 14:45
atomic_ant: Undervurdert av hvem? 8.9 på metalstorm tyder jo ikke på det. Det er vel nærmest opplest og vedtatt at Slayer var på sitt absolutt beste i den perioden, da de leverte "Reign in Blood", "South of Heaven" og "Seasons in the Abyss" på rad og rekke.

Jeg synes Slayer er rimelig dårlig. Samme sangen igjen og igjen. Kerry King har laget ett riff, og en elendig solo som han spiller i hver bidige sang.

LarsLie
LarsLieInnlegg: 12597
03.12.17 16:14
Biff_Byford: Tenker da for eksempel Sanctuary, Metal Church, Heaten, Forbidden, Flotsam & Jetsam, Overkill, Annhilator (Canada). Noen andre som står sterkt hos dere ? litt mer underground og mindre Thrash finnes Liege Lord og Hallows Eve. Dette hørte jeg mye på i "gamle" dager og

F og J og Metal Church tidlige skiver liker jeg godt. Overkill har jeg aldrig fikset. Hedning er heller ikke så gæli.

Ift tidligere om Onslaught har jeg aldrig klart den engelske thrashen/black metalen særlig.

Av Uk-band er det Carcass,Sabbath og noe Cathedral som fenger.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 82932
04.12.17 09:30
Biff_Byford: Hallows Eve

"Tales of terror" er i alle fall et bra album. Har ikke hørt noe annet fra dem.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
04.12.17 09:37
CapTrips: Haha,genial doku

VG TV er blitt en god venn..så the Allins der nylig. Kudos til VG for mange gode dokumentarer.

Lezah
LezahInnlegg: 63276
04.12.17 13:27
LarsLie: Hedning er heller ikke så gæli.

Siste skiva de ga oppdaget jeg nylig, meget fint.

-jethro-
-jethro-Innlegg: 3438
13.12.17 01:16

Denne tråden har jeg ikke fått med meg før, så sløv som jeg er til å logge innpå VGD for tiden. Men når det gjelder thrash, jeg trodde jeg skulle ramle av stolen da jeg hørte at gode gamle Equinox skal spille på Tons of Rock til sommeren. Nå må de bare få re-utgitt de gamle skivene sine også, så blir dette bra.

Tjaaah
13.12.17 15:12
-jethro-: Denne tråden har jeg ikke fått med meg før, så sløv som jeg er til å logge innpå VGD for tiden. Men når det gjelder thrash, jeg trodde jeg skulle ramle av stolen da jeg hørte at gode gamle Equinox skal spille på Tons of Rock til sommeren. Nå må de bare få re-utgitt de gamle skivene sine også, så blir dette bra.

Har egentlig bare så vidt hørt om bandet en gang i tiden, men har de virkelig ikke albumene ute for salg? Skjønner ikke en del gamle travere der, opplag er jo en engangskostnad, og musikk i denne sjangeren har jo ingen sell by dato.

LarsLie
13.12.17 16:25

Noe av hinderet rundt Equinox-reutgivelser gjelder rettigheter og at mindre bra forhold til selskapet.

Var mye tull rundt plateselskapet husker jeg og siden det ikke gis ut igjen er nok ikke den tvisten løst.

Fritt etter dårlig hukommelse og trenger ikke stemme.

Spent på hvem som tar gitarjobben til Tommy!!

(Innlegget ble redigert 13.12.17 16:26)

Tjaaah
13.12.17 17:48
LarsLie: Noe av hinderet rundt Equinox-reutgivelser gjelder rettigheter og at mindre bra forhold til selskapet. Var mye tull rundt plateselskapet husker jeg og siden det ikke gis ut igjen er nok ikke den tvisten løst. Fritt etter dårlig hukommelse og trenger ikke stemme. Spent på hvem som tar gitarjobben til Tommy!!

Ganske sykt hvis plateselskapet fortsatt har rettighetene. Jeg steiler når folk vil ha rettighetene til min musikk i 15-20år. Men det var vel en del sinnsvake avtaler som ble inngått av litt for overivrige musikere på den tiden.

Biff_Byford
13.12.17 19:13

Hadde debuten "Auf Wiedersehen" til Equinox på vinyl, solgte den for noen år siden, fikk bra betalt for den ja, ble vel gitt ut flere ganger på forskjellige selskaper. Har fortsatt den andre "the way to og" på cd. Den ble vel gitt ut på stort selskap (Airola eller BMG, gidder ikke å sjekke). Lette faktisk etter de på Wimp her om dagen uten å finne de. Topp band. Ganske punka thrash.

LarsLie
16.12.17 11:11
Biff_Byford: Hadde debuten "Auf Wiedersehen" til Equinox på vinyl, solgte den for noen år siden, fikk bra betalt for den ja, ble vel gitt ut flere ganger på forskjellige selskaper

De ga den først ut på eget selskap Laughing Deer og så ble den utgitt på BMG.

Hadde Laughin Deer vinylen,men den forsvant på fest. Kjøpt den på nytt dog.

I tilegg til at den skiva er ultrafet er det knakfine karer alle sammen og et stort trekkplaster for Tons of rock. Forvent mye Fredrikstadfolk med promille den dagen.

EmperorLondoMollari
EmperorLondoMollariInnlegg: 115
05.01.18 03:36

Jeg hørte på Limbonic Art sin Ultimate Death Worship et par ganger i dag. Veldig lenge siden sist. Jeg husket den som litt kjedelig, for brutal og for lite symfonisk. Men nå likte jeg den jævlig godt. Ok, keyboardet er mer i bakgrunnen enn 90tallsplatene deres, men hvis man virkelig lytter så merker man at musikken er både intrikat og spennende. Kongeskive!

LarsLie
05.01.18 21:01

Nytt inn til Jul; One tail,One head,Sinmara,Baktanker-Taake . Bathory-Hammerheart. Nahcash-skiva.

(Innlegget ble redigert 05.01.18 21:02)

-jethro-
06.01.18 02:14
Tjaaah: Ganske sykt hvis plateselskapet fortsatt har rettighetene. Jeg steiler når folk vil ha rettighetene til min musikk i 15-20år. Men det var vel en del sinnsvake avtaler som ble inngått av litt for overivrige musikere på den tiden.

Var ikke klar over dette selv, men det er ikke bra, nei. Jeg hadde kjøpt skivene lett. Noe av det ligger jo på Youtube, men det er av heller laber kvalitet. 

(Innlegget ble redigert 06.01.18 02:18)

Tjaaah
06.01.18 17:55
-jethro-: Var ikke klar over dette selv, men det er ikke bra, nei. Jeg hadde kjøpt skivene lett. Noe av det ligger jo på Youtube, men det er av heller laber kvalitet.

Folk burde tenke seg ganske grundig om før de selger rettigheter. Musikk varer så lenge sivilisasjonen gjør det, og man vet aldri hva som plutselig får en enorm oppsving. I min meget begrensede erfaring er det alltid snakk om et gitt antall år hvor man selger rettighetene til f.eks cd, vinyl og nettsalg. For fysiske formater er det gjerne begrenset til en gitt region også.

Men så har jo internett hjulpet til med å ta en del av makten vekk fra de største selskapene, heldigvis.

LarsLie
12.01.18 20:56

Julas åpnede pakker i sjanger Metal !!!

Bathory Hammerheart.Noise gatefold

Dreadful Fate-Sin of Sodom

Taake-Baktanker

Sinmara-Within the weaves.

Uncle Acid-Vol 1 diehard family version (sikle)

Vektor-Terminal Rezux

Baroness-Purple

Motorhead-Another perfect day.

Rainbow-on stage

Amok-necrospiritual deathcore (fikk gratis fra edge circle prod)

Mastadon-the Hunter

One Tail One Head

Tjaaah
13.01.18 01:56
LarsLie: Vektor-Terminal Rezux

Redux. Vektor er helt sinnsvake. Det verste er at vokalisten spiller gitar live.

Et fun fact er at de stemmer opp til F.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 01:56)

Kjappfot1917
Kjappfot1917Innlegg: 11050
27.01.18 23:06

Har gjort et nytt bekjentskap: Anciients fra Canada. Jo mer jeg hører på det forstår jeg jo hvorfor jeg liker de da Opeth fortsatt er en favoritt her i huset.

Nå har jeg ikke hørt veldig mye på de men liker stemninga i musikken. Kule riff med en prog/thrash/black knekk. Kunne med fordel vært enda råere vokalmessig men foreløpig går det bra. Nærmeste sammenligning utenom Opeth er vel Devin Townsend. Nuvel check it out

https://www.youtube.com/watch?v=Jvmcx-EDR-w

-jethro-
25.02.18 23:34
Kjappfot1917: Anciients fra Canada

Takker for tipset. Har hørt noen låter nå, og det høres veldig lovende ut. (Minner litt om Opeth, ja.) Må ellers nevne at det siste partiet fra 6.10 og utover i den låta du linket til var særdeles bra.  

Justice 96
Justice 96Innlegg: 40117
18.03.18 14:17

Var på Vader, Annihilator og Testament i Stockholm i går. Kunne klart meg uten Vader og heller gitt Annihilator mer tid på scenen, for de var et hyggelig første bekjentskap live. Men Testament! Fytti grisen som de leverer. Hele bandet var i kanonform og viser en spilleglede jeg sjelden opplever, spesielt fra band som har holdt på en mannsalder. De kunne spart seg for gitar/bass/trommesoloer, ellers var det et tilnærmet perfekt show. Testament bør klart nevnes helt der oppe, sammen med de såkalt 4 store. Det er et formidabelt band, rett og slett. 

Lezah
LezahInnlegg: 63276
18.03.18 20:40
Justice 96: Var på Vader, Annihilator og Testament i Stockholm i går. Kunne klart meg uten Vader og heller gitt Annihilator mer tid på scenen, for de var et hyggelig første bekjentskap live. Men Testament! Fytti grisen som de leverer. Hele bandet var i kanonform og viser en spilleglede jeg sjelden opplever, spesielt fra band som har holdt på en mannsalder. De kunne spart seg for gitar/bass/trommesoloer, ellers var det et tilnærmet perfekt show. Testament bør klart nevnes helt der oppe, sammen med de såkalt 4 store. Det er et formidabelt band, rett og slett.

Så dem i Oslo torsdag. Generelt enig i dine vurderinger bortsett fra at jeg er så fan-boy av Skolnick og til en mindre grad Peterson av jeg er for å bare sløyf de to andres soloer. Ga meg lite.

Testament er topp 10-band for min del sånn uansett genre. Big 4 er jo også basert på salg, og da er ikke Testament  der oppe, men er sammen med Exodus de som litt for sjeldent får skryten de fortjener. I dette tiåret er f.eks Testaments Dark Roots of Earth bedre enn alt de andre store amerikanske thrash-bandene har levert i samme periode (Kreator leverer f.eks helt syke album).

(Innlegget ble redigert 18.03.18 20:42)

LarsLie
19.03.18 14:01
Lezah: Testament er topp 10-band for min del sånn uansett genre. Big 4 er jo også basert på salg, og da er ikke Testament der oppe, men er sammen med Exodus de som litt for sjeldent får skryten de fortjener. I dette tiåret er f.eks Testaments Dark Roots of Earth bedre enn alt de andre store amerikanske thrash-bandene har levert i samme periode (Kreator leverer f.eks helt syke album).

Jepp.Exodus bonded by blood alene er nok til å sparke et litt klovnete Anthrax ut av Big Four. Evt. Big Six med Exodus og Testament.Personlig er Big Four fra området og tiden:Metallica,Megadeth,Possessed.Exodus.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg